Μέθοδοι έρευνας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Advertisements

Αυτο-συσχέτιση (auto-correlation)
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
Συνάντηση 12η: Εγκυρότητα και αξιοπιστία στην εκπαιδευτική έρευνα
Θέματα αναφορικά με τη χρήση και τον τρόπο αναφοράς των ψυχομετρικών τεστ Μάθημα: Ψυχομετρία II Διάλεξη Νο 4.
Πειραματικά Σχέδια Ομάδων
Γενικό πλαίσιο παρουσιάσεων Διάρκεια παρουσιάσεων: 10 λεπτά με 5 λεπτά για ερωτήσεις Φόρματ παρουσιάσεων: PowerPoint ή αντίστοιχο πρόγραμμα Αριθμός ομιλητών:
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης
Είδη δειγμάτων Τυχαίο/ μη τυχαίο
Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
Κοινωνιολογική Έρευνα
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
Στατιστική Ι Παράδοση 9 Ο Δείκτης Συσχέτισης.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
ΕΠΑ 336 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Μέθοδοι έρευνας* * Οι διαφάνειες διαφορετικού φόρματ, έχουν δημιουργηθεί από την κα Ορφανίδου.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Συγχρονικές μελέτες ή Χρονικής στιγμής
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ? Ικανότητα Ερευνητική τάση.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
KOIN ΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ A’MEPOS PSY 101 Μάθημα 2.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
Δημιουργία πειράματος Θα σας ζητηθεί να σχεδιάσετε ένα πείραμα που να διερευνά μία υπόθεση. Θα πρέπει να είστε σε θέση να: χειριστείτε τις μεταβλητές,
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
Εργαστήριο Στατιστικής (8 ο Εργαστήριο) Συσχετίσεις μεταξύ μεταβλητών (ερωτήσεων)
Στατιστικές Υποθέσεις (Ερευνητικά Ερωτήματα / Υποθέσεις προς επιβεβαίωση)
► Η επιλογή του θέματος της έρευνας ► Ερευνητικά προβλήματα ► Διαθέσιμες πηγές ερευνητικών προβλημάτων ► Αξιολόγηση και διατύπωση ερευνητικού προβλήματος.
Πειράματα και παρατηρήσεις Υποθέσεις έρευνας. Πείραμα ή παρατήρηση;  Το κάπνισμα προκαλεί καρκίνο;  Πώς βγήκε αυτό το συμπέρασμα;  Τί μέθοδος χρησιμοποιήθηκε.
Στατιστική Ανάλυση. Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι Ποιες είναι οι διαφορές; Πότε χρησιμοποιούνται; Πότε κάνω στατιστική ανάλυση;
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Στατιστικές Υποθέσεις
Μέθοδοι εμπειρικής Παιδαγωγικής
ΕΡΕΥΝΑ -ΟΡΙΣΜΟΣ-ΕΙΔΗ ΕΡΕΥΝΑΣ
Μέθοδοι έρευνας της Παιδαγωγικής Επιστήμης θετικές επιστήμες θεωρητικές επιστήμες θετικισμός: ποσοτικός σχεδιασμός 2 επιστημολογικά παραδείγματα από.
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Μέθοδος ελαχίστων τετραγώνων – Μεθοδολογία παλινδρόμησης
Στατιστικές Υποθέσεις II
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Δειγματοληψία Ορισμοί Είδη δειγματοληψίας
Φοιτήτρια: Γιάου Ευαγγελία
Έλεγχος για τη διαφορά μέσων τιμών μ1 και μ2 δύο πληθυσμών
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Υποθέσεις εργασίας και μεταβλητές
Η επιστημονική μέθοδος ως εργαλείο ανάπτυξης της Βιολογίας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
Εφαρμογές, πειράματα, εμπειρίες που σχετίζονται με τις θεωρίες μάθησης
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
Μέθοδοι έρευνας της ψυχολογίας
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Χρειαζόμαστε ένα παράγοντα που ελέγχουμε, και έναν που μετράμε.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Σχέση μεταξύ δυο ποσοτικών μεταβλητών & Μονοπαραγοντική γραμμική εξάρτηση 2017.
Στατιστικές Υποθέσεις
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η: Ανάλυση Ποσοτικών Δεδομένων
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μέθοδοι έρευνας

Η ερευνητική διαδικασία Δημιουργία υποθέσεων Έλεγχος υποθέσεων

Υπόθεση είναι μία πρόταση η οποία είναι δυνατόν να εξετασθεί Δημιουργία υποθέσεων Υπόθεση είναι μία πρόταση η οποία είναι δυνατόν να εξετασθεί Παραδείγματα Το κάπνισμα μειώνει την οπτική οξύτητα Η τηλεόραση ενισχύει την επιθετική συμπεριφορά Η προσευχή βελτιώνει την επίδοση στην εργασία Η προσοχή επηρεάζει τη μνήμη Η χρήση οπτικών μέσων διευκολύνει τη μάθηση

Η υπόθεση περιγράφει τη σχέση μεταξύ δύο μεταβλητών Δημιουργία υποθέσεων Η υπόθεση περιγράφει τη σχέση μεταξύ δύο μεταβλητών Μεταβλητές είναι κάποια μεγέθη τα οποία μπορούν να έχουν πάνω από μία τιμή Ύψος Χρώμα Βάρος Συναισθηματική κατάσταση

Πώς δημιουργούμε υποθέσεις; Δημιουργία υποθέσεων Πώς δημιουργούμε υποθέσεις; 1. Μέσω προσεκτικής παρατήρησης του περιβάλλοντος Παραδείγματα; 2. Μέσω επιστημονικών θεωριών

Έλεγχος υποθέσεων Αντικείμενα διαφορετικού βάρους πέφτουν με την ίδια ή διαφορετική ταχύτητα; Πείραμα Συσχέτιση Παρατήρηση

Ο ερευνητής μπορεί να συμμετέχει ή να είναι θεατής των γεγονότων Παρατήρηση Είναι μία συστηματική καταγραφή συμπεριφορών που μελετάμε, οι οποίες εκδηλώνονται συνήθως μέσα στο φυσικό τους περιβάλλον Ο ερευνητής μπορεί να συμμετέχει ή να είναι θεατής των γεγονότων

Πώς θα διασφαλίζατε την αντικειμενικότητα του παρατηρητή; Παρατήρηση Παράδειγμα: Θέλουμε να μελετήσουμε το φαινόμενο του χουλιγκανισμού στα γήπεδα Πώς θα το κάνατε; Άμεση Παρατήρηση: ο παρατηρητής βρίσκεται στο φυσικό περιβάλλον όπου εκδηλώνεται η συμπεριφορά, και καταγράφει με ακρίβεια και αντικειμενικότητα τα γεγονότα που διαδραματίζονται Πώς θα διασφαλίζατε την αντικειμενικότητα του παρατηρητή;

Έμμεση Παρατήρηση Παράδειγμα: Θέλουμε να μελετήσουμε την επίδραση της οικονομικής κρίσης στις πολιτικές προτιμήσεις των νέων. Πώς θα το κάνατε; Δημοσκόπηση: χορηγούμε ένα ερωτηματολόγιο σε ένα δείγμα και βγάζουμε τα συμπεράσματά μας από τις απαντήσεις Τι ερωτήσεις θα έχει το ερωτηματολόγιο; Σε ποιους ανθρώπους θα το χορηγήσουμε;

Έμμεση Παρατήρηση Παράδειγμα: Θέλουμε να μελετήσουμε τη σχέση μεταξύ κατάθλιψης και παιδικών τραυματικών εμπειριών Πώς θα το κάνατε; Ιστορικό περίπτωσης: ζητάμε από τα υποκείμενα να μας δώσουν ένα βιογραφικό ιστορικό της παιδικής τους ηλικίας Θυμούνται σωστά τα υποκείμενα; Μήπως θέλουν να γίνουν αρεστά και αποκρύπτουν πληροφορίες;

Ποια είναι η σχέση μεταξύ καπνίσματος και καρκίνου του πνεύμονα; Συσχέτιση Ποια είναι η σχέση μεταξύ καπνίσματος και καρκίνου του πνεύμονα; Επηρεάζει η σεξουαλική μας προτίμηση τα χαρακτηριστικά ενός προσώπου που κρίνουμε ως ελκυστικό ή όχι; Η συσχέτιση χρησιμοποιείται για να ελέγξουμε τη σχέση δύο μεταβλητών όταν δεν μπορούμε να χειριστούμε τον παράγοντα του οποίου την επίδραση μελετάμε

Συσχέτιση Η ισχύς της σχέσης μεταξύ δύο μεταβλητών δίνεται από το συντελεστή Pearson r Ο συντελεστής συσχέτισης είναι ένας αριθμός με τιμές από -1 έως +1 Όσο ισχυρότερη είναι η σχέση δύο μεταβλητών, τόσο ο συντελεστής συσχέτισης προσεγγίζει το [1] Συντελεστές με θετικό πρόσημο δηλώνουν θετική σχέση των μεταβλητών

Συσχέτιση Ο συντελεστής συσχέτισης ανάμεσα στο κάπνισμα και τον καρκίνο είναι +0.80. Τι σημαίνει αυτό; Ο συντελεστής συσχέτισης ανάμεσα στις απουσίες από τις παραδόσεις και το βαθμό στο μάθημα είναι -0.50. Τι σημαίνει αυτό; Ο συντελεστής συσχέτισης ανάμεσα στην προσευχή και το ύψος είναι +0.01. Τι σημαίνει αυτό;

Προκαλούν τα βίαια προγράμματα επιθετική συμπεριφορά; Συσχέτιση Ενδιαφερόμαστε για το εάν η παρακολούθηση βίαιων προγραμμάτων στην τηλεόραση προκαλεί επιθετική συμπεριφορά στα παιδιά. Παίρνουμε ένα δείγμα 30 παιδιών και τα παρατηρούμε κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού, σημειώνοντας τις επιθετικές συμπεριφορές που εκδηλώνουν. Το αποτέλεσμα της έρευνας είναι ότι ο συντελεστής συσχέτισης μεταξύ παρακολούθησης βίαιων προγραμμάτων και επιθετικής συμπεριφοράς είναι +0.70. Προκαλούν τα βίαια προγράμματα επιθετική συμπεριφορά;

Συντελεστής συσχέτισης +0.90 Συσχέτιση Η συσχετιστικές έρευνες δεν μας επιτρέπουν την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την αιτιώδη σχέση δύο μεταβλητών. Πολλές φορές δύο μεταβλητές μπορεί να συσχετίζονται χωρίς η μία να είναι αίτιο της άλλης. Ποια είναι η σχέση μεταξύ του αριθμού των μπαρ και του αριθμού των εκκλησιών σε μία πόλη; Συντελεστής συσχέτισης +0.90 Τι σημαίνει;

Η συμπεριφορά που μελετάμε ονομάζεται Εξαρτημένη Μεταβλητή Πείραμα Είναι μία ελεγχόμενη διαδικασία, με την οποία μελετάμε την επίδραση ενός παράγοντα πάνω σε μία συμπεριφορά Ο παράγοντας του οποίου την επίδραση μελετάμε, ονομάζεται Ανεξάρτητη Μεταβλητή Η συμπεριφορά που μελετάμε ονομάζεται Εξαρτημένη Μεταβλητή

Μεταβλητές Μεταβλητή είναι κάτι (συμπεριφορά, μέγεθος, κλπ.) που μπορεί να έχει πάνω από μία τιμή

Πρέπει να έχει τουλάχιστον δύο επίπεδα (τιμές) Ανεξάρτητη Μεταβλητή Πρέπει να έχει τουλάχιστον δύο επίπεδα (τιμές) Παράδειγμα: Θέλουμε να μελετήσουμε την επίδραση του θορύβου στην κατανόηση κειμένου. Η Α.Μ. είναι ο θόρυβος. Τιμές μεταβλητής: 3 , 10, 20db

Πρέπει να οριστεί με τρόπο μετρήσιμο (λειτουργικός προσδιορισμός) Εξαρτημένη Μεταβλητή Πρέπει να οριστεί με τρόπο μετρήσιμο (λειτουργικός προσδιορισμός) Παράδειγμα: Θέλουμε να μελετήσουμε την επίδραση του θορύβου στην κατανόηση κειμένου. Η Ε.Μ. είναι η κατανόηση κειμένου. Πώς θα τη μετρήσουμε; Πόσες ερωτήσεις απαντά σωστά ο συμμετέχων στο τέλος της διαδικασίας

Μεταβλητή ελέγχου Η μεταβλητή ελέγχου είναι κάποιος παράγοντας ο οποίος είναι πιθανό να επηρεάσει τη συμπεριφορά των υποκειμένων και επιλέγουμε να τον κρατήσουμε σταθερό. Παράδειγμα: Θέλουμε να μελετήσουμε την επίδραση δύο διαφορετικών χειριστηρίων μιας κονσόλας ηλεκτρονικών παιχνιδιών στο χρόνο αντίδρασης των υποκειμένων. Πιθανές μεταβλητές ελέγχου: Ηλικία, φύλο, εμπειρία υποκειμένων, κόπωση, κλπ. Είναι πρακτικά αδύνατο να ελέγξουμε όλες τις μεταβλητές που επηρεάζουν τα υποκείμενά μας!

Μεταβλητές Η διάθεση επηρεάζει τη μάθηση Η οδήγηση βελτιώνεται με την εξάσκηση Το χρώμα του πλαισίου αλλάζει το χρώμα της επιφάνειας που περιβάλλει Η ανάκληση λέξεων επηρεάζεται από τη θέση τους στη λίστα μάθησης Διατυπώστε δικές σας υποθέσεις και αναγνωρίστε τις μεταβλητές

Συνθήκες Το απλούστερο πείραμα περιλαμβάνει δύο συνθήκες: την πειραματική συνθήκη και τη συνθήκη ελέγχου. Η πειραματική συνθήκη περιέχει την ανεξάρτητη μεταβλητή Η συνθήκη ελέγχου περιέχει μηδενική τιμή της ανεξάρτητης μεταβλητής Παράδειγμα Ο θόρυβος επηρεάζει την μνήμη για λέξεις Πειραματική συνθήκη: 10 άτομα μελετούν μία λίστα λέξεων με παρουσία στατικού θορύβου. Συνθήκη ελέγχου: 10 άτομα μελετούν την ίδια λίστα χωρίς την παρουσία στατικού θορύβου

Πειραματικά σχέδια Υπάρχουν δύο βασικά πειραματικά σχέδια: Α. Μεταξύ ομάδων (between groups-subjects) Β. Εντός ομάδος (within groups-subjects). Τα σχέδια μεταξύ ομάδων περιλαμβάνουν μία ξεχωριστή ομάδα υποκειμένων για κάθε τιμή της ανεξάρτητης μεταβλητής. Τα σχέδια εντός ομάδος έχουν μόνο μία ομάδα υποκειμένων. Όλες οι τιμές της ανεξάρτητης μεταβλητής «ενεργούν» σε όλα τα υποκείμενα της ομάδας.

Η σύγκριση γίνεται ανάμεσα στις ομάδες. Μεταξύ ομάδων Στο σχέδιο αυτό έχουμε το πλεονέκτημα ότι τα διάφορα επίπεδα της ανεξάρτητης μεταβλητής δε θα επηρεάσουν το ένα το άλλο (εφόσον δίνουμε ένα επίπεδο της μεταβλητής σε κάθε ομάδα). Η σύγκριση γίνεται ανάμεσα στις ομάδες. Το πρόβλημα είναι ότι οι διαφορές μεταξύ των ομάδων, μπορεί να οφείλονται όχι στην Α.Μ., αλλά στις ατομικές διαφορές των υποκειμένων. Για να μειώσουμε αυτόν τον κίνδυνο, τα μέλη της κάθε ομάδας επιλέγονται με τυχαίο τρόπο (randomization), ή μοιράζονται στις ομάδες με τέτοιο τρόπο ώστε κάποιο χαρακτηριστικό να είναι περίπου το ίδιο στις δύο ομάδες (matching).

Εντός ομάδος Στο σχέδιο αυτό έχουμε το πλεονέκτημα της οικονομίας. Η σύγκριση γίνεται στην επίδοση κάθε υποκειμένου, Άρα… Αποκλείονται οι ατομικές διαφορές. Διατρέχουμε τον κίνδυνο να επηρεάσει το ένα επίπεδο της Α.Μ. την επίδοση σε άλλο επίπεδο της Α.Μ. Για το λόγο αυτό, η σειρά με την οποία «χορηγούμε» τα επίπεδα της Α.Μ., αλλάζει από υποκείμενο σε υποκείμενο (counterbalancing).

Παράδειγμα Πώς θα μετατρέπατε τη συσχετιστική μελέτη της επιθετικότητας και της παρακολούθησης βίαιων προγραμμάτων σε πείραμα; Απάντηση: Παίρνουμε τυχαία 20 παιδιά και τα μισά τα βάζουμε να δουν μία βίαιη ταινία, και τα άλλα μισά να δουν μία συναισθηματική κομεντί. Κατόπιν μετράμε τις επιθετικές συμπεριφορές που εκδηλώνουν σε ένα παιχνίδι

Δεοντολογία της έρευνας Σύμφωνα με τον ΑΡΑ η έρευνα στην ψυχολογία πρέπει να διέπεται από τρεις βασικούς κανόνες Α. Η αρχή του ελάχιστου κινδύνου Β. Η συναίνεση κατόπιν ενημέρωσης Γ. Διατήρηση του απορρήτου

Αρχή ελάχιστου κινδύνου Οι κίνδυνοι που ενδέχεται να προκύψουν από το πείραμα για τον συμμετέχοντα δεν μπορεί να είναι μεγαλύτεροι από εκείνους που συνήθως προκύπτουν στην καθημερινή ζωή. Σε κάθε περίπτωση τα οφέλη από την έρευνα πρέπει να είναι περισσότερα από τους πιθανούς κινδύνους των υποκειμένων του πειράματος. Σ.σ. «το πείραμα»

Ενημερωμένη συναίνεση Η συμμετοχή των υποκειμένων στο πείραμα πρέπει να είναι εθελοντική και οι συμμετέχοντες να έχουν ενημερωθεί εκ των προτέρων για το σκοπό του πειράματος Σε περιπτώσεις που κάποιοι παράγοντες του πειράματος δεν είναι δυνατόν να αποκαλυφθούν, ο ερευνητής οφείλει να ενημερώσει μετά το τέλος του πειράματος τον συμμετέχοντα. Τέτοιες περιπτώσεις έχουμε κυρίως όταν στην πειραματική διαδικασία το υποκείμενο «εξαπατάται»

Απόρρητο Ατομικές πληροφορίες που αποκτήθηκαν κατά το πείραμα απαγορεύεται να δημοσιοποιηθούν χωρίς τη γραπτή έγκριση του συμμετέχοντα. Συνηθισμένη πρακτική είναι να δίνονται στα υποκείμενα κωδικοί έτσι ώστε να μην είναι αναγνωρίσιμες οι ατομικές περιπτώσεις από το ευρύ κοινό