Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
Μικροοικονομική

2 Κεφάλαιο 2 Οικονομικές μέθοδοι και
οικονομικά ερωτήματα

3 2.1 Η επιστημονική μέθοδος 2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση
2 Οικονομικές μέθοδοι και οικονομικά ερωτήματα Περίγραμμα κεφαλαίου 2.1 Η επιστημονική μέθοδος 2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση 2.3 Οικονομικά ερωτήματα και απαντήσεις

4 Ένα υπόδειγμα είναι μια απλοποιημένη περιγραφή του κόσμου.
2 Οικονομικές μέθοδοι και οικονομικά ερωτήματα Ιδέες κλειδιά Ένα υπόδειγμα είναι μια απλοποιημένη περιγραφή του κόσμου. Οι οικονομολόγοι χρησιμοποιούν δεδομένα για να αξιολογήσουν την ακρίβεια των υποδειγμάτων και να κατανοήσουν πώς λειτουργεί ο κόσμος. Η συσχέτιση δεν συνεπάγεται αιτιότητα.

5 2 Οικονομικές μέθοδοι και οικονομικά ερωτήματα
Ιδέες κλειδιά Τα πειράματα βοηθούν τους οικονομολόγους να μετρήσουν την αιτία και το αποτέλεσμα. Η οικονομική έρευνα εστιάζει σε ερωτήματα που είναι σημαντικά για την κοινωνία και μπορούν να απαντηθούν με τη βοήθεια υποδειγμάτων και δεδομένων.

6 Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης: Αξίζει το κόπο το πανεπιστήμιο;
2 Οικονομικές μέθοδοι και οικονομικά ερωτήματα Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης: Αξίζει το κόπο το πανεπιστήμιο;

7 2.1 Η επιστημονική μέθοδος
Η επιστημονική μέθοδος (ή εμπειρισμός) περιλαμβάνει δύο βήματα: 1. Την ανάπτυξη υποδειγμάτων που ερμηνεύουν ορισμένες πτυχές του κόσμου 2. Τον έλεγχο αυτών των υποδειγμάτων με δεδομένα αξιολογώντας την αντιστοιχία υποδειγμάτων και δεδομένων

8 Μοιάζει με κάποιον γνωστό σας;
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Υποδείγματα και δεδομένα Τι είναι αυτό; Μοιάζει με κάποιον γνωστό σας;

9 Μια απλοποιημένη περιγραφή του κόσμου
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Υποδείγματα και δεδομένα Υπόδειγμα Μια απλοποιημένη περιγραφή του κόσμου Είναι αεροπλάνο αυτό;

10 Ποια είναι η συντομότερη διαδρομή μεταξύ
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Υποδείγματα και δεδομένα Ποια είναι η συντομότερη διαδρομή μεταξύ δύο σημείων; Εικόνα 2.1 Η πτήση από τη Νέα Υόρκη στο Τόκιο απαιτεί κάτι περισσότερο από έναν επίπεδο χάρτη

11 Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης: Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης: Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης Υπόθεση – κάθε επιπλέον χρόνος εκπαίδευσης συνεπάγεται 10% αύξηση του μελλοντικού εισοδήματος

12 Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης:
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης: Αν κερδίζατε $15 την ώρα με 12 χρόνια εκπαίδευση, με έναν επιπλέον χρόνο εκπαίδευσης (την πρώτη χρονιά σας στο πανεπιστήμιο), θα κερδίζατε: $15 x 1,10 = $16,50 Now taking the previous assumption and turning it into a mathematical model

13 Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης:
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης: Αν κερδίζατε $16,50 με 13 χρόνια εκπαίδευσης, με έναν επιπλέον χρόνο εκπαίδευσης (τη 2η χροιά σας στο πανεπιστήμιο), θα κερδίζατε: $16,50 x 1,10 = $18,15

14 Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης:
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης: Τον τρίτο χρόνο: $18,15 x 1,1 = $19,97 Τον τέταρτο χρόνο: $19,97 x 1,1 = $21,97

15 Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης: Υπόθεση:
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Τα οικονομικά οφέλη της εκπαίδευσης: Υπόθεση: Η απόκτηση πτυχίου (13-16 χρόνια) αυξάνει τις αποδοχές από $15 σε $21,97 ή κατά 46,5% [(($21,97 - $15)/$15) = .4647]

16 Δύο σημαντικές ιδιότητες των υποδειγμάτων:
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Δύο σημαντικές ιδιότητες των υποδειγμάτων: Ένα υπόδειγμα είναι μια προσέγγιση. Δεν θα αυξήσουν όλοι τους μελλοντικούς μισθούς τους κατά ακριβώς 10% αν λάβουν έναν επιπλέον χρόνο εκπαίδευσης Ένα υπόδειγμα κάνει προβλέψεις που μπορούν να ελεγχθούν με δεδομένα

17 Υπόθεση: Κάθε χρόνος εκπαίδευσης αυξάνεις τις αποδοχές κατά 10%
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Υπόθεση: Κάθε χρόνος εκπαίδευσης αυξάνεις τις αποδοχές κατά 10% Σωστό ή λάθος;

18 2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα
Σχήμα 2.1 Μέσο ετήσιο εισόδημα Αμερικανών ηλικίας 30 ετών ανά βαθμίδα εκπαίδευσης (δεδομένα 2013)

19 Πόσα παραπάνω κερδίζουν οι εργαζόμενοι με πανεπιστημιακή εκπαίδευση;
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Πόσα παραπάνω κερδίζουν οι εργαζόμενοι με πανεπιστημιακή εκπαίδευση; Πανεπιστημιακή εκπαίδευση = $51.780 Λυκειακή εκπαίδευση = $32.941 Η παν. εκπαίδευση συνεπάγεται αποδοχές κατά 57% υψηλότερες. Η πρόβλεψη του υποδείγματος ήταν 1,46%. Είναι κοντά στα πραγματικά δεδομένα;

20 2.1 Η επιστημονική μέθοδος
Ένα οικονομικό υπόδειγμα Αν οι απόφοιτοι πανεπιστημίου κερδίζουν, κατά μέσο όρο, $51.780/χρόνο, αυτό σημαίνει ότι όλοι οι απόφοιτοι έχουν ανάλογες αποδοχές;

21 Μπορεί ο Bill Gates να σας κάνει πλούσιους;
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Μπορεί ο Bill Gates να σας κάνει πλούσιους;

22 Και αφού αναφερθήκαμε στον Bill Gates…
2.1 Η επιστημονική μέθοδος Ένα οικονομικό υπόδειγμα Και αφού αναφερθήκαμε στον Bill Gates… Κατά πόσο το επίπεδο της εκπαίδευσής του επηρεάζει τα εισοδήματά του;

23 2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση

24 Παράδειγμα: Αν μείνετε άυπνοι όλοι νύχτα θα νιώθετε κουρασμένοι
2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση Αιτιότητα Προκύπτει όταν κάτι επηρεάζει κάτι άλλο άμεσα μέσω μιας σχέσης αιτίας και αποτελέσματος. Παράδειγμα: Αν μείνετε άυπνοι όλοι νύχτα θα νιώθετε κουρασμένοι

25 Όταν υπάρχει μια αμοιβαία σχέση μεταξύ δύο πραγμάτων
2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση Συσχέτιση Όταν υπάρχει μια αμοιβαία σχέση μεταξύ δύο πραγμάτων Θετική συσχέτιση – όταν δύο μεταβλητές κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση Αρνητική συσχέτιση – όταν δύο μεταβλητές κινούνται προς διαφορετική κατεύθυνση Παράδειγμα: οι άνθρωποι με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης είναι λιγότερο πιθανό να μείνουν άνεργοι

26 Γιατί η συσχέτιση δεν εμπεριέχει αιτιότητα; Παραλειφθείσες μεταβλητές
2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση Γιατί η συσχέτιση δεν εμπεριέχει αιτιότητα; Παραλειφθείσες μεταβλητές Αν παραλείψουμε κάτι, το οποίο θα εξηγούσε γιατί δύο μεταβλητές συσχετίζονται, αυτό είναι μια παραλειφθείσα μεταβλητή. Μια συσχέτιση δεν γίνεται σαφής παρά μόνο όταν προστεθεί η παραλειφθείσα μεταβλητή

27 Γιατί η συσχέτιση δεν εμπεριέχει αιτιότητα; 2. Αντίστροφη αιτιότητα
2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση Γιατί η συσχέτιση δεν εμπεριέχει αιτιότητα; 2. Αντίστροφη αιτιότητα Προκύπτει όταν συγχέουμε την κατεύθυνση της αιτίας και του αποτελέσματος. Παράδειγμα: περισσότερος πλούτος συνεπάγεται καλύτερη υγεία

28 Πώς μπορούμε να διακρίνουμε την αιτιότητα από τη συσχέτιση;
2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση Πώς μπορούμε να διακρίνουμε την αιτιότητα από τη συσχέτιση; Πειράματα Ελεγχόμενα = τα υποκείμενα κατανέμονται τυχαία από τους ερευνητές σε πειραματικές ομάδες (θα πάρουν το νέο φάρμακο) και ομάδες ελέγχου (δεν θα πάρουν το νέο φάρμακο). Πρόβλημα: είναι δύσκολο να εφαρμοστούν στην οικονομική επιστήμη

29 Πώς μπορούμε να διακρίνουμε την αιτιότητα από τη συσχέτιση;
2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση Πώς μπορούμε να διακρίνουμε την αιτιότητα από τη συσχέτιση; Πειράματα Φυσικά = τα υποκείμενα κατανέμονται σε πειραματικές ομάδες και ομάδες ελέγχου από κάποια διαδικασία που δεν καθορίζεται από τον ερευνητή, με έναν τυχαίο ή σχεδόν τυχαίο τρόπο

30 Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης
2.2 Αιτιότητα και συσχέτιση Οικονομικό παράδειγμα τεκμηρίωσης Πόσο αυξάνονται οι μισθοί όταν ένα άτομο λαμβάνει έναν επιπλέον χρόνο εκπαίδευσης; Το 1947, το Η.Β. αύξησε την ελάχιστη ηλικία στην οποία μπορούσε κανείς να παρατήσει το σχολείο αυξήθηκε από τα 14 στα 15 έτη. Τα παιδιά που έφτασαν στην ηλικία των 14 ετών πριν από το 1947 = ομάδα ελέγχου Τα παιδιά που έφτασαν στην ηλικία των 14 ετών από το 1947 και εξής = πειραματική ομάδα

31 Τα πιο συναρπαστικά οικονομικά ερωτήματα έχουν δύο ιδιότητες:
2.3 Οικονομικά ερωτήματα και απαντήσεις Τα πιο συναρπαστικά οικονομικά ερωτήματα έχουν δύο ιδιότητες: Έχουν να κάνουν με θέματα που είναι σημαντικά για μεμονωμένους οικονομικούς παράγοντες και/ή την κοινωνία μας Η οικονομική έρευνα συνεισφέρει στην ευημερία της κοινωνίας Μπορούν να απαντηθούν Τα οικονομικά ερωτήματα μπορούν να απαντηθούν με εμπειρικές μεθόδους

32 Απαγορεύεται η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιονδήποτε τρόπο χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη, σύμφωνα με το Ν. 2121/1993 και τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (που έχει κυρωθεί με τον Ν. 100/1975)


Κατέβασμα ppt "D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google