Δρ. Κερασένια Παπαλεξίου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Advertisements

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Βιωματικό εργαστήριο στο μάθημα Αρχές Φιλοσοφίας
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
ΨΥΧΟKOIΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Μάθημα 2
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Δ Η Μ Η Τ Ρ Η Σ Ε Υ Σ Τ Α Θ Ι Α Δ Η Σ Τ Α Ξ Η : ΑΤ’1
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Επιμόρφωση πολλαπλασιαστών στα διαδραστικά συστήματα
Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία Ιστορικό Ιδρυσης Το Μάρτη του 1918, μία ομάδα μαθηματικών αποφάσισε να δημιουργήσει την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, με.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
project: οψεις της ψυχολογιας
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΙΑΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΙΜΜΑΝΟΥΕΛ KANT ( )
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Φιλοσοφίας
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Διαφωτισμος-Μοντεσκιε
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Καλλιέργεια Οδικής Συνείδησης Υπό έμφαση στόχος για τη σχολική χρονιά
501. Εξέλιξη των ιδεών στις φυσικές επιστήμες
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 12η: Ολοκλήρωση της Πραγματείας Περὶ αἰῶνος καὶ χρόνου Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Ημερίδα στις δημιουργικές εργασίες Σχολικό Έτος:
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δρ. Κερασένια Παπαλεξίου Αρχαίος ελληνικός και καρτεσιανός σκεπτικισμός: δυο διαφορετικές επιδιώξεις Δρ. Κερασένια Παπαλεξίου Π.Π.Σ.Π.Θ.

Τι είναι Γνώση και πως την αποκτούμε 1η ενότητα: 3ο κεφάλαιο: Τι είναι Γνώση και πως την αποκτούμε 1η ενότητα: Το ερώτημα για τη δυνατότητα της Γνώσης 1. α. Η σκεπτικιστική πρόκληση- αρχαίος σκεπτικισμός β. Νεότερες μορφές σκεπτικισμού (Descartes) ( 2 διδακτικές ώρες)

Δομή 1. Οριοθέτηση στόχων 2. Υλικό δραστηριότητας (αντίστοιχο προς τον κάθε στόχο: ερωτήσεις- πηγές-προβολές διαλέξεων,forum, blogs) 3. Αξιολόγηση των στόχων 4. Εκπαιδευτική μεθοδολογία: εμπλουτισμένη διαφοροποιημένη διδασκαλία: πρόσθετο υλικό, δημιουργική προσέγγιση των πηγών, ανάπτυξη συνεργασίας μαθητών, συνδυασμός διάλεξης και διαλόγου, κατανόηση της αξίας του τρίπτυχου στη φιλοσοφία: σπουδή, διάλογος, επιχείρημα

γνωστικοί Στόχοι παιδαγωγικοί φιλοσοφικοί (ανάπτυξη μιας ιδιαίτερης κριτικής ικανότητας, της φιλοσοφικής αντίληψης)

Αρχαίος Σκεπτικισμός - Descartes Γνωστικοί στόχοι της 1ης ενότητας 1. Να εντάξουν το σκεπτικισμό στη θεματολογία της γνωσιολογίας 2. Να συνδέσουν την αμφιβολία (ως μεθοδολογικό εργαλείο της σκέψης) με το σκεπτικισμό 3. Να κατανόησουν το φιλοσοφικό εννοιολόγημα στο πλαίσιο της φιλοσοφικής περιόδου και του φιλοσοφικού συστήματος (φιλοσοφική γλώσσα)/ Tι σημαίνει σκεπτικισμός στη φιλοσοφία 4. Να διακρίνουν συνάφειες: αιτιακές, χρονικές, λογικές 5. Να εντοπίσουν τις διαφορές ανάμεσα στον αρχαίο ελληνικό σκεπτικισμό και στον καρτεσιανό Αρχαίος Σκεπτικισμός - Descartes

Φιλοσοφικοί και παιδαγωγικοί στόχοι Να κατανοήσουν ότι ο σκεπτικισμός δεν είναι μια αντιδραστική δυστροπία του πνεύματος, αλλά ένας γόνιμος τρόπος σκέψης, καθώς προϋποθέτει όχι μόνο την αμφισβήτηση, αλλά και την ανάπτυξη της ισοσθενούς επιχειρηματολογίας 7. Να αναπτύξουν, μέσω της έμφασης στην αξία των ισοσθενών λόγων, την αντίληψη της διαφορετικότητας, της ετερότητας, της αξίας «να μπαίνω στη θέση του άλλου», που είναι και ένα από τα διαφωτιστικά αξιώματα του Kant (παράγραφος 40 της Κριτικής της Κριτικής Ικανότητας)

Να κατανοήσουν το φιλοσοφικό εννοιολόγημα- Προσέγγιση 3ου στόχου: (αφορά στην ενότητα 1.α.) Να κατανοήσουν το φιλοσοφικό εννοιολόγημα- Τι σημαίνει η λέξη σκεπτικισμός στη φιλοσοφία

Βήματα προσέγγισης της δυνατότητας της γνώσης Αρχαίος Σκεπτικισμός: Πύρρωνας ο Ηλείος, Αινησίδημος, Αγρίππας, Σέξτος ο Εμπειρικός, Καρνεάδης Βήματα προσέγγισης της δυνατότητας της γνώσης αμφιβολία (απάτη των αισθήσεων / λανθασμένοι συλλογισμοί) ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας των ισοσθενών λόγων. (Για κάθε άποψη υπάρχουν δυο αντίθετες αλλά ισοδύναμες απόψεις). Εξαιτίας της ισοδυναμίας τους, δεν μπορούμε να αποφασίσουμε ποια θα επιλέξουμε. Άρα επέχουμε, η γνώση (ως αδιαπραγμάτευτος προορισμός αλήθειας) είναι ανέφικτη. Η άποψη αυτή, όμως, προϋποθέτει την ανάπτυξη ισχυρής επιχειρηματολογίας. O σκεπτικισμός, συνεπώς, δεν είναι απλά προβληματισμός, αλλά εμπεριέχει μια εργώδη προσπάθεια εκπόνησης μιας επιχειρηματολογίας που αφορά σε δυο αντίθετες απόψεις. Συμπέρασμα: ο σκεπτικισμός δεν είναι ένας μετεωρισμός της σκέψης, είναι επιχειρηματολογική προσπάθεια ορισμένου τύπου.

(για την απάτη των αισθήσεων) Υλικό δραστηριότητας (για την απάτη των αισθήσεων) Θεωρία των αισθητηριακών δεδομένων (sense data theory) Πλάτων, Θεαίτητος Πρωταγόρας: ο άνθρωπος είναι μέτρο όλων των πραγμάτων (homo measura) «Τι θα πούμε, λοιπόν, για τον ίδιο τον αέρα, ότι είναι ψυχρός ή όχι ψυχρός; Ή θα συμφωνήσουμε ότι για εκείνον που αισθάνεται ρίγος (επειδή είναι άρρωστος) είναι ψυχρός, ενώ για τον άλλο όχι;….Μόνο του και καθαυτό κανένα δεν είναι κι ούτε μπορείς να δώσεις σε κανένα κάποιο προσδιορισμό που να είναι σωστός» Πλάτωνος, Θεαίτητος,152b-e Αλλάζει τόσο το υποκείμενο της αίσθησης σε διαφορετικές στιγμές/φάσεις του όσο και το ίδιο το αισθητηριακό αντικείμενο

Yλικό δραστηριότητας για την ανάπτυξη ισοσθενών λόγων Είναι προτιμότερο να δώσουμε αντιθετικά ζεύγη εννοιών (που θα επιλέξουν οι μαθητές) από το να επιλέξουμε μελέτη των γνωστών τρόπων (οι 10 τρόποι του Αινησίδημου, οι 5 τρόποι του Αγρίππα) από τις Πυρρώνειες Υποτυπώσεις. Έτσι, θα αυξήσουμε τη δημιουργική συμμετοχή των μαθητών σε θέματα του ενδιαφέροντός τους και θα αποφύγουμε τις αναφορές σε μορφές συλλογισμών ή προτάσεων, στις οποίες εστίασε ο Αγρίππας.

Συμπέρασμα Συνεπώς, το γεγονός ότι: α. οι αισθήσεις μας εξαπατούν, και β. μπορούμε να υποστηρίξουμε επιχειρηματολογικά εξίσου δυο αντίθετες απόψεις, οδηγεί στα εξής: Στην κατανόηση του ανέφικτου χαρακτήρα της Γνώσης στον αρχαίο ελληνικό σκεπτικισμό Στην κατανόηση της αξίας της παραγωγής επιχειρηματολογίας Στην αντίληψη της έννοιας της ετερότητας, της σχετικής αντίληψης («Το σχετικό και το απόλυτο», κείμενο του Ε. Παπανούτσου στο βιβλίο της Λογοτεχνίας της Β΄ Λυκείου, σ. 478)

(αφορά στην υποενότητα 1.β.) Προσέγγιση 5ου στόχου: (αφορά στην υποενότητα 1.β.) Να διακρίνουν τον αρχαίο ελληνικό σκεπτικισμό από το νεότερο σκεπτικισμό

Η γνώση στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία (ειδικότερα στο σκεπτικισμό) και στη νεότερη (ειδικότερα στον Descartes) Αρχαία ελληνική γνωσιολογία: Η ΓΝΩΣΗ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ ( εξ αποκαλύψεως γνώση, η γνώση είναι στο τέλος ενός δρόμου, δεν παράγεται από τη νόηση). Το γεγονός ότι στο σκεπτικισμό η γνώση είναι ανέφικτη, δεν αναιρεί τον εξ αποκαλύψεως χαρακτήρα της, ο οποίος απλά προβληματικοποιείται από τις εγγενείς αδυναμίες των αισθήσεων και του λόγου. DESCARTES: Η ΓΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ από ένα σκεπτόμενο υποκείμενο, το φιλοσοφούν υποκείμενο, το οποίο υπάρχει, επειδή ακριβώς σκέπτεται (cogito ergo sum), η σκέψη και η αμφιβολία γίνονται κατηγορήματα της ύπαρξής του, «γέννησαν» την ύπαρξή του. Το ίδιο το σκεπτόμενο υποκείμενο γίνεται φορέας, εστία παραγωγής νοήματος

αποκαλυπτικός ο χαρακτήρας της νοητικής δραστηριότητας Υλικό δραστηριότητας Πλάτων, Ζ’ Επιστολή  341c: «ῥητὸν γὰρ οὐδαμῶς ἐστιν ὡς ἄλλα μαθήματα, ἀλλ᾽ ἐκ πολλῆς συνουσίας γιγνομένης περὶ τὸ πρᾶγμα αὐτὸ καὶ τοῦ συζῆν ἐξαίφνης, οἷον ἀπὸ πυρὸς πηδήσαντος ἐξαφθὲν φῶς, ἐν τῇ ψυχῇ γενόμενον αὐτὸ ἑαυτὸ ἤδη τρέφει» Μετφρ.: «γιατί δεν εκφράζεται το περιεχόμενό της (ουσίας) με λόγια σαν τα άλλα μαθήματα, αλλά σαν αποτέλεσμα της αδιάκοπης επεξεργασίας του θέματος και επικοινωνίας με αυτό, όπως το πυρ ξεπηδά και άξαφνα ανάβει φως μέσα στην ψυχή και τρέφει το ίδιο τον εαυτό του»  αποκαλυπτικός ο χαρακτήρας της νοητικής δραστηριότητας

Dubito ergo cogito, cogito ergo sum Descartes, Στοχασμοί Περί της πρώτης φιλοσοφίας «Καμιά άλλη δραστηριότητά μας, εκτός από τη συνειδησιακή, δεν περιέχει τη βεβαιότητα του είναι. Το ότι λ.χ. περπατώ μπορεί να είναι κάτι που το φαντάζομαι στο όνειρό μου, το ότι όμως είμαι ένα ον που έχει συνείδηση δεν είναι δυνατό να αποτελεί απλώς και μόνο αποκύημα της φαντασίας μου, γιατί και η φαντασία είναι ένα είδος συνείδησης….Αλλά τι είμαι λοιπόν; Σκεπτόμενο πράγμα. Τι είναι αυτό; Είναι ένα πράγμα που αμφιβάλλει, νοεί, βεβαιώνει, αρνείται, θέλει, δε θέλει, φαντάζεται επίσης και αισθάνεται…» Dubito ergo cogito, cogito ergo sum Παραγωγικός ο χαρακτήρας της νοητικής δραστηριότητας Η πνευματική διεργασία επιβεβαιώνει την αισθητή ύπαρξη (Three Minute Philosophy: Rene Descartes, Youtube)

Επίτευξη στόχων Γνωστικούς κατανόηση της διαφοράς στην προσέγγιση της γνώσης, Αρχαίος ελληνικός σκεπτικισμός: Κατάργηση της Γνώσης Καρτεσιανός σκεπτικισμός: θεμελίωση της Γνώσης και του φιλοσοφικού υποκειμένου Κοινό μεθοδολογικό εργαλείο : Η ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ

Παιδαγωγικούς συνεργασία των παιδιών σε ομάδες (αρχαίοι σκεπτικοί – νεότεροι φιλόσοφοι), ποιοι είναι αυτοί που θα πείσουν ότι κατέχουν τη γνώση, δηλαδή την επιχειρηματολογία σύνδεση γνώσης και επιχειρηματολογίας

Φιλοσοφικούς Αντίληψη της καρτεσιανής σκέψης, εμβάθυνση στην αξία της αμβισβήτησης ως φιλοσοφικό εργαλείο που ανοίγει νέους δρόμους σκέψης Σύνδεση της νέας αυτής φιλοσοφικής αντίληψης με τα δεδομένα του σύγχρονου βίου (κατά πόσο η αμφισβήτηση σε συνδυασμό με την παραγωγή ικανού επιχειρηματολογικού λόγου είναι ένας δημιουργικός τρόπος επιβίωσης στο σύγχρονο κοινωνικο-πολιτικό βίο)

Φύλλο Αξιολόγησης επίτευξης των στόχων Ποιος είναι ο ρόλος των αισθήσεων στον αρχαίο ελληνικό σκεπτικισμό και στον Descartes; Η αμφιβολία αποτελεί αυτοσκοπό του στοχαζόμενου πνεύματος ή εργαλείο σκέψης; Ποια η αξία του ερωτήματος για τη δυνατότητα της Γνώσης; Γιατί αποτελεί κομβικό στοιχείο του κλάδου της Γνωσιολογίας;

Ενδιαφέρουσες διευθύνσεις και ιστοσελίδες: Ενδιαφέρουσες διευθύνσεις και ιστοσελίδες: www. philosopher.org www.philosophypages.com https://myfilosofer.wordpress.com/ http://www.philo.de www.e-f-e.gr Animeted….Φιλόσοφοι (Youtube), παραγωγή ΕΤ3

Βιβλιογραφία F. Chatelet, Η Φιλοσοφία, εκδ. Γνώση, Αθήνα 1991, τ. α΄. W. Windelband – H. Heimsoeth, Εγχειρίδιο Ιστορίας της Φιλοσοφίας, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., 1991. Zeller-Nestle, Ιστορία της ελληνικής φιλοσοφίας, εκδ. Εστια, Αθήνα 1980. W. H. Walsh, Εισαγωγή στην Ιστορία της Φιλοσοφίας, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1985 Α.Ε. Taylor, Πλάτων, Ο άνθρωπος και το έργο του, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα 1992.