 Η καταγραφή του Γιώργου Φ. (πρ) έδωσε την ευκαιρία για εργασία με πολλαπλασιασμό την επόμενη εβδομάδα (η Ν αξιοποιεί ευκαιρίες για διαμόρφωση νέας μαθηματικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Ορισμός της Απαρίθμησης (Λεμονίδης, 1994)
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών και δικτύων Εργασία για το μάθημα: Διδακτική της πληροφορικής.
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
“ Εγχειρίδιο” εύχρηστων εφαρμογών για την εκπαιδευτική πράξη.
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – α ) υποχρεωτική.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Σχολική Σύμβουλος 34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
ΤΣΟΝΙΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΡΕΔΡΟΣ Π.Ι.
ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
« ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΥΠΙΚΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΜΕΣΩ ΒΙΒΛΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ» Υποψ. Διδάκτωρ Επιβλέπουσα Μαρίνα Λουάρη Μαρίτα Παπαρούση.
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Η ειδική αγωγή στο σχολείο της γενικής εκπαίδευσης
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Η Ελένη Π. σκέφτηκε και κατέγραψε μια νέα πρόσθεση: 2 λύκοι κι άλλοι 2, μας κάνουν 4 λύκ. Η η Ν έδωσε το λόγο στην Ελεάννα για να πει αυτό που ήθελε πριν,
Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
12 μήνες αθλητές, Μ. Κριεζή (συλ. Λιλιπούπολη)
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
TEMA 3 TEST OF EARLY MATHEMATICAL ABILITY (Ginsburger & Baroody 2003) To test απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 3 έως και 8 ετών κ 11 μηνών και ο σκοπός του.
Curriculum-Based Measurement (CBM) Μάμμου Χριστίνα Υφαντής Χρήστος Εισηγητές: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Ενισχυτική Διδασκαλία: αποτελεσματικότερη εφαρμογή Φελούκα Βασιλική, Γιαννόπουλος Κων/νος Σχολικοί Σύμβουλοι 7 ης & 8 ης Περιφέρειας Π.Ε. Αχαΐας.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Διδάσκουσα Πόταρη Δ. Καρατράσογλου Αθανασία Δ
ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΜΕ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ASPERGER: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ Ευάγγελος Μώκος 1 και.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Προσχολική Παιδαγωγική Ενότητα 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Μαρία Καμπεζά Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Δυσαριθμησία Καλησπεράκη Πόπη Τμήμα Ένταξης 7ου Δημ. Σχ. Ρεθύμνου.
Φακελος αξιολογηςης portfolio
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
εκπαιδευτικη μεταβαση
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ (concept mapping)
Μαρία Ζερβού Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Ν.Κέρκυρας
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
Μεθοδολογία έρευνας Αποτελέσματα έρευνας
Συνεργασία νηπιαγωγείου -οικογένειας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
1/θ Νηπιαγωγείο Ριόλου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

 Η καταγραφή του Γιώργου Φ. (πρ) έδωσε την ευκαιρία για εργασία με πολλαπλασιασμό την επόμενη εβδομάδα (η Ν αξιοποιεί ευκαιρίες για διαμόρφωση νέας μαθηματικής δρα- στηριότητας). Αναπτύχθηκε ο διάλογος με τη Σχ. Σύμβουλο:  Σ.Σ. -Αυτά είναι τα αυτιά τους;  Γ. - Όχι, είναι τα χέρια τους.  Σ.Σ. –Τότε πήγαινε να φτιάξεις και τα αυτιά στον κάθε λύκο

 Η Εύα(πρ) έχει κάνει λάθος (της λείπει ένας λύκος), αλλά ενώ σκοπεύουμε να της ζητήσουμε διόρθωση, η εργασία της κατα- στρέφεται από καφέ που χύνεται. Όταν η Ν σε επόμενη ημέρα της ζητά επανάληψη της εργασίας σε νέο φύλλο, η Εύα το υλο- ποιεί σωστά, χωρίς όμως ενδιαφέρον, πιθανόν γιατί λείπουν τα κίνητρα (ψυχολογικά κυρίως), που συνέτρεξαν κατά την αρχική εργασία, έτσι τα σχέδια της είναι μικρού μεγέθους, ανολοκλήρω- τα, το επιστρέφει μάλιστα σε 3΄. Τελικά διορθώνει το αρχικό!

 Ο Γιώργος Β. (πρ) εξηγεί ότι γράφει 2 +2=4. Φαίνεται στο πρώτο ψηφίο η δυσκολία αντιγραφής, το οποίο μοιάζει σαν 3, όμως ο ίδιος εξηγεί στη Σ.Σ. με πλήρη κατανόηση ότι «εκείνο το 2 δεν μου πέτυχε καλά», ενώ το ξαναγράφει αμέσως σε 2η προσπάθεια επιτυχώς. Τα σχέδια του όμως δεν ολοκληρώνονται, ενώ σε επόμενη μέρα και επειδή έχει καταστραφεί η εργασία του σχεδιάζει νέα καταγραφή.

 Η Στέλλα σε αργότερο χρόνο, επιτυγχάνει τελικά και καταγράφει : 3 μικρά πρόβατα και 1 μεγάλο μας κάνουν 4.  Ο Άγγελος (προν) μετά από ερώτηση εξηγεί, αφού απαριθμεί πρώτα, ότι ζωγράφισε 7 πρόβατα κι ένα λύκο (η μεγάλη ανάποδη φιγούρα). Δυσκολεύεται γενικά, διασπάται συχνά η προσοχή του, όμως η εργασία του δείχνει ότι με εξατομικευμένη παρέμβαση μπορεί να δείχνει πρόοδο.

1. Ενεργοποίηση ενδιαφέροντος των παιδιών, εμπλοκή συναισθηματική 2. Η εξοικείωση με το νοηματικό πλαίσιο κειμένων, διευκόλυνε την κατανόηση 3. Αναπτύχθηκαν κίνητρα μάθησης που οδήγησαν σε ποιοτική μεθοδολογική προσέγγιση των Μαθηματικών α) Αναδείχθηκαν ποικίλες στρατηγικές: οπτική αναγνώριση μικρών ποσοτήτων (subitizing), απαρίθμηση, καταμέτρηση με ταυτόχρονη κίνηση του δαχτύλου ή του κεφαλιού, πολυμορφία συμβολισμού (κουκκίδες, γραμμές, αριθμητικά σύμβολα), Αποτελέσματα 3μηνης διδ. παρέμβασης

β)Καλλιεργήθηκαν σημαντικές μαθηματικές δεξιότητες: - γραφή αριθμητικών συμβόλων, εννοιολογική κατανόηση προβλημάτων πρόσθεσης και πολλαπλασιασμού, χρήση μαθηματικού λεξιλογίου και ισχυρή διασύνδεση με γλώσσα γ) Τα λάθη των παιδιών που καταγράφηκαν σε αυτό το πλαίσιο παρείχαν την ευκαιρία να γίνουν αυτά κατανοητά τόσο από τα παιδιά με αποτέλεσμα τη βελτίωση των μαθηματικών ικανοτήτων τους, όσο και από τον εκπαιδευτικό στο πλαίσιο της τροποποίησης βελτιωτικά των μεθόδων του (αξιολόγηση αρχική, διαμορφωτική, τελική, αυτοαξιολόγηση) 4.Επωφελήθηκαν οι αλλοδαποί μαθητές, εμπλουτίζοντας ταυ- τόχρονα και τη γλώσσα 5. Διευκολύνθηκε το πλαίσιο ομαλής Μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στην Α΄Δημοτικού

Βιβλιογραφία Baroody Arthur (2004). The developmental bases for Early Childhood number and operations standards. In: Clements D. & Sarama, J. (eds), Engaging Young Children in Mathematics. N.J., London: Lawrence Erlbaum. Γκόβαρης, Χ. & Ρουσσάκης, Ι. (2008). Πολιτικές στην εκπαίδευση, ΥΠΕΠΘ/ΠΙ. Δεληκανάκη, Νίκη (2009). Η μαθηματική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία θεμελιώδης βάση για τη σύγχρονη σχολική μαθηματική παιδεία στο πλαίσιο της μετάβασης από το νηπ/γείο στο δημοτικό σχολείο.Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 71, Δεληκανάκη, Νίκη (υπό δημ.). Μαθηματικά και Λογοτεχνία: κατανόηση εννοιών πρόσθεσης και πολλ/σμού μέσα από την επίλυση προβλημάτων εντός πλαισίου έργων παιδικής λογοτεχνίας. Πρακτικά 7ου Συνεδρίου ΠΕΕ, Παν/μιο Κρήτης, Ρέθυμνο ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ: ΦΕΚ τεύχος Β΄ 303 / , 304/

Hong, Haekyung. (1996). Effects of mathematics learning through children’s literature on math achievement and dispositional out comes. In: Early Childhood Research Quarterly, vol. 11, 4, Κορνηλάκη Κατερίνα (2002). Βήματα στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης στην πρώιμη παιδική ηλικία, Γέφυρες, τχ 6, Ματσαγγούρας Ηλίας (2002). Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση. Γρηγόρης. Περικλειδάκης, Γεώργιος (2006). Η διδασκαλία των απλών πράξεων του πολ/σμού και της διαίρεσης σε μαθητές δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά, Επιστήμες της Αγωγής, 1/2006, Παπανδρέου, Μαρία (2007). «Παραμύθι-μύθι-μύθι, δώσε κλώτσο … ν’ αριθμήσει» -οι «σημειώσεις» παιδιών νηπιαγωγείου, όταν ένα παραμύθι δίνει νόημα στην επίλυση ενός μαθηματικού προβλήματος. Στο: Πρακτικά 6ου πανελλήνιου συνεδρίου ΟΜΕΡ,

Τζεκάκη Μαριάννα (2007): Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα. Gutenberg. Van den Heuvel-Panhuizen, M., Van den Boogard, S. & Doig, B. (2009). Picture books stimulate the learning of mathematics. In: Australasian Journal of Early Childhood, vol. 34, 2, Von Glasersfeld Ernst (1982). Subitizing: The role of figural patterns in the development of numerical concepts. In: Archives de Psychologie, 50, Χρονάκη, Άννα & Μουντζούρη, Γεωργία (2009). Αφήγηση, αριθμοί και συμβολική δράση: στιγμές κατανόησης γραπτού συμβολισμού στις μικρές ηλικίες. Στο: Μαθηματική εκπαίδευση και οικογενειακές πρακτικές. ΕΝΕΔΙΜ, , Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου.