Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο Μάθημα 3 Σχεδιασμός Σχεδίου μαθήματος/ Το πείραμα στο νηπιαγωγείο/ Η έννοια του ήχου
Στοιχεία ενος σχεδίου μαθήματος Τί πρέπει να συμπεριλαμβάνει ένα καλό σχέδιο μαθήματος στις Φ.Ε.; Στις ομάδες σας μελετήστε τα 2 σχέδια μαθήματος που θα σας δοθούν και εντοπίστε θετικά στοιχεία και πιθανές αδυναμίες.
Ιδεοθύελλα Σημαντικότητα πειράματισμού Τα πειράματα γίνονται από τα παιδιά (Υπέρ και κατά) Τα πειράματα γίνονται από τον εκπαιδευτικό (Υπέρ και κάτα)
Πτυχές της διδασκαλίας του μαθήματος Κατανόηση επιστημονικών επεξηγήσεων Σχεδιασμός πειραμάτων για χρήση τεκμηρίων Αναστοχασμός στο τί είναι επιστημονική γνώση Ενεργή συμμετοχή στην επιστήμη (Taking Science to K-12, 2008) Δυστυχώς η έμφαση είναι στην κατανόηση των επιστημονικών επεξηγήσεων – εννοιών, και λιγότερο στα υπόλοιπα.
Ήχος και διάδοση ήχου Δραστηριότητα 1: (15 λεπτά) Περπατήστε από την τάξη μέχρι την καφετέρια, μέσα στην καφετέρια, έξω κοντά στο δρόμο και επιστρέψετε πίσω. Σημειώστε στην πορεία τους ήχουν που έχετε ακούσει (π.χ. Σχεδιάστε ένα χάρτη της διαδρομής και σε αυτόν να φαίνονται οι ήχοι).
Ήχος και διάδοση ήχου Δραστηριότητα 2: Ταξινομήστε τους ήχους σε 2 κατηγορίες (με δικά σας κριτήρια)
Ήχος και διάδοση ήχου Δραστηριότητα 3: Ακούστε τα 5 τραγούδια και σχεδιάστε τον ήχο στο τετράδιο σας: Τραγούδι 1 Τραγούδι 2 Τραγούδι 3 Τραγούδι 4 Τραγούδι 5
Ήχος και διάδοση ήχου Τί δείχνει η γραμμή που σχεδιάσατε για κάθε τραγούδι; Ένταση Τόνος Ρυθμός
Διερεύνηση χαρακτηριστικών ήχου Πού μεταδίδεται ευκολότερα ο ήχος (στερεά, υγρά ή αέρια); Πώς μεταδίδεται ο ήχος; Πώς μπορούμε να μεταβάλουμε την ένταση, τόνο και ρυθμό; Πώς μπορούμε να ηχομονώσουμε αποτελεσματικότερα;
Αναστοχασμός Ποια τα συναισθήματά σας από το σημερινό μάθημα/πειραματισμό; Τί θετικό και τί αρνητικό έχετε βιώσει μέσα από το πείραμα; Πώς θα διέφερε αν το πείραμα γινόταν ως επίδειξη από την εκπαιδευτικό;
Στόχοι μαθήματος για τον ήχο Ποια η έννοια; Ποια τα κομμάτια της έννοιας; Πώς θα εντάξω το μάθημα; Τί δεξιότητες θα διδάξω; Οργάνωση υλικών και ομάδων; Δραστηριότητες; (Ηλικία 5-6, 20 παιδιά)
Για την επόμενη συνάντηση Να διαβάσετε το άρθρο που θα σας σταλεί (επιχειρηματολογία και φυσικές επιστήμες), Να εξηγήσετε (2 σελίδες) τί είναι η επιχειρηματολογία και γιατί είναι σημαντική στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών, και να περιγράψετε μια δραστηριότητα στον ήχο που να συμπεριλαμβάνει επιχειρηματολογία. Η επόμενη συνάντηση θα είναι η πιο πάνω εργασία.