ΜΑΘΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ (Bασισμένη στο άρθρο του Andrew McDonald “The Human.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Advertisements

Περιγράφοντας την ως σήμερα πορεία της έρευνας … Πρακτικές δημιουργίας διδακτικού υλικού στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Χαρτοφύλακα Τόνια Υποψήφια δρ. ΕΑΠ.
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Άνθρωπ οι ψηφιοποίησ η εφαρμογέ ς ρίσκο κωδικοποίησ η Πλαίσιο διαλειτουργικότητα ς Οδηγίες για τεχνικούς Οργανωμένες πηγές για υπαλλήλους Τύπου Unix Τύπου.
Υποδομές Ανοικτής Πρόσβασης: Το μέλλον της επιστημονικής επικοινωνίας, ΕΚΤ, Αθήνα, Δεκεμβρίου 2008 Πρωτοβουλίες Ανοικτής Πρόσβασης στη Βιβλιοθήκη.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011.
Διακρατική συνάντηση EQUAL Σάμος, 25 – 26 Σεπτεμβρίου 2003
Ηλεκτρονική Δημοσίευση
" ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΡΘΡΩΝ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ" Eιρήνη Λουρδή, Παναγιώτα Μπουρογιάννη, Μάρα Νικολαΐδου, Γιώργος Πυρουνάκης.
Ελληνικές Βιβλιοθήκες Συνολική Παρουσίαση Θέσεων Ομάδα Εργασίας Δημοσίων Βιβλιοθηκών Ιανουάριος 2011.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ.
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
ΠΜΣ ΠΡΟΗΓΜΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Κατεύθυνση ΤΕΔΑ Τεχνολογίες Διαχείρισης Ασφάλειας Security Management Engineering Τμήμα Πληροφορικής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2008 E - learning.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Διατηρώντας Ψηφιακά Τεκμήρια Κατερίνα Τζάλη Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Πληροφορικής Βιβλιοθήκη.
Αρχειοθέτηση του Ιστού Nordic Web Archive Toolset Ηλεκτρονική δημοσίευση Διδάσκοντες : Σ. Καπιδάκης, Μ. Γεργατσούλης Μαρίνα Κομπολύτη Εαρινό εξάμηνο 2003/2004.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ.
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογιές της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Εποπτεύων καθηγητής: Κος Σαράντος Καπιδάκης
Πανωραία Γαϊτάνου Μουσείο Μπενάκη-Βιβλιοθήκη
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ: ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ.
Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Επιστήμη της Πληροφορίας Διοίκηση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΛΑΝΑ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΚΑΠΙΔΑΚΗΣ ΕΞΑΜΗΝΟ: ΕΑΡΙΝΟ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ- ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ.
Ο αυτοματισμός στις εργασίες διαχείρισης περιοδικών : έρευνα σε βιβλιοθήκες της Αθήνας Αναστασία Διαγγελάκη Χριστίνα Κανάκη (Ιωάννινα, Σεπτέμβριος 2008)
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ- ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΤ’ Θέμα: Η Ψηφιακή Βιβλιοθήκη της Τζόρτζια (Digital.
Σεπτέμβριος  Το ΕΚΤ είναι ο εθνικός οργανισμός για την τεκμηρίωση, την πληροφόρηση και την υποστήριξη σε θέματα επιστήμης, έρευνας και τεχνολογίας.
Καλησπέρα σας! Ως συνέχεια της ενότητας που αφορά στα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας σε ΑΕΙ, θα σας παρουσιάσω την εμπειρία της ΒΚΠ του ΠαΜακ να κατανοήσει.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΤΟΠΟ ΤΟΥ ΤΕΙ ΛΑΡΙΣΑΣ Αντώνιος Καραγεώργος Τμήμα Δασοπονίας και ΔΦΠ
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
Η Πύλη για τις Λαϊκές Βιβλιοθήκες Αθήνα 21Μαρτίου 2005 Ημερίδα για τις Λαϊκές Βιβλιοθήκες Βιβλιοθήκες και Κοινωνία της Πληροφορίας Πλήθος πληροφοριών (επιλογή.
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη ΤΕΕ
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΘΕΜΑ «ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ» ΚΑΝΤΑΡΕΛΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΚΤ
Η ένταξη των ψηφιακών βιβλιοθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Κοινωνία της Πληροφορίας & Τεχνητή Νοημοσύνη Δρ. Κωνσταντίνος Δ. Σπυρόπουλος Δντής Έρευνας.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Ο τομέας της Πληροφορικής
…………………………………………………………. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ Το κλειδί για τη δια βίου μάθηση 14 – 16 Ιουνίου 2006 Goethe-Institut Athen Μαθαίνοντας δια βίου Βιβλιοθήκες.
βιβλιοθήκες σε ανάπτυξη βιβλιοθήκες και ανάπτυξη
Ανάλυση του μοντέλου LISIM για την εφαρμογή του στις Ελληνικές Δημόσιες Βιβλιοθήκες Αναστασία Μαργιόλα & Πέτρος Κωσταγιόλας
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ- ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ “H ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ”
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας» «Ψηφιακός.
Τίτλος: "Μια έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληροφορίας στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μελέτη περίπτωσης" Ιουλία.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της.
«Υπηρεσία Υποστήριξης Βιβλιοθηκονόμου και Διαχείρισης, Διάχυσης και Ανάπτυξης Λογισμικών Βιβλιοθηκών» Φωτεινή Ευθυμίου, Δημήτρης Κουής.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ " Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΣΕ.
Μελέτη για την Επίδραση των Προγραμμάτων Ψηφιοποίησης στη Διαχείριση και στη Σταθερότητα των Συλλογών με Ιστορικές Φωτογραφίες. Φοιτήτρια: Παγώνη Αποστολία.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ «Επιστήμη της Πληροφορίας-Υπηρεσίες Πληροφόρησης σε Ψηφιακό Περιβάλλον» Τμήμα Αρχειονομίας-Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας Ομαδική Εργασία στο υποχρεωτικό μάθημα του ΣΤ΄ Εξαμήνου: «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ»
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ - ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ «ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ – ΔΙΟΙΚΗΣΗ.
Ενίσχυση και εμπλουτισμός Βιβλιοθηκών Εκσυγχρονισμός του Συστήματος Βιβλιοθηκών Γ’ Κ.Π.Σ. Κωνσταντίνος Μανωλίκας.
Γκρίζα βιβλιογραφία Διονύσης Κόκκινος, Βιβλιοθηκονόμος, MSc Εργαστηριακός συνεργάτης ΤΕΙ Αθήνας e-Class:
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Βρίσκοντας κατάλληλα αντικείμενα μάθησης:
Ιδρυματικό Αποθετήριο Τμήμα Εκδόσεων & Βιβλιοθήκης Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας 2015.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ- ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΕΡΚΥΡΑ2004.
Powerpoint Templates Heal-Legal: Ανάπτυξη Υπηρεσιών Νομικής Συμβουλευτικής για Θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας που αφορούν στα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα.
DSpace:ένα ψηφιακό αποθετήριο ανοικτής πρόσβασης Φοιτήτρια : Νικολέττα Μπίζου Μάθημα: Ηλεκτρονική δημοσίευση Διδάσκοντες: Σαράντος Καπιδάκης Μανώλης Γεργατσούλης.
Πληροφοριακές ανάγκες Διονύσης Κόκκινος, Βιβλιοθηκονόμος, MSc Εργαστηριακός συνεργάτης ΤΕΙ Αθήνας
CALIFORNIA DIGITAL LIBRARY CALIFORNIA DIGITAL LIBRARY ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ Μαρία Καραδήμα Μαρία Καραδήμα.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Η επεξεργασία του υλικού στην υβριδική υπηρεσία πληροφόρησης: παράλληλη χρήση των εργαλείων Κόκκινος Διονύσης, Ε.Μ.Π. - Κεντρική Βιβλιοθήκη Τσώλη Θεοδώρα,
Διεργασίες ψηφιακής επιμέλειας και το πρόγραμμα δράσης της Μονάδας Ψηφιακής Επιμέλειας Πάνος Κωνσταντόπουλος Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας, Ερευνητικό Κέντρο.
Εκμετάλλευση υπηρεσιών Web 2.0 σε σχολικούς ιστοτόπους Παλάζης Βασίλης 3o Γυμνάσιο Μυτιλήνης.
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ (Bασισμένη στο άρθρο του Andrew McDonald “The Human Factors in Digital Library Development”) ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΚΑΠΙΔΑΚΗΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2008 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ: ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ

2 ΜΕ ΤΙ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ Οι ανθρώπινοι παράγοντες στο σχεδιασμό και στη λειτουργία μίας πετυχημένης Ψηφιακής Βιβλιοθήκης (άνθρωποι- επιχειρησιακή φιλοσοφία). Ο νέος ρόλος των βιβλιοθηκονόμων («ψηφιακός» βιβλιοθηκονόμος). Προσπάθεια ανάπτυξης Ψηφιακών Βιβλιοθηκών από τις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες Συμπεράσματα- προβληματισμοί- προτάσεις.

3 ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΘΟΥΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ; Η πετυχημένη Ψηφιακή Βιβλιοθήκη πρέπει να είναι ανθρωποκεντρική. Η τεχνολογία αποτελεί τη βάση αλλά δεν είναι αυτοσκοπός. Υπάρχει ανάγκη για μελέτη και κατανόηση των ανθρώπινων παραγόντων. Στη Ψηφιακή Βιβλιοθήκη αλλάζει ο τρόπος οργάνωσης και διοίκησης, η κουλτούρα στην παροχή υπηρεσιών, οι συνθήκες εργασίας και οι δεξιότητες του προσωπικού.

4 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Προσωπική εμπειρία του συγγραφέα πάνω στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες πληροφόρησης του Παν/μίου του Sunderland. Αποτελέσματα του British Library Research and Innovation Centre Project πάνω στους ανθρώπινους παράγοντες (εξάμηνα workshops με συμμετοχή διευθυντών βιβλιοθηκών που αναπτύσσουν dlib) (1998). Παρατήρηση πρακτικών που εφαρμόζονται στις βιβλιοθήκες της Αγγλίας. Βιβλιοθηκονομική βιβλιογραφία. Αποτελέσματα της έρευνας για την ανάπτυξη dlib από τις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες (ερωτηματολόγια, εξέταση των dlib στο διαδίκτυο, συμμετοχή 25 κεντρικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών) (2003).

5 ΟΙ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ «ΨΗΦΙΑΚΟΥΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΟΥΣ»! ΝΕΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ: Διαχείριση, οργάνωση και διάχυση ψηφιακής γνώσης. Παροχή ψηφιακών υπηρεσιών πληροφόρησης. Μαζική ψηφιοποίηση. Ψηφιακή αποθήκευση και συντήρηση. Καταλογογράφηση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση ψηφιακών τεκμηρίων. ΝΕΟΙ ΡΟΛΟΙ: Ενδιάμεσος (intermediary) στην αναζήτηση της πληροφορίας. Ειδικός στην διευκόλυνση της πρόσβασης. Εκπαιδευτής του τελικού χρήστη. Σχεδιαστής ιστοσελίδων. Ερευνητής. Σχεδιαστής διεπαφών. Διαχειριστής της γνώσης. Ειδικός στην εξόρυξη δεδομένων.

6 ΝΕΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ & WWW Ψηφιακή αρχειοθέτηση, εντοπισμός ψηφιακών πηγών. Ψηφιακή συντήρηση και αποθήκευση. Αναζήτηση σε Β.Δ. και ιστοσελίδες. Αποστολή e- αρχείων. e- δημοσίευση. Σχεδιασμός ιστοσελίδων. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ Ψηφιοποίηση έντυπων συλλογών. Σχεδιασμός και ανάπτυξη Β.Δ. Ανάπτυξη ψηφιακών πηγών πληροφόρησης. Ανάπτυξη εγγραφών καταλόγων σε μορφή αναγνώσιμη από μηχανή. Δομές και σύνθεση της ψηφιακής γνώσης. ΠΟΛΥΜΕΣΑ Ευρετηρίαση πολυμέσων. Αναζήτηση, ανάκτηση κειμένου, εικόνας, πολυμέσων. Αποθήκευση, συντήρηση κειμένου, εικόνας, πολυμέσων. επεξεργασία κειμένου, εικόνας, πολυμέσων. Τεχνικές συνδιάσκεψης.

7 Για τους ψηφιακούς βιβλιοθηκονόμους πέρα από την τεχνική κατάρτιση το πιο σημαντικό είναι να κατέχουν έμφυτες προσωπικές δεξιότητες. (Hastings, Tennont, 1996) Πρέπει: Να αναπτυχθούν και να εκπαιδευτούν πάνω στην αλλαγή. Να διαβάζουν συνεχώς αλλά επιλεκτικά. Να πειραματίζονται συνεχώς. Να αγαπούν τη μάθηση, να αυτοδιδάσκονται και να παίρνουν ρίσκα. Να έχουν αντίληψη των δυνατοτήτων και των κινδύνων που εγκυμωνούν οι Νέες Τεχνολογίες. Να είναι οπλισμένοι με πολλή φαντασία. Να έχουν όραμα και την ικανότητα να το κάνουν πραγματικότητα.

8 ΤΟ ΟΡΓΑΝΟ- ΓΟΝΕΑΣ Πλήρη υποστήριξη και δέσμευση. Κύριος υπεύθυνος: παίρνει την απόφαση. Ανάπτυξη Στρατηγικής Πληροφορίας που να μην εστιάζει μόνο στην τεχνολογία αλλά και στο ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα. Διευθυντικό όραμα. Τρόπος διοίκησης. Τρόπος που παίρνονται και κοινοποιούνται οι αποφάσεις. Δομή οργανισμού. Συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων. Διαχείριση και συνεργασία προσωπικού. Στρατηγικός προγραμματισμός. Γενικό επίπεδο οργανισμού.

9 ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ & ΑΞΙΕΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ Διαφορετική φιλοσοφία στην παροχή υπηρεσιών. Προηγείται η αλλαγή κουλτούρας ή η εισαγωγή ψηφιακών υπηρεσιών; Δε θα εξελιχθούν αν δεν αλλάξουν νοοτροπία, και δε θα αλλάξουν νοοτροπία αν δεν αρχίσουν να εξελίσσονται. Τα workshops έδειξαν ότι η νοοτροπία αλλάζει παράλληλα με την εισαγωγή ψηφιακών υπηρεσιών. ΝΕΕΣ ΑΞΙΕΣ ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΣΤΙΣ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ Ανεξαρτήτου τόπου και χρόνου πρόσβαση. Ίση πρόσβαση. Ελεύθερη πρόσβαση. Κατανόηση των αναγκών των χρηστών. Διαλειτουργικότητα. Πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες μέσω διαδικτύου. Η προσοχή επικεντρώνεται στη διάχυση των πληροφοριών και στην εκμετάλλευση των Τεχνολογιών της Επικοινωνίας και της Πληροφορίας.

10 ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ 1/2 Ανάγκη για δια βίου μάθηση και επιμόρφωση. Διαρκής επαφή με τις Νέες Τεχνολογίες. Συμμετοχή σε σεμινάρια, συνέδρια, ομάδες εργασίας και έρευνας. Προσωπική μελέτη και έρευνα. Αναθεώρηση του τρόπου επιλογής προσωπικού (διαφορετικά προσόντα και εμπειρία). Συνδυασμός βιβλιοθηκονόμων και πληροφορικών.

11 ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ 2/2 ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟ Αυξάνει ο φόρτος εργασίας. Ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας. Αισθήματα άγχους και αστάθειας. Αντιλαμβάνεται τη δουλειά του ως πιο δημιουργική. Ανησυχεί για την αποτελεσματικότητά της. Έλλειψη ικανοποίησης και ασφάλειας. Ανάγκη για αυτοπεποίθηση στη χρήση των Νέων Τεχνολογιών της Πληροφορίας. Συναισθήματα απομόνωσης. Συναισθηματικόι δεσμοί με τις παραδοσιακές μορφές.

12 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ 1/3 των κεντρικών βιβλιοθηκών διαθέτουν dlib προσβάσιμη από το διαδίκτυο. Έντονη δραστηριότητα μετά το 1997 (ΕΠΕΑΕΚ & International Digital Library Initiative). Όλες οι κεντρικές δηλώνουν πρόθυμες να αναπτύξουν dlib. Πρώιμη φάση ανάπτυξης (ψηφιοποιούν κυρίως κείμενο, δεν παράγουν νέα γνώση πάνω στον DL Sector). Ύπαρξη άτυπου ελληνικού μοντέλου dlib.

13 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ: ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Πληροφορικοί και βιβλιοθηκονόμοι: το ιδανικό μοντέλο ανθρώπινης υποδομής. Τεχνολογικό υπόβαθρο vs επιλογή, συλλογή, οργάνωση και διάθεση των πληροφοριών. Σε 2 περιπτώσεις υπήρξε παντελής έλλειψη βιβλιοθηκονόμων. Αχίλλειος πτέρνα των ελλήνων βιβλιοθηκονόμων είναι η σχέση τους με την σύγχρονη τεχνολογία.

14 ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ: ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ Συνεργασία: ανάπτυξη dlib οι οποίες διοικητικά αλλά και σε επίπεδο ανάπτυξης συλλογών εναπόκεινται σε κοινές αποφάσεις και διαδικασίες δύο ή περισσότερων κεντρικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. ανάπτυξη dlib από αποκλειστική πρωτοβουλία του κάθε επιμέρους ιδρύματος. ΑΡΤΕΜΙΣ: σημαντικότερη συλλογική προσπάθεια, δίκτυο Ψηφιακών Βιβλιοθηκών γκρίζας βιβλιογραφίας. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ Οι dlib αποτελούν αυτόνομα προγράμματα. + εύκολες, ευέλικτες αποφάσεις. - έλλειψη αντιστάσεων απέναντι στα διάφορα οικονομικά, τεχνολογικά και διοικητικά προβλήματα.

15 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ- ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΑΣ ΜΕΛΛΟΝ 1/2 Αλλάζει η ευρύτερη φιλοσοφία στη διάθεση πληροφοριών, αλλάζει και η διοικητική φιλοσοφία της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης. Αλλάζει ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου. «αναλογικές» δεξιότητες vs «ψηφιακές». Λύση: ο συνδυασμός. Πως; Εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών, συνεχής επιμόρφωση και επαφή με τις Νέες Τεχνολογίες. Δυναμική θέση στις βιβλιοθήκες καταλαμβάνουν και οι πληροφορικοί: όχι ανταγωνισμός αλλά συνεργασία και αλληλεπίδραση.

16 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ- ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΑΣ ΜΕΛΛΟΝ 2/2 Οι βιβλιοθήκες μπορεί να χάσουν το μονοπώλιό τους στην παροχή πληροφοριών. Λύση: η υιοθέτηση Νεών Τεχνολογιών, η κατανόηση των ανθρώπινων παραγόντων και η χρηματοδότηση. Στόχος: ο συνδυασμός των πλεονεκτημάτων του συμβατικού και ψηφιακού κόσμου και η παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών που οι χρήστες θα εμπιστεύονται και θα προτιμούν. Πως; Ενσωμάτωση του υλικού του WEB και δημιουργία εργαλείων που θα διευκολύνουν τον χρήστη. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΟΥΣ. ΤΟΛΜΗ ΚΑΙ ΘΑΡΡΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ.