ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ Δημοσθένους Πωλίνα Δρακωνάκη Δέσποινα Κωνσταντίνου Μαρία Παπαχρυσοστόμου Κική
Τι είναι η διερεύνηση; Είναι μια δεξιότητα που συνδυάζει δεξιότητες σκέψης και επιστημονικής μεθόδου. Είναι επίκτητη Δίνει την δυνατότητα στο παιδί να εντοπίζει ένα ανοικτό ερώτημα ή πρόβλημα και να σχεδιάζει μια πορεία έρευνας ώστε να βρει μια λύση.
Επίπεδα διερεύνησης 1.Αναδιατυπώνει δοσμένα ερωτήματα και προβλήματα με δικά του λόγια. 2.Αναγνωρίζει παράγοντες που πιθανόν να επηρεάζουν το σχετικό φαινόμενο. 3.Εκτελεί το πείραμα. 4.Διακρίνει πιθανές λύσεις στο πρόβλημα και σχεδιάζει στάδια πορείας για την πιο λογική λύση.
Επίπεδα διερεύνησης 5.Λαμβάνει υπόψη του την αναγκαιότητα του σχεδιασμού βήμα προς βήμα 6.Αντιπαραβάλει τα αποτέλεσμα της διερεύνησης με τις προβλέψεις του. 7.Διατυπώνει ανοικτά ερωτήματα και προβλήματα. 8.Σχεδιάζει σε γενικές γραμμές μια πορεία λύσης την οποία μπορεί και τροποποιεί. 9.Κατά τον σχεδιασμό λαμβάνει υπόψη τις μεταβλητές.
Καλλιέργεια δεξιότητας διερεύνησης Εντοπισμός προβλήματος Συγκεκριμενοποίηση προβλήματος Σχεδιασμός και οργάνωση πειράματος στάδιο προς στάδιο Καταγραφή αποτελεσμάτων Διατύπωση τεκμηριωμένων υποθέσεων Προβληματισμός και αυτοκριτική του παιδιού για την πορεία διερεύνησης που ακολούθησε.
Πως καλλιεργείται η δεξιότητα διερεύνησης; Κάνοντας εποικοδομητικές συζητήσεις όπου: Τα παιδιά μπορούν να διαλέξουν τον τρόπο που θα εργαστούν Να επεξηγούν τον τρόπο που θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματά τους Να αποφασίζουν για τον σχεδιασμό του πειράματος
Παράδειγμα διερεύνησης οξείδωση καρφιού Ο δάσκαλος έδωσε στα παιδιά από΄1 καρφί να το τοποθετήσουν εκεί που θεωρούσαν ότι θα σκουριάσει περισσότερο Έγινε μετά μια ιδεοθύελλα για τους λόγους που ο καθένας θεωρούσε ότι έφταιγαν για την σκουριά Χωρίστηκαν σε ομάδες και εξέτασαν τους παράγοντες που θεωρούσαν ότι έφταιγαν για την σκουριά (νερό, αλάτι, οξύ) Διαπίστωσαν ότι σίδηρος+οξυγόνο σκουριά Εξηγούν διαφορές μεταξύ των αποτελεσμάτων και των αρχικών τους ιδεών Παρουσία νερού