1 Συστήματα Βάσεων Δεδομένων Διαδικαστικά του μαθήματος Πάνος Βασιλειάδης Σεπτέμβριος 2008

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Βάσεις Δεδομένων II Ευαγγελία Πιτουρά 1 ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΙΙ.
Advertisements

Γενικά Το μάθημα απευθύνεται σε φοιτητές που δεν ανήκουν στο Τμήμα Πληροφορικής (ΕΠΛ) Οργάνωση Διαλέξεις Τρίτη και Παρασκευή, 15:00-16:30 ΧΩΔ-002 / Αίθουσα.
Γενικά Το μάθημα απευθύνεται σε φοιτητές που δεν ανήκουν στο Τμήμα Πληροφορικής (ΕΠΛ) Οργάνωση Διαλέξεις Τρίτη και Παρασκευή, 10:30-12:00 ΧΩΔ-002 / Αίθουσα.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Στέλιος Αδάμου Β.Δ. Πέτρος Πατσιάς Β.Δ. Πέτρος Πατσιάς Β.Δ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Εισαγωγή στις Βάσεις Δεδομένων για Μαθητές Λυκείων και Τεχνικών Σχολών Δημήτρης Ζεϊναλιπούρ Λέκτορας Τμήμα Πληροφορικής,
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Ανάπτυξη Λογισμικού (Software Development)
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 1ο ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2012 ΑΙΘΟΥΣΑ Β4 11.
Διαχείριση Έργου Οργάνωση, σχεδιασμός και προγραμματισμός έργων ανάπτυξης λογισμικού.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
1 Μια διδακτική πρόταση για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις ΘΕΜΑ ΠΡΟΟΔΟΥ.
Προχωρημένα Θέματα Τεχνολογίας και Εφαρμογών Βάσεων Δεδομένων Επεξεργασία ερωτήσεων Πάνος Βασιλειάδης Ιανουάριος 2008
Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας του ΤΕΙ Σερρών
Βάσεις Γνώσεων Εισαγωγικά του μαθήματος Πάνος Βασιλειάδης Φλεβάρης 2003
Page  1 Ο.Παλιάτσου Γαλλική Επανάσταση 1 ο Γυμνάσιο Φιλιππιάδας.
Oικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας Μικροοικονομική Ανάλυση (Φθινοπωρινή-Χειμερινή περίοδος ) Διδάσκων:
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Βάσεις Δεδομένων II Διαχείριση Δοσοληψιών Πάνος Βασιλειάδης Σεπτέμβρης 2002
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
1 Προχωρημένα Θέματα Τεχνολογίας και Εφαρμογών Βάσεων Δεδομένων Επεξεργασία και βελτιστοποίηση ερωτήσεων Πάνος Βασιλειάδης Σεπτέμβρης.
Προχωρημένα Θέματα Τεχνολογίας και Εφαρμογών Βάσεων Δεδομένων Επεξεργασία και βελτιστοποίηση ερωτήσεων Πάνος Βασιλειάδης Σεπτέμβρης 2005.
Εργαστήριο Φυσικής Υποδείξεις για τη συγγραφή των γραπτών εργασιών
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ.
Αλγόριθμοι και Πολυπλοκότητα
Συστήματα Στήριξης Αποφάσεων
Ερευνητικές Εργασίες Α’ Τάξη Γενικού Λυκείου Παντελής Μάναλης Υπεύθυνος Π.Ε. στη Δ/νση Δ/θμιας Εκ/σης Πειραιά.
1 Ενότητα 5.3.1: Ερωτηματολόγια με τη χρήση του Διαδικτύου Διδάσκων: Χρήστος Κατσάνος - Πανεπιστημιακό κέντρο εκπαίδευσης επιμορφωτών.
Εισαγωγικά Θέματα WWW Διαδικαστικά του μαθήματος 2007 – 2008.
Η συγγραφή μιας διδακτορικής διατριβής Αριστείδης Ν. Χατζής Ε.Λ.Κ.Ε.16/12/2004.
Μεθοδολογίες και Εργαλεία Ανάλυσης και Σχεδιασμού Π.Σ. Σπύρος Κοκολάκης ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ.
Oικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών – AΣΟΕΕ Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας Μικροοικονομική Ανάλυση στην Λήψη Επιχειρηματικών Αποφάσεων (Φθινοπωρινή-Χειμερινή.
Προχωρημένα Θέματα Τεχνολογίας και Εφαρμογών Βάσεων Δεδομένων Διαχείριση Συναλλαγών Πάνος Βασιλειάδης Μάρτιος 2014
Βάσεις Δεδομένων II Περίληψη: Τεχνικές Ανάνηψης Πάνος Βασιλειάδης Νοέμβρης 2002
Τίτλος Ενδιάμεση Εξέταση Πτυχιακής Εργασίας >. 2 Αντικείμενο της εργασίας Ο σκοπός της εργασίας είναι να κατασκευασθεί ένα σύστημα > Οδηγία: customize.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΒΑΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Τεχνολογίες Βάσεων Δεδομένων και Παγκόσμιος Ιστός Προκαταρκτικά.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. - Ο.Λ.Μ.Ε. (Απρίλης – Μάης 2008)
 Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον:  Τεχνικές Διδασκαλίας.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η/Υ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ Ι. Σαρρής, τηλ. Εαρινό εξάμηνο.
1 Προχωρημένα Θέματα Τεχνολογίας και Εφαρμογών Βάσεων Δεδομένων Παραγωγή πλάνων στην βελτιστοποίηση ερωτήσεων Πάνος Βασιλειάδης Φλεβάρης.
Βάσεις Δεδομένων II Εισαγωγικά του μαθήματος Πάνος Βασιλειάδης Σεπτέμβρης 2002
Βάσεις Δεδομένων II Περίληψη: Βασικές Αρχές Διαχείρισης Ταυτοχρονισμού Πάνος Βασιλειάδης Οκτώβρης 2002
Πρακτικές Σχεδιασμού Μαθήματος. Πρακτικές καλού σχεδιασμού μαθήματος Η συγκέντρωση του εκπαιδευτικού υλικού και η οργάνωση στο eclass γίνεται πλέον σε.
1 Βιβλιογραφική Ανασκόπηση Literature Review. 2 Τι είναι η Βιβλιογραφική Ανασκόπηση;  Είναι η ικανότητα του σπουδαστή- συγγραφέα-ερευνητή να ανατρέχει.
Α. ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΑΚΑΔ. ΕΤΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ Παντελής Β. Ζήσης
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Κατάρτιση και αποδελτίωση βιβλιογραφίας
Αναφορά προόδου ή κατάστασης
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Μελλοντικές Προκλήσεις στην Επιστήμη και Μηχανική του Περιβάλλοντος
Παρουσίαση στο Slideshare «Η ελληνική εκπαιδευτική blogoσφαιρα»
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Βάσεις Δεδομένων και Παγκόσμιος Ιστός
Μεθοδολογία έρευνας και συγγραφής επιστημονικών εργασιών – αγγλική ορολογία εισαγωγή.
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Slideshare.
ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop.
Διδακτικές ενότητες Αξιολόγηση μαθήματος
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Προχωρημένα Θέματα Τεχνολογίας και Εφαρμογών Βάσεων Δεδομένων
Βιβλιογραφική Ανασκόπηση
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Συστήματα Βάσεων Δεδομένων Διαδικαστικά του μαθήματος Πάνος Βασιλειάδης Σεπτέμβριος

2 Αντικείμενο του μαθήματος Το μεταπτυχιακό μάθημα Συστήματα Βάσεων Δεδομένων σκοπό έχει να παρουσιάσει σε βάθος τις βασικότερες έννοιες γύρω από τα συστήματα διαχείρισης βάσεων δεδομένων και σε πλάτος τα διάφορα τεχνικά θέματα με τα οποία ασχολείται ο χώρος των βάσεων δεδομένων. Το μάθημα στηρίζεται στη συλλογή των πλέον κλασσικών άρθρων του χώρου, που λίγο πολύ διαμόρφωσαν, αφενός τις ερευνητικές τάσεις, αφετέρου όμως, την αρχιτεκτονική και λειτουργία των εμπορικών συστημάτων.

3 Θέματα Ιστορική Αναδρομή και Σύγχρονες Τάσεις στις ΒΔ Σχεσιακό Μοντέλο System R Βελτιστοποίηση Ερωτήσεων Συγχρονισμός Δοσοληψιών Indexing & Access methods Recovery

4 Αρχιτεκτονική ΣΔΒΔ

5 Block Nested Loops Join L0:Διάβασε ένα block της R (R-block) Για κάθε σελίδα της S (S-page) Αν μια εγγραφή r στο R-block και μια εγγραφή s στην S-page κάνουν match, output Αν η R δεν εξαντλήθηκε, Goto L0 //διάβασε το επόμενο R-block, scan S, κ.ο.κ.... R & S Hash table for block of R (k < B-1 pages) Input buffer for S Output buffer... Join Result

6 Hash-Join Σπάσε και τις δύο σχέσεις μέσω της hash function h: οι εγγραφές της R στο partition i θα αντιστοιχούν μόνο με της εγγραφές του partition i της S.  Διάβασε ένα partition της R, κάνε του hash με μια συνάρτηση h2 (<> h!). Ψάξε το αντίστοιχο partition της S, και βρες τις εγγραφές που κάνουν match. Partitions of R & S Input buffer for Si Hash table for partition Ri (k < B-1 pages) B main memory buffers Disk Output buffer Disk Join Result hash fn h2 B main memory buffers Disk Original Relation OUTPUT 2 INPUT 1 hash function h B-1 Partitions 1 2 B-1...

7 Παράδειγμα ισοδύναμων, εναλλακτικών πλάνων select name, floor from emp, dept where emp.dno = dept.dno and sal > 100K

8 Ευρετήρια Β+ tree Table

9 Συναλλαγές & Ταυτοχρονισμός DB Κράτησε για τον κ. Χ την θέση 13Α για LA! Κράτησε για τον κ. Y την θέση 13Α για LA! Πόσοι ταξιδεύουν για LA ?

10 2 Phase Locking # locks time ΑύξησηΜείωση Ξανά: έτσι και ξεκλειδώσεις αντικείμενο, δεν μπορείς να πάρεις άλλο κλείδωμα!!!

11 Θέματα Κατανεμημένες Βάσεις Δεδομένων Αντικειμενοστρεφείς Βάσεις Δεδομένων Αποθήκες Δεδομένων και OLAP Streams Benchmarking Παράλληλες Βάσεις Δεδομένων Client-Server Caching Data Mining...

12 Διεξαγωγή του μαθήματος Ο διδάσκων θα κάνει παραδόσεις σε επιλεγμένα θέματα. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει εβδομαδιαία να παραδίδουν αναφορές με κριτικές περιλήψεις της βιβλιογραφίας σε επί μέρους ερωτήματα επί του μαθήματος. Επίσης, αναμένεται από τους συμμετέχοντες στο μάθημα να έχουν διαβάσει από πριν τα προς συζήτηση άρθρα και να συμμετέχουν ενεργά στη συζήτησή τους στα πλαίσια του μαθήματος. Κάθε φοιτητής θα πρέπει να εκπονήσει μια μικρή εργασία υλοποίησης (project). Τα projects αφορούν την υλοποίηση κώδικα στα πλαίσια της επιλύσεως ενός ερευνητικού προβλήματος που θα συζητηθεί με τον διδάσκοντα.

13 Βιβλιογραφικές συνόψεις Ο σκοπός των εβδομαδιαίων συνόψεων της βιβλιογραφίας είναι να σας υποχρεώσει να εμπλακείτε κριτικά στον τρόπο ανάγνωσης και οργάνωσης της βιβλιογραφίας. Η διαδικασία είναι απλή: Σε κάθε μάθημα ανακοινώνονται τα άρθρα προς σύνοψη (τυπικά 1-2) για την επόμενη φορά. Στο επόμενο μάθημα παραδίδετε μια ατομική αναφορά με μέγεθος περίπου 1-2 σελίδες (αυστηρά: όχι παραπάνω). Αναφορές που "αντιγράφουν" την περίληψη (abstract) του άρθρου μηδενίζονται. Προφανώς, ένα καλό abstract λίγο-πολύ συνοψίζει τα παραπάνω. Όμως, το abstract είναι μια πολύ σύντομη περιγραφή του άρθρου, χωρίς (αυτο)κριτική προσέγγιση, ενώ αυτό που απαιτείται από σας είναι μια συγκροτημένη αντιμετώπιση όλων των παραπάνω σημείων. Είναι υποχρεωτικό να μάθετε να σκέφτεστε συγκροτημένα και κριτικά απέναντι στη βιβλιογραφία!!

14 Βιβλιογραφικές συνόψεις Ο σκοπός της σύνοψης είναι να σας κάνει να σκεφτείτε κριτικά απέναντι στο άρθρο. Κάθε άρθρο εξυπηρετεί μια σκοπιμότητα (πάει να λύσει κάποιο πρόβλημα). Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, οι συγγραφείς του άρθρου μετέρχονται κάποιων μέσων (αλγορίθμων, δομών,...). Στο τέλος, η επίτευξη του στόχου αποτιμάται πειραματικά. Επίσης, κανένα άρθρο δεν είναι τέλειο ή πλήρες, με αποτέλεσμα, να πρέπει να μάθετε να βρίσκετε ελλείψεις και αδυναμίες, καθώς και δυνατότητες για επέκταση ή βελτίωση των αποτελεσμάτων. Κατά συνέπεια, μια αναφορά πρέπει να λέει επιγραμματικά: Ποιο το πρόβλημα που προσπαθούν να λύσουν οι συγγραφείς? Γιατί είναι σημαντικό / δύσκολο να επιλυθεί / ενδιαφέρον? Το GIST του άρθρου (βλ. οδηγίες παρακάτω) Τι τρόπο βρίσκουν οι συγγραφείς για να λύσουν το πρόβλημα (μοντελοποίηση, αλγόριθμοι, δομές, θεωρητικά αποτελέσματα)? Πώς αποτιμούν οι συγγραφείς τη μέθοδό τους ? Τα 3 πιο καλά σημεία του άρθρου και ένα γενικό συμπέρασμα ως προς τη συμβολή του άρθρου Τα 3 πιο αδύνατα σημεία του άρθρου Τι θα προτείνατε εσείς ως βελτιώσεις, ή πιθανές ερευνητικές διόδους για να ακολουθηθούν ως συνέπεια του άρθρου?

15 Εργασία Ο σκοπός της εργασίας είναι διττός: (α) να εντρυφήσετε σε ένα υποχώρο των βάσεων δεδομένων με σημαντική δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια και (β) να επιλύσετε ένα πρόβλημα μικρού μεγέθους στον υποχώρο αυτό. Η εργασία θα εκπονηθεί σε μια ομάδα δύο ατόμων. Η φύση της εργασίας μπορεί να αφορά τη σύγκριση κάποιων υπαρχόντων συστημάτων, ή την εφαρμογή τεχνικών από τις βάσεις δεδομένων σε κάποιο πρόβλημα με το οποίο ασχολείστε τώρα, ή τη διερεύνηση κάποιου προβλήματος στο χώρο των βάσεων δεδομένων. Το πρόβλημα ΔΕΝ αναμένεται να έχει ιδιαίτερα δύσκολη υλοποίηση (δεν είναι αυτός ο σκοπός), πρέπει, όμως, να παρουσιάζει μια νοητική πρόκληση (πρέπει δηλ., η προφανής λύση να έχει εμφανείς αδυναμίες).

16 Εργασία Στην αρχή του μαθήματος, ανάλογα με το πόσοι είμαστε, θα δώσω κάποια ενδεικτικά υποδείγματα εργασιών. Είστε απόλυτα ευπρόσδεκτοι, πάντως, να διαφοροποιηθείτε από αυτά που θα σας προτείνω. Σε κάποια από τις επόμενες διαλέξεις, θα οριστικοποιήσουμε τα θέματα. Για το σκοπό αυτό θα υποβάλετε μια πρώτη αναφορά 3-4 σελίδων, που θα περιέχει: Το GIST του θέματος (βλ. βιβλιογραφικές συνόψεις) Μια πολύ σύντομη ανασκόπηση από 2-3 σχετικές εργασίες Μια αιτιολόγηση του γιατί το θέμα σας είναι ενδιαφέρον/σημαντικό/δύσκολο/... προς επίλυση Μια αρχική περιγραφή των μέσων δια των οποίων θα επιδιώξετε να λύσετε το πρόβλημα Μια αρχική περιγραφή των πειραμάτων δια των οποίων θα αποτιμήσετε τη λύση που δώσατε Ένα χρονικό διάγραμμα για την πρόοδο της εργασίας σας Στο μέσον της περιόδου θα υπάρξει ένα ενδιάμεσο milestone για να συζητήσουμε την πορεία σας. Στο τέλος της περιόδου θα υποβάλετε μια τελική αναφορά (εν είδη άρθρου) 8 σελίδων σε ΑCM format. Επίσης θα παρουσιάσετε το πρόβλημα και τα αποτελέσματά σας στην τάξη.ΑCM format

17 Διεξαγωγή του μαθήματος Οι παρουσίες στο μάθημα είναι υποχρεωτικές. Είναι πιθανό να σας ζητηθεί να παρακολουθήσετε και διαλέξεις του σχετικού προπτυχιακού μαθήματος που έχουν σχετικά (ή έστω, πολύ χρήσιμα) τμήματα της ύλης.

18 Βαθμολογία Ο τελικός βαθμός υπολογίζεται ως εξής: Παρουσία στο μάθημα:25% Εβδομαδιαίες αναφορές:25% Προγραμματιστική εργασία:50%

19 Διαδικαστικά Ώρες μαθήματος: Δευτέρα, 10:00 – Αίθουσα: Β2 Διδάσκων: Πάνος Βασιλειάδης Γραφείο: B.2 Web: Περιέχει ανακοινώσεις, ασκήσεις, βαθμολογίες,... Login/password: προφορικώς

20 Ως την επόμενη φορά Δήλωση Αν είστε στο πρώτο ή μεγαλύτερο έτος , web page Αντικείμενο master ή αντικείμενο πτυχιακής (αν είχατε κάνει) & επιβλέποντα