1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ Άργους & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΔΑΙΔΑΛΟΣ 2007 Πράξη 2.3.2 ια «Ανάπτυξη και Εφαρμογή Προγραμμάτων Επίδειξης και Βράβευσης Εκπαιδευτικών Έργων ΤΕΕ & ΣΕΚ» Συγχρηματοδότηση του Προγράμματος 1.Ευρωπαϊκή Κοινότητα 75% 2. Εθνικούς Πόρους 25% ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΜΕ ΚΑΥΣΙΜΟ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ ΚΑΙ ΜΑΚΕΤΑΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ ΜΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΚΑΙ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ Άργους & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
Υδρογόνο Το καύσιμο του μέλλοντος ΔΑΙΔΑΛΟΣ 2007 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Η σοβαρή ρύπανση του περιβάλλοντος, που προκαλεί η συνεχώς αυξανόμενη χρήση των ορυκτών καυσίμων, οι μεγάλες αυξήσεις τους, καθώς και η προοπτική εξάντλησής τους σε μερικές δεκαετίες, έχει στρέψει το ενδιαφέρον των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα τελευταία χρόνια, στην αντικατάσταση αυτών των καυσίμων από το υδρογόνο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Όσοι παρακολουθούσαν από την τηλεόραση τον Μαραθώνιο στην Ολυμπιάδα του Σίδνεϋ έβλεπαν το ειδικό όχημα που προπορευόταν των αθλητών, χωρίς φυσικά να αντιλαμβάνονται ότι στο εσωτερικό του δεν είχε μηχανή εσωτερικής καύσης αλλά μια μηχανή καύσης υδρογόνου. Όσοι όμως μετείχαν στο Μαραθώνιο διαπίστωναν ότι το εν λόγω όχημα κινούταν αθόρυβα και χωρίς να αποβάλλει επιβλαβή αέρια, παρά λίγους υδρατμούς. Οι ενεργειακές κυψέλες που βρίσκονταν κάτω από το καπό του αυτοκινήτου μετέτρεπαν το υδρογόνο σε ηλεκτρισμό. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Το υδρογόνο θεωρείται ως το ιδανικό καύσιμο, διότι : έχει υψηλή θερμαντική αξία το προϊόν της καύσης του είναι καθαρό νερό και μπορεί να μεταφέρεται σε μεγάλες αποστάσεις με μηδενικές απώλειες είναι το πιο καθαρό καύσιμο και ως προς την παραγωγή του (όταν παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) αλλά και ως προς την κατανάλωση του (μέσω ενεργειακών κυψελών καυσίμου – fuel cells) για την παραγωγή ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Το υδρογόνο είναι το απλούστερο στοιχείο του σύμπαντος αλλά και το πιο διαδεδομένο. Αποτελεί περισσότερο από το 90% των ατόμων του σύμπαντος και το 75% της μάζας του. Είναι το τρίτο πιο άφθονο στοιχείο στη Γη, παρόλο που είναι το ελαφρύτερο, και βρίσκεται κυρίως υπό τη μορφή του οξειδίου του, το νερό. Επί πλέον βρίσκεται σε αφθονία στους υδρογονάνθρακες. Φυσικά βρίσκεται στα φυτά και γενικά στη βιομάζα. Ως καθαρό στοιχείο βρίσκεται μόνο σε ίχνη (0,00001%) στην ατμόσφαιρα αφού λόγω της ελαφρότητας του έχει την τάση να ανεβαίνει γρήγορα ψηλά και να διαφεύγει από την ατμόσφαιρα προς το διάστημα. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Το υδρογόνο είναι ένα άχρωμο και άοσμο αέριο. Έχει πυκνότητα 0,0899 g/l (14.4 φορές μικρότερη από τον αέρα), και βράζει στους –257.77°. Το υγρό υδρογόνο έχει πυκνότητα 70,99 g/l. Με αυτές τις ιδιότητες, το υδρογόνο έχει την υψηλότερη αναλογία ενέργειας προς βάρος από όλα τα καύσιμα. 1 kg υδρογόνου καιγόμενο δίνει 119.972 kJ. 1kg υδρογόνου περιέχει την ίδια ποσότητα ενέργειας με 2.1kg φυσικού αερίου ή 2.8 kg βενζίνης ενώ κατά την καύση του παράγεται μόνο νερό. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Η πρώτη κυψέλη καυσίμων κατασκευάστηκε το 1839 από τον Sir William Grove, έναν Ουαλό δικαστή και πειραματικό επιστήμονα. Όμως σοβαρό ενδιαφέρον για τη κυψέλη καυσίμων ως πρακτική γεννήτρια δεν άρχισε παρά μόνο τη δεκαετία του '60, όταν επέλεξε το διαστημικό πρόγραμμα των ΗΠΑ τις κυψέλες καυσίμων κι όχι την επικίνδυνη πυρηνική ενέργεια και την ακριβότερη ηλιακή ενέργεια. Οι κυψέλες καυσίμων εφοδίασαν ενέργεια το διαστημικό σκάφος Gemini και Apollo, και παρέχουν ακόμα ηλεκτρική ενέργεια και νερό για το Διαστημικό Λεωφορείο. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Αρχή λειτουργίας Κυψέλης Καυσίμου Το υδρογόνο και το οξυγόνο χρησιμοποιούνται για να παράγουν ηλεκτρισμό σε μια ηλεκτροχημική διαδικασία. Και το μόνο προϊόν είναι ΝΕΡΟ. Θερμότητα και ατμός καθαρού νερού είναι τα μόνα υπό-προϊόντα από την ηλεκτροχημική αντίδραση των κυψελών καυσίμου. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
Τα μέρη μιας Κυψέλης Καυσίμου Μία κυψέλη καυσίμου αποτελείται από δύο ηλεκτρόδια, την άνοδο, την κάθοδο, και τον ηλεκτρολύτη . Ο ηλεκτρολύτης συνδέεται με τα ηλεκτρόδια. Η άνοδος τροφοδοτείται με το καύσιμο (Υδρογόνο) και η κάθοδος με την οξειδωτική ουσία (Οξυγόνο). Στην άνοδο, τα μόρια του υδρογόνου οξειδώνονται σε θετικά φορτισμένα ιόντα υδρογόνου, απελευθερώνοντας ηλεκτρόνια. Τα ηλεκτρόνια πηγαίνουν μέσο του εξωτερικού κυκλώματος στην κάθοδο και παράγεται έτσι ηλεκτρικό ρεύμα. Τα κατιόντα του υδρογόνου διασκορπώνται μέσω του ηλεκτρολύτη στην κάθοδο. Αντιδρούν με οξυγόνο και παράγεται νερό. Οξυγόνο από ατμόσφαιρα Υδρογόνο από δεξαμενή έξοδος Ηλεκτρικό ρεύμα
Οι ΡΕΜ είναι και οι πιο συνηθισμένες κυψέλες υδρογόνου. ΡΕΜ σημαίνει Μεμβράνη Ανταλλαγής Πρωτονίου. Η μεμβράνη ανταλλαγής πρωτονίου που χρησιμοποιείται σε μια κυψέλη καυσίμου ΡΕΜ είναι ένα λεπτό στρώμα υλικού το οποίο επιτρέπει στα πρωτόνια (ιόντα υδρογόνου) να περάσουν αλλά κρατάει τα ηλεκτρόνια και ολόκληρα άτομα στη μία πλευρά.
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Οι κοινές μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα είναι πολύ βαριές, περιέχουν τοξικά υλικά, πρέπει να αντικαθίστανται κάθε λίγα χρόνια και ίσως το πιο σημαντικό, θέλουν πολλές ώρες για να φορτίσουν. Σε ένα αυτοκίνητο, η μεγάλη διάρκεια φόρτισης σημαίνει ότι αντί να σταματάς σε ένα βενζινάδικο για λίγα λεπτά, να περιμένεις ώρες με το αυτοκίνητο σου μέχρι να φορτίσει η μπαταρία του. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Το υδρογόνο υπάρχει όπου υπάρχει νερό. Υπάρχει άφθονο στην φύση στο νερό και δεν θα τελειώσει ποτέ ενώ οι υδρογονάνθρακες θα τελειώσουν σε 20-30 χρόνια. Φανταστείτε ότι με ένα ποτήρι νερό μπορούμε να παράγουμε μόνοι μας στο σπίτι μας τόσο υδρογόνο όσο χρειάζεται να κινηθεί το αυτοκίνητο ή το scooter μας για 50-100 χιλιόμετρα ή να έχει το σπίτι μας ηλεκτρικό ρεύμα για 5-10 ώρες…….. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Πρατήριο υδρογόνου Η2 Στο πρατήριο του μέλλοντος ο καθένας θα εφοδιάζεται υδρογόνο από τα βενζινάδικα που θα έχουν γίνει σταδιακά και «υδρογονάδικα» όπως είναι η πρότασή μας ακόμη και ……………….δωρεάν (γιατί όχι;) ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Θα μπορούμε να παράγουμε το υδρογόνο του αυτοκινήτου και από το σπίτι μας έχοντας στις ταράτσες του σπιτιού μας φωτοβολταϊκά ή μικρές ανεμογεννήτριες που θα παρέχουν ρεύμα σε μια μονάδα ηλεκτρόλυσης, που όλη την ημέρα θα παράγει το υδρογόνο και θα το αποθηκεύει σε μπουκάλες με τις οποίες στη συνέχεια θα γεμίζουμε το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μας ή τα μηχανάκια μας. Η Ελλάδα έχει τις καλύτερες προϋποθέσεις ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
Η πρόταση μας σε μακέτα που δημιουργήσαμε… ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
Η πρόταση μας σε μακέτα που δημιουργήσαμε… ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
Η πρόταση μας σε μακέτα που δημιουργήσαμε… ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους Η ιδέα και η μελέτη για ένα Μίνι – Λεωφορείο Υδρογόνου ιδανικό για τα αστικά κέντρα μεγάλων πόλεων μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης μέσω ερευνητικών προγραμμάτων (Hydrogen Fuel Cell MiniBus) Η μετατροπή ενός συμβατικού μίνι-λεωφορείου με κινητήρα εσωτερικής καύσεως πετρελαίου σε μίνι-λεωφορείο υδρογόνου για το κέντρο της Αθήνας πιλοτικά θα βοηθήσει στη μείωση των ρύπων ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΔΑΙΔΑΛΟΣ 2007 Πράξη 2.3.2 ια «Ανάπτυξη και Εφαρμογή Προγραμμάτων Επίδειξης και Βράβευσης Εκπαιδευτικών Έργων ΤΕΕ & ΣΕΚ» Συγχρηματοδότηση του Προγράμματος 1.Ευρωπαϊκή Κοινότητα 75% 2. Εθνικούς Πόρους 25% ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΜΕ ΚΑΥΣΙΜΟ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ ΚΑΙ ΜΑΚΕΤΑΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ ΜΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΚΑΙ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους
1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΟΥ Καθηγητές ΠΙΣΤΕΥΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΙΓΚΑΣ ΗΛΙΑΣ ΔΕΔΕΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Μαθητές ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΕΚΙΑΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΤΣΑΒΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΑΕΡΤΗΣ ΠΑΣΣΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΖΟΥΖΟΥΛΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΚΩΝΣΤ. ΡΑΠΤΗΣ ΗΛΙΑΣ ΚΑΤΣΙΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΑΟΥΝΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΑΣΣΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ 1ο Τ.Ε.Ε-ΕΠΑΛ & 1ο Σ.Ε.Κ. Άργους