Aν και το διεθνικό έχει συνδεθεί με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε πολλές περιπτώσεις έχει συνδεθεί με απειλές ή κινδύνους Με ποιους τρόπους γίνεται αυτή η σύνδεση στο σινεμά;
Η ανακατάταξη των συνόρων εξαιτίας των πολιτικών αλλαγών από το 1990 και μετά και η διεθνοποίηση ως ένα βαθμό της πολιτικής οδήγησε να κυριαρχήσει στο δημόσιο λόγο, ο λόγος για την ασφάλεια των εθνικών (αλλά και Ευρωπαϊκών) συνόρων
Σε γενικές γραμμές αυτοί οι λόγοι χτίζονται ανάμεσα σε ένα Εμείς/Αυτοί, Εσωτερικό/Εξωτερικό Για αυτό το λόγο η μετανάστευση αποτελεί ένα πεδίο καλλιέργειας των λόγων για την ασφάλεια με διττά αποτέλεσματα
1. έλεγχοι εξωτερικών κινδύνων (τεχνολογίες ελέγχου, πολιτικές υποδοχής κτλ) 2. έλεγχοι εσωτερικών κινδύνων (πολιτικές ενσωμάτωσης, μίντια, τεχνολογίες εσωτερικού ελέγχου, πολιτικές ιθαγένειας)
Η Σασκια Σάσσεν, κοινωνιολόγος που έχει μελετήσει τη διαμόρφωση των παγκόσμιων πόλεων, υπογραμμίζει ότι η απώλεια του ελέγχου σε ζητήματα οικονομικής πολιτικής κάνει τα ζητήματα εθνικής ταυτότητας ζωτικής σημασίας για τις πολιτικές ελιτ κάθε χώρας
Παρακολουθείστε το απόσπασμα της ταινίας και παρατηρείστε πως διαμορφώνονται τα ζητήματα ασφάλειας σε σχέση με τη μετανάστευση
Η ταύτιση της μετανάστευσης με το έγκλημα και το κίνδυνο και την απειλή των εθνικών συνόρων, εθνικής ασφάλειας, κοινωνικής συνοχής και φυλετικής καθαρότητας Με αυτόν τον τρόπο η έννοια των συνόρων, της ασφάλειας τους και των κινδύνων που τα απειλούν γίνεται μέρος μια καθημερινότητας και σωματοποιείται αφού μεταφέρεται εκεί που βρίσκονται οι εθνικοί κίνδυνοι (μετανάστες) και εντοπισμένα στην παραμεθόριο
Η διαμόρφωση της απειλής και κινδύνου ταυτίστηκε με τη διαμόρφωση μιας κλασσικής αφήγησης όπου οι ξεκάθαροι ρόλοι του καλού και κακού παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της δράσης
Πολιτικές και ιδεολογικές τάσεις της κάθε εποχής «έντυσαν» του χαρακτήρες με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (γλωσσικά, εθνοτικά, πολιτισμικά) πχ Ψυχρός Πόλεμος και Ανατικο-Ευρωπαίοι, Ιρανική Επανάσταση και ‘η αυτοκρατορία του κακού’, μετά τη 11 η Σεπτ οι Άραβες. Βέβαια η αναπαράσταση σχετίζεται με τα συγκεκριμένα κινηματογραφικά είδη, τη συγκυρία και τις προθέσεις του δημιουργού αλλά και το κοινό
Nonetheless movies do help prefigure our political experiences and responses, even when their figures have not cohered into a singular genre. What we bring with us into new experiences, we may say, are less political facts than audiovisual “figures,” many from movies
Σημειώνεται ότι κάποια είδη γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθιση όπως Οι ταινίες τρόμου Οι δυστοπίες Τα θρίλερ και Το νουάρ
Η ανησυχία και η έλλειψη ικανοποίησης ως αισθήματα της μετάβασης από τον 20 στο 21ο αιώνα Η κυριάρχηση ενός λόγου για την τρομοκρατία και την ασφάλεια αύξηση την ένταση των παραπάνω συναισθημάτων ενώ αύξηση την έντονη περιέργεια για εναλλακτικές πραγματικότητες
Aφού τα μεγάλα αφηγήματα διαλύθηκαν η σύνδεση της κυρίαρχης πολιτικής που ήταν συνδεδεμένη μαζί τους με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών στράφηκε περισσότερο στο έλεγχο του σώματος - έλεγχος μεταναστών στο πέρασμα των συνόρων -έλεγχος δημογραφικού -πολιτικές υγιεινής και κοινωνικής πολιτικής
Αυτή η στροφή έδωσε νέο υλικό για τον κινηματογράφο αφού ανανέωσε είδη όπως το θρίλερ ή το νουάρ με νέες θεματολογίες (ασθένειες, περιβάλλον, μετανάστευση, κοινωνικές αναταράξεις)
Παρακολουθήστε το απόσπασμα από τα Παιδιά των ανθρώπων και εντοπίστε τα στοιχεία της κινηματογραφικής γλώσσας που χρησιμοποιούνται για να δημιουργηθεί η αίσθηση απειλής;
Αν το διεθνικό ταυτίστηκε με μια εποχή παγκοσμιότητας, η συσχέτισή του με το κίνδυνο πολλές φορές ταυτίζεται κινηματογραφικά με την απειλή κατά της ανθρωπότητας και του ανθρώπινου Συχνά όμως η από-προσωποποίηση του τελευταίου επιτρέπει και τους λόγους για την ασφάλεια και τον κίνδυνο που συζητήσαμε
Ασφάλεια και μετανάστευση, κινηματογράφος και απειλή