ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δημιουργικές δραστηριότητες
Advertisements

Γλωσσομάθεια.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Πώς μπορούμε να διδάξουμε ορθογραφία με τη βοήθεια της εικονογραφικής μεθόδου και των Νέων Τεχνολογιών Καζάρα Ελένη Ξυλουργίδου Ελισάβετ Δημοτικό Σχολείο.
ΤΕΧΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού DT Trainer
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
A΄ ΤΑΞΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ.
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΕΝΟΤΗΤΑ 01 ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ – ΟΡΓΑΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο Μουταγιάκας 3ο Συνέδριο Ελληνικών Α΄ τάξης Ενότητα 7: Καράβια Μάθημα: Ένα γράμμα για την Ιωάννα Παρουσίαση από τις δασκάλες:
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
1. Τι προέχει στην ανάγνωση; Η αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου ή η κατανόηση; 2. Με ποιον τρόπο η χρήση ιστοριών διευκολύνουν την ανάγνωση; 3. Γιατί.
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ορισμός Δυσλεξία είναι μια δυσκολία νευροβιολογικής και νευροαναπτυξιακής φύσης με κληρονομική προδιάθεση. Επηρεάζει τις γνωστικές διεργασίες του εγκεφάλου.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΜΙΜΗΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΕΙΟΥ

ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ – ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ ΟΙ ΔΥΟ ΚΥΡΙΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΟΛΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ DECROLY ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ KRAMER - LEHMENSICK ΒΑΣΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ: ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ – ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ Από το Όλο προς τα Μέρη - Από τα Μέρη προς το Όλο

Λέξη ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ KRAMER - LEHMENSICK ΟΛΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ DECROLY Λέξη Ανάλυση και σύνθεση της λέξης σε συλλαβές και γράμματα Προβολή ολόκληρης της λέξης και ανάλυση σε συλλαβές ή γράμματα Επιλογή κατάλληλης λέξης Εντοπισμός συγκεκριμένου ευδιακριτου γράμματος Χωρισμός της λέξης σε συλλαβές και σε φθόγγους π.χ. Κότα, κο –τα, /k/o/t/a Συνένωση του νέου γράμματος σε νέες συλλαβές με άλλα γνωστά γράμματα και των συλλαβών σε νέες λέξεις. Συνεχής επανάληψη συγκεκριμένων λέξεων Επαναλαμβανόμενη καταγραφή μιας λέξης με στόχο την μηχανική εμπέδωση της σωστής ορθογραφίας

Κριτική των δύο διδακτικών προσεγγίσεων ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ KRAMER - LEHMENSICK ΟΛΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ DECROLY Θετική πλευρά: Οι μαθητές μπορούν να γράψουν χωρίς λάθη άγνωστες λέξεις με βάση τους απλούς κανόνες της φωνογραφημικής αντιστοιχίσης. Αρνητική πλευρά: Οι μαθητές δυσκολεύονται να γράψουν χωρίς λάθη ακόμα και γνωστές λέξεις, που δεν ακολουθούν τους απλούς κανόνες Θετική πλευρά: Οι μαθητές γράφουν τις γνωστές λέξεις χωρίς λάθη. Αρνητική πλευρά: Οι μαθητές δυσκολεύονται να γράψουν χωρίς λάθη άγνωστες λέξεις.

Μέθοδος Montessori (1909) Στόχος: Η οπτική και ακουστική αναγνώριση των διαφόρων γραμμάτων από τους μαθητές και η διάκριση και η απόκτηση κινητικού ελέγχου για να γράψουν τις λέξεις.

Η διδασκαλία ακολουθεί τη σειρά φωνήεντα – σύμφωνα- συλλαβές - λέξεις Τα βήματα της μεθόδου: Οι μαθητές: Άγγιγμα με το δάχτυλο των γραμμάτων που είναι φτιαγμένα από αδρό υλικό. Διαγραφή του περιγράμματος των γραμμάτων με ένα ξυλαράκι αντί για μολύβι. Χρήση γραμμάτων από χαρτί, σχεδιασμός περιγράμματος με μολύβι, χρωμάτισμα του εσωτερικού τους. Κατανήση με την αφή του γράμματος, προφορά και γραφή με ανοιχτά και κλειστά μάτια. Ο δάσκαλος: Παρότρυνση των μαθητών ν’ αγγίξουν τα φτιαγμένα από διάφορα υλικά γράμματα. Ενθάρρυνση των μαθητών να προφέρουν και να γράψουν το γράμμα. Απαίτηση να του δώσουν οι μαθητές το συγκεκριμένο γράμμα. Προβολή και προφορά των γραμμάτων από τον ίδιο. Η διδασκαλία ακολουθεί τη σειρά φωνήεντα – σύμφωνα- συλλαβές - λέξεις

Μέθοδος Orton – Gillingham (1920) Στόχος: η πολυαισθητηριακή προσέγγιση της διδασκαλίας της φωνολογικής μεθόδου σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Περιγραφή της μεθόδου Εκμετάλλευση των οπτικών, ακουστικών και κιναισθητικών στοιχείων για τη διδασκαλία των γραμμάτων και των συνδυασμό των συλλαβών. Θεμέλιο της είναι η χρήση του αλφαβητικού συστήματος, ενώ δίνει έμφαση στην άσκηση και την επανάληψη.

Τα βήματα της μεθόδου: Ο δάσκαλος: Σύνδεση συγκεκριμένων γραμμάτων με την εικόνα κάποιου αντικειμένου που η ονομασία του αρχίζει ή περιέχει τον συγκεκριμένο φθόγγο. Αποτέλεσμα: Ανάκληση από τους μαθητές με τη βοήθεια της εικόνας του σωστό φθόγγου για κάθε γράμμα ή το αντίθετο.

Εικονογραφική μέθοδος στην ελληνική γλώσσα (Δ. Μαυρομμάτη) Εικονογραφική μέθοδος στην ελληνική γλώσσα (Δ. Μαυρομμάτη) Στόχος: Δημιουργία ισχυρού μνημονικού συνδέσμου μεταξύ εικόνας και μορφής της λέξης.

Κατάλληλη για διδασκαλία παιδιών και ενηλίκων με δυσλεξία Τα βήματα της μεθόδου: Ο δάσκαλος: Μετατροπή των δύσκολων γραμμάτων κάθε λέξης σε γραμμικά σχέδια μιας σύνθεσης που αποτελεί την εικονογραφική αναπαράσταση της μορφολογίας και της σημασίας της. Αποτέλεσμα: εύκολη και γρήγορη απομνημόνευση χωρίς πολλές επαναλήψεις της ορθογραφίας των λέξεων από τους μαθητές. Κατάλληλη για διδασκαλία παιδιών και ενηλίκων με δυσλεξία

Γλωσσολογική μέθοδος (Δ Γλωσσολογική μέθοδος (Δ. Μαυρομμάτη) (συμπληρωματική της εικονογραφικής) Στόχος: Η κατανόηση της δομής της γλώσσας μέσα από τη διδασκαλία της ετυμολογίας, της παραγωγής,της σύνθεσης των λέξεων και της κατανόησης της κυριολεκτικής και της μεταφορικής σημασίας των λέξεων.

Τα βήματα της μεθόδου: Ο δάσκαλος: Αναλυτική διδασκαλία των παραγωγικών μορφημάτων και της σημασίας που προσδίδουν στη λέξη. Αποτέλεσμα: Κατανόηση από τους μαθητές του μηχανισμού ανάλυσης της λέξης σε μορφήματα και συνειδητοποίηση της σημασίας του.

Μέθοδος Fernald (1943) Στόχος: Η ανάπτυξη της οπτικής και ακουστικής διάκρισης και μνήμης ιχνηλατώντας, προφέροντας και γράφοντας τα γράμματα.

Τα βήματα της μεθόδου: Ο δάσκαλος: Οι μαθητές: Γραφή και προφορά της λέξης Οι μαθητές: Ιχνηλάτηση της λέξης στον αέρα με ταυτόχρονη προφορά της. Καταγραφή της λέξης σε χαρτί. Αναγραφή απο μνήμης της λέξης. Σε περίπτωση λανθασμένης γραφής της λέξης, η διαδικασία επαναλαμβάνεται.

Ποια είναι τελικά η κατάλληλη μέθοδος; Είναι γεγονός ότι δε θα πρέπει να εγκλωβιστούμε στο περιοριστικό πλαίσιο χρήσης μιας και μοναδικής μεθόδου της ορθογραφίας. Η διδασκαλία της ορθογραφίας από μόνη της είναι μια σύνθετη διαδικασία που απαιτεί την κινητοποιήση διάφορων μηχανισμών που διαθέτει ένας μαθητής. Έτσι ο δάσκαλος θα πρέπει να λάβει υπόψη του την τάξη και φυσικά την ποιότητα του μαθητικού δυναμικού και να φτιάξει μια σύνθεση από τις προαναφερόμενες μεθόδους, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο δύσκολο έργο της διδασκαλίας της ορθογραφίας.