Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης Κοινωνικός αποκλεισμός: Σεβασμός – Ευθύνη - Αλληλεγγύη Γεωργία Κούμα ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων Π.Ι. – Τετάρτη, 22 Δεκεμβρίου 2010
Κοινωνικός αποκλεισμός: Κοινωνικός αποκλεισμός: Ως όρος, υιοθετήθηκε σχετικά πρόσφατα από την Ε.Ε. Ονομάζεται η παρεμπόδιση απορρόφησης κοινωνικών και δημοσίων αγαθών.
Ως όρος, δεν παράγει σε όλους τις ίδιες αναπαραστάσεις! Ως όρος, δεν παράγει σε όλους τις ίδιες αναπαραστάσεις! Μετανάστες; Λαθρομετανάστες; Πρόσφυγες; Ιθαγενείς μειονότητες; Άτομα με άλλο χρώμα, άλλη καταγωγή, θρησκεία; Άτομα με ειδικές ανάγκες; Άλλο προφίλ; Άτομα ασθενή; Εξαρτημένα από ουσίες; Ανέργους; Πτωχούς; Νεόπτωχους; Άλλου φύλου; Άλλων σεξουαλικών προτιμήσεων;
Κοινωνικά αποκλεισμένοι, εάν «αποτρέπεται η πλήρης συμμετοχή τους στην οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή και/ή όταν η πρόσβασή τους σε εισοδήματα και άλλους πόρους είναι τόσο ανεπαρκής, ώστε να τους αποκλείει από το να απολαμβάνουν ένα επίπεδο διαβίωσης που θεωρείται αποδεκτό από την κοινωνία στην οποία ζουν».
Παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλουν στον κοινωνικό αποκλεισμό: Παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλουν στον κοινωνικό αποκλεισμό: Προβλήματα που αφορούν: Στην εργασία Στο επίπεδο εκπαίδευσης και διαβίωσης Στην υγεία Στην εθνικότητα Στις διαφορές μεταξύ των φύλων Στη βία
Οι κοινωνικά αποκλεισμένοι του αύριο είναι: Οι κοινωνικά αποκλεισμένοι του αύριο είναι: Παιδιά που δεν μπορούν να κάνουν πλήρως χρήση του δημόσιου και κοινωνικού αγαθού που ονομάζεται εκπαίδευση.
Βασικές αιτίες του κοινωνικού αποκλεισμού: Βασικές αιτίες του κοινωνικού αποκλεισμού: Η ύπαρξη ισχυρών δογμάτων και ιδεολογιών Η έλλειψη πολιτικής για αναγκαίες μεταρρυθμίσεις Η οικονομική δυσπραγία Η έλλειψη επαρκούς τεχνογνωσίας
Δημοκρατικό και Ανθρώπινο σχολείο Στοχεύει στην καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και μεριμνά ώστε κάθε παιδί να απολαμβάνει τα δικαιώματά του στη μόρφωση, για να αναπτυχθεί ως ελεύθερος, ενεργός και δημοκρατικός πολίτης.
Θεμελιώδους σημασίας το τρίπτυχο: Σεβασμός – Ευθύνη - Αλληλεγγύη Θεμελιώδους σημασίας το τρίπτυχο: Σεβασμός – Ευθύνη - Αλληλεγγύη
Πη παρέβην, τι δ΄έρεξα; τι δε μοι δέον ουκ ετελέσθη; Πη παρέβην, τι δ΄έρεξα; τι δε μοι δέον ουκ ετελέσθη; Κριτική επεξεργασία γνώσεων και εμπειριών μας στο χώρο της εκπαίδευσης, με γνώμονα την παιδαγωγική ετερότητα.
Ανησυχητικά φαινόμενα: Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) (σωματικός, λεκτικός, κοινωνικός, σεξουαλικός, διαδικτυακός/ηλεκτρονικός) Η βία Η καταστροφική μανία Η ξενοφοβία/ρατσισμός
Ζητούμενο είναι: Ο «αποκλεισμός» του κοινωνικού αποκλεισμού Η ενσωμάτωση όλων στο σχολικό και ευρύτερο κοινωνικό χώρο Το Πρόγραμμα ΞΕΝΙΟΣ, με τις διάφορες δράσεις του, φιλοδοξεί να συμβάλει στην επίτευξη των πιο πάνω στόχων.