Σχολική Μεταφορά: Προσδιορισμός Και Ανάλυση Των Αναγκών Χρηστών Ως Προς Τη Χρήση Τεχνολογικού Εξοπλισμού Που Αυξάνει Τα Επίπεδα Ασφάλειας Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ) Μαρία Μορφουλάκη, Κορνηλία Κοτούλα, Γλυκερία Μυρόβαλη, Γεωργία Αϋφαντοπούλου
Σχολική μεταφορά μαθητών Ορίζεται ως η μεταφορά από/προς το σχολείο και τις σχολικές δραστηριότητες και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ομαλής σχολικής και κοινωνικής λειτουργίας Πραγματοποιείται από τους ίδιους τους μαθητές, με συνοδεία γονέων και φίλων ή με συλλογικό τρόπο Βασικές συνιστώσες ασφαλούς σχολικής μεταφοράς ΟΔΗΓΟΣ ΟΧΗΜΑ ΟΔΗΓΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΝΕΑΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Στόχος της εργασίας Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του έργου “Ολοκληρωμένο σύστημα για την ασφαλή μεταφορά μαθητών- i- student trip” Χρηματοδότηση: ΕΣΠΑ Δράση Εθνικής Εμβέλειας «Συνεργασία 2011» Επικεντρώνεται στις ανάγκες που καταδεικνύουν οι εμπλεκόμενοι στη σχολική μεταφορά χρήστες, για την ανάπτυξη ενός τεχνολογικού συστήματος εξοπλισμού σχολικών λεωφορείων που θα αυξάνει τα επίπεδα της παρεχόμενης ασφάλειας σε μετακινούμενους μαθητές Εστιάζει στους παράγοντες που αφορούν στον οδηγό, τη συμπεριφορά του μαθητή και τη χρήση συστημάτων νέας τεχνολογίας
Οδηγός Ελάχιστη ηλικία τα 18 έτη Μέγιστη ηλικία τα 65 έτη Λευκό ποινικό μητρώο Εξέταση φυσικής και ψυχολογικής κατάστασης Κατοχή διπλώματος ανάλογα με το όχημα που καλείται να οδηγήσει Παρακολούθηση ειδικών σεμιναρίων Ενδεικτικές απαιτήσεις
Οδηγική συμπεριφορά Τηρούν τα όρια ταχύτητας σύμφωνα με τον ΚΟΚ Χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας Χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας Δε χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα Οδηγούν ομαλά χωρίς έντονες επιταχύνσεις και επιβραδύνεις Αποφεύγουν τους επικίνδυνους ελιγμούς
Συμπεριφορά μαθητών 1.Η σωστή οδηγική συμπεριφορά προαπαιτεί ήρεμες συνθήκες εντός του οχήματος. 2.Η διαχείριση της συμπεριφοράς των παιδιών κατά τη σχολική μεταφορά επηρεάζει τα επίπεδα ασφάλειας 3.Σύμφωνα με την Αμερικανική Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών, οι οδηγοί πρέπει να είναι υπεύθυνοι ως προς τον σωστό χειρισμό των μαθητών εντός των σχολικών λεωφορείων 4.Για την επίτευξη της ορθής οδηγικής συμπεριφοράς αλλά και της σωστής στάσης των μαθητών μέσα στο όχημα, ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος κερδίζει τα τελευταία χρόνια η χρήση των νέων τεχνολογιών
Υποστηρικτικά τεχνολογικά συστήματα Οθόνη εντός του σχολικού απεικόνισης σχολικής στάσης και ταχύτητας σχολικού λεωφορείου Φωτεινές πινακίδες προειδοποίησης παρουσίας μαθητών στην περιοχή Σύστημα συνδυασμού κάμερας και κατόπτρου οδήγησης
Μεθοδολογικό Πλαίσιο Ο καθορισμός των βασικών αναγκών και απαιτήσεων που θα πρέπει να καλύψει ένα τεχνολογικό σύστημα παρακολούθησης προκύπτει Καταγραφή απόψεων των βασικών εμπλεκόμενων στη σχολική μεταφορά Σύνθεση αποτελεσμάτων από τις έρευνες και ιεράρχηση των απαιτήσεων 1 2
Συνεντεύξεις σε κλειστές ομάδες: Οδηγών/Συνοδών, Γονέων/Εκπροσώπων σχολικών μονάδων 8 Οδηγοί Ιδιωτικού/5 Οδηγοί Δημόσιου Σχολείου 6 Συνοδοί Ιδιωτικού 18καθηγητές/γονείς Ιδιωτικού 1 Εκπρόσωπος ΚΤΕΛ Καταγραφή αναγκών που δεν καλύπτονται από το υφιστάμενο σύστημα Σχέσεις οδηγών – μαθητών εντός σχολικού Αρμοδιότητες Οδηγών/Συνοδών Συστήματα εξοπλισμού σχολικών λεωφορείων για αύξηση των επιπέδων παρεχόμενης ασφάλειας μετακινούμενων μαθητών Στοχευμένα θέματα συζήτησης
Σχεδιασμός ερωτηματολογίων Παραλαβή μαθητών από οικία Ύπαρξη συνοδού Οδηγοί εργαζόμενοι σχολικής μονάδας με ιδιωτικά οχήματα Πελατειακή σχέση γονέων με ιδιωτικό προσπάθεια βέλτιστης κάλυψης απαιτήσεων Ιδιωτικά σχολεία Δημόσια Σχολεία Παραλαβή μαθητών από προκαθορισμένες στάσεις Μη ύπαρξη συνοδού Οδηγοί εργαζόμενοι σχολικής μονάδας με μισθωμένα οχήματα Δεν υπάρχει πελατειακή σχέση γονέων με το δημόσιο σχολείο Ερωτηματολόγιο για γονείς (κοινό για Ιδιωτικά και Δημόσια) Ερωτηματολόγιο για οδηγούς (κοινό για Ιδιωτικά και Δημόσια) Συνολικά: Συμπληρώθηκαν 65 ερωτηματολόγια από οδηγούς και 147 από γονείς
Ελλείψεις, ανάγκες και απαιτήσεις οδηγών Πιο επικίνδυνες φάσεις μετακίνησης: - μετακίνηση κατοικία -στάση και αντίστροφα 50% - παραμονή σε στάση 16% - μετακίνηση μέσα στο όχημα 14% Περισσότερο επικίνδυνα τα πρωινά δρομολόγια σε σχέση με τα απογευματινά 53% Σημαντικότεροι παράγοντες κατά την εκτέλεση των δρομολογίων: - έλεγχος ταυτοποίησης μαθητών 50% - έλεγχος χρήσης ζωνών ασφαλείας 34% Ανάγκες που δεν καλύπτονται σήμερα: - Συστήματα για ενημέρωση έκτακτων συμβάντων - Έλλειψη ζωνών ασφαλείας τριών σημείων - Συνεχής ενημέρωση μαθητών, γονέων, οδηγών και συνοδών σε θέματα σχετικά με την ασφαλή σχολική μεταφορά
Αξιολόγηση πιθανών παρεχόμενων υπηρεσιών ενός τεχνολογικού συστήματος εξοπλισμού λεωφορείων
Διαφοροποίηση οδηγών ως προς το σύστημα αισθητήρων στις ζώνες και την οθόνη ένδειξης χρήσης ζωνών ασφαλείας
Αξιολόγηση υπηρεσιών γονέων ιδιωτικών /δημόσιων σχολείων 1.Έλεγχος ορίων ταχύτητας 2. Σύστημα παρακολούθησης οδικής συμπεριφοράς οδηγού 3.Ύπαρξη συστήματος αισθητήρων ζώνης 4.Σύστημα δρομολόγησης 5.Σύστημα ενημέρωσης για καθυστερήσεις 6.Σύστημα επιβεβαίωσης επιβίβασης μαθητή στη στάση
Ιεράρχηση υπηρεσιών από γονείς Ιδιωτικών και Δημόσιων Σχολείων Συστήματα ενίσχυσης ασφάλειας μεταφερόμενων μαθητών Ιδιωτικά Σχολεία Δημόσια Σχολεία Σύστημα αισθητήρων ζώνης56 Σύστημα ελέγχου ορίου ταχύτητας και προειδοποίησης οδηγού 13 Σύστημα παρακολούθησης οδικής συμπεριφοράς οδηγού 41 Σύστημα επιβεβαίωσης επιβίβασης/αποβίβασης μαθητή 64 Σύστημα ενημέρωσης μαθητών /γονέων για τυχούσες καθυστερήσεις 25 Σύστημα δρομολόγησης32
Συμπεράσματα Μεταφορά μαθητών σε αστικό και προαστιακό περιβάλλον στην Ελλάδα Μαθητές Α/βάθμιας Ιδιωτικών Σχολείων με εξυπηρέτηση από κατοικία στο σχολείο Μαθητές Β/βάθμιας Ιδιωτικών Σχολείων με εξυπηρέτηση από προκαθορισμένες στάσεις Μαθητές Α και Β/βάθμιας Δημόσιων Σχολείων με εξυπηρέτηση από προκαθορισμένες στάσεις
Το κάθε είδος παρουσιάζει ιδιαιτερότητες με κύρια χαρακτηριστικά Ανάγκη πεζής μετακίνησης προς τη στάση των μαθητών που εξυπηρετούν Ύπαρξη συνοδού εντός λεωφορείου για να εξυπηρετεί τις ανάγκες που προκύπτουν στη διάρκεια της μετακίνησης Δυνατότητα εξυπηρέτησης της επιβίβασης/αποβίβασης των μαθητών από/σε εναλλακτικά σημεία Σταθερότητα στην προσφερόμενη μεταφορική ποιότητα Σχέση μεταξύ της σχολικής μονάδας και των παρόχων μεταφορικού έργου που επιτρέπει τον συχνό έλεγχο οδηγού και οχήματος
Ανάγκες Α/βάθμιας - Παρακολούθηση τοποθέτησης ζώνης ασφαλείας από τους μαθητές, - Ενημέρωση κηδεμόνα για επιβίβαση/αποβίβαση μαθητή - Ενημέρωση για απρόβλεπτη καθυστέρηση άφιξης του οχήματος στον προορισμό του. - Άνετη και ασφαλή διέλευση του οχήματος - Παρακολούθηση της οδηγικής συμπεριφοράς Οι νέες τεχνολογίες - Χρήσιμο εργαλείο που πρέπει να χρησιμοποιηθεί από το σύνολο των σχολικών μονάδων ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στην οδική σχολική μεταφορά - Οι αρμόδιες αρχές (Υπουργεία, Δήμοι, Περιφέρειες) και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα χρειάζεται να συνειδητοποιήσουν τα πλεονεκτήματα τα οποία προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες στην αύξηση της ασφάλειας και να εντάξουν στα σχέδιά τους τη χρήση συστημάτων παρακολούθησης στόλου, οδηγικής συμπεριφοράς και ανταλλαγής δεδομένων πραγματικού χρόνου στη σχολική μεταφορά.
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του έργου: www. i-student.gr