Εισαγωγή
Ορισμός «Management είναι να γίνονται ορισμένα πράγματα μέσω άλλων ατόμων» … American Management Association «Management είναι η εργασία μαζί με άλλους και μέσω άλλων για την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης αλλά και των μελών της» Κ. Γαλανάκης 2006
Θεωρίες του Management Κλασική Ολική σχολή: Μελέτη ολικά των δραστηριοτήτων της επιχείρησης με εκτέλεση από την πλευρά των managers των ακόλουθων λειτουργιών: Προγραμματισμός, Οργάνωση, Διοίκηση, Συντονισμός, Έλεγχος Σχολή συμπεριφοράς: κατανόηση των εργαζομένων, ανθρώπινες σχέσεις, περιβάλλον εργασίας, αποδοχή της εξουσίας Κ. Γαλανάκης 2006
Κλασική (Χ) – Συμπεριφοράς (Υ) Στους ανθρώπους δεν αρέσει να εργάζονται και, αν μπορούσαν, θα το απέφευγαν Επειδή στους ανθρώπους δεν αρέσει να εργάζονται, πρέπει να εξαναγκάζονται, να απειλούνται, να επηρεάζονται, να καθοδηγούνται και να ελέγχονται Ο μέσος άνθρωπος αναζητά ασφάλεια, έχει μικρές φιλοδοξίες και αποφεύγει τις ευθύνες. Οι εργαζόμενοι πρέπει να καθοδηγούνται και στην ουσία, προτιμούν να τους λένε τι να κάνουν Ελάχιστοι άνθρωποι είναι πραγματικά δημιουργικοί Οι περιορισμένες πνευματικές ικανότητες των κοινών εργαζομένων αξιοποιούνται κατάλληλα με το σύγχρονο σχεδιασμό εργασίας. Οι εργαζόμενοι δεν αποφεύγουν τη δουλειά από την φύση τους, και ανταποκρίνονται στις καλές συνθήκες και πολιτικές εργασίας Οι άνθρωποι αυτό-παρακινούνται και οδηγούνται οι ίδιοι στην επίτευξη των στόχων της επιχείρησης, για τους οποίους δεσμεύονται προσωπικά Ο μέσος άνθρωπος μπορεί να μάθει να αναλαμβάνει ευθύνες Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να γίνουν δημιουργικοί, να ενεργούν έξυπνα και να έχουν φαντασία Οι ατομικές ικανότητες του μέσου εργαζομένου δεν αξιοποιούνται εντελώς στο σύγχρονο βιομηχανικό περιβάλλον. Κ. Γαλανάκης 2006
Σύγχρονες σχολές Θεωρία Ζ: Ιαπωνικές πρακτικές π.χ.: Ομάδες εργασίας Αποκεντρωμένη λήψη αποφάσεων – προς τα κάτω εξουσία Συμμετοχική διαχείριση Διαδραστική επικοινωνία Αυτοέλεγχος π.χ.: Total Quality Management Lean Manufacturing Concurrent Engineering Κ. Γαλανάκης 2006
Ο Manager
Διοικητικές & Τεχνικές δραστηριότητες Διοικητικές Δραστηριότητες Τεχνικές Δραστηριότητες Ιεραρχικό επίπεδο στελεχών Ποσοστό Χρόνου Απασχόλησης 0% 100% Πρόεδρος Προϊστάμενος Τμήματος Επίπεδο Διοίκησης Λειτουργικό Επίπεδο Κ. Γαλανάκης 2006
Επίπεδα ευθύνης - δεξιότητες Εννοιολογικές Ανθρώπινες Τεχνικές Ικανότητα εννοιολογικής σκέψης και επίλυσης πολύπλοκων προβλημάτων με μακροπρόθεσμα αποτελέσματα Ικανότητα εφαρμογής αποφάσεων και εκτέλεση εξειδικευμένων καθηκόντων με βραχυπρόθεσμες συνέπειες Ικανότητα καλής συνεργασίας με άλλους με μεσοπρόθεσμες συνέπειες Ανώτερα στελέχη Πρώτο επίπεδο εποπτείας Διοίκηση άλλων Διευθυντών Κ. Γαλανάκης 2006
Προσωπικές Ικανότητες Ηγετική ικανότητα Αντικειμενικότητα – Αυτογνωσία Αναλυτική σκέψη Ευέλικτη συμπεριφορά Επικοινωνία, προφορική & γραπτή Προσωπική απήχηση Αντοχή στο άγχος Αντοχή στην αβεβαιότητα Κ. Γαλανάκης 2006
Περιβάλλον της Επιχείρησης
Μοντέλο Παραγωγής Παραγωγική Διαδικασία (Αύξηση Αξίας) Πρώτες Ύλες Προϊόντα Χρήματα Μηχανές Ανθρώπινο Δυναμικό Πρώτες Ύλες Υπηρεσίες Κ. Γαλανάκης 2006
Μοντέλο Παραγωγής Παραγωγική Διαδικασία (Αύξηση Αξίας) Ανθρώπινο Προϊόντα Μηχανές Ανθρώπινο Δυναμικό Πρώτες Ύλες Χρήματα Κ. Γαλανάκης 2006
Παραγωγή πολλών Σταδίων Παραγωγική Διαδικασία (Αύξηση Αξίας) Μηχανές Ανθρώπινο Δυναμικό Πρώτες Ύλες Προϊόντα Χρήματα Κ. Γαλανάκης 2006
Μοντέλο Παραγωγικής Μονάδας Προϊόντα Μηχανές Ανθρώπινο Δυναμικό Πρώτες Ύλες Χρήματα Κ. Γαλανάκης 2006
Ο κύκλος του κεφαλαίου Προμηθευτής Μηχανές Πρώτες Ύλες Παραγωγή Πελάτες Μηχανές Εργατικό Δυναμικό Χρήματα Πρώτες Ύλες Εργασίες σε εξέλιξη Τελικά προϊόντα Κ. Γαλανάκης 2006
Μοντέλο Porter ΚΕΡΔΟΣ Υποδομές της Εταιρείας Διαχείριση Ανθρωπίνων Πόρων Τεχνολογικές Εξελίξεις Προμήθειες Εισερχόμενα Logistics Εξερχόμενα Διαδικασίες Service Πωλήσεις & Marketing ΚΕΡΔΟΣ Κύριες Δραστηριότητες Υποστηρικτικές Δραστηριότητες Κ. Γαλανάκης 2006
Εσωτερικό περιβάλλον Επιχειρησιακό Κλίμα ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΦΥΣΙΚΟΙ Επιχειρησιακό Κλίμα Κ. Γαλανάκης 2006
Οικονομικοί πόροι Αποθεματικό κεφάλαιο Δανειακό κεφάλαιο Μετοχικό κεφάλαιο Κ. Γαλανάκης 2006
Φυσικοί πόροι Ακίνητα Μηχανολογικός εξοπλισμός Εγκαταστάσεις διανομής Αποθέματα πρώτων υλών Κ. Γαλανάκης 2006
Ανθρώπινοι πόροι Εργαζόμενοι Πρόσληψη Τοποθέτηση στο κατάλληλο πόστο Εκπαίδευση Υποκίνηση – επιβράβευση Αξιολόγηση Κ. Γαλανάκης 2006
Τεχνολογικοί πόροι Επίπεδο χρήσης τεχνολογίας Επίπεδο πελατών ως προς την τεχνολογική χρήση Εκπαίδευση προσωπικού για τη χρήση της τεχνολογίας Δείκτες απόδοσης της τεχνολογίας ως προς το κόστος απόκτησης και χρήσης Κ. Γαλανάκης 2006
Επιχειρησιακό Κλίμα (culture) Κοινές αξίες Εταιρική παιδεία – ηθική Κώδικες συμπεριφοράς Κ. Γαλανάκης 2006
Αλυσίδα Παραγωγικών Μονάδων Πρώτες Ύλες Χρήματα Προϊόντα Εταιρεία Α Εταιρεία Γ Εταιρεία Β Κ. Γαλανάκης 2006
Το εξωτερικό περιβάλλον ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ προμηθευτές Μέτοχοι Τράπεζες Σωματεία Πελάτες ΕΠΙΧΕΙ- ΡΗΣΗ Κ. Γαλανάκης 2006
Κοινωνιολογικοί παράγοντες Δημογραφική κατάσταση και τάσεις Κοινωνική ηθική και αξίες Πολιτιστικές αξίες - ευαισθησίες Κ. Γαλανάκης 2006
Πολιτικοί παράγοντες Νόμοι – κανονισμοί Αρχές ελέγχου Εργατικοί σύλλογοι Αμφίδρομος επηρεασμός της πολιτικής Κ. Γαλανάκης 2006
Οικονομικοί παράγοντες Η οικονομία Ανταγωνισμός Προμηθευτές Πελάτες Κ. Γαλανάκης 2006
Τεχνολογικοί παράγοντες Έρευνα - Καινοτομία Μεταφορά τεχνολογίας Τεχνολογίες αιχμής Κ. Γαλανάκης 2006
Μια ανάσα
Ανάλυση εξωτερικών παραγόντων Είσαστε μια τουριστική επιχείρηση εγκατεστημένη στην Κρήτη. Διαθέτεται μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα 5 αστέρων, τύπου μπλοκ, σε μια μεγάλη έκταση δίπλα στη θάλασσα με πισίνες, γήπεδα και άλλες δραστηριότητες. Ο ανταγωνισμός τα τελευταία χρόνια, κυρίως από τη γειτονική Τουρκία, είναι ιδιαίτερα έντονος καθώς μπορεί να προσφέρει το πακέτο ‘παραλία-θάλασσα-νυχτερινή ζωή’ σε πάρα πολύ χαμηλότερες τιμές. Θέλετε λοιπόν, να δημιουργήσετε νέες υπηρεσίες ώστε να έχετε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αναλύστε τους εξωτερικούς παράγοντες του περιβάλλοντος της επιχείρησης ώστε να αναδείξετε τους περιορισμούς και τις ευκαιρίες που αυτό παρουσιάζει. Κ. Γαλανάκης 2006