Για τη διδασκαλία των πολυμέσων1/18 ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Ομάδα Ανάπτυξης Ομάδα Ανάπτυξης: Φίλιππος Δεληγιάννης, Παναγιώτης Κωστάκης, Δημήτριος Λαγός, Αναστάσιος Λαδιάς, Πηνελόπη Μαλλιάρα, Αναστάσιος Μικρόπουλος, Αθανασία Μπακαμήτσου, Ιωάννα Μπέλλου, Χρήστος Ράμμος, Άννα Σαριδάκη, Άνθιμος Χαλκίδης
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων2/18 ΟΡΙΣΜΟΙ ΔΟΜΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων3/18 Πολυμέσα (multimedia) Τα Πολυμέσα είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας, ο οποίος ασχολείται με το συνδυασμό ψηφιακών δεδομένων πολλαπλών μορφών – δηλαδή κειμένου, γραφικών, ακίνήτης εικόνας, κινούμενης εικόνας, ήχου και βίντεο – για την αναπαράσταση, αποθήκευση, μετάδοση και επεξεργασία πληροφοριών.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων4/18 Αλληλεπιδραστικότητα - διαλογικότητα Ως Αλληλεπιδραστικότητα ή διαλογικότητα (interactivity) εννοούμε το βαθμό επικοινωνίας του χρήστη με την εφαρμογή, δηλαδή ότι ο χρήστης δεν είναι απλός παρατηρητής της πληροφορίας που του παρέχεται (παθητική παρουσίαση), αλλά του δίνεται η δυνατότητα να παρεμβαίνει στη ροή της πληροφορίας (επιβραδύνει ή επιταχύνει), να επιλέγει ποια πληροφορία θα παρακολουθήσει, να θέτει ερωτήματα και να παίρνει απαντήσεις, να δημιουργεί συλλογές.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων5/18 Υπερμέσα (hypermedia) Οι εφαρμογές πολυμέσων που έχουν το μεγαλύτερο δυνατό βαθμό αλληλεπίδρασης και δίνουν στο χρήστη τη δυνατότητα να κινείται ελεύθερα, εύκολα και γρήγορα μέσα στα τμήματα της εφαρμογής καθώς και να θέτει ερωτήματα ή να τοποθετεί σελιδοδείκτες στην εφαρμογή ή να επισυνάπτει σχόλια ή και να συμπληρώνει την εφαρμογή, προσθέτοντας στοιχεία ή δημιουργώντας νέες διαδρομές ονομάζονται ΥΠΕΡΜΕΣΑ.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων6/18 Υπερκείμενα (Hypertext) Ως ΥΠΕΡΚΕΙΜΕΝΟ ορίζεται η ειδική περίπτωση της εφαρμογής που έχει τα χαρακτηριστικά υπερμέσου, αλλά περιέχει μόνο κείμενα. Στο υπερκείμενο ο χρήστης μπορεί να προσπελαύνει το κείμενο σειριακά ή μη σειριακά και να δημιουργεί συσχετισμούς μεταξύ των λέξεων ή των τμημάτων του κειμένου.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων7/18 Κόμβος (Nodes) Ο Κόμβος αποτελεί τη βασική μονάδα των εφαρμογών πολυμέσων. Κάθε κόμβος περιέχει ένα σύνολο πληροφοριών (τμήματα κειμένου, γραφικών, εικόνων, βίντεο ή ήχων) που αποτελούν μια ενότητα και είναι οργανωμένες γύρω από ένα κοινό θέμα. Το μέγεθος του κόμβου ποικίλει από μια φωτογραφία ή ένα μικρό κείμενο, ως μια ενότητα διαφόρων μορφών πληροφορίας.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων8/18 Σύνδεσμοι (links) Οι σύνδεσμοι καθορίζουν τις συσχετίσεις μεταξύ των κόμβων. Ο σύνδεσμος ή υπερσύνδεσμος (hyperlink) μας επιτρέπει να μετακινηθούμε μεταξύ των κόμβων (τμημάτων πληροφορίας ) και χρησιμοποιείται για να συνδέσει τμήματα πληροφορίας με συγγενικό θεματικό περιεχόμενο. Οι διάφορες διασυνδέσεις καθορίζονται άμεσα από τις εννοιολογικές συσχετίσεις μεταξύ των διάφορων κόμβων της πληροφορίας.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων9/18 Θερμά Σημεία (hot spots) Τα ειδικά σημεία κάθε κόμβου που ενεργοποιούν τους συνδέσμους και επιτρέπουν την αλληλεπίδραση χρήστη – εφαρμογής λέγονται Θερμά σημεία. Τα Θερμά σημεία είναι ειδικές λέξεις (θερμές λέξεις), εικονίδια (θερμές περιοχές) ή πλήκτρα (κουμπιά) που δίνουν τη δυνατότητα στο χρήστη να μεταπηδήσει σε άλλο σημείο της εφαρμογής. Ενεργοποιούνται με το πάτημα του ποντικιού στο κατάλληλο σημείο έτσι ώστε να μεταφέρεται ο χρήστης σε κάποιο άλλο κόμβο ή σε κάποια συγκεκριμένη θέση του ίδιου κόμβου.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων10/18 Πλοήγηση (navigation) Η διαδικασία αναζήτησης και εξερεύνησης των πληροφοριών ακολουθώντας διάφορους δρόμους μέσα στον πληροφοριακό χώρο είναι γνωστή ως Πλοήγηση. Ως Διαδρομή πλοήγησης ορίζουμε κάθε δυνατή ακολουθία συνδέσμων, την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει ο χρήστης κατά τη διάρκεια αναζήτησης της πληροφορίας μέσα σε μια εφαρμογή πολυμέσων.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων11/18 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων12/18 Εισαγωγή Εφαρμογές Παρουσίασης Εφαρμογές Ψυχαγωγίας Εφαρμογές Αναφοράς Εκπαιδευτικές Εφαρμογές Εφαρμογές Προσομοίωσης Εφαρμογές Κατάρτισης Εφαρμογές Περιπτέρων Παροχής Πληροφοριών - Πωλήσεων Θεματικές Περιοχές
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων13/18 Εισαγωγή Οι εφαρμογές πολυμέσων έχουν εισβάλλει σε πολλά πεδία της καθημερινής μας ζωής και επιχειρούν να συνδράμουν στην ποιοτική αναβάθμιση πολλών συνηθισμένων δραστηριοτήτων του ανθρώπου.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων14/18 Εφαρμογές Παρουσίασης Οι επαγγελματίες χρησιμοποιούν μια πληθώρα εργαλείων και μεθόδων, όπως συσκευές προβολής, αναπαραγωγής ηχητικών εφέ, γραφής και σχεδίασης εικόνων, για να δημιουργήσουν όσο το δυνατόν καλύτερες παρουσιάσεις, που να μαγνητίζουν το κοινό.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων15/18 Εφαρμογές Ψυχαγωγίας Τα βίντεο games αποτελούν ένα από τα βασικότερα μέσα ψυχαγωγίας Σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη των εφαρμογών πολυμέσων έδωσε η βιομηχανία παραγωγής προϊόντων ψυχαγωγίας, κυρίως με την ενσωμάτωση τεχνολογιών πολυμέσων στον τομέα των παιχνιδιών. Τα υπερμέσα μπορούν να δώσουν πληροφορίες για το που και πως θα ψυχαγωγηθεί κάποιος αλλά και να ψυχαγωγήσουν το κοινό προσφέροντας θέαμα και παιχνίδι.
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων16/18 Εφαρμογές Αναφοράς Ψηφιακή Αναπαράσταση Εγκυκλοπαιδειών Λεξικά Φωτογραφικές Συλλογές
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων17/18 Είναι μια περιοχή, στην οποία η χρήση των πολυμέσων μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο. Εμπλουτίζονται τα κείμενα των βιβλίων με ήχο, βίντεο και αλληλεπιδραστικότητα. Οι μαθητές μπορούν να μάθουν με το δικό τους ρυθμό. Εκπαιδευτικές Εφαρμογές Τα πολυμέσα προσδίδουν ένα διαφορετικό πρόσωπο στην εκπαιδευτική διαδικασία educationentertainment
Για τη διδασκαλία των πολυμέσων18/18 Εφαρμογές Περιπτέρων Παροχής Πληροφοριών-Πωλήσεων Σχεδιάστηκαν με στόχο τη χρήση τους σε δημόσιους χώρους: αεροδρόμια μουσεία εμπορικά κέντρα συγκροτήματα επιχειρήσεων Χρησιμοποιούνται ως συστήματα: Πληροφορίας πωλήσεων -Παροχής Πληροφοριών –Συλλογής Πληροφοριών