Καινοτόμες δράσεις στο ΕΕΕΕΚ Κατερίνης: Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Κρυσταλλένια Κυριτσοπούλου, Φιλόλογος, ΕΕΕΕΚ Κατερίνης Γεωργία Τσιοπλή, Φιλόλογος, ΕΕΕΕΚ Κατερίνης ΕΙΣΗΓΗΣΗ: Καινοτόμες δράσεις στο ΕΕΕΕΚ Κατερίνης: Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Βελτιώνω τη διάθεσή μου συμμετέχοντας στην κοινωνική ζωή»
Βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με κατεύθυνση την ψυχική υγεία Η παιδαγωγική ομάδα αποτελείται από: Κ. Κυριτσοπούλου, Φιλόλογο (συντονίστρια) και Γ. Τσιοπλή, Φιλόλογο και Σ. Ομπράντοβιτς, Ψυχολόγο (μέλη) Βασικό στόχο είχε: την προώθηση της κοινωνικοποίησης των μαθητών σε μια προσπάθεια ανάπτυξης ενός μοντέλου κοινωνικής (social) ένταξης μαθητών με ειδικές ανάγκες (Μπούρας κ.ά. 2011) να ενδυναμωθούν οι μαθητές μέσα στο κοινωνικό περιβάλλον και να συνδέουν την καθημερινή ζωή και τις εμπειρίες τους με την κοινωνική πραγματικότητα και να αισθάνονται αυτοπεποίθηση.
Βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος Υλοποιήθηκε με διαθεματική διασύνδεση με τα μαθήματα της Γλώσσας και της Κοινωνικής και Επαγγελματικής Αγωγής π.χ. Στα πλαίσια του μαθήματος της κοινωνικής και επαγγελματικής αγωγής (μέσω των ενδοσχολικων δραστηριοτήτων) στόχος ήταν η εναρμόνιση του προγράμματος με την ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ενότητα << η σχολική ζωή>> στόχος 1.να αναπτύξουν οι μαθητές τη δυναμική των σχέσεων αλληλεπίδρασης στη μικρογραφία της κοινωνίας της τάξης και του σχολείου ανεξάρτητα από τη διαφορετικότητα (ΥΠΑΙΠΘ-ΠΙ 2004)
Βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος Στις δραστηριότητες (ενδοσχολικές και εξωσχολικές) συμμετείχαν όλοι οι μαθητές των τμημάτων που δίδασκε η επαιδευτικός-συντονίστρια , μαθητές με νοητική υστέρηση και Δ.Α.Δ. με τη εξασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων π.χ. με τη συνεργασία του σχολείου, συνεργασία με τους γονείς, αριθμός συνοδών, διάθεση του σχολικού λεωφορείου για μετακίνηση. Υποστηρίχτηκε από το ΣΣΝ με τη διοργάνωση δύο διασχολειακών (με το Γυμνάσιο Αλωνίων και το Γυμνάσιο Μακρυγιάλου) εκπαιδευτικών εργαστηρίων με έγκριση του ΥΠΑΙΘ με θέμα «Ρατσισμός –κοινωνικός αποκλεισμός-βία» Απαραίτητα: η επικοινωνία των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, με τον εκπαιδευτικό φορέα συνεργασίας (ΣΣΝ), με το σύλλογο διδασκόντων, τους γονείς, το σχολικό σύμβουλο, τους εκπαιδευτικούς των σχολείων γενικής παιδείας (Βλάχου & Ζιώνου-Σιδέρη : 78).
Δραστηριότητες μέσα στην τάξη Ψυχολογική προετοιμασία των μαθητών με συζητήσεις, εικόνες, ζωγραφιές, λέξεις, διαδίκτυο, Προβολή στον Η/Υ των φωτογραφιών από τις δραστηριότητες και συζήτηση εντυπώσεων, Πρόκληση του ενδιαφέροντος και των μαθητών που δεν συμμετείχαν σε κάποια δραστηριότητα και με αφηγήσεις των μαθητών που συμμετείχαν, Δημιουργία απλών ιστοριών, Εκτύπωση και πλαστικοποίηση των φωτογραφιών για χρήση στην τάξη ή αναμνηστικές για το σπίτι, Μεταφορά και συσχετισμός των εμπειριών με άλλα ενδιαφέροντα των μαθητών, είτε μέσω προσαρμοσμένου εκπαιδευτικού υλικού, είτε μέσω άλλων προσωπικών βιωμάτων.
Άμεσο παρατηρήσιμο αποτέλεσμα: η σύσφιξη των σχέσεων των μαθητών της ομάδας-τάξης, η εμπέδωση συναισθηματικής ασφάλειας στη σχέση εκπαιδευτικού-μαθητών ως προϋπόθεση αποτελεσματικότερης μάθησης, η κινητροδότηση για γενικότερο ενδιαφέρον και συμμετοχή σε όλη τη μαθησιακή διαδικασία μέσα στην τάξη. Μακροπρόθεσμα αναμενόμενα αποτελέσματα: να μπορέσουν οι μαθητές να μεταφέρουν την εμπειρία αυτή σε άλλες μελλοντικές καταστάσεις της ζωής τους και να ανταποκριθούν θετικά.
Κύριες δραστηριότητες εκτός σχολείου 1. Παρακολούθηση του Μαθητικού Συνεδρίου Τοπικής Ιστορίας της ΔΙΔΕ Πιερίας, όπου παρουσιάστηκε και εισήγηση για τα 10 χρόνια λειτουργίας του σχολείου.
Κύριες δραστηριότητες 2. Συμμετοχή σε μουσική εκδήλωση στο Γυμνάσιο Αλωνίων (Χατζηδάκης-μουσική και κινηματογράφος) Σε συνεργασία με το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων Πιερίας
Κύριες δραστηριότητες 3. Διασχολειακή συνεργασία με το Γυμνάσιο Μακρυγιάλου Σε συνεργασία με το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων Πιερίας
Δραστηριότητες αλληλογνωριμίας (φαγητό, βόλτα, χορός κ.ά) Χωρισμός ομάδων Φύλλα εργασίας για τον κοινωνικό αποκλεισμό
Κύριες δραστηριότητες 4. Κύριες δραστηριότητες 4. Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης του ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής στην Εκάβη