Κριτήρια Επιλογής Λιμένων Κρουαζιέρας Γεώργιος Κ. Βαγγέλας * Ινστιτούτο Λιμενικής Κατάρτισης «ΕΞΑΝΤΑΣ» * Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Κρουαζιέρα: Συνεχής ανάπτυξη σε παγκόσμια κλίμακα Source: CLIA 9/11
Με καλές προοπτικές… Μικρή διείσδυση αγοράς – μεγάλες ευκαιρίες
Περιοχές ανάπτυξης του στόλου Πηγή: Medcruise
Τι συμβαίνει στην γειτονιά μας;
Typical Mediterranean monthly variations Source: B&A, Πηγή: Medcruise
Κρουαζιέρα: “Ικανοποίηση επιβατών”: ένας παράγοντας που επηρεάζει τόσο τις υπηρεσίες που παρέχονται στο κρουαζιερόπλοιο, όσο και τον σχεδιασμό του δρομολογίου και την επιλογή προορισμών Το πλήθος των υπηρεσιών που παρέχονται σε ένα κρουαζιερόπλοιο εξαρτάται από το είδος της κρουαζιέρας και από τον τύπο και το μέγεθος του κρουαζιερόπλοιου. Τα δρομολόγια σχεδιάζονται με βάση την «ελκυστικότητα» του προορισμού που με την σειρά του στηρίζεται σε μία σειρά παραγόντων
Ελκυστικότητα προορισμού Γενική και ταυτόχρονα σύνθετη έννοια… Η ύπαρξη λιμένα από μόνη της δεν υποστηρίζει ένα προορισμό. Σημείο κλειδί: Αναγνωρισιμότητα προορισμού Για τους επιβάτες κρουαζιέρας Για τις εταιρείες κρουαζιέρας
Πάντα σε συνδυασμό με τα «θέλω» των εταιρειών κρουαζιέας Slow steaming Αύξηση εσόδων ανά επιβάτη Αποδοτικότητα Χαμηλά λιμενικά κόστη Περιβαλλοντικές πολιτικές Εταιρικές στρατηγικές (συνεργασίες, οριζόντια και κάθετη ολοκλήρωση κτλ).
Λιμένες κρουαζιέρας Τρεις κατηγορίες: 1. Homeport- Ο λιμένας έναρξης ή λήξης μίας κρουαζιέρας 2. Ports of call - λιμένες που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια κατά την διάρκεια του δρομολογίου 3. Hybrid ports – Μείγμα homeports & ports of call
Homeports-Γιατί μας ενδιαφέρουν τόσο; Τα λιμάνια που διαθέτουν τα κατάλληλα στοιχεία στοχεύουν στο να καταστούν λιμένες βάσης. Η κρουαζιέρα είναι παραγωγός εισοδήματος για τους λιμένες και τις περιοχές που επισκέπτονται. Συνεπώς… Περισσότερες ημέρες στο λιμάνι= περισσότερο εισόδημα Ένας επιβάτης κρουαζιέρας δαπανά περίπου 6-7 φορές περισσότερα χρήματα σε ένα homeport από ότι σε ένα port of call Τρεις πηγές εισοδήματος: Εταιρείες κρουαζιέρας Επιβάτες κρουαζιέρας Πλήρωμα κρουαζιερόπλοιων (συχνά το αγνοούμε…)
Homeports-Γιατί μας ενδιαφέρουν τόσο; Ας έχουμε υπόψη μας: ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΛΙΜΕΝΕΣ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΟΥΝ HOMEPORTS, ΕΝΩ ΣΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΘΙΕΡΩΘΟΥΝ ΩΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ ΛΟΓΩ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΕΛΚΥΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Συνεπώς πρώτα απ’ όλα απαιτείται μία αξιολόγηση του λιμένα και του προορισμού από το ίδιο το λιμάνι…
Πάντα πρέπει να θυμόμαστε ότι Τα μοντέρνα κρουαζιερόπλοια δεν είναι έτσι
Συνεπώς: Αλλά είναι αυτό αρκετό; Χρειαζόμαστε εξειδικευμένες τερματικούς σταθμούς κρουαζιέρας, ικανούς να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εταιρειών και στις ανάγκες των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών
Από τι εξαρτάται η ελκυστικότητα ενός προορισμού Τι ψάχνουν οι εταιρείες κρουαζιέρας όταν επιλέγουν ένα λιμάνι ως homeport; Οι πλέον κατάλληλοι να μας απαντήσουν οι εταιρείες κρουαζιέρας αλλά και οι εμπειρογνώμονες του χώρου 81 παράγοντες αναγνωρίστηκαν ότι διαδραματίζουν ρόλο στην επιλογή ενός homeport. Οι παράγοντες αξιολογήθηκαν από εκπροσώπους εταιρειών κρουαζιέρας αλλά και από experts
Σημασία για κατηγορίες παραγόντων Κατηγορία Average (n=22) St. Deviation SkewnessKyrtosis 1 Λιμενικές υπηρεσίες στα κρουαζιερόπλοια 4,500,512-0,6990,429 2 Φυσικά χαρακτηριστικά λιμένα (μικρή απόκλιση από δρομολόγια κρουαζιερόπλοιων, προστασία από καιρικά φαινόμενα κτλ) 4,410,667-0,6990,429 3 Λιμενικές υπηρεσίες στους επιβάτες 4,360,4920,609-1,802 4Λιμενικές υποδομές4,360,581-0,200-0,621 5 Ελκυστικές «τουριστικά» περιοχές - δραστηριότητες 4,291,007-0,967-0,597 6Κόστη λιμενικών υπηρεσιών4,180,907-0,811-0,205
Οι 12 πιο σημαντικοί παράγοντες AAΠαράγονταςAverage 1 Διαθεσιμότητα διεθνούς αεροδρομίου4,77 2Ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον4,59 3Αεροπορικές συνδέσεις4,55 4Αξιόπιστες αεροπορικές μεταφορές4,50 5 Δυνατότητα λιμένα να διαχειριστεί μεγάλο αριθμό επιβατών ταυτόχρονα 4,45 6Βύθισμα λιμένα4,41 7Υποδομές για την από-επιβίβαση των επιβατών4,41 8Ύπαρξη κανόνων καμποτάζ4,36 9Υπηρεσίες security4,36 10Χωρητικότητα αεροδρομίου4,32 11 Περιοχές ιστορικού ενδιαφέροντος (!!!) 4,32 12 Κίνητρα στις εταιρείες κρουαζιέρας για να ξεκινήσουν διαδικασίες homeporting 4,32
Resume… Οι σημαντικότεροι παράγοντες συνδέονται με κάθε στοιχείο της κρουαζιέρας (ελκυστικότητα προορισμού, λιμενικές υπηρεσίες σε κρουαζιερόπλοια και επιβάτες, νομοθετικό πλαίσιο, κόστη κτλ.). Η διαθεσιμότητα ενός διεθνούς αεροδρομίου με επαρκείς αεροπορικές συνδέσεις δείχνει να είναι ζωτικής σημασίας για κάθε λιμάνι που θέλει να αναπτύξει δραστηριότητες homeport. Τα «αξιοθέατα» δείχνουν να μην διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Σε μικρότερο βαθμό ισχύει και σε πολλές περιπτώσεις ports of call.
Να μην ξεχνάμε
Προχωράμε σε επενδύσεις; Ένα λιμάνι πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εταιρείας και του κρουαζιερόπλοιου Ακόμη όμως και αυτή η στρατηγική μπορεί να κρύβει ρίσκο. Το τρίπτυχο Sea, Sun and Fun δεν είναι πλέον αρκετό
Costa → Costalina island Disney Cruise → Castaway Cay Holland America → Half Moon Cay MSC Cruises → Cay Levantado Norwegian Cruise → Great Stirrup Cay Princess Cruises → Princess Cay Royal Caribbean & Celebrity Cruises → Coco Cay and Labadee
Στα δικά μας… Το θέμα «Κρουαζιέρα στην Ελλάδα» για τα περισσότερα λιμάνια προέκυψε ως αποτέλεσμα: Κεντρικής πολιτικής απόφασης Οικονομικής κρίσης «Πιασάρικο» θέμα Χρειάζεται κάθε λιμάνι να κάνει μία αυτό- διάγνωση όπως και συνολικά το Ελληνικό λιμενικό σύστημα.
Στα δικά μας… Δεν είναι σίγουρο ότι κάθε λιμάνι μπορεί να καταστεί προορισμός κρουαζιέρας ή homeport για κρουαζιερόπλοια. ΣΤΗΝ ΑΠ'ΕΞΩ" ΤΟ SEABOURN ODΥSSEY"
Στα δικά μας… Σημαντικό σημείο: Χρειάζεται η διασφάλιση ενός κλίματος «ειρήνης» και συνεργασίας με τους τοπικούς φορείς. Σε διαφορετική περίπτωση το όλο αποτέλεσμα τίθεται σε κίνδυνο.
Στα δικά μας… Συνεργασία και μεταξύ λιμένων (σε τοπικό-υπό όρους- και περιφερειακό επίπεδο)
Ποιος ξέρει.. Στο κοντινό μέλλον μπορεί τα λιμάνια να είναι αχρείαστα
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας