«Να μην πηγαίνει σαν τυφλός» Η διαπολιτισμική ικανότητα του εκπαιδευτή ενηλίκων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

Το παιδαγωγικό πλαίσιο ενός έργου eTwinning. Το eTwinning προσφέρει προστιθέμενη αξία στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από: •Τη Bιωματική Μάθηση •Τα.
Προσωπικές δεξιότητες
ΤΠΕ στην εκπαίδευση, εκπαιδευτική πολιτική και επιστημονική θεώρηση
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
Teachers4Europe Χρύσα Παπαλαζάρου 1ο Δημοτικό Σχολείο Χαϊδαρίου.
ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ.
Ο Ρόλος των ΣΔΕ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών πρόταση στο της Ευστρατίας Λιακοπούλου Καθ. Πληροφορικής, Msc.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΡΟΜΑ και κοινωνικη ενταξη
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
Διακρίσεις και ο ρόλος του σχολείου Το πρόγραμμα PROGRESS και εμείς.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
 ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ  ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ  ΧΙΟΥΜΟΡ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΩΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΑΤΟΜΑ  ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΦΑΝΤΑΣΙΑ  ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ - ΠΡΟΤΥΠΟ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΓΩΓΗ ΖΩΗΣ Διαπολιτισμική εκπαίδευση
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
Πρόταση για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Βασίλης Συμεωνίδης
SOCIAL KEYS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ H Κοινωνική Οικονομία είναι ένας πολύ σημαντικός οικονομικός τομέας στην Ευρώπη. Με βάση.
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Συντονίστρια Τομέα Εκπαίδευσης Ενηλίκων Επαγγελματική Κατάρτιση Ανώτατη Εκπαίδευση Σχολική Εκπαίδευση Εκπαίδευση Ενηλίκων ERASMUS.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Σχολική επίδοση και μειονότητες
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ RICHARD CLOGG Φοιτητριες: ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Τομέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων
ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής
ΣΗΜΕΙΑ - ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Διαπολιτισμικότητα και Φυσική Αγωγή
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
Άξονες Σχολιασμού.
Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ:
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
Διδάσκοντας ομάδες ενηλίκων Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ.
Παιχνίδι ρόλων Δρ. Δ. Δαποντας.
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ.
Εκπαίδευση και μειονότητες
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Να μην πηγαίνει σαν τυφλός» Η διαπολιτισμική ικανότητα του εκπαιδευτή ενηλίκων

Προκλήσεις και στόχοι Το αίτημα για περισσότερο «ανοιχτές» ταυτότητες Το αίτημα για περισσότερο «ανοιχτές» ταυτότητες Ξεπέρασμα εθνοκεντρικών – ξενοφοβικών αντιλήψεων Ξεπέρασμα εθνοκεντρικών – ξενοφοβικών αντιλήψεων Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση Μεταναστευτικά ρεύματα Μεταναστευτικά ρεύματα ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ: άτυπος αποκλεισμός ή αφομοίωση ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ: άτυπος αποκλεισμός ή αφομοίωση Η διαπολιτισμική ικανότητα ως ένας από τους άξονες ανάπτυξης του συστήματος της Σ.Ε.Κ. Η διαπολιτισμική ικανότητα ως ένας από τους άξονες ανάπτυξης του συστήματος της Σ.Ε.Κ. Βασική ομάδα-στόχος: η πλειονοτική (διαπραγμάτευση στάσεων και πρακτικών) Βασική ομάδα-στόχος: η πλειονοτική (διαπραγμάτευση στάσεων και πρακτικών)

Το σχέδιο Inter-Τie Κουλτούρα αλληλοσεβασμού με στόχο την ανάδειξη της διαφοράς ως πηγής θετικής ανάπτυξης Κουλτούρα αλληλοσεβασμού με στόχο την ανάδειξη της διαφοράς ως πηγής θετικής ανάπτυξης Εξ αποστάσεως εκπαίδευση Εξ αποστάσεως εκπαίδευση Ευαισθητοποίηση: εκπαιδευτές – εκπαιδευτές εκπαιδευτών – συντελεστές κατάρτισης – διαμορφωτές πολιτικών – εκπαιδευόμενοι Ευαισθητοποίηση: εκπαιδευτές – εκπαιδευτές εκπαιδευτών – συντελεστές κατάρτισης – διαμορφωτές πολιτικών – εκπαιδευόμενοι Εκπαιδευτικό υλικό και πιλοτικές εφαρμογές Εκπαιδευτικό υλικό και πιλοτικές εφαρμογές

Εκπαιδευτικό υλικό Απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτές ανεξαρτήτως ειδικότητας… Απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτές ανεξαρτήτως ειδικότητας… …είτε διδάσκουν σε εθνοπολιτισμικά μεικτές είτε σε αμιγείς ομάδες …είτε διδάσκουν σε εθνοπολιτισμικά μεικτές είτε σε αμιγείς ομάδες Διάχυση του υλικού και αξιοποίηση από διαφορετικούς φορείς Διάχυση του υλικού και αξιοποίηση από διαφορετικούς φορείς Υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων Υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων Ανάπτυξη επιπλέον υλικού Ανάπτυξη επιπλέον υλικού

Εκπαιδεύοντας το διαπολιτισμικό εκπαιδευτή – Εσείς τι λέτε; Πιο όμορφες είναι οι κοπέλες άσπρες ή όταν έχουν μαυρίσει το καλοκαίρι; –Τα συγκεκριμένα άτομα είναι από ασιατικές χώρες και από Αίγυπτο, από Ιράν, Λίβανο, Παλαιστίνη, είναι άτομα περίεργα… Τα άλλα είναι μια χαρά, κυρίως από Ευρώπη. – Βλέπω ότι σ’ έναν άνθρωπο που είναι από μια ανεπτυγμένη χώρα συμπεριφέρονται διαφορετικά από ό,τι σ’ ένα παιδί που είναι από το Αφγανιστάν, το Ιράκ… O τρόπος που απαντάει ο καθηγητής σε εμένα και ο τρόπος που απαντάει σε ένα Γερμανό, καταλαβαίνω ότι έχει διαφορά. Του δίνει μεγαλύτερη σημασία αλλά εμένα μπορεί να μου πει «όχι τώρα, δεν είναι η ώρα» ή να με αντιμετωπίσει σα βλάκα, και να λέω στον εαυτό μου «τώρα γιατί ρώτησα;…» (συνέντευξη Ιρακινού εκπαιδευόμενου)

διαπολιτισμική ικανότητα το σύνολο των κοινωνικών δεξιοτήτων που επιτρέπουν στα άτομα να αναγνωρίζουν και να αποδέχονται την ετερότητα το σύνολο των κοινωνικών δεξιοτήτων που επιτρέπουν στα άτομα να αναγνωρίζουν και να αποδέχονται την ετερότητα να διαχειρίζονται δημιουργικά τα διάφορα στοιχεία που συνδέονται με αυτήν να διαχειρίζονται δημιουργικά τα διάφορα στοιχεία που συνδέονται με αυτήν να μπορούν να λειτουργήσουν με βάση νέους πολιτισμικούς κώδικες να μπορούν να λειτουργήσουν με βάση νέους πολιτισμικούς κώδικες να αναπροσαρμόζουν προηγούμενες απόψεις και στάσεις να αναπροσαρμόζουν προηγούμενες απόψεις και στάσεις να αναπτύσσουν καινούριες στρατηγικές για μια λειτουργική επικοινωνία να αναπτύσσουν καινούριες στρατηγικές για μια λειτουργική επικοινωνία Δεν αναφέρεται μόνο στην εθνοπολιτισμική, αλλά σε κάθε είδους διαφορετικότητα. Δεν αναφέρεται μόνο στην εθνοπολιτισμική, αλλά σε κάθε είδους διαφορετικότητα.

Διαπολιτισμικός εκπαιδευτής σέβεται τα άτομα που προέρχονται από άλλους πολιτισμούς σέβεται τα άτομα που προέρχονται από άλλους πολιτισμούς διαθέτει ενσυναίσθηση διαθέτει ενσυναίσθηση είναι ανοικτός σε νέα μάθηση είναι ανοικτός σε νέα μάθηση είναι ευέλικτος είναι ευέλικτος μπορεί να διακρίνει τις δικές του προκαταλήψεις μπορεί να διακρίνει τις δικές του προκαταλήψεις βλέπει τη διαφορετικότητα ως ευκαιρία μάθησης βλέπει τη διαφορετικότητα ως ευκαιρία μάθησης αμφισβητεί τη θεωρία του πολιτισμικού ελλείμματος αμφισβητεί τη θεωρία του πολιτισμικού ελλείμματος αναγνωρίζει την αντίθεση μεταξύ της διαπολιτισμικής και της αφομοιωτικής προσέγγισης αναγνωρίζει την αντίθεση μεταξύ της διαπολιτισμικής και της αφομοιωτικής προσέγγισης

Αφομοιωτικές πρακτικές επενδεδυμένες με διαπολιτισμικό λεξιλόγιο Στόχος της διαπολιτισμικής προσέγγισης – σύμφωνα με εκπαιδευτές: «να χωρέσει, να ενσωματώσει και να εξελίξει τους άλλους» «Δηλαδή, αυτοί δεν πρέπει να αποδεχθούν την κουλτούρα μας; Μόνο εμείς να αλλάξουμε – αυτός να μην αλλάξει;» Ο διαπολιτισμικός εκπαιδευτής αντιμετωπίζει κριτικά την πολυπολιτισμική προσέγγιση, η οποία περιορίζεται στην επιφανειακή - φολκλορική αντιμετώπιση των διαφορετικών πολιτισμών, χωρίς αλληλεπίδραση μεταξύ τους.

Εκπαιδευτές με περιορισμένη διαπολιτισμική ικανότητα συνήθως δεν λαμβάνει υπόψη την πολιτισμική ποικιλία που χαρακτηρίζει την ομάδα των εκπαιδευομένων συνήθως δεν λαμβάνει υπόψη την πολιτισμική ποικιλία που χαρακτηρίζει την ομάδα των εκπαιδευομένων δε συνειδητοποιεί τις πολιτισμικές αναφορές που χρησιμοποιεί κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του και οι οποίες συχνά είναι σημαντικά διαφορετικές από εκείνες των εκπαιδευομένων δε συνειδητοποιεί τις πολιτισμικές αναφορές που χρησιμοποιεί κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του και οι οποίες συχνά είναι σημαντικά διαφορετικές από εκείνες των εκπαιδευομένων ιεραρχεί τη δική του εθνοπολιτισμική ταυτότητα ως ανώτερη των υπόλοιπων ταυτοτήτων ιεραρχεί τη δική του εθνοπολιτισμική ταυτότητα ως ανώτερη των υπόλοιπων ταυτοτήτων συχνά κάνει διακρίσεις σε βάρος των εκπαιδευομένων που προέρχονται από μη προνομιούχες ομάδες συχνά κάνει διακρίσεις σε βάρος των εκπαιδευομένων που προέρχονται από μη προνομιούχες ομάδες

Μονολιθικές – ανελαστικές ταυτότητες Ο πολιτισμός της εσω-ομάδας της ως ένα συμπαγές σύστημα αυτονόητων αξιών Ο πολιτισμός της εσω-ομάδας της ως ένα συμπαγές σύστημα αυτονόητων αξιών Η εθνική εσω-ομάδα ως αδιαφοροποίητη και ενιαία: («Εμείς οι Έλληνες είμαστε συσπειρωμένοι σε αυτά που πιστεύουμε») Η εθνική εσω-ομάδα ως αδιαφοροποίητη και ενιαία: («Εμείς οι Έλληνες είμαστε συσπειρωμένοι σε αυτά που πιστεύουμε») Οι Έλληνες ως «έθνος ανάδελφο» και «φορείς ανώτερου πολιτισμού»: «Ο Νεοέλληνας αντλεί δύναμη και υπεροχή έναντι των γειτόνων του από την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας και που βέβαια στερούνται τέτοιας ιστορίας οι γείτονές του» Οι Έλληνες ως «έθνος ανάδελφο» και «φορείς ανώτερου πολιτισμού»: «Ο Νεοέλληνας αντλεί δύναμη και υπεροχή έναντι των γειτόνων του από την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας και που βέβαια στερούνται τέτοιας ιστορίας οι γείτονές του» «Με τους Σέρβους έχουμε πολύ καλή σχέση, με τους Βούλγαρους αρκετά. Τώρα, με τους Αλβανούς… με εκνευρίζει η νοοτροπία τους, δεν ξέρω… είναι κουτοπόνηροι» «Με τους Σέρβους έχουμε πολύ καλή σχέση, με τους Βούλγαρους αρκετά. Τώρα, με τους Αλβανούς… με εκνευρίζει η νοοτροπία τους, δεν ξέρω… είναι κουτοπόνηροι»

Ξενοφοβικός λόγος Όταν ήρθαν ξένοι από φτωχότερες χώρες στην Ελλάδα, αυξήθηκε ραγδαία η εγκληματικότητα (περιπτώσεις Αλβανών και Ρώσων). Εμείς σα λαός νιώσαμε περισσότερο ανασφαλείς, μένοντας στην ίδια μας τη χώρα. Όταν ήρθαν ξένοι από φτωχότερες χώρες στην Ελλάδα, αυξήθηκε ραγδαία η εγκληματικότητα (περιπτώσεις Αλβανών και Ρώσων). Εμείς σα λαός νιώσαμε περισσότερο ανασφαλείς, μένοντας στην ίδια μας τη χώρα. Πιστεύω ότι η στάση των κρατικών αρχών θα έπρεπε να είναι πιο σκληρή απέναντι στους ξένους για να αισθανθούμε περισσότερο ασφαλείς εμείς οι Έλληνες. Πιστεύω ότι η στάση των κρατικών αρχών θα έπρεπε να είναι πιο σκληρή απέναντι στους ξένους για να αισθανθούμε περισσότερο ασφαλείς εμείς οι Έλληνες.

συνέπειες Απόρριψη του πολιτισμού των «άλλων»: Απόρριψη του πολιτισμού των «άλλων»: Αισθήματα ανεπάρκειας Αισθήματα ανεπάρκειας Δυσπιστία Δυσπιστία Μείωση της επίδοσης Μείωση της επίδοσης Διαρροή Διαρροή Αντιπαράθεση Αντιπαράθεση Άρα, η διαπολιτισμική ικανότητα ως μια αναγκαία και επίπονη διαδικασία ανάπτυξης που απαιτεί μια συστηματική, μακροχρόνια και βαθιά εκπαίδευση Άρα, η διαπολιτισμική ικανότητα ως μια αναγκαία και επίπονη διαδικασία ανάπτυξης που απαιτεί μια συστηματική, μακροχρόνια και βαθιά εκπαίδευση

Πολιτισμικές παραδοχές και μοντέλο εκπαίδευσης Το μοντέλο διδασκαλίας, ο ρόλος και οι τεχνικές που υιοθετούν οι εκπαιδευτές δεν είναι ανεξάρτητα από τις πολιτισμικές παραδοχές τους. Το μοντέλο διδασκαλίας, ο ρόλος και οι τεχνικές που υιοθετούν οι εκπαιδευτές δεν είναι ανεξάρτητα από τις πολιτισμικές παραδοχές τους. Η κυριαρχία προκαταλήψεων και στερεοτύπων και η υιοθέτηση του μοντέλου του ελλείμματος για ορισμένες κατηγορίες εκπαιδευομένων συμβαδίζει με την υιοθέτηση ενός παραδοσιακού-μετωπικού μοντέλου διδασκαλίας, δυσχεραίνοντας την επικοινωνία Η κυριαρχία προκαταλήψεων και στερεοτύπων και η υιοθέτηση του μοντέλου του ελλείμματος για ορισμένες κατηγορίες εκπαιδευομένων συμβαδίζει με την υιοθέτηση ενός παραδοσιακού-μετωπικού μοντέλου διδασκαλίας, δυσχεραίνοντας την επικοινωνία Αντίθετα, οι εκπαιδευτές με περισσότερο ανεπτυγμένη διαπολιτισμική ικανότητα: Αντίθετα, οι εκπαιδευτές με περισσότερο ανεπτυγμένη διαπολιτισμική ικανότητα: αποδέχονται σε μεγαλύτερο βαθμό και ενισχύουν την ενηλικιότητα των εκπαιδευομένων αποδέχονται σε μεγαλύτερο βαθμό και ενισχύουν την ενηλικιότητα των εκπαιδευομένων δείχνουν πραγματικό ενδιαφέρον για το «διαφορετικό», το εντάσσουν στη μαθησιακή διεργασία δείχνουν πραγματικό ενδιαφέρον για το «διαφορετικό», το εντάσσουν στη μαθησιακή διεργασία ενισχύουν την αλληλεπίδραση μέσα από την ανάσυρση εμπειριών και βιωμάτων ενισχύουν την αλληλεπίδραση μέσα από την ανάσυρση εμπειριών και βιωμάτων

Εκπαιδευτική μεθοδολογία Έντονη βιωματική διάσταση – προσανατολισμός στις στάσεις Έντονη βιωματική διάσταση – προσανατολισμός στις στάσεις Κριτική προσέγγιση πραγματικών εμπειριών Κριτική προσέγγιση πραγματικών εμπειριών Αξιολόγηση εμπειριών και βιωμάτων Αξιολόγηση εμπειριών και βιωμάτων Αυτοπαρατήρηση – ενδοσκόπηση Αυτοπαρατήρηση – ενδοσκόπηση Το 71,4% των συμμετεχόντων στην πιλοτική εφαρμογή φέρεται να αισθάνθηκε φορέας ορισμένων στερεοτύπων και προκαταλήψεων σε σχέση με τους «άλλους» Το 71,4% των συμμετεχόντων στην πιλοτική εφαρμογή φέρεται να αισθάνθηκε φορέας ορισμένων στερεοτύπων και προκαταλήψεων σε σχέση με τους «άλλους» Το σύνολο των εκπαιδευομένων δηλώνει ότι οδηγήθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος, και ιδιαίτερα μέσα από τις ασκήσεις και τις εργασίες, να επανεξετάσει προηγούμενες στάσεις και πρακτικές του Το σύνολο των εκπαιδευομένων δηλώνει ότι οδηγήθηκε κατά τη διάρκεια του προγράμματος, και ιδιαίτερα μέσα από τις ασκήσεις και τις εργασίες, να επανεξετάσει προηγούμενες στάσεις και πρακτικές του

Κριτικός στοχασμός – μετασχηματίζουσα μάθηση Ο εκπαιδευτής που θέλουμε πρέπει να είναι ζωντανός, να μην πηγαίνει σαν τυφλός στο δρόμο, μόνο μπροστά. Να μπορεί να κοιτάξει, να στρίψει, να γυρίσει πίσω… Αν πηγαίνει μόνο με βάση τις πινακίδες, τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται, αυτός είναι ρομπότ… εμείς είμαστε ζωντανοί και θέλουμε ένα ζωντανό άνθρωπο… Ο εκπαιδευτής που θέλουμε πρέπει να είναι ζωντανός, να μην πηγαίνει σαν τυφλός στο δρόμο, μόνο μπροστά. Να μπορεί να κοιτάξει, να στρίψει, να γυρίσει πίσω… Αν πηγαίνει μόνο με βάση τις πινακίδες, τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται, αυτός είναι ρομπότ… εμείς είμαστε ζωντανοί και θέλουμε ένα ζωντανό άνθρωπο… Μεγαλύτερη – περισσότερο ορατή– η αποτελεσματικότητα στο επίπεδο των γνώσεων και των δεξιοτήτων Μεγαλύτερη – περισσότερο ορατή– η αποτελεσματικότητα στο επίπεδο των γνώσεων και των δεξιοτήτων

Στάσεις… αισθήματα ανωτερότητας για την εθνική εσωομάδα αισθήματα ανωτερότητας για την εθνική εσωομάδα στάσεις αμηχανίας ή και φόβου απέναντι στην διαφορετικότητα – «αυτοεκπληρούμενη προφητεία» στάσεις αμηχανίας ή και φόβου απέναντι στην διαφορετικότητα – «αυτοεκπληρούμενη προφητεία» αντιφάσεις που δηλώνουν έλλειμμα κριτικής πολιτισμικής συνειδητοποίησης και ταλάντευση ανάμεσα στην επίγνωση του «πολιτικά ορθού» και στην αμφιθυμία που ορισμένα θέματα συνεχίζουν να προξενούν αντιφάσεις που δηλώνουν έλλειμμα κριτικής πολιτισμικής συνειδητοποίησης και ταλάντευση ανάμεσα στην επίγνωση του «πολιτικά ορθού» και στην αμφιθυμία που ορισμένα θέματα συνεχίζουν να προξενούν επισφαλείς «ρωγμές» στις στάσεις της λιγότερο ανεκτικής ομάδας επισφαλείς «ρωγμές» στις στάσεις της λιγότερο ανεκτικής ομάδας εδραίωση των στάσεων της περισσότερο ευαισθητοποιημένης ομάδας εδραίωση των στάσεων της περισσότερο ευαισθητοποιημένης ομάδας

Άξονες Βιωματικές δραστηριότητες με αφορμή πραγματικές εμπειρίες διαχείρισης της διαφοράς Βιωματικές δραστηριότητες με αφορμή πραγματικές εμπειρίες διαχείρισης της διαφοράς Στο επίκεντρο ο καταρτιζόμενος και οι εμπειρίες του Στο επίκεντρο ο καταρτιζόμενος και οι εμπειρίες του Αυτοπαρατήρηση – αναστοχασμός – επαναδιαπραγμάτευση Αυτοπαρατήρηση – αναστοχασμός – επαναδιαπραγμάτευση Ανάλυση σημαντικών περιστατικών – όχι κατάλογοι δεοντολογίας Ανάλυση σημαντικών περιστατικών – όχι κατάλογοι δεοντολογίας Η διαπολιτισμική ικανότητα και οι αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων ως συγκοινωνούντα δοχεία – ο διαπολιτισμικός εκπαιδευτής πιο κοντά στον «ιδανικό» εκπαιδευτή ενηλίκων (αξιοποίηση βιωμάτων, ενεργητική επικοινωνία, ευελιξία, σεβασμός, ισότιμη διαπραγμάτευση) Η διαπολιτισμική ικανότητα και οι αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων ως συγκοινωνούντα δοχεία – ο διαπολιτισμικός εκπαιδευτής πιο κοντά στον «ιδανικό» εκπαιδευτή ενηλίκων (αξιοποίηση βιωμάτων, ενεργητική επικοινωνία, ευελιξία, σεβασμός, ισότιμη διαπραγμάτευση)

προτάσεις Προτάσεις πολιτικής και η συνεργασία με το Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. Προτάσεις πολιτικής και η συνεργασία με το Ε.ΚΕ.ΠΙΣ. Διάχυση Διάχυση Νέο προφίλ του εκπαιδευτή ενηλίκων Νέο προφίλ του εκπαιδευτή ενηλίκων Ανάγκη οριζόντιας διάχυσης της προβληματικής της διαπολιτισμικότητας Ανάγκη οριζόντιας διάχυσης της προβληματικής της διαπολιτισμικότητας Ειδικά σεμινάρια για εκπαιδευτές εκπαιδευτών ή / και εμπλουτισμός των υπαρχόντων με τη διαπολιτισμική διάσταση Ειδικά σεμινάρια για εκπαιδευτές εκπαιδευτών ή / και εμπλουτισμός των υπαρχόντων με τη διαπολιτισμική διάσταση Υπομητρώο και πιστοποίηση Υπομητρώο και πιστοποίηση