Διοίκηση Πληροφοριακών Συστημάτων Μαρία Καρύδα mka@aegean.gr ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
Κεφάλαιο 4ο: Η Ψηφιακή Επιχείρηση: Ηλεκτρονικό Επιχειρείν και Ηλεκτρονικό Εμπόριο Στόχοι του 4ου Κεφαλαίου: Πώς η τεχνολογία του Internet άλλαξε τις προτάσεις αξίας και τα επιχειρηματικά μοντέλα; Τι είναι ηλεκτρονικό εμπόριο; Πώς το ηλεκτρονικό εμπόριο άλλαξε το καταναλωτικό λιανικό εμπόριο και τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων; Ποια είναι τα κύρια συστήματα πληρωμών στο ηλεκτρονικό εμπόριο; Πώς μπορεί η τεχνολογία του Internet να διευκολύνει τη διαχείριση και το συντονισμό των εσωτερικών και των διεπιχειρησιακών επιχειρηματικών διεργασιών; Ποιες είναι οι βασικές διοικητικές και οργανωσιακές προκλήσεις που τίθενται από το ηλεκτρονικό επιχειρείν και το ηλεκτρονικό εμπόριο;
To Internet: Μετατρέπεται με ταχείς ρυθμούς στην κατ’ εξοχήν υποδομή για Ηλεκτρονικό Εμπόριο Οικουμενικό και εύχρηστο σύνολο τεχνολογιών και προτύπων Οι τοποθεσίες Ιστού είναι διαθέσιμες 24 ώρες την ημέρα Επεκτείνει τους διαύλους διανομών Μειώνει το κόστος συναλλαγών Μειώνει τα κόστη για δραστηριότητες συντονισμού
Νέα επιχειρηματικά μοντέλα Στο παρελθόν: Οι πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες συνδέονται με τη φυσική αλυσίδα αξίας Σήμερα: Η πληροφορία έχει αποδεσμευθεί από την παραδοσιακή αλυσίδα αξίας Αλλαγή επιχειρηματικών μοντέλων Δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων
Νέα επιχειρηματικά μοντέλα Ασυμμετρία πληροφόρησης Η κατάσταση κατά την οποία τα συναλλασσόμενα μέρη δεν έχουν την ίδια πληροφόρηση. Η διαπραγματευτική ισχύς του μέρους που γνωρίζει σημαντικές πληροφορίες για τη συναλλαγή είναι μεγαλύτερη. Τo Internet μειώνει την ασυμμετρία στην πληροφόρηση.
Νέα επιχειρηματικά μοντέλα Πλούτος και εμβέλεια πληροφορίας Σε σχέση με τα παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα, το Internet επιτρέπει τη διεύρυνση του πλούτου και της εμβέλειας της πληροφορίας.
Νέα επιχειρηματικά μοντέλα Επιχειρηματικά Μοντέλα που βασίζονται στο Internet Εικονικό κατάστημα: Απευθείας πώληση φυσικών προϊόντων σε πελάτες (άτομα ή επιχειρήσεις). Διαμεσολαβητής Πληροφοριών: Προσφέρει πληροφορίες σχετικά με τη διαθεσιμότητα και τις τιμές των προϊόντων. Έχει έσοδα από διαφημίσεις και από την κατεύθυνση πελατών σε επιχειρήσεις. Διαμεσολαβητής Συναλλαγών: Εκτελεί ηλεκτρονικές συναλλαγές και αμείβεται για αυτό.
Νέα επιχειρηματικά μοντέλα Επιχειρηματικά Μοντέλα που βασίζονται στο Internet Ηλεκτρονική (ή δικτυακή) αγορά: Παρέχει το (ψηφιακό) περιβάλλον που χρησιμοποιούν οι πωλητές και οι αγοραστές συναλλάσσονται. Πάροχος περιεχομένου: Πώληση ψηφιακού περιεχομένου Πάροχος διαδικτυακών υπηρεσιών: Προσφέρει υπηρεσίες διαδικτύου και κερδίζει από τέλη, συνδρομές, διαφημίσεις, συλλογή στοιχείων μάρκετινγκ για τους πελάτες.
Νέα επιχειρηματικά μοντέλα Επιχειρηματικά Μοντέλα που βασίζονται στο Internet Εικονική κοινότητα: Προσφέρει ψηφιακό περιβάλλον για την επικοινωνία ατόμων με κοινά ενδιαφέροντα. Διαδικτυακή Πύλη: Σημείο πρόσβασης, συγκέντρωση πληροφοριών, εξειδικευμένες υπηρεσίες. Πρακτορείο περιεχομένου: συγκεντρώνουν και πωλούν ψηφιακό περιεχόμενο ή εφαρμογές.
Κατηγορίες συναλλαγών ηλεκτρονικού εμπορίου Μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών (Business-to-consumer - B2C) Μεταξύ επιχειρήσεων (Business-to-business - B2B Μεταξύ καταναλωτών (Consumer-to-consumer - C2C Μεταξύ επιχειρήσεων και διοίκησης (Business-to-Government – B2G) Μεταξύ καταναλωτών και διοίκησης (Consumers-to-Government) Κινητό εμπόριο (m-commerce): Ηλ. εμπόριο μέσω ασύρματης πρόσβασης (πχ κινητά τηλέφωνα, PDAs)
Απομεσολάβηση & Επαναμεσολάβηση Άμεσες πωλήσεις μέσω Internet Η εξάλειψη διαμεσολαβητών από την αλυσίδα αξίας, σε ορισμένους επιχειρηματικούς κλάδους, με την απευθείας πώληση στους πελάτες μειώνει το κόστος συναλλαγών. Σε άλλους επιχειρηματικούς κάδους η ανάγκη διαμεσολάβησης μετατοπίζεται στην αλυσίδα αξίας, δημιουργώντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Τα οφέλη της απομεσολάβησης για τον καταναλωτή
Αλληλεπιδραστικό μάρκετινγκ και εξατομίκευση Συλλογή πληροφοριών για τους πελάτες με χρήση λογισμικού ελέγχου ιστοσελίδων με σημαντικά χαμηλότερο κόστος σε σύγκριση με τις παραδοσιακές έρευνες αγοράς. Τεχνολογία εξατομίκευσης δικτυακών σελίδων σύμφωνα με το προσωπικό προφίλ και τις προηγούμενες συναλλαγές του πελάτη.
Εξατομίκευση Τοποθεσιών Ιστού
Πελατοκεντρικές Λιανικές Πωλήσεις Οι απαντήσεις μέσω του Ιστού στις ερωτήσεις πελατών στοιχίζουν ένα κλάσμα του κόστους της ζωντανής τηλεφωνικής εξυπηρέτηση του πελάτη Υπάρχουν σημαντικές εξοικονομήσεις από τη χρήση εφαρμογών αυτοεξυπηρέτησης πελατών μέσω του Ιστού, όπως π.χ. ιστότοποι πληροφοριών αεροπορικών πτήσεων Τα παραδοσιακά, βασισμένα στο τηλέφωνο, κέντρα κλήσεων (call centers) έχουν ενοποιηθεί με τον Ιστό
Ηλεκτρονικό εμπόριο μεταξύ επιχειρήσεων Ηλεκτρονικές προμήθειες μέσω Internet αντικαθιστούν χρονοβόρες διαδικασίες που βασίζονται στην ανταλλαγή εγγράφων. Οι επιχειρήσεις πωλούν σε άλλες επιχειρήσεις μέσω των Web sites, των ιδιωτικών κλαδικών δικτύων και των ηλεκτρονικών αγορών. Τα ιδιωτικά κλαδικά δίκτυα αποτελούν την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου Ιδιωτικά ανταλλακτήρια
Παράδειγμα: Lightnin Ποια είναι τα οφέλη από τη χρήση λογισμικού διευθέτησης παραγγελιών του βασίζεται στον ιστό; Πώς παρέχει αυτό το σύστημα αξία στη Lightnin και τους πελάτες της;
Ηλεκτρονικό εμπόριο μεταξύ επιχειρήσεων Ιδιωτικό κλαδικό δίκτυο
Δικτυακή αγορά
Συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών Συστήματα πληρωμών με πιστωτική κάρτα μέσω Internet. Το ηλεκτρονικό πορτοφόλι αποθηκεύει προσωπικά στοιχεία και στοιχεία της πιστωτικής κάρτας για τη διευκόλυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Μικροπληρωμές Συστήματα πληρωμών συσσωρευμένου υπολοίπου: συγκεντρώνουν τις χρεώσεις και η πληρωμή γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας ή συνδρομής (πχ. κινητής τηλεφωνίας)
Συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών Συστήματα πληρωμών αποθηκευμένης αξίας (Stored value payment system): άμεσες πληρωμές μέσω ψηφιακού λογαριασμού. Ψηφιακό χρήμα: ρευστό για πληρωμή μικρών ποσών Συστήματα πληρωμών μεταξύ ομοτίμων: δε χρειάζονται κατοχή πιστωτικής κάρτας Έξυπνες κάρτες ...
Ροή πληροφορίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Χρήση Ενδοδικτύων (intranets) Συνδεσιμότητα πολλών διαφορετικών τεχνολογιών Επεκτασιμότητα σύμφωνα με τις ανάγκες της επιχείρησης Συνδυασμός διαφορετικών μορφών δεδομένων (κείμενο, ήχος, εικόνα) Κοινή διεπαφή web Μειωμένο κόστος διανομής πληροφορίας
Εφαρμογές intranet για το ηλεκτρονικό επιχειρείν Χρηματοοικονομική και λογιστική Ανθρώπινοι πόροι: γρήγορη ενημέρωση εργαζομένων, εκπαίδευση Πωλήσεις και μάρκετινγκ: συντονισμός πωλητών Συντονισμός και έλεγχος Παραγωγής
Εφαρμογές intranet για το ηλεκτρονικό επιχειρείν
Ενοποίηση επιχειρηματικών διαδικασιών Το κόστος της ενοποίησης των επιχειρηματικών διαδικασιών είναι σημαντικό. Η τεχνολογία του Internet είναι οικονομικά συμφέρουσα σε σχέση με την ανάπτυξη επιχειρησιακού συστήματος. Τα Intranets βελτιώνουν το συντονισμό των επιχειρηματικών διαδικασιών στο εσωτερικό της επιχείρησης. Τα Extranets επιτρέπουν το συντονισμό των διαδικασιών μεταξύ επιχειρήσεων και των πελατών – συνεργατών τους.
Προκλήσεις και ευκαιρίες Βιωσιμότητα επιχειρηματικών μοντέλων Απαιτήσεις αλλαγών στις επιχειρησιακές διαδικασίες. Συγκρούσεις καναλιών διανομής Νομικό πλαίσιο ηλεκτρονικού εμπορίου Ζητήματα ασφάλειας και προστασίας της ιδιωτικότητας.
Παράδειγμα: τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές ..\..\..\..\Material\e-Commerce\EUROPA - Consumer Affairs - Enforcement - Sweep - Electronic Goods Sweep.htm