Προσέγγιση του πεζού κειμένου - Διδακτικές επιλογές Τα ίδια κείμενα, εξεταζόμενα σε σχέση με τις αξίες που παρουσιάζονται σ’ αυτά, κατατάσσονται σε κείμενα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας – Σχέδιο Μαθήματος
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΝΙΑΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΙΑΜΑΤΙΚΗ»
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Ομάδα Α Διδακτική της Γλώσσας Γ’-Δ’ Δημοτικού
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΙΚΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ορεστιάδα 20/6/2013 Διδάσκοντας λογοτεχνία… τρόποι για την προσέγγιση του κειμένου και την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Μουσείο της Βεργίνας
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Ανδρέας Ν. Ζεργιώτης Σχολικός Σύμβουλος 49ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
«ΗΓΕΤΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ»
Διδακτική Πληροφορικής
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΓΩΓΗΣ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ (αφήγηση παραμυθιών, ιστοριών) ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ (αφήγηση παραμυθιών, ιστοριών) ΣΥΖΗΤΗΣΗ Η΄ΕΡΩΤHΜΑΤΙΚΗ (ερωτήσεις –απαντήσεις) ΣΥΖΗΤΗΣΗ.
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας στο Γλωσσικό Μάθημα (Ελληνικά): Εισηγήσεις για Χρήση και Αξιοποίηση Σταυρούλα Κοντοβούρκη Λέκτορας, Διδακτική Γλωσσικού.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΠερIληψη Α. Προετοιμασία
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Διδακτική της Πληροφορικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Προσέγγιση του πεζού κειμένου - Διδακτικές επιλογές Τα ίδια κείμενα, εξεταζόμενα σε σχέση με τις αξίες που παρουσιάζονται σ’ αυτά, κατατάσσονται σε κείμενα που ικανοποιούν στόχους: -περιβαλλοντικής εκπαίδευσης -αγωγής για την ειρήνη -ισότητας των δύο φύλων -ανθρώπινων δικαιωμάτων κ.ά

Τα στάδια της διδασκαλίας Η δημιουργία μαθησιακής ετοιμότητας βασίζεται στη διερεύνηση του τίτλου και στη διατύπωση υποθέσεων για το περιεχόμενο του κειμένου, στα βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα και στα στοιχεία- πληροφορίες που οροθετούν και προσδιορίζουν το χωροχρονικό πλαίσιο της συγγραφής (πραγματολογικά στοιχεία) ή σε έντυπο και άλλο υλικό που στηρίζει την πρόκληση ενδιαφέροντος και προβληματισμού στο μαθητή-αναγνώστη κατά περίσταση.

Η πρώτη επαφή με το κείμενο, είτε με την πρώτη ανάγνωση από τον διδάσκοντα (μαθητής- ακροατής) είτε με τη σιωπηλή ανάγνωση από τον μαθητή (μαθητής-αναγνώστης), επαληθεύει ή απορρίπτει τις διατυπωμένες υποθέσεις προϊδέασης. Η δεύτερη ανάγνωση αποσκοπεί στην κατανόηση του περιεχομένου μέσα από τη διερεύνηση των στοιχείων δομής του κειμένου και των σχέσεων μεταξύ τους.

Στη βιβλιογραφία καταγράφονται πολλές διδακτικές προτάσεις για την επεξεργασία του κειμενικού περιεχομένου και μάλιστα με την οροθέτηση μιας μοντελοποίησης. Αφού σημειώσουμε με έμφαση τη μοναδικότητα κάθε κειμένου, τη γοητεία απροσδιοριστίας που επιτρέπει την ανάδραση και τη συν-κίνηση, αφού δεν αναφέρονται όλες οι πληροφορίες και οι περιγραφές οι οποίες θα εξαντλούσαν το νόημά του, πιστεύουμε πως αρκεί η διάρθρωση του διδακτικού σχεδιασμού στα εξής βασικά σημεία-διδακτικά βήματα (κατά περίσταση προσαρμοσμένα):

-διατύπωση στοχοθεσίας -επιλογή εποπτείας -επιλογή μεθόδου-μορφής διδασκαλίας -γνωριμία με το κείμενο, κατανόηση του κειμένου -επεξεργασία, μεταφορά στο σήμερα -παραγωγή γραπτού λόγου των μαθητών. Η βαρύτητα στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση δίνεται άλλοτε στην επιλογή των γλωσσικών μέσων (ύφος-έκφραση) και άλλοτε στο νόημα και τις θετικά παρουσιαζόμενες αξίες μέσα από πληροφορίες, δράσεις, χαρακτήρες προσώπων, γεγονότα.

Προτείνεται: η προ-ανακοίνωση των ερωτήσεων κατανόησης και επεξεργασίας του κειμένου έτσι, ώστε η σιωπηλή ή όχι δεύτερη ανάγνωση να μην αποτελεί τυπική διαδικασία, επιβεβλημένη από ένα τυποποιημένο μοντέλο μιας, κατ’ επίφαση, μαθητοκεντρικής διδασκαλίας. Το κείμενο μ' αυτό τον τρόπο μετατρέπεται σε εργαλείο γνώσης και πληροφόρησης, διασφαλίζεται η μέγιστη συμμετοχή των μαθητών και οργανώνεται χρονικά καλύτερα η όλη διδασκαλία.

Οι ερωτήσεις αυτές μπορεί να αποτελούν μέρος ενός ατομικού ή ομαδικού φύλλου εργασίας, το οποίο μπορεί και να περιλαμβάνει επίσης: -το βιογραφικό του συγγραφέα και άλλα πραγματολογικά στοιχεία, εφόσον συμβάλλουν στην κατανόηση του κειμένου -ερμηνευμένες τις λέξεις του κειμένου που φύσει, θέσει και δυνάμει ο μαθητής δε γνωρίζει, με στόχο την απρόσκοπτη διερεύνηση του περιεχομένου και όχι τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου (ιδιωματισμοί, κατάλοιπα παρελθοντικών εμπειριών κ.ά.). (Αφορά και τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών;)

Οι ερωτήσεις, κλειστές και ανοιχτές, απαντούν στο πού, στο πότε, στο ποιος και στο πώς του κειμένου (νοηματική και εκφραστική επεξεργασία). Οι απαντήσεις οδηγούν στην κατανόηση της πλοκής (πρόσωπα, σχέσεις φιλίας, εχθρότητας, γεγονότα) και μπορεί να αποτελούν προϊόν ατομικής ή συλλογικής προσπάθειας, άλλοτε προφορικές κι άλλοτε γραπτές, ανάλογα με τη στοχοθεσία και την αρχή της οικονομίας του χρόνου.

Η επεξεργασία του κειμένου μπορεί να περιλαμβάνει και άλλα κείμενα της ίδιας θεματικής ή του ίδιου συγγραφέα που βοηθούν στη μεταφορά στο σήμερα των μαθητών-αναγνωστών του κειμένου, ιδεών, μηνυμάτων, διαχρονικά, διατοπικά επίκαιρων επισημάνσεων, προβλημάτων που επιζητούν λύση. Σ’ αυτή, κυρίως, τη φάση χρησιμοποιούνται χρηστικά κείμενα (έντυπο, ηλεκτρονικό υλικό).

Οι μαθητές καλούνται να παράγουν γραπτό λόγο σε σχέση με προσωπικά βιώματα και εμπειρίες. Τα κείμενά τους πρέπει να αφορούν όλες τις μορφές του επικοινωνιακού γραπτού λόγου: όχι μόνο περιγραφές κι αφηγήσεις, αλλά και επιστολές, ανακοινώσεις, ειδήσεις, μικρές αγγελίες, προσκλήσεις, αιτήσεις, συνταγές, ερμηνεύματα λέξεων κ.ά.

Βέβαια, κατά τη γνώμη μας, ένα μέρος της συνολικής γραπτής παραγωγής πρέπει να αφορά και τη συγγραφή ιστοριών, παραμυθιών κ.ά. που κινούνται με τα φτερά της φαντασίας και της δημιουργικότητας, με το παιχνίδι των λέξεων και το σπάσιμο-παραβίαση της «γλωσσικής νόρμας».

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Α. ΟΝ/ΜΟ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑ/ΟΥΣΑΣ: ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ: ΜΑΘΗΜΑ: ΤΙΤΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: Β.ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ: 1. ΤΟΝ/ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑ/ΟΥΣΑ 2. ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3. ΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΗΣ ΣΧ. ΤΑΞΗΣ 4. ΤΑ ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ/ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Γ.ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 1. ΣΤΟΧΟΣ/ΟΙ 2. ΜΕΘΟΔΟΙ 3.ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ 4.ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 5..ΜΕΣΑ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗΣ 7.ΤΡΟΠΟΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗ¦ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 8.ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Δ.ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΑΣΕΙΣΧΡΟΝΟΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΦΑΣΗΜΟΡΦΕΣ, ΜΕΘΟΔΟΙ, ΜΕΣΑ κ.λ.π. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Πρώτη φάση: Έναρξη διδασκαλίας Δεύτερη φάση: Εξοικείωση των μαθητών/τριών με τους διδακτικούς στόχους. Τρίτη φάση: Επίτευξη των στόχων διδασκαλίας. Τέταρτη φάση: Έλεγχος. Πέμπτη φάση: Λήξη της διδασκαλίας. Ε. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ -ΠΙΘΑΝΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ -ΠΙΘΑΝΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ -ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΠΗΓΕΣ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ