Αμαλία Κ. Ηλιάδη1 Προτάσεις αξιοποίησης της ζωγραφικής και των εικαστικών τεχνών στη διδακτική πράξη Λέξεις κλειδιά : λειτουργία της Μάθησης, Σχήματα Μάθησης,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το παιδαγωγικό πλαίσιο ενός έργου eTwinning. Το eTwinning προσφέρει προστιθέμενη αξία στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από: •Τη Bιωματική Μάθηση •Τα.
Advertisements

Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
Παράδειγμα eTwinning καλής πρακτικής
Ηλιάδη Αμαλία Κ., φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ’ το Α.Π.Θ.) Χώρος εργασίας: Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Τρικάλων Δ/νση κατοικίας:
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧ. ΕΤΟΣ
Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία και μάθηση
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη (Φιλόλογος-Ιστορικός, ΜΑ Βυζαντινής Ιστορίας) Ε-Mail:
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. 2013Π.Μ.Σ. - Τμήμα Θεάτρου - Α.Π.Θ.2 Η θεατρική παράσταση: ιστορία, θεωρία και πρακτική Λειτουργεί από.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Πνευματικά δικαιώματα Αμαλία Κ. Ηλιάδη - 1 philologist-historian Amalia Eliade/Iliadi philologist-historian
Σενάριο.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου - Σχολή Καλών Τεχνών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου - Σχολή Καλών Τεχνών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Βασιλέως.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΜΠΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
9ο Γυμνάσιο Καλλιθέας «Μάνος Χατζιδάκις»
ΕΚΔΟΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ»
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Δημιουργική Απασχόληση
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού “21 εν πλω" Σεραφείμ Ι. Ζώτης Υποψήφιος Επιμορφωτής ΠΑΚΕ Θεσσαλίας Εργασία 5 ης ενότητας Εκπαιδευτικού Υλικού.
Ελληνικό γραφείο υποστήριξης: Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΧΟΙ
Τι είναι το wiki; Wiki και φιλολογικά μαθήματα. Λεωφορείο στη Χαβάη! γρήγορα – γρήγορα!
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕΑΠ.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος -ιστορικός1 « Ελλάδα: Χώρα των μουσείων, τόπων ανάδειξης της ιστορικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς » στο πλαίσιο Εκπαιδευτικού.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Πρακτικη Ασκηση προοδος ΘΕΜΑ : κρισιμα συμβαντα
Σμαράγδα Χρυσοστόμου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγίας και Διδακτικής, ΤΜΣ, ΕΚΠΑ Συνεργάτης ΙΤΥΕ «Διόφαντος» Συντονίστρια της Ομάδας Αισθητικής.
Άστρα και Κβάντα σε ένα Σχετικιστικό Σύμπαν Νίκη Μαματσή-Φυσικός Msc Φυσικής Περιβάλλοντος Ζάννειο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΤΣΟΥΓΚΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Τ.
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Το Θέατρο της Επινόησης Devised Theatre Άννα Τσίχλη Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών -Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Σχολή Καλών Τεχνών Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
ΜΑΘΗΜΑ: «ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ»
PAUL CEZANNE M O N T S A I N T – V I C T O I R E.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Θεατρικές δραστηριότητες και τεχνικές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αμαλία Κ. Ηλιάδη1 Προτάσεις αξιοποίησης της ζωγραφικής και των εικαστικών τεχνών στη διδακτική πράξη Λέξεις κλειδιά : λειτουργία της Μάθησης, Σχήματα Μάθησης, Ανεστραμμένος κώνος, σπειροειδής ανάπτυξη της μάθησης του Μπρούνερ, δημιουργική διερεύνηση, καλλιτεχνικό παιχνίδι. Ηλιάδη Αμαλία Κ., φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ’ το Α.Π.Θ.) Χώρος εργασίας: Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Τρικάλων Δ/νση κατοικίας: Μ. Πιτσάκου 21 Τ.Κ Τρίκαλα. Τηλ.& Fax:

Αμαλία Κ. Ηλιάδη2 Η ζωγραφική ως καλλιτεχνική ενασχόληση, έχει μεγάλη ευρύτητα και διαθέτει χώρους όπου ο κάθε άνθρωπος μπορεί ν’ αποδώσει αξιόλογα, με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα κινηθεί και θα δημιουργήσει σε συνθήκες ελευθερίας. Μ’ αυτό εννοούμε ότι η εικαστική δραστηριότητα του μαθητή συντείνει στην αξιοποίηση και της δικής μας διδακτικής ικανότητας, ενώ παράλληλα τον προετοιμάζει για τη συνειδητοποίηση γνώσεων που οδηγούν στη συλλογικότητα που προτείνουμε, συμπληρώνοντας έτσι με τον καλύτερο τρόπο την πληροφόρησή του και διευρύνοντας το ενδιαφέρον του για κάθε μάθημα.

Αμαλία Κ. Ηλιάδη3 Η λειτουργία της Μάθησης Σχήματα Μάθησης: Α) Ανεστραμμένος κώνος Β) Η σπειροειδής ανάπτυξη της μάθησης του Μπρούνερ. Το μοντέλο μάθησης του ανεστραμμένου κώνου, με αφετηριακό σημείο εκκίνησης τον αμέσως μετά τη γέννηση θηλασμό και με την ανοδική πορεία των σπειρών που συνεχώς διευρύνονται: Οι σπείρες συμβολίζουν την επανάληψη, η διεύρυνση την καινούργια μάθηση και το ύψος του κώνου το χρόνο, δηλ. την ηλικία του παιδιού. Δεδομένου όμως ότι η ανάπτυξη του ανθρώπου μέχρι τα τρία χρόνια συντελείται εκπληκτικά γρήγορα, ο ρυθμός ανάπτυξης από κει και πέρα επιβραδύνεται προοδευτικά, αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο. Συνεπώς ο κώνος δεν έχει αυστηρό σχήμα και διάσταση και αναπτύσσει τις σπείρες του σύμφωνα με τις δυνατότητες που του παρέχουμε. Όπως λόγου χάρη τα κομπιούτερ που τα εμπλουτίζουμε διαρκώς με καινούργια «προγράμματα».

Αμαλία Κ. Ηλιάδη4 Αν σεβαστούμε τη φύση του ανθρώπου και ακολουθήσουμε τα προηγούμενα μοντέλα ανάπτυξης, το γνωστικό υλικό που πρέπει να κατανοηθεί και βιωθεί από τον μαθητή, οφείλει να οργανωθεί με το ρυθμό της σπειροειδούς ανάπτυξης. Δηλαδή, σε στενή συνάρτηση με την ύλη που αφορά το μάθημά μας από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο, η οποία συνεχώς θα διευρύνεται στηριγμένη σε τρεις δυνατότητες: α) την ωρίμανση του παιδιού που συντελείται μόνη της αν δεν αποπροσανατολιστεί η εικαστική του αίσθηση, β) τη διευκόλυνση αυτής της ωρίμανσης με κατάλληλες μεθοδεύσεις, και γ) τη διαμόρφωση κατάλληλου σχολικού περιβάλλοντος. Η δημιουργική απασχόληση:

Αμαλία Κ. Ηλιάδη5 Η δημιουργική απασχόληση αποτελεί στην ουσία υιοθέτηση από μέρους της Εκπαίδευσης του ατομικού εικαστικού παιχνιδιού που έπαιζαν άλλοτε τα παιδιά και που σήμερα τείνει να εκλείψει εξαιτίας της τηλεόρασης και ενός πλήθους από έτοιμα παιχνίδια. Θεωρείται φυσικά αυτονόητο ότι κατά την εφαρμογή της μεθόδευσης αυτής, ο εκπαιδευτικός δεν κάνει ποτέ αισθητικές ή σχεδιαστικές υποδείξεις στο παιδί, αλλά απλώς το ενθαρρύνει να ξεπεράσει τις άλλες δυσκολίες που συναντά. Το ίδιο πρέπει να γίνεται και από τους γονείς, οι οποίοι, αν είναι καλά πληροφορημένοι, μπορούν να εφαρμόσουν αυτή τη μεθόδευση χωρίς παιδαγωγικά λάθη και με τη βεβαιότητα ότι το όφελος που θα προκύψει από την απασχόληση αυτή για το παιδί, θα είναι πολλαπλό και αναντικατάστατο.

Αμαλία Κ. Ηλιάδη6 Δημιουργική διερεύνηση Δημιουργική διερεύνηση μπορούμε να ονομάσουμε τις μεθοδεύσεις εκείνες που παρακινούν τα παιδιά να διερευνήσουν κάποιο συγκεκριμένο θέμα. Το καλλιτεχνικό παιχνίδι Οι μέθοδοι και οι πρακτικές στο χώρο αυτό αποτελούν, κατά κάποιο τρόπο, υιοθέτηση από μέρους της Εκπαίδευσης γνωστών, λαϊκών, καλλιτεχνικών εκφράσεων, όπως το κουκλοθέατρο, ο καραγκιόζης, κ.λ.π. όπου συναντώνται πολλές και διαφορετικές εκφράσεις τέχνης τις οποίες τα παιδιά μπορούν να δουλέψουν όλες μαζί: γραπτός λόγος, απαγγελία, εικαστικές τέχνες, κίνηση, κ.λ.π. Υπάρχουν όμως και άλλες, ειδικά φτιαγμένες και προορισμένες για τα παιδιά: το θεατρικό παιχνίδι, τα δρώμενα, το θέατρο, κ.ά.

Αμαλία Κ. Ηλιάδη7 πρακτική λειτουργικότητα των τεχνών Την ειδική διδακτική των παραπάνω καλλιτεχνικών εκφράσεων αναπτύσσουν πολλοί συγγραφείς, οι οποίοι διατείνονται πως το καλλιτεχνικό παιχνίδι μοιάζει με την περιβαλλοντική εκπαίδευση που κάνει τη μάθηση πράξη και διεύρυνση, πρακτική, της ζωής ως εφαρμογής γνώσεων. Στην περίπτωση του καλλιτεχνικού παιχνιδιού, που αρχίζει από το Νηπιαγωγείο και, προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία, μπορεί να επεκταθεί μέχρι το Λύκειο, έχουμε μια μορφή πρακτικής λειτουργικότητας των τεχνών.

Αμαλία Κ. Ηλιάδη8 Πρακτικά μιλώντας, τι κάνουν τα παιδιά με τη βοήθεια του καθηγητή των καλλιτεχνικών ή μόνα τους; Ζωγραφίζουν (χωρίς το άγχος της βαθμολογίας που δυστυχώς υπάρχει), σχεδιάζουν, χαρτογραφούν, κάνουν μακέτες, γλυπτά, αφίσες, χειροτεχνήματα, σχετικά με τα θέματα με τα οποία ασχολούνται. Ανεβάζουν μια θεατρική παράσταση φροντίζοντας όλα τα στοιχεία της (σκηνοθεσία, κοστούμι, κίνηση και μουσική) ενσωματώνοντας έτσι σ΄αυτή στοιχεία διαφόρων μαθημάτων όπως η μουσική, τα φιλολογικά, η γυμναστική κ.λ.π. σ’ ένα παιχνίδι-παράσταση. Μπορούν να εικονογραφούν με τρόπο αυτοσχέδιο και αυθόρμητο ιστορίες που πλάθουν τα ίδια για διάφορα μαθήματα (π.χ. ιστορία, λαογραφικά θέματα κ.λ.π.) και φυσικά αποτυπώνουν πληροφορίες και ντοκουμέντα σε πανό, άλμπουμς, ή οργανώνουν εκθέσεις υλικού και κειμένων με ιδιαίτερη φροντίδα για ένα πρωτότυπο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Πράγματα τέλος που θα ήταν αδύνατον να δημιουργήσουν παρ’ όλη την καλή διάθεση δασκάλου και παιδιών στα 45΄ λεπτά μιας συμβατικής διδακτικής ώρας.