ΕΜΠ Η ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΗΜΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Στην Ελλάδα που βρίσκεται ακόμα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ» Διατμηματικό μάθημα δράσης
Advertisements

Γιάννης Α. Μυλόπουλος, Καθηγητής Ελπίδα Κολοκυθά, Επίκ. καθηγήτρια
Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Στερεάς Ελλάδας Παρεμβάσεις του Π.Ε.Π. Στερεάς Ελλάδας στον τομέα Περιβάλλοντος Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Περιβαλλοντική Πιστοποίηση Λιμένων
ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ
ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.
Η επιστήμη και το επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Η επιστήμη και το επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΕΚΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ (BEng. , MEng.)
Ανάπτυξη και Περιβάλλον Π. Κάπρου Καθηγητή ΕΜΠ και Προέδρου ΡΑΕ.
Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ίσων Ευκαιριών
Οικονομολόγος Ορισμός Ικανότητες-Δεξιότητες Συνθήκες Εργασίας
1 Το Κοινωνικό Κόστος από τη Χρήση Αυτοκινήτων στις Κυπριακές Πόλεις Θεόδωρος Ζαχαριάδης Τμήμα Διαχείρισης Περιβάλλοντος, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
Άννα Μίχου 1 ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Ο Ρόλος του μηχανικού από την κρίση στην ανάπτυξη Άννα Μίχου Ηλεκτρολόγος Μηχανικός.
ΥΠΕΧΩΔΕ. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΣΕΙΜΟΛΟΓΙΑΣ Ανάπτυξη Δικτύων Επιταχυνσιογράφων και Βάσεων Δεδομένων Απόσβεση Ισχυρής Κίνησης και Επίδραση Τοπικών Εδαφικών.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ.
Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Δ.Π.Μ.Σ. «Πληροφορική και Διοίκηση»
Ο Κόμβος Δευτερογενούς Επεξεργασίας: Μια ερευνητική υποδομή για τη συγκριτική κοινωνική έρευνα.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
1. Γενικά-Σκοπός 2. Γενική περιγραφή της περιοχής 3. Υφιστάμενη γεωργοοικονομική κατάσταση 4. Προβλήματα της περιοχής 5. Δυνατότητες ανάπτυξης της περιοχής.
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Διάλεξη 11 Οργάνωση Έργου,
Οι απόφοιτοι του ΠΜΣ-ΠΠΒΑ: Χαρακτηριστικά – Eπαγγελματική Κατάσταση - Προοπτικές Ε. Γουλής Καθηγητής Κολλεγίου Ανατόλια Απόφοιτος ΠΠΒΑ
Η μεταποιητική βιομηχανία στο Ν.Αττικής: Υποκατάσταση ή μετεγκατάσταση; Διακουλάκη Δ. 1, Μοιρασγεντής Σ. 2, Τουρκολιάς Χ. 1 1 Εργαστήριο Βιομηχανικής &
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Καθηγήτρια: Περδικάκη Σοφία
Μάϊος 2013 Π.Μ.Σ. Πληροφορικής.
Σχολή Μηχ. Μεταλλείων-Μεταλλουργών
1 Διασκέψεις για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη Συνδιάσκεψη της Στοκχόλμης για το Ανθρώπινο Περιβάλλον (1972) υιοθετήθηκαν και ενεργοποιήθηκαν ορισμένες.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 2 η Δημόσιες Επενδύσεις και Αναπτυξιακά Έργα.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
1 ΕΠΙΠΕΔΑ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ (ΕΠΕ) ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ (ΣΠΕ) ΚΑΣΣΙΟΣ ΚΩΝ-ΝΟΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΜΠ,
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ
Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών και Επικοινωνιών Οι απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες του μηχανικού Σπύρος Κοκολάκης ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Aθήνα,16 Νοεμβριου Η Στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης Συνδέει: την έρευνα και καινοτομία με την οικονομική ανάπτυξη με νέους τρόπους όπως είναι.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Κατερίνα Παπαοικονόμου Διάλεξη στο πλαίσιο του ΠΜΣ «Χωρική Ανάλυση.
Μεταπτυχιακές προοπτικές φοιτητών ΤΕΙ Κρήτης Ημερίδα, 6/6/2013 ΤΕΙ Κρήτης Γραφείο Διασύνδεσης ΤΕΙ Κρήτης.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
Περιβαλλοντική Νομοθεσία 1. Νόμος 1650/86 Για την προστασία του Περιβάλλοντος.
Γιάννης Α. Μυλόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Α.Π.Θ. Τομέας Υδραυλικής & Τεχνικής Περιβάλλοντος Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών-Πολυτεχνική Σχολή H ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ.
Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ στα
Περιβαλλοντική Νομοθεσία
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη)
«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»
Επιχειρησιακός Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων
Περιβαλλοντική Νομοθεσία
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 3: Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου.
2o Γενικό Λύκειο Αργοστολίου
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ερευνητική Εργασία. Στη πόλη μας ο τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες και κατέχει κυρίαρχη θέση στον τριτογενή τομέα.
ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Το μέλλον της ΚΑΠ προκλήσεις, προοπτικές και άμεσα διλήμματα Αθήνα – 13 Νοεμβρίου 2017 Τάσος Χανιώτης Διευθυντής Στρατηγική, Απλοποίηση και Ανάλυση.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Διαστάσεις περιβαλλοντικής πολιτικής
Η Διαχείριση του Πλούτου των Εθνών στο σύγχρονο Οικονομικό και Τεχνολογικό Περιβάλλον Οδυσσέας Κοψιδάς (ΠΕ 09, 17.05)
Debate μεταξύ ομάδων μαθητών με θέμα: ‘Κοινωνικές και Hθικές Διαστάσεις της Αειφόρου Ανάπτυξης: Εγκατάσταση Μεταλλείου στο Εθνικό Πάρκο Kakadu – Αυστραλία.’
Λήψη απόφασης για Ενεργειακό Σχεδιασμό
Παντείου Πανεπιστημίου
ΘΕΜΑ 2016 Ανεργία και Απασχόληση και οι συνέπειες τους για την οικονομία. α) Αίτια και πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας. β) Η επίδραση της σημερινής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΜΠ Η ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΗΜΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Στην Ελλάδα που βρίσκεται ακόμα σε ένα ενδιάμεσο επίπεδο ανάπτυξης, υπάρχει ανάγκη για την κατασκευή μεγάλης κλίμακας ή έκτασης συγκοινωνιακών, υδραυλικών και δομοστατικών έργων. Tα αυστηρά όμως πλαίσια της απελευθέρωσης της αγοράς αγαθών και υπηρεσιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και, το κυριότερο, η θέση της ελληνικής οικονομίας, επιβάλλουν – παράλληλα – την άμεση στροφή προς οικονομικότερες σύγχρονες τεχνολογίες διαχείρισης και περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Κατά συνέπεια ισχύει και για την Ελλάδα η αναγκαιότητα της στροφής των Πολιτικών Μηχανικών προς το οικονομικό σκέλος της διαχείρισης των έργων και προς τις τεχνικές προστασίας και αποκατάστασης του περιβάλλοντος, με προφανές αποτέλεσμα και την αύξηση της απασχόλησης. Άλλωστε η σπατάλη πόρων κατά την κατασκευή και διαχείριση ενός έργου ή ο τραυματισμός του περιβάλλοντος είναι πράξεις ασυμβίβαστες με την αποστολή του Πολιτικού Μηχανικού. Τόσο στο στάδιο του σχεδιασμού όσο και στο στάδιο της εκτέλεσης, ο Πολιτικός Μηχανικός οφείλει να γνωρίσει και να καταλάβει το περιβάλλον, διότι αυτό αποτελεί αναγκαία συνθήκη για να είναι το έργο λειτουργικό, καλαίσθητο, σωστά ενταγμένο και οικονομικό, τουλάχιστον μακροπρόθεσμα. Οι νομικές ρυθμίσεις, όπως εξελίσσονται σταδιακά, με βάση τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Εθνική Νομοθεσία, επιβάλλουν διαρκώς αυστηρότερους περιβαλλοντικούς όρους στην κατασκευή και λειτουργία των έργων, ώστε να διασφαλίζεται η προοπτική της βιώσιμης ανάπτυξης. Ειδικότερα, λοιπόν, ο Πολιτικός Μηχανικός πρέπει να είναι σε θέση να κάνει μια γενική εκτίμηση των επιπτώσεων του τεχνικού έργου στην ατμόσφαιρα, στην ποιότητα των νερών, στο τοπίο, στα οικοσυστήματα, στο πολιτιστικό περιβάλλον κ.λπ., καθώς και να κατανοεί τις επιμέρους προσεγγίσεις των ειδικών επιστημόνων. Πρέπει επίσης να μπορεί να σχεδιάσει ή κατ’ ελάχιστον να γνωρίζει τα διάφορα είδη περιβαλλοντικών τεχνολογιών που μπορούν να εφαρμοστούν για την άρση των αρνητικών επιπτώσεων του τεχνικού έργου. Πρέπει, τέλος, να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει επιστημονικά τις ποικίλες κοινωνικές αντιδράσεις, οι οποίες συχνά, ωθούμενες από άλλα αίτια αλλά με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος, καθυστερούν, υπερτιμολογούν ή και ματαιώνουν χωρίς ουσιαστικό λόγο πολλά έργα. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ Η περιβαλλοντική διάσταση του προγράμματος σπουδών της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών καλύπτει ένα ευρύ φάσμα περιβαλλοντικών δεξιοτήτων. Τα μαθήματα στα αρχικά εξάμηνα προσφέρουν ευκαιρίες για περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και αναγνώριση περιβαλλοντικών προβλημάτων. Με αυτό το υπόβαθρο, οι σπουδαστές προχωρούν στην εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στους επί μέρους υπολογισμούς που απαιτούν συγκεκριμένα περιβαλλοντικά έργα και στο σχεδιασμό εναλλακτικών λύσεων. Ακολουθεί σύντομη περιγραφή δέκα μαθημάτων με σημαντικό περιβαλλοντικό περιεχόμενο. Οικολογία – 2ο εξάμηνο: Οικοσυστήματα και αλληλεπίδραση με έργα μηχανικού. Ενεργειακή Τεχνολογία – 2ο εξ. : Εναλλακτικές μορφές ενέργειας και επιπτώσεις στο περιβάλλον. Περιβαλλοντική Τεχνολογία – 5ο εξ.: Τεχνολογίες προστασίας ατμόσφαιρας, υδάτων, εδάφους. Υγειονομική Τεχνολογία – 8ο εξ.: Σχεδιασμός έργων επεξεργασίας νερού και λυμάτων. Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Νερού – 9ο εξ.: Προχωρημένες μέθοδοι επεξεργασίας νερού με στόχο την απομάκρυνση ειδικών ρύπων. Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις Υδραυλικών Έργων – 9ο εξ.: Εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων φραγμάτων, ταμιευτήρων, διευθετήσεων υδατορευμάτων, κ.α. Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Αποβλήτων – 9ο εξ.: Λεπτομερής σχεδιασμός εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων. Ανάλυση Συστημάτων Υδατικών Πόρων – 9ο εξ.: Η μεθοδολογία της ανάλυσης συστημάτων υδατικών πόρων. Αξιολόγηση και Επιπτώσεις Έργων Συγκοινωνιακής Υποδομής – 9ο εξ.: Συγκριτική αξιολόγηση έργων συγκοινωνιακής υποδομής με συνδυασμένη θεώρηση κόστους και ωφελείας. Περιβαλλοντική Γεωτεχνική – 9ο εξ.: Ρύπανση υπεδάφους: προστασία και αποκατάσταση.

ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ  Το σύνολο των προτεινομένων μαθημάτων οδηγεί σε κάποια αναγνωρισμένη περιβαλλοντική ειδικότητα;  Πρόκειται να δημιουργηθεί στο μέλλον περιβαλλοντική κατεύθυνση στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών;  Ποιες δυνατότητες υπάρχουν για εξειδίκευση σε περιβαλλοντικά θέματα μηχανικού;  Μήπως το “ευρύ κοινό” θορυβεί υπερβολικά για το περιβάλλον;  Μήπως ξοδεύουμε για περιβαλλοντική προστασία κεφάλαια που θα μπορούσαν να επενδυθούν πιο αποδοτικά; ΡΟΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Μαρίνα Πανταζίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια Τομέας Γεωτεχνικής, Σχολή Πολ.-Μηχ. ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ  Όχι, το πτυχίο της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών είναι ενιαίο και προσφέρει σε όλους τους απόφοιτους τα ίδια δικαιώματα.  Όχι, γιατί τα περιβαλλοντικά προβλήματα είναι διεπιστημονικά και ως τέτοια αντιμετωπίζονται.  Η εξειδίκευση είναι προτιμότερη σε μεταπτυχιακό επίπεδο όπου οι ενδιαφερόμενοι σπουδαστές και σπουδάστριες χτίζουν στο υπάρχον τεχνικό υπόβαθρο που έχει θεματική εμβάθυνση.  Πολλοί συνάδελφοι συμφωνούν ότι ανάμεσα στους ρόλους του μηχανικού με τεχνολογική επίγνωση περιβαλλοντικών θεμάτων είναι να αξιολογεί ποσοτικά το μέγεθος των προβλημάτων και να ενημερώνει το κοινό κατάλληλα και με σεβασμό.  Η περιβαλλοντική προστασία ιδωμένη από την πλευρά του μηχανικού αποσκοπεί στο να πετύχει λύσεις που μειώνουν το συνολικό κοινωνικοοικονομικό κόστος ενός έργου. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις, η περιβαλλοντική προστασία αποτέλεσε το κίνητρο για την ανάπτυξη καινούριων μεθόδων παραγωγής που υπερτερούν και οικονομικά των παλαιοτέρων.