Βιολογία Γ΄ Γυμνασίου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εξελιξη βιολογια γ.π. γ’ ταξησ (ΣΕΛ )
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 4ΕΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Τμήμα Βιολογικών Επιστημών ΒΙΟΛΟΓΙΑ: Η επιστήμη της ζωής
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
2. Άνθρωπος και Περιβάλλον
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΜΟΡΙΑΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Ε Ι Σ Α Γ Ω Γ Η ΣΤΗ Β Ι Ο Λ Ο Γ Ι Α Από: ΒΕΡΩΝΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Άνθρωπος και Περιβάλλον
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Δαρβίνος-ο δημιουργός της θεωρίας της Εξέλιξης
Ο Κόσμος της Βιολογίας.
Κεφ. 8 ο : Εκπαιδευτικό Λογισμικό Γενικοί ορισμοί: Γενικοί ορισμοί: (software): –Λογισμικό (software): οι καταγραφές σε υλικό –Υλικό hardware –Υλικό (hardware):
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
Τα είδη δε μένουν σταθερά, αμετάβλητα, αλλά εξελίσσονται στη διάρκεια μεγάλων συνήθως χρονικών περιόδων. Η σύγχρονη ποικιλία ειδών, η μεγαλύτερη από οποιαδήποτε.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Επιστημολογική Επάρκεια
Σύγχρονες τάσεις στη διδακτική της βιολογίας Ο τεράστιος όγκος γνώσεων στον τομέα των βιολογικών μαθημάτων, η συνεχής αλλαγή δεδομένων και ο αναγκαστικά.
Ενέργεια. Περιεχόμενα - Διαδικασία Το επιστημονικό αντικείμενο Οι δυσκολίες των μαθητών (misc….) Οι διδακτικοί στόχοι Οι δραστηριότητες.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΔΑΡΒΙΝΟΥ Ο Δαρβίνος γεννήθηκε στην Αγγλία το 1809, έτος δημοσίευσης της εργασίας του Λαμάρκ Αν και ως μαθητής ενδιαφερόταν για τη μελέτη.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ Επιμέλεια: Φωτεινή Σωτηροπούλου, Βιολόγος, 1ο ΓΕΛ Αμαλιάδας.
Dr. ΜΙCHΜΙΖΟΣ, UTh-Edu 1 ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ & Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ TMHMA ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Μακρομόρια Βιολογία Β΄ Λυκείου Επιμέλεια: Ελένη Τσιλιβή, βιολόγος.
Διδασκαλία Βιολογίας Γ’ Γυμνασίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ MSc Βιολόγος.
Βιολογία Γ ’ Γυμνασίου. Ομοιόσταση Η ικανότητα των οργανισμών να διατηρούν το εσωτερικό τους περιβάλλον ( σύσταση και ποσότητα υγρών, θερμοκρασία, pH.
Εισαγωγή στον μεταβολισμό Τζώρτζης Νομικός Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
8 η Θεματική Ενότητα Θεωρία της Εξέλιξης. Στο κοινό λεξιλόγιο θεωρία σημαίνει υπόθεση ή ακόμα και φαντασία. Στην επιστήμη όμως Θεωρία σημαίνει διατύπωση.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Γυμνάσιο Αγίου Νεοφύτου Φυσιογνωστικά Α΄ Γυμνασίου.
Διδάσκοντας Συστημική Βιολογία: Μια Μέθοδος Ενεργούς Μάθησης (του Anuj Kumar,2005) Γιώτα Πασχαλίδου.
1 Η ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ 2 ΒΙΟΛΟΓΙΑ είναι η θετική επιστήμη που ασχολείται με τη μελέτη των έμβιων όντων και γενικά των φαινομένων της ζωής Μελετά τα.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΟΥ ΑΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ ΤΟΥ ΧΑΡΤΙΟΥ
Βιολογία Γυμνασίου.
Βασικές έννοιες της κληρονομικότητας
2ο μάθημα βιολογίας Ομοιόσταση: το μοναδικό χαρακτηριστικό των ζωντανών οργανισμών Γεώργιος Κ. Παπαδόπουλος.
1η θεματική ενότητα Εισαγωγή
Οι ΣπουδΕΣ στο ΑριστοτΕλειο ΠανεπιστΗμιο
Ρύθμιση της γονιδιακής έκφρασης
Η ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
Άνθρωπος και Περιβάλλον
ΕΝΖΥΜΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ Τμήμα Τεχνολόγων Περιβάλλοντος
Μουσικό Σχολείο Σερρών Μάθημα: Βιολογία Τάξη: Α΄ Λυκείου
Έννοια, χαρακτηριστικά
Διδακτικές Προτάσεις στη βιολογία
Ερωτήσεις από όλη την ύλη
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
2. Άνθρωπος και περιβάλλον (2.1)
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Η οργάνωση των έμβιων όντων Τα οικοσυστήματα
Επαναληπτικές ασκήσεις 4ης ενότητας
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
ΕΞΕΛΙΞΗ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η θεωρία της εξέλιξης των ειδών που διατύπωσε ο Κάρολος Δαρβίνος άργησε να γίνει αποδεκτή Ένας από τους λόγους είναι ότι δεν μπορούν.
Παράδειγμα χρήσης διαδραστικών βιβλίων
Η ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Γ! ΛΥΚΕΙΟΥ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βιολογία Γ΄ Γυμνασίου

Ένας πρόλογος 30 χρόνια επίκαιρος «… το πιο σημαντικό στοιχείο της σύγχρονης Βιολογίας, δεν είναι οι πληροφορίες της, αλλά το κλίμα της. Είναι ένα κλίμα ελεύθερο και δημιουργικό, που δεν δέχεται αυθεντίες και κριτικάρει κάθε τι το παραδεδεγμένο, αλλά και που ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία. Στα δημιουργικά εργαστήρια οι καθηγητές και οι φοιτητές δουλεύουν πλάι πλάι στην έρευνα, με βάση την ισότητα και τον αλληλοσεβασμό. Ανταλλάσσουν διαρκώς ιδέες και κανείς δεν ξενίζεται πώς οι πιο δημιουργικές συχνά προέρχονται από τους εικοσάχρονους. Το κλίμα αυτό είναι σημαντικό, γιατί η επιστήμη δεν είναι ένα σύνολο πληροφοριών, άλλα ένας τρόπος της σκέψης. Είναι μια στάση αμφιβολίας για κάθε τι το παραδεδεγμένο, μια στάση αυτοπεποίθησης, πώς ναι μπορούμε να καταλάβουμε ποιοί είμαστε και που πάμε και να επέμβουμε.», Φώτης Καφάτος Από τον πρόλογο του βιβλίου του: Εισαγωγή στη Σύγχρονη Βιολογία (Αθήνα 1976) ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ 2

Η ιδιαιτερότητα των βιολογικών αντικειμένων Τα αντικείμενα που μελετά η Βιολογία αν και δεν παραβαίνουν τους νόμους της Φυσικοχημείας, διαφοροποιούνται από τα αντικείμενα που μελετά η Φυσική και η Χημεία, διότι: Έχουν ιστορική υπόσταση Οργανώνονται σε διαδοχικά επίπεδα αυξανόμενης πολυπλοκότητας Αποτελούν πολυπαραγοντικά συστήματα με ικανότητα αυτορρύθμισης. Συμμετέχουν σε φαινόμενα που δεν αναπαρίστανται πάντοτε πειραματικά. 3

παρά μόνο υπό το φως της εξέλιξης” (Th.Dobzhansky) ΣΗΜΕΡΑ Η αλματώδης πρόοδος της Βιολογίας και η καταλυτική επίδραση της νέας γνώσης στην επιστήμη και στην κοινωνία ΜΑΣ ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ 1. Η διδασκαλία μας να γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στη <<διδακτέα ύλη>> και το μέρος εκείνο της νέας γνώσης που είναι απαραίτητο για την κατανόηση των προβλημάτων και των προκλήσεων της καθημερινότητας 2. Να αναδεικνύει διαρκώς την ιστορική υπόσταση των βιολογικών αντικειμένων, δηλαδή την εξελικτική τους διάσταση, γιατί: “τίποτε δεν έχει νόημα στη Βιολογία παρά μόνο υπό το φως της εξέλιξης” (Th.Dobzhansky)

Η θεωρία του Δαρβίνου Οι οργανισμοί τείνουν να αυξηθούν από γενιά σε γενιά με γεωμετρική πρόοδο Παρ’ όλα αυτά ο αριθμός τους παραμένει σχετικά σταθερός σε κάθε γενιά Για να διατηρείται σταθερός ο αριθμός, πρέπει να γίνεται μεταξύ των οργανισμών αγώνας για την επιβίωση τους Στα άτομα του ίδιου είδους υπάρχουν διαφορές, όχι μόνο μορφολογικές αλλά και διαφορές δυνατοτήτων επιβίωσης Έτσι, μερικά άτομα του είδους ευνοούνται περισσότερο στον αγώνα τους για επιβίωση και αναπαραγωγή σε σχέση με κάποια άλλα. Τα ευνοημένα άτομα αυξάνονται γρηγορότερα και επικρατούν, ενώ τα άλλα λιγοστεύουν και μπορεί να εξαφανιστούν Καθώς με το χρόνο συσσωρεύονται ευνοϊκά γνωρίσματα σε μερικά άτομα, αυτά γίνονται τόσο διαφορετικά απο τα άλλα του αρχικού πληθυσμού, ώστε τελικά να αποτελούν ένα νέο είδος Με βάση αυτό το συλλογισμό, ονόμασε την αρχή της διατήρησης και επιβίωσης του καλύτερα προσαρμοσμένου (ευνοημένου) οργανισμού φυσική επιλογή

Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ Παράγοντες εξέλιξης των οργανισμών Γενετική ποικιλότητα Προσφέρει υλικό και δυνατότητες για την εξέλιξη Φυσική επιλογή Κατευθύνει τη γενετική ποικιλότητα προς συγκεκριμένη εξελικτική πορεία με μόνο κριτήριο το κέρδος για την επιβίωση του οργανισμού Γενετικές απομονώσεις Γεωγραφική απομόνωση, οικολογική απομόνωση, ασυμβατότητες αναπαραγωγής, πολυπλοειδία)

Πως θα ξεκινήσουμε και από που; Ποιοι είμαστε (ταξινόμηση των οργανισμών) Τι κάνουμε (ιδιότητες οργανισμών) Πως τα καταφέρνουμε (είμαστε οργανωμένοι!)

Ταξινόμηση των οργανισμών

Ιδιότητες των οργανισμών Κίνηση Μεταβολισμός Ερεθιστικότητα Ομοιόσταση Αναπαραγωγή

Επίπεδα βιολογικής οργάνωσης Ανόργανες & μικρομοριακές ενώσεις Μονομερή Βιομόρια Υπερμοριακά συμπλέγματα Κυτταρικές δομές-Οργανίδια Οικοσύστημα Κύτταρο Βιοκοινότητα Ιστός Πληθυσμός Όργανο Σύστημα οργάνων Οργανισμός

Το βιβλίο του καθηγητή Γενικοί στόχοι ενότητας Προγραμματισμός της διδασκαλίας (δραστηριότητες, ασκήσεις κ.λ.π.) Ενδεικτικές διδακτικές προσεγγίσεις Εναλλακτικές ιδέες (προαντιλήψεις, παρανοήσεις ,αντιστάσεις κ.λπ) Φύλλα εργασίας - τετράδιο εργασιών μαθητή

Κεφ.3: Μεταβολισμός Το κύτταρο κάθε στιγμή... Μεγαλομοριακές ενώσεις ...διασπά ό,τι δεν του χρειάζεται και καίει τα καύσιμα του ...συνθέτει ότι του χρειάζεται καταβολισμός αναβολισμός ενέργεια ενέργεια Μικρομοριακές ενώσεις ...και γρήγορα... γι’ αυτό χρησιμοποιεί ένζυμα

Κεφ.4: Ομοιόσταση, ασθένειες, άμυνα Περιβαλλοντικοί παράγοντες Παθογόνα μικρόβια Ψυχολογικές διαταραχές Κληρονομικές δυσλειτουργίες Τρόπος ζωής ή συμπεριφορά Διαταραχή ομοιόστασης Ασθένειες Το ανοσοβιολογικό σύστημα είναι ένας ομοιοστατικός μηχανισμός

Τα μικρόβια (και όχι τα μακρόβια) κυβερνούν τον κόσμο Το 1977 στη Σομαλία καταγράφεται το τελευταίο κρούσμα ευλογιάς και στις ΗΠΑ αναφέρεται το πρώτο περιστατικό AIDS Και τα μικρόβια αρρωσταίνουν και ...αντιστέκονται Η εξέλιξη του αμυντικού συστήματος στον άνθρωπο (σκωλ. απόφυση, μαστοκύτταρα κλπ)

Κεφ.5: Διατήρηση και συνέχεια της ζωής Αντιγραφή: Που; Πότε; Γιατί; Μίτωση – μείωση: Σε ποιά κύτταρα; Πότε; Γιατί; Αναπαραγωγή: Από τη μονογονία στην αμφιγονία

Κεφ.6: Γενετική μηχανική - βιοτεχνολογία Παραγωγή φαρμακευτικών πρωτεϊνών και εμβολίων Η περίπτωση της ινσουλίνης Γονιδιακή θεραπεία