Ερευνητική Εργασία Α Λυκείου Δημοφιλή Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) που χρησιμοποιούν οι έφηβοι στην Ελλάδα Ερευνητική Εργασία Α Λυκείου Σχολικό Έτος 2013 - 2014 ΕΠΑΛ ΕΔΕΣΣΑΣ
Μαθητες ΑΛΑ ΑΟΥΡΕΛ Α1 ΑΜΠΑΤΖΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Α1 ΖΓΟΥΡΕΛΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Α1 ΚΑΝΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α1 ΚΑΡΑΣΤΕΡΓΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Α1 ΚΥΡΙΑΚΩΒ ΒΑΛΕΡΙΟΣ Α2 ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Α3 ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Α4 ΤΖΙΓΚΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Α4 ΤΟΥΡΑΤΖΙΔΗΣ ΘΩΜΑΣ Α4 ΤΣΕΛΑ ΑΛΜΠΕΡΤ Α4
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) online κοινότητες ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα και δραστηριότητες. Πρόκειται ουσιαστικά για ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης. Οι χρήστες μπορούν να δημιουργούν οι ίδιοι περιεχόμενο στο Internet και να το μοιράζονται με άλλους χρήστες, χωρίς να έχουν εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Τι είναι τα ΜΚΔ και ποιος είναι ο σκοπός της ύπαρξής τους; Πότε εμφανίστηκαν για πρώτη φορά τα ΜΚΔ και ποια ήταν η εξέλιξή τους με την πάροδο του χρόνου; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά καθενός από τα ΜΚΔ το οποίο επιλέχθηκε να περιγραφεί; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα - κίνδυνοι της χρήσης των ΜΚΔ; Ποιες είναι οι απόψεις των μαθητών του σχολείου σχετικά με τη χρήση των ΜΚΔ; (ερωτηματολόγιο) Συμπεράσματα – προτάσεις για ορθολογική και ασφαλή χρήση των ΜΚΔ.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΟΦΕΛΗ Συνεργασία μεταξύ μας και ανάληψη ευθυνών ως μέλη μιας ομάδας. Διαμόρφωση τρόπων και μεθόδων για την αντιμετώπιση και επίλυση προβλημάτων. Απόκτηση δεξιοτήτων διαχείρισης και αξιοποίησης πληροφοριών (αναζήτηση, οργάνωση, ανάλυση, σύνθεση) από διάφορες πηγές. Ενημέρωση για τις δυνατότητες και τις παγίδες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Εκμάθηση σωστής και ορθολογικής χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – αποφυγή κινδύνων. Συνεργασία με τους μαθητές για τους σκοπούς της εργασίας. Εκμάθηση σύνταξης εργασίας, παρουσίασης και βιβλιογραφίας.
Τα δημοφιλέστερα Κοινωνικά Δίκτυα Facebook MySpace Msn YouTube Gmail Google Twitter Linkedln Nexopia Skyrock Hi5 Friendster Multiply.
Ξεκίνησε στις 4 Φεβρουαρίου του 2004 Οι χρήστες επικοινωνούν μέσω μηνυμάτων με τις επαφές τους και ειδοποιούν όταν ανανεώνουν τις προσωπικές πληροφορίες τους. Όλοι έχουν ελεύθερη πρόσβαση Ιδρυτής ο Mark Zuckerberg, φοιτητής του Harvard. Το όνομα προέρχεται από τα έγγραφα παρουσίασης των μελών πανεπιστημιακών κοινοτήτων Αργότερα το δικαίωμα συμμετοχής επεκτάθηκε για όλους τους σπουδαστές πανεπιστημίων και τέλος για κάθε άνθρωπο του πλανήτη. Σήμερα έχει περίπου ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες Από τα δημοφιλέστερα site για ανέβασμα φωτογραφιών με πάνω από 14 εκατομμύρια φωτογραφίες καθημερινά.
Twitter Το Twitter δημιουργήθηκε το 2006 και έχει περίπου 200 εκατομμύρια χρήστες. Για να εγγραφεί κάποιος χρειάζεται να δώσει το ονοματεπώνυμό του και την ηλεκτρονική του διεύθυνση. Κάθε χρήστης μπορεί να δημοσιεύει μηνύματα, τα οποία είναι μικρού μεγέθους, όσο και τα μηνύματα κινητής τηλεφωνίας. Τα μέλη μπορούν να ακολουθούν τα μηνύματα άλλων χρηστών (follow) καθώς και να απαντούν σε αυτά. Το δίκτυο προσφέρει στους χρήστες του τη δυνατότητα να αναφέρουν ενόχληση από άλλα μέλη του δικτύου, των οποίων ο λογαριασμός μπορεί να ανασταλεί γι’ αυτό το λόγο. Όταν ένας χρήστης δημοσιεύσει ένα μήνυμα, δεν είναι δυνατόν να το αλλάξει, αλλά μόνο να το διαγράψει.
Μέσα από την σελίδα του Youtube Μέσα από την σελίδα του Youtube.com οι χρήστες μπορούν να αναπαράγουν τα βίντεο που ανήκουν σε άλλους χρήστες και να ανεβάσουν τα δικά τους βίντεο. Επίσης έχουν την δυνατότητα να σχολιάσουν τα βίντεο και τα τραγούδια που ακούν και να δείξουν αν τους αρέσουν ή όχι. Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν το περιεχόμενό τους να είναι δημόσιο ή ιδιωτικό για τους ίδιους και συγκεκριμένους χρήστες.
Στο MySpace όλα όσα δημοσιεύονται αναρτώνται σε έναν «πίνακα ανακοινώσεων», τον οποίο μπορούν να βλέπουν οι φίλοι ενός χρήστη. Με αυτό τον τρόπο, όπως και στα υπόλοιπα ΜΚΔ, μπορεί ο χρήστης να επικοινωνεί με όλους τουςφίλους του, χωρίς να χρειάζεται να στέλνει προσωπικά μήνυμα στον καθένα. Οι δημοσιεύσεις διαγράφονται μετά από δέκα ημέρες.
Με το Hi5 ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει ένα online προφίλ με τα ενδιαφέροντά του και προσωπικές του πληροφορίες, να ανεβάσει φωτογραφίες και να δημιουργήσει συλλογές φωτογραφιών, στις οποίες άλλοι χρήστες μπορούν να προσθέσουν σχόλια. Μπορεί επίσης ο χρήστης να παίξει online παιχνίδια και να κάνει αιτήματα φιλίας σε άλλους χρήστες μέσω email. Ένα αίτημα φιλίας μπορεί να γίνει αποδεκτό ή να απορριφθεί από τον παραλήπτη. Ένας χρήστης μπορεί να ρυθμίσει το προφίλ του έτσι ώστε να είναι ορατό από όλους τους υπόλοιπους χρήστες, ή να ορίσει ποιοι μπορούν να το δουν, βάζοντας περιορισμούς σε αυτά που θα μπορούν να βλέπουν οι άλλοι
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΦΕΛΗ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ Η δυνατότητα δημιουργίας δεσμών με πάρα πολλά άτομα από όλο τον κόσμο, τα οποία προέρχονται από διαφορετικές χώρες, κοινωνίες, πολιτισμούς και με διαφορετικές συνήθειες και χαρακτηριστικά. Η δυνατότητα δημιουργίας δεσμών με άτομα που μπορεί να βρίσκονται σε μεγάλη γεωγραφική απόσταση το ένα από το άλλο, εφόσον το Διαδίκτυο καταργεί τις αποστάσεις. Η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε μεγάλο πλήθος κοινωνικών ομάδων και η αναζήτηση της ομάδας που εκφράζει και ωφελεί το άτομο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η δυνατότητα επαφής με πολλούς διαφορετικούς πολιτισμούς και επομένως η δυνατότητα διεύρυνσης των γνώσεων και των πνευματικών οριζόντων του ατόμου.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΦΕΛΗ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ Η δυνατότητα δραστηριοποίησης και σύμπραξης για κοινούς σκοπούς με άτομα που μπορεί να βρίσκονται οπουδήποτε στη γη. Η δυνατότητα που παρέχεται σε λιγότερο κοινωνικά άτομα, τα οποία δε δημιουργούν εύκολα φιλίες, να επικοινωνήσουν πιο εύκολα με άλλους ανθρώπους. Η δυνατότητα προβολής που παρέχεται σε καλλιτέχνες, οι οποίοι μέσω των ΜΚΔ επικοινωνούν με τους θαυμαστές τους και άτομα που θέλουν να διαφημίσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρουν
Οφέλη πρόσβασης των χρηστών σε χρήσιμο περιεχόμενο Η δυνατότητα αναζήτησης και ανεύρεσης περιεχομένου (φωτογραφιών, βίντεο κλπ) στο οποίο οι χρήστες δε θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση με διαφορετικό τρόπο (π.χ. από έντυπα μέσα). Η δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης για οτιδήποτε συμβαίνει στον κόσμο, εφόσον οι ειδήσεις μεταδίδονται μεταξύ των χρηστών του Διαδικτύου από τη μια άκρη της γης στην άλλη, σε ελάχιστο χρόνο. Η δυνατότητα εύκολης πρόσβασης σε ψυχαγωγικό περιεχόμενο, από το σπίτι, μέσω π.χ. της παρακολούθησης βίντεοκλιπ και μέσω της ενασχόλησης με εφαρμογές ψυχαγωγικού χαρακτήρα όπως τα παιχνίδια
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΑΓΙΔΕΣ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ Η έκθεση σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό κινδύνων κοινωνικού χαρακτήρα. Η επιβλαβής έκθεση της προσωπικής ζωής του ατόμου. Η καταχώρηση και δημοσίευση προσωπικών στοιχείων σε αυτά, καθιστά τους χρήστες τους ευάλωτους σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό ατόμων, Ο κίνδυνος εξαπάτησης, Η παρενόχληση από άτομα εντελώς άγνωστα μέλη του κοινωνικού δικτύου Η κλοπή των προσωπικών δεδομένων και γενικά η απειλή της ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών τους.
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΑΓΙΔΕΣ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ Η εύκολη μετάδοση και επαφή με ηλεκτρονικό περιεχόμενο που δεν είναι ασφαλές για τους χρήστες του, όπως κακόβουλο λογισμικό, πορνογραφικό υλικό κ.α. Ο βομβαρδισμός με διαφημιστικά μηνύματα από τις σελίδες του ιστότοπου. Η απώλεια χρόνου από άλλες δραστηριότητες Η εξάρτηση που μπορεί να δημιουργήσει στους χρήστες η υπερβολική χρήση των ΜΚΔ. κατάθλιψη, όταν ο χρήστης αποκόπτεται από φίλους και δραστηριότητες του πραγματικού κόσμου
Το facebook ενάντια στην βαρβαρότητα Αίγυπτος Αντικυβερνητικοί διαδηλωτές οργάνωσαν μέσω του facebook μια από τις μεγαλύτερες και σπάνιες για την Αίγυπτο διαδηλώσεις Τυνησία Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το facebook και το twitter χρησιμοποιήθηκαν εντατικά για να κατεβάσουν τους διαδηλωτές στους δρόμους της Τυνησίας, ώστε να εκφράσουν τον θυμό τους κατά του Μπέν Αλί Ιράν Το 2009 στην Τεχεράνη κατά τη διάρκεια συγκεντρωμένης διαμαρτυρίας για τον εκδημοκρατισμό του Ιράν,η Νεντά Σολτάν,μια νεαρή κοπέλα δολοφονήθηκε από τα πυρά αστυνομικών. Οι εικόνες της συγκλονιστικής αυτής στιγμής έκαναν τον γύρο του κόσμου μέσω του facebook και ένα σχετικό βίντεο που αναρτήθηκε στο youtube πυροδότησε νέες συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις
Οι πολίτες της Αιγύπτου και της Τυνησίας Οι πολίτες της Αιγύπτου και της Τυνησίας κατήγγειλαν τη διαφθορά των καθεστώτων, επικοινώνησαν και οργανώθηκαν μέσα από το facebook και το twitter. Οι νέες μορφές κινητοποίησης βρήκαν χώρο δράσης και σε Κινά, Ιράν, Ισπανία και Ελλάδα.
Διαδηλώσεις στην Ελλάδα 2011 Το κίνημα των «Αγανακτισμένων» κατά τη διάρκειά του διεξάγονται άτυπες λαϊκές συνελεύσεις με αιτήματα άμεσης δημοκρατίας, καθώς και υποβάλλονται πρακτικά και ψηφίσματα δημοσίως προσβάσιμα από το διαδίκτυο Βουλευτές ή ηγέτες των κομμάτων της Βουλής έχουν εκφραστεί απαξιωτικά για τις διαδηλώσεις Εξαιτίας του γεγονότος ότι οι διαδηλώσεις των «Αγανακτισμένων» ξεκίνησαν κυρίως μέσω της ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης Facebook, το φαινόμενο έχει πάρει το όνομα «Ο Μάης του Facebook» Πολλοί άνθρωποι επιλέγουν τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης για να μαζέψουν ή να πείσουν κόσμο να συμμετάσχει και να συμβάλλει σε δραστηριότητες και διαμαρτυρίες που αφορούν την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας
Συμπεράσματα Ερευνητικής Εργασίας Στα πλαίσια της ερευνητικής εργασίας συντάχθηκαν ερωτηματολόγια από κάθε ομάδα Υπήρχαν ερωτήσεις κοινές και για τις τέσσερεις ομάδες Άλλες ερωτήσεις αφορούσαν το επιμέρους θέμα που είχε να ερευνήσει η κάθε ομάδα Το δείγμα ήταν 158 μαθητες της Α’τάξης Τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων καταχωρήθηκαν στο Excel και χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία διαγραμμάτων Τα διαγράμματα παρουσιάζονται στις διαφάνειες που ακολουθούν