Γιατι ομαδοσυνεργατικη διδασκαλiα στο μaθημα των Θρησκευτικων;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Στέλλα Καραολιά Βαλεντίνα Θεοδοσίου 20 Απριλίου 2013
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ.
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Δείκτες επιτυχίας και Επάρκειας Διαφοροποίηση διδασκαλίας
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Βιολογία Γυμνασίου.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
6η Μαρτίου - Παγκόσμια ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γιατι ομαδοσυνεργατικη διδασκαλiα στο μaθημα των Θρησκευτικων; Απόστολου Κατωπόδη, Σχολικού Συμβούλου Θεολόγων

Η διδασκαλία στο σύγχρονο σχολείο εστιάζει σε κατάκτηση της ακαδημαϊκής γνώσης συνολική ενεργοποίηση του μαθητή την πρόκληση του ενδιαφέροντός του στοχεύει όχι στην άνευρη μετάδοση γνώσεων όσο στη σύνδεση του παρεχόμενου με τη διδασκαλία μηνύματος με την πολυδιάστατη κοινωνική πραγματικότητα της εποχής μας μέσα από τη βιωματική εμπλοκή του μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία.

Η μαθησιακή διαδικασία Οφείλει να εξασφαλίζει την κοινωνικοποίηση των μαθητών την κοινωνική και συναισθηματική τους αγωγή «όταν η μάθηση ικανοποιεί τις συναισθηματικές ανάγκες των μαθητών γίνεται αποτελεσματικότερη και το σχολείο γίνεται πηγή κινήτρων για τους μαθητές» «Θέματα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης για νεοδιόριστους Εκπαιδευτικούς», επιμέλεια: Ευανθία Μακρή-Μπότσαρη, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ ΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ ΠΗΓΗ:ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, «Αξιολόγηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»,ερευνητικό πρόγραμμα ,2007

ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ «ΕΜΠΝΕΕΙ» «Να ανοιχτεί το σχολείο στην κοινωνία με έναν τρόπο τέτοιο που να γίνεται πόλος συσπείρωσης είτε με βιβλιοθήκες, είτε με δραστηριότητες, είτε με εκδρομές, είτε με σεμινάρια και τέτοιες διαδικασίες. Να λειτουργήσει ως πυρήνας που θα σταθεί ουσιαστικά στον χώρο όπου λειτουργεί, συσπειρωτικά και απελευθερωμένα ταυτόχρονα (...) Θα ήθελα να υπάρξει ένα σχολειό, όπου ο μαθητής όχι να μην θέλει να έρχεται, αλλά να μην θέλει να φεύγει». ( Διευθυντής Γυμνασίου) ΠΗΓΗ:ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, «Αξιολόγηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»,ερευνητικό πρόγραμμα ,2007

Ο διδάσκων καλείται να ενεργοποιήσει εσωτερικά κίνητρα να ωθήσει τους μαθητές σε ενέργειες που προσφέρονται για αυτενέργεια και ανακαλυπτική μάθηση να τους εκθέσει σε διλημματικές καταστάσεις να τους οδηγήσει στη δική τους οικοδόμηση της γνώσης μέσω γνωστικών συγκρούσεων, διασυνδέσεων των επί μέρους στοιχείων σε σύνολα, και ένταξης των νέων σχημάτων στα προϋπάρχοντα.

η ομαδοσυνεργατική προσέγγιση της διδασκαλίας είναι σταθερά προσανατολισμένη σε μαθητοκεντρικές μεθόδους με τον εκπαιδευτικό σε ρόλο: οργανωτή διαμεσολαβητή συντονιστή εμψυχωτή

ομαδοσυνεργατική διεξαγωγή της διδασκαλίας η τάξη είναι χωρισμένη σε ομάδες (κατά προτίμηση τετραμελείς και ανομοιογενείς, χωρίς βέβαια να αποκλείονται άλλα σχήματα) η σύνθεση των ομάδων περιστασιακά τυχαία ή με συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής των μελών(κοινωνιόγραμμα κλπ)

συνεργατικές δεξιότητες που απαιτούνται(και καλλιεργούνται) χαμηλόφωνη επικοινωνία προσεκτική ακρόαση συντονισμός οργάνωση ορθολογική χρήση του χρόνου ανταλλαγή απόψεων…

ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ με σκοπό την επίτευξη κοινών στόχων ΕΚΦΡΑΣΗ ΜΗΝΥΜΑΤΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΔΙΑΦΩΝΙΩΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Οι ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες προσφέρονται για την ενεργοποίηση όλων των μαθητών, ιδιαίτερα δε των αδύναμων και δειλών, καθώς στα πλαίσια της ομάδας ο καθένας μπορεί να συνεισφέρει σύμφωνα με τις δικές του δυνατότητες. με τον τρόπο αυτό αμβλύνεται η έμφαση στο λάθος και την αρνητική αξιολόγηση, ενισχύεται το αυτοσυναίσθημα και η αυτοεκτίμηση, κυριαρχεί το ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα, κάθε θετικό αποτέλεσμα, όπως και οι επιτυχίες απηχούν τελικά στην ομάδα. οι «καλοί μαθητές» ωφελούνται , καθώς στην προσπάθειά τους να εξηγήσουν στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, κατανοούν καλύτερα και επανεξετάζουν και αναδιατυπώνουν επιχειρήματα και συμπεράσματα οικοδομώντας καλύτερα τις γνώσεις τους.

Γιατί ομαδοσυνεργατική διδασκαλiα στο μάθημα των Θρησκευτικών; οι αλήθειες του Ευαγγελίου δεν μπορούν μόνο γνωστικά να προσεγγίζονται μέσα από διαδικασίες τυπικής μετάδοσης γνώσεων και απομνημόνευσης αλλά και βιωματικά ο ευαγγελικός λόγος προσφέρει κατεξοχήν δυνατότητες εμπλοκής των μαθητών /τριών με τη χρήση παραδειγμάτων αλλά και τη σύνδεση των διαχρονικών μηνυμάτων που προσφέρει με τη ζωή και την κοινωνία, ιδιαίτερα δε στην πολυπολιτισμική σχολική πραγματικότητα των ημερών μας.

Με την υιοθέτηση ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές δε δέχονται αδιαμαρτύρητα θέσεις, στάσεις και αξίες, Αλλά καταλήγουν οι ίδιοι στα δικά τους συμπεράσματα μέσα από: ουσιαστικό διάλογο, δημιουργικές αντιπαραθέσεις, διορθώσεις, συμπληρώσεις και αλληλοαξιολογήσεις, αναθεωρήσεις και αιτιολογήσεις, Ευκολότερα θα συμφωνήσουν σε αυτά που οι ίδιοι κατέληξαν σε σχέση με αυτά που η διδασκαλική αυθεντία των παραδοσιακών τρόπων διδασκαλίας υπαγορεύει. Καλλιεργείται έτσι στους μαθητές παράλληλα με άλλες δεξιότητες και «η ικανότητα για κριτική επεξεργασία πληροφοριών, αξιών και παραδοχών».

Μέσα στην ομάδα οι μαθητές εκφράζονται με μεγαλύτερη άνεση συζητούν και θέτουν προβληματισμούς για θέματα που δύσκολα θέτουν στην ολομέλεια της τάξης σ’ ένα ζεστό κλίμα αποδοχής έχουν όλοι τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν βιώματα επιτυχίας, καθώς καταλύονται τα στερεότυπα και οι διακρίσεις με τη συνεισφορά όλων για την επίτευξη των κοινών στόχων

Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ΓΙΑΤΙ; Περιορισμός του ανταγωνιστικού και επιλεκτικού ρόλου του σχολείου Ενεργοποίηση όλων των μαθητών Αναβάθμιση της μαθητικής συμμετοχής Καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων(συνεργασίας, επικοινωνίας…) Δυνατότητα άμεσης προσωπικής επικοινωνίας και έκφρασης σκέψεων και συναισθημάτων Εξασφάλιση της βέλτιστης δυνατής κοινωνικής αλληλεπίδρασης Αξιοποίηση του διαλόγου Ίσες ευκαιρίες για επιτυχία Έμφαση στις διερευνητικές μορφές μάθησης

Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ΓΙΑΤΙ; ΖΩΝΗ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (κοινωνικογνωστικός εποικοδομισμός) Αυτό που μπορεί να κάνει ο μαθητής με την καθοδήγηση των ενηλίκων ή τη συνεργασία με συνομηλίκους (επίπεδο εν δυνάμει ανάπτυξης) είναι ανώτερο απ’ αυτό που μπορεί να κάνει μόνος του (κατεχόμενο επίπεδο ανάπτυξης) (Ζ.Ε.Α.) Vigotsky

Σχέδιο διάρθρωσης ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας με θέμα: Η παραβολή του σπλαχνικού Σαμαρείτη: ο πλησίον μας κι’ εμείς (Τάξη Β΄ Γυμνασίου, Δ.Ε.15 ) Το μάθημα ολοκληρώνεται σε δύο διδακτικές ώρες σύμφωνα με το ΑΠΣ.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ α)Να κατανοήσουν οι μαθητές με τη μελέτη του ευαγγελικού κειμένου ότι η βασιλεία του θεού προβάλλεται ως κοινωνία συνανθρώπινης, σπλαχνικής αγάπης και συμπαράστασης, πέρα από κάθε είδους διακρίσεις (θρησκευτικές, φυλετικές, κοινωνικές, εθνικές κ.ά.) β) Να ευαισθητοποιηθούν ώστε –αν θελήσουν- να γίνουν και να είναι πάντοτε αληθινοί πλησίον, σύμφωνα με το πρότυπο του έμπρακτα σπλαχνικού Σαμαρείτη.

1η διδακτική ώρα ΑΦΗΓΗΣΗ-ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσουν οι μαθητές: ποιοι ήταν και τι όφειλαν να πράξουν οι δύο κληρικοί ποιες ήταν οι στενές και κλειστές αντιλήψεις των Ισραηλιτών για τον πλησίον το μέγα χάσμα που χώριζε τους Ισραηλίτες από τους Σαμαρείτες τη διαφορά ανάμεσα στη συμπεριφορά των κληρικών και του Σαμαρείτη

2η διδακτική ώρα ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσουν οι μαθητές: την έννοια του «πλησίον» στη σημερινή εποχή (1η ομάδα) την αναγκαιότητα της αγάπης προς τον πλησίον στην ωφελιμιστική εποχή μας (2η ομάδα) την αναγκαιότητα της κατάργησης κάθε είδους διακρίσεων στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές μας κοινωνίες (3η ομάδα) τους τρόπους και τις δυνατότητες προσφοράς στον πλησίον στη σημερινή εποχή (4η ομάδα)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Η αφορμή για την παραβολή: Ο διάλογος Ιησού – νομοδιδάσκαλου Η παραβολή του σπλαχνικού Σαμαρείτη Η έννοια του «πλησίον» (ποιος είναι ο πλησίον, ποιος θεωρείται πλησίον» Η έννοια των διακρίσεων (θρησκευτικών, φυλετικών, κοινωνικών, εθνικών κ.ά) Η έννοια της αγάπης

ΜΟΡΦΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : Προτεινόμενες μορφές διδασκαλίας (σε συνδυασμό) είναι: Α) ΑΜΕΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ-ΑΦΗΓΗΣΗ για την εξιστόρηση της παραβολής Β) ΣΥΖΗΤΗΣΗ –ΔΙΑΛΟΓΟΣ για την επεξεργασία του κειμένου ,ώστε να προβληματιστούν οι μαθητές και να διατυπώσουν τις απόψεις τους. Γ) ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ για την επεξεργασία σε βάθος και την ανάλυση της έννοιας του «πλησίον» και των σχετικών με την έννοια αυτή θεμάτων (αγάπη, διακρίσεις, αλληλεγγύη, ανθρώπινος σεβασμός)

ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Για την 1η διδακτική ώρα (αφήγηση , συζήτηση-διάλογος) Για την 1η διδακτική ώρα (αφήγηση , συζήτηση-διάλογος) 1. ΦΑΣΗ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗΣ :Με αφορμή το εισαγωγικό κείμενο του σχολικού βιβλίου και τους προβληματισμούς που θέτει, προκαλούμε το ενδιαφέρον των μαθητών. 2. ΦΑΣΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ :Με την παραστατική αφήγηση του κειμένου οι συγκρούσεις, οι αντιθέσεις, οι ήρωες της παραβολής και η μεταξύ τους αντιπαράθεση ενεργοποιούν συναισθηματικές αντιδράσεις στους μαθητές(απορία, οργή ,θαυμασμό) και τους προετοιμάζουν για τη συζήτηση που θ’ ακολουθήσει.

3. ΦΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ : 1.Κατασκευή στον πίνακα εννοιολογικού χάρτη με βάση τις ιδέες των μαθητών και τις απαντήσεις τους σε ερωτήσεις του καθηγητή. 2. Με τις ερωτήσεις επεξεργασίας διευκρινίζονται τα επί μέρους στοιχεία της παραβολής, διασαφηνίζονται οι άγνωστες έννοιες και προσεγγίζονται σταδιακά τα υπό διαπραγμάτευση θέματα. 4. ΦΑΣΗ ΕΚΦΡΑΣΗΣ : Οι μαθητές εκφράζουν ελεύθερα τις εμπειρίες τους ,αναφέρουν τι έχουν ακούσει σχετικά με τα θέματα που συζητούνται, διατυπώνουν τους προβληματισμούς ή τις ενστάσεις τους. Τίθενται έτσι οι βάσεις για την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία που θ’ ακολουθήσει στη 2η διδακτική ώρα και ενεργοποιείται το ενδιαφέρον των μαθητών για τη συγκέντρωση «υλικού» που θα χρησιμοποιηθεί στην κατά ομάδες εργασία. ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να συγκεντρώσει υλικό για το θέμα που επέλεξε.

Για την 2η διδακτική ώρα (ομαδοσυνεργατική διδασκαλία) Α΄ ΦΑΣΗ : Εκκίνηση ή εισαγωγή Οι μαθητές γνωρίζουν ήδη το θέμα από την προηγούμενη διδακτική ώρα σ’ αυτή τη φάση λοιπόν χρειάζεται μόνο να ξαναδιαβαστεί η παραβολή. Β΄ ΦΑΣΗ : Εργασία σε υποομάδες Οι υποομάδες της τάξης με βάση το φύλλο εργασίας (διαφορετικό για κάθε ομάδα ανάλογα με το υπο-θέμα που έχει αναλάβει ) επεξεργάζονται το διδακτικό υλικό που ο δάσκαλος έχει ετοιμάσει και αυτό που οι ίδιοι έχουν συγκεντρώσει. Με συνεργάτη τον καθηγητή τους συζητούν χαμηλόφωνα στην ομάδα τους ,διεισδύουν, εμβαθύνουν, ερευνούν και βγάζουν στην επιφάνεια ιδέες, έννοιες και σκέψεις τις οποίες συγκρίνουν και τις συνδέουν μεταξύ τους . Τελικά διατυπώνουν συμπεράσματα , τα οποία καταγράφουν. Γ΄ ΦΑΣΗ : Παρουσίαση των συμπερασμάτων στην ολομέλεια της τάξης Οι εισηγητές των ομάδων παρουσιάζουν με σχεδιαγράμματα ή άλλα μέσα το θέμα. Οι μαθητές συσχετίζουν τα συμπεράσματα και ανακεφαλαιώνουν με τη βοήθεια του καθηγητή.

ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ   Πίνακας, Εννοιολογικός χάρτης, Διδακτικό βιβλίο, Κείμενα ( ο ύμνος της αγάπης, λογοτεχνικά κείμενα, δημοσιογραφικά κείμενα, βιβλικά κείμενα),υλικό από εφημερίδες ,περιοδικά, διαφημιστικά , ενημερωτικά έντυπα , αφίσες ανθρωπιστικών οργανισμών ιστοσελίδες. Χρήση Η/Υ ή βίντεο για προβολή οπτικοακουστικού υλικού που θα βρουν ή θα παράγουν οι μαθητές. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ   Φύλλο εργασίας για τους μαθητές Δελτίο αυτοαξιολόγησης για την ομάδα Δελτίο αυτοαξιολόγησης για το μαθητή

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ηλία Ματσαγγούρα, Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση, εκδόσεις Γρηγόρη

Ηλία Ματσαγγούρα, Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση, εκδόσεις Γρηγόρη

Ενδεικτική Ιστογραφία Ενδεικτική Ιστογραφία www.ellisisland.org/photoalbums Φωτογραφίες μεταναστών, από τον περασμένο αιώνα www.enars-eu.org/en Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά του ρατσισμού www.coe.int/T/E/human_rights/Ecri Πανευρωπαϊκή Επιτροπή κατά του ρατσισμού και υπέρ των ανθρώπινων δικαιωμάτων www.users.hol.gr Δίκτυο κοινωνικής υποστήριξης προσφύγων και μεταναστών http://www.unicef.gr/ (unicef) http://www.unhcr.ch/ (΄Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες) http://www.amnesty.gr/ (Διεθνής Αμνηστία) http://www.msf.gr/ (Γιατροί χωρίς σύνορα) http://www.mdmgreece.gr/ (Γιατροί του κόσμου) http://www.gcr.gr/ (Ελληνικό Συμβούλιο για τους πρόσφυγες) http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/mission/ierapostolh.asp?main=periodiko.htm (περιοδικό «Πάντα τα έθνη») http://www.apostoliki-diakonia.gr (Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος) http://www.archdiocese.gr/(Αρχιεπισκοπή Αθηνών) http://www.kivotostoukosmou.org/ (Κιβωτός του κόσμου)

Χρήσιμες ημερομηνίες 17 Οκτωβρίου: Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας 20 Νοεμβρίου: Επέτειος της Υιοθέτησης της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού 2 Δεκεμβρίου: Διεθνής Ημέρα για την Κατάργηση της Δουλείας 3 Δεκεμβρίου: Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρίες 10 Δεκεμβρίου: Ημέρα Ανθρώπινων Δικαιωμάτων 11 Δεκεμβρίου: Ημέρα του Παιδιού 21 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού 20 Ιουνίου: Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων

Ευχαριστώ για την προσοχή σας