Σαπιρίδου Ανδρομάχη & Ελένη Μπουτουλούση Α. Π. Θ. Συνέδριο ΜΟΔΙΠ « Διασφάλιση και Διοίκηση Ποιότητας : Διοίκηση και καλές πρακτικές » Θεσσαλονίκη 20.-21.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ελπιδοφόρα Μηνύματα από την Αναμόρφωση του Τομέα ‘Κοινωνιολογίας, Οικονομίας και Πολιτικής της Εκπαίδευσης και Σπουδών Φύλου’ σχετικά με τη Διάρθρωση Σπουδών.
Advertisements

Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Ημερίδα: Η πορεία της αξιολόγησης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Στόχοι και προοπτικές - 1 η Νοεμβρίου 2012 Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης Προβλήματα – Δράσεις/Προτάσεις.
Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ.
Προγράμματα Σπουδών Προπτυχιακά – Μεταπτυχιακά – Διδασκαλείο Νηπιαγωγών.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΕΚΠΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Πληροφοριακές.
Προτεινόμενες αλλαγές στο Λύκειο
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – α ) υποχρεωτική.
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Σύμφωνα με το νόμο 4186/ ) ΚΕ.ΣΥ.Π. Ηρακλείου Δρ. Αντωνίου Θεόδωρος.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Οι προοπτικές.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αξιολόγηση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας από την CRE Χρονικό πλαίσιο αξιολόγησης Αυτοαξιολόγηση: Αξιολόγηση από CRE: Δημοσίευση εκθέσεων:
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΕΠΑ.Λ)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Γραφείο Ποιότητας Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στο ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”
Μέρος Α: Προσανατολισμοί - Μαθήματα Τάξη γενικής παιδείας 35 ώρες εβδομαδιαίως.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα Συστηματική Διερεύνηση Επιλεγμένων Τομέων Κωδικοποίηση από τον Νικόλαο Τριπόδη, Σχολικό.
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. 2013Π.Μ.Σ. - Τμήμα Θεάτρου - Α.Π.Θ.2 Η θεατρική παράσταση: ιστορία, θεωρία και πρακτική Λειτουργεί από.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας Δρ. Δήμητρα Τσοκακτσίδου, Λέκτορας.
ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Η Τράπεζα Θεμάτων στο Νέο Λύκειο Δρ. Δημήτριος Σισιαρίδης Διευθυντής στο 1 ο ΕΠΑ. Λ Ελευθερούπολης.
Θεσσαλονίκη, 20-21/9/2012 ΚΕΔΕΑ ΑΠΘ
Ημέρα Γνωριμίας Σάββατο, 26 Ιανουαρίου Στόχοι και Αποστολή Τμήματος Γαλλικών Σπουδών & Σύγχρονων Γλωσσών Καλλιέργεια Διαπολιτισμικότητα και διάλογο.
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ.
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
Εκδήλωση «Μεταπτυχιακά και Υποτροφίες: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Διεθνές Πανεπιστήμιο» Μιχαηλίδης Νικόλαος, Αναπλ. Καθηγητής.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ημερίδα ΜΟΔΙΠ «Η εμπειρία της αξιολόγησης στο Πανεπιστήμιο Πατρών» Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013.
Δρ. Νικόλαος Κατσαούνης Λέκτορας Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας
Ημερίδα 4 Πορεία των διαδικασιών Διασφάλισης της ποιότητας 15 Νοεμβρίου 2012.
ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΑ!!.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. 2012Π.Μ.Σ. - Τμήμα Θεάτρου - Α.Π.Θ.2 Η θεατρική παράσταση: ιστορία, θεωρία και πρακτική Λειτουργεί από.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Τμήμα επιστημών προσχολικής αγωγής & εκπαίδευσης Μια πρώτη ματιά...
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΤΟ NEO ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΤΟ NEO ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΔΟΜΗ -
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Η ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Σύστημα Διαxείρισης Ποιότητας (ΣΔΠ) ΑΠΘ Αίθουσα Συγκλήτου 13 Ιουλίου 2012.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Η πορεία αύξουσας εξειδίκευσης των μαθητών
Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στην Εκπαίδευση: Παράγοντες που την επηρεάζουν Συνέδριο του Εκπαιδευτικού Ομίλου Κύπρου Σάββατο 24 Οκτωβρίου, 2015.
Διδακτική της Πληροφορικής
ΤΜΗΜΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
Δημιουργία σεναρίου.
Σχολικό έτος Γ’ Λυκείου
Το νέο Γενικό Λύκειο Ν.4327/2015.
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Ψυχολογίας
(Marketing) Εμπορίας & Διαφήμισης ΑΤΕΙ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Τμήμα
Σχολικό έτος B’ Λυκείου
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Το Νέο Γενικό Λύκειο Μια ανάλυση για τις επιλογές στο Νέο Λύκειο …
Αχιλλέας Καμέας Επίκουρος Καθηγητής ΕΑΠ
ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ 8ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σαπιρίδου Ανδρομάχη & Ελένη Μπουτουλούση Α. Π. Θ. Συνέδριο ΜΟΔΙΠ « Διασφάλιση και Διοίκηση Ποιότητας : Διοίκηση και καλές πρακτικές » Θεσσαλονίκη Διαφορο π οίηση κριτηρίων αξιολόγησης σε συνάρτηση με το αντικείμενο σ π ουδών : Παρατηρήσεις στον χώρο των ανθρω π ιστικών ε π ιστημών

Διαφοροποίηση κριτηρίων αξιολόγησης σε συνάρτηση με το αντικείμενο σπουδών : Παρατηρήσεις στον χώρο την ανθρωπιστικών σπουδών  1. Εισαγωγή

Διαφοροποίηση κριτηρίων αξιολόγησης σε συνάρτηση με το αντικείμενο σπουδών : Παρατηρήσεις στον χώρο την ανθρωπιστικών σπουδών  1. Εισαγωγή  2. Τα κοινωνικά, οικονομικά και επιστημολογικά συμφραζόμενα της αξιολόγησης ( Α )  2. 1 Κριτική στο θετικιστικό επιστημονικό παράδειγμα  2.2. Η αξιολόγηση της Α – το παράδειγμα της Γερμανίας

Διαφοροποίηση κριτηρίων αξιολόγησης σε συνάρτηση με το αντικείμενο σπουδών : Παρατηρήσεις στον χώρο την ανθρωπιστικών σπουδών  1. Εισαγωγή  2. Τα κοινωνικά, οικονομικά και επιστημολογικά συμφραζόμενα της αξιολόγησης ( Α )  2. 1 Κριτική στο θετικιστικό επιστημονικό παράδειγμα  2.2. Η αξιολόγηση της Α – το παράδειγμα της Γερμανίας  3. Κριτήρια αξιολόγησης σε ένα τμήμα ανθρωπιστικών σπουδών

Διαφοροποίηση κριτηρίων αξιολόγησης σε συνάρτηση με το αντικείμενο σπουδών : Παρατηρήσεις στον χώρο την ανθρωπιστικών σπουδών  1. Εισαγωγή  2. Τα κοινωνικά, οικονομικά και επιστημολογικά συμφραζόμενα της αξιολόγησης ( Α )  2. 1 Κριτική στο θετικιστικό επιστημονικό παράδειγμα  2.2. Η αξιολόγηση της Α – το παράδειγμα της Γερμανίας  3. Κριτήρια αξιολόγησης σε ένα τμήμα ανθρωπιστικών σπουδών  4. Επίλογος

Εισαγωγή  Θετικές πλευρές  Αδυναμίες της αξιολόγησης  Πηγές

Εισαγωγή  Θετικές πλευρές  Καταγραφή του παραγομένου έργου, των υποδομών και των προβλημάτων των ιδρυμάτων  Επίγνωση μιας συνολικής εικόνας  Σύγκριση των δεδομένων με τις διεθνείς προδιαγραφές  Ανταλλαγή εμπειριών και εύρεση λύσεων

Εισαγωγή  Αδυναμίες της αξιολόγησης  Η αξιολόγηση δεν μπορεί να διασφαλίσει από μόνη της την ποιότητα της εκπαίδευσης και της παιδείας, αλλά συχνά έχει μια φαντασίωση παντοδυναμίας  Συνήθως είναι κοινή για όλους, εντατικοποιημένη και στηρίζεται σε θετικιστικά πρότυπα  Οι περιγραφές δεν μπορούν καλύψουν την ερευνητική, διδακτική, διοικητική πραγματικότητα στη συνθετότητά τους

Εισαγωγή  Πηγές  Εμπειρία ( από το 1990 ερωτηματολόγια )  Συζητήσεις – συνεργασίες  Βιβλιογραφία με θέμα το σύγχρονο επιστημολογικό παράδειγμα  Βιβλιογραφία με θέμα την αξιολόγηση της αξιολόγησης

2. Τα επιστημολογικά συμφραζόμενα της αξιολόγησης 2.1 Κριτική στο θετικιστικό πρότυπο  Η αξιολόγηση ως έκφραση κοινωνικο - οικονομικών ανακατατάξεων  Το κυρίαρχο επιστημολογικό παράδειγμα  Πώς φτάσαμε ως εδώ  Τι να πράξουμε

2.1 Κριτική στο θετικιστικό πρότυπο  “ Οι προμηθεϊκές τεχνολογικές εφαρμογές που σημάδεψαν το πέρασμα από τον δέκατο ένατο στον εικοστό αιώνα έδωσαν στην πειραματική επιστήμη μια πρωτόγνωρη αυτοπεποίθηση, η οποία την έκανε να πιστέψει πως έχει αποκλειστικό προνόμιο στη σημασιοδότηση του πραγματικού · η φιλοσοφία παραγκωνίστηκε ως παρωχημένη.

2.1 Κριτική στο θετικιστικό πρότυπο  [...]. Όμως οι παράπλευρες καταστροφικές συνέπειες της ίδιας αυτής τεχνοεπιστήμης, που ήταν μία από τις τραγικότερες εκπλήξεις του εικοστού αιώνα, ξαναθέτουν το ζήτημα περί των ορίων και των σκοπών της επιστήμης και δείχνουν περίτρανα την ανεπάρκεια του επιστημονικού λόγου να αντιμετωπίσει τις μη τεχνικές, « συγκροτητικές » του, όπως θα λέγαμε, αρχές και προϋποθέσεις ( Τερζάκης 2012: 9). “

2. Τα επιστημολογικά συμφραζόμενα της αξιολόγησης 2.2 Η μεταφορά της κριτικής του θετικιστικού προτύπου στην διαδικασία της αξιολόγησης  Κριτική της αξιολόγησης με τη σημερινή της μορφή – η έκθεση του Rauhvargers (2011)  Η εξέλιξη και οι επιπτώσεις της αξιολόγησης στη Γερμανία (Klenke 2012, Lenzen 2012)

Η εξέλιξη και οι επιπτώσεις της αξιολόγησης στη Γερμανία  Αλλαγή του τρόπου μισθοδοσίας των Πανεπιστημιακών στη Γερμανία  Πρόσθετες αμοιβές υπό τύπον επιδόματος με βάση κριτήρια αξιολόγησης  Η απόφαση της (Epping 2012) του συνταγματικού δικαστηρίου της Καρλσρούης ανατρέπει το σκηνικό  Οι αντιδράσεις των επιστημόνων στην αξιολόγηση  (Spiegel και Süddeutsche Zeitung , Lessenich/Ziegele 2012)

3. Κριτήρια αξιολόγησης σε ένα τμήμα ανθρωπιστικών σπουδών

 Η ανάγκη για πρόσθετα κριτήρια και κατηγορίες στην Α τμημάτων ανθρωπιστικών σπουδών

3. Κριτήρια αξιολόγησης σε ένα τμήμα ανθρωπιστικών σπουδών  Η ανάγκη για πρόσθετα κριτήρια και κατηγορίες στην Α τμημάτων ανθρωπιστικών σπουδών  Διαφοροποιημένοι στόχοι και μέθοδοι διδασκαλίας στο ΤΓΓκΦ

Στόχοι  Σύνδεση θεωρίας και πράξης  Σύνδεση μαθημάτων με την κοινωνία και την τέχνη  Εναλλαγή ρόλων εκπαιδευτών – εκπαιδευόμενων  Δημιουργία θετικών σχέσεων φοιτητών – διδασκόντων

Διαφοροποιημένοι στόχοι και μέθοδοι διδασκαλίας Μέθοδοι : Παραδείγματα μαθημάτων και δραστηριοτήτων  Μάθημα : « Ο λόγος του αποκλεισμού σε κινηματογραφικές ταινίες ΙΙ : Συνεργασία με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση »  Μάθημα μετάφρασης : Υποτιτλισμός και προβολή ταινιών  Μάθημα λογοτεχνίας : Θεατρικές παραστάσεις  Καφέ ( κύκλος ) γλωσσολογίας, καφέ ( κύκλος ) γλώσσας  Ανοιχτές εκδηλώσεις αξιολόγησης φοιτητών - διδασκόντων  Εκδηλώσεις επαγγελματικού προσανατολισμού για φοιτητές και μαθητές Λυκείου

Κοινές δραστηριότητες πανεπιστημιακών που συνδέονται όμως με μεγάλο φόρτο εργασίας  20 ενεργές επιτροπές  « κύκλοι ποιότητας »  Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης 100 φοιτητών στα σχολεία  Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών  Επίβλεψη διδακτορικών, μεταπτυχιακών και πτυχιακών εργασιών  Εισηγητικές εκθέσεις και κρίσεις συναδέλφων  Διαλέξεις, workshops, επιμορφωτικά σεμινάρια  Συνεργασίες με Πανεπιστήμια εξωτερικού, προγράμματα Erasmus  Διαδικασία αξιολόγησης κ. ά. κ. ά. κ. ά.

3. Κριτήρια αξιολόγησης σε ένα τμήμα ανθρωπιστικών σπουδών  Η ανάγκη για πρόσθετα κριτήρια και κατηγορίες στην Α τμημάτων ανθρωπιστικών σπουδών  Διαφοροποιημένοι στόχοι και μέθοδοι διδασκαλίας στο ΤΓΓκΦ  Μαθήματα και Δραστηριότητες στο ΤΓΓκΦ που δεν απεικονίζονται σε παραδοσιακούς πίνακες αξιολόγησης  Ανάγκη αρωγής εκ μέρους της ΜΟΔΙΠ στα θέματα Α  Ανάγκη αρωγής Υπουργείου, Πανεπιστημίου σε θέματα διασφάλισης ποιότητας

5. Επίλογος  Το πλεονέκτημα της παράδοσης στις ανθρωπιστικές σπουδές  Αξιολόγηση στα εκάστοτε γλωσσικά, πολιτισμικά, οικονομικά και ιστορικά συμφραζόμενα  Μελέτη της αξιολόγησης της αξιολόγησης σε άλλες χώρες

Επίλογος  Διασφάλιση της ποιότητας με διάφορους τρόπους και αρωγή των τμημάτων και σχολών στις ιδιαίτερες ανάγκες τους  Αναστοχασμός ως προς το κυρίαρχο επιστημολογικό παράδειγμα και τις επιπτώσεις του : Διερεύνηση του διαλόγου φιλοσοφίας με θετικιστικές και ανθρωπιστικές επιστήμες