Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Β΄ Δημοτικό Σχολείο Αγλαντζιάς
Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
Κειμενοκεντρικη προΣεγγιΣη
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
Η διαφήμιση ως πεδίο αναγνωστικής και συγγραφικής πρακτικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Ομάδα Α Διδακτική της Γλώσσας Γ’-Δ’ Δημοτικού
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Καλλιβρετάκη Αργυρώ Καθηγήτρια Πληροφορικής Π.Ε. 19
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Προσέγγιση του πεζού κειμένου - Διδακτικές επιλογές Τα ίδια κείμενα, εξεταζόμενα σε σχέση με τις αξίες που παρουσιάζονται σ’ αυτά, κατατάσσονται σε κείμενα.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Ανδρέας Ν. Ζεργιώτης Σχολικός Σύμβουλος 49ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΝΟΜΙΑΣ - ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία (Roblyer) Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Ενσωμάτωση εργαλείων.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
Τπε και γλώσσα.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΥ
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Ανάπτυξη και καλλιέργεια γλωσσικών δεξιοτήτων
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη Σοφία Χατζηνικολάου Σχολική Σύμβουλος 2ης Περ. Καβάλας

Περιγραφή του διδακτικού υλικού Βιβλίο του μαθητή (3 τεύχη) Τετράδιο εργασιών (2 τεύχη) Φύλλο οδηγιών για τους εκπαιδευτικούς Λεξικό ορθογραφικό Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξεων Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων Γ΄-Δ΄ Λογισμικό γλωσσικών παιχνιδιών Γ΄-Δ΄ Ο δάσκαλος πρέπει να μελετήσει και το ΑΠΣ

Στόχος της γλωσσικής διδασκαλίας Να αναπτυχθεί η ικανότητα των μαθητών να επικοινωνούν αποτελεσματικά (προφορικά και γραπτά) κατανοώντας και παράγοντας διάφορα είδη λόγου, ανάλογα με τις επικοινωνιακές περιστάσεις, και είδη κειμένων (αφηγηματικά, περιγραφικά, κατευθυντικά, κλπ.) και ταυτόχρονα να συνειδητοποιήσουν τη δομή της γλώσσας. Β. Δ. σελ. 12

Επιμέρους στόχοι της γλωσσικής διδασκαλίας α) γνωστικοί στόχοι που αφορούν τον κοινωνικό και γλωσσικό γραμματισμό των παιδιών και την εκμάθηση και αφομοίωση του εξεταζόμενου γραμματικού φαινομένου β) μεταγνωστικές δεξιότητες με την αυτοβελτίωση των γραπτών κειμένων από τους μαθητές γ) συναισθηματικοί στόχοι: ενδιαφέρον, συγκίνηση, ευαισθητοποίηση δ) κοινωνικές αξίες: κοινωνική ευαισθησία, ανθρώπινα δικαιώματα, ενδιαφέρον για την παγκόσμια κοινότητα. ΑΠΣ σελ. 3740

αφηγηματικό, περιγραφικό, επεξηγηματικό (λόγος αναφορικός), Κειμενικά είδη: αφηγηματικό, περιγραφικό, επεξηγηματικό (λόγος αναφορικός), επιχειρηματολογικό, προτρεπτικό (λόγος κατευθυντικός) Β.Δ. σελ. 12-13

Αφηγηματικά κείμενα Συγκροτούνται γύρω από έναν χρονικό άξονα, που εκφράζεται γλωσσικά με τη χρήση χρονικών συνδέσμων, επιρρημάτων ή φράσεων Χρησιμοποιείται σε αυτά η υποτακτική σύνδεση (χρονικές, αιτιολογικές προτάσεις) Παρελθοντικοί χρόνοι ρημάτων (παρατατικός, αόριστος, ιστορικός ενεστώτας) Ρήματα δράσης και έκφρασης σκέψεων και συναισθημάτων, ουσιαστικά και επίθετα Β.Δ. σελ. 13

Περιγραφικά κείμενα Αναπτύσσονται γύρω από τον άξονα της συσχέτισης στο χώρο, που εκφράζεται γλωσσικά με τοπικά επιρρήματα και επιρρηματικές εκφράσεις Χρησιμοποιείται η παρατακτική σύνταξη και κυριαρχεί o ενεστώτας οριστικής Ρήματα αισθήσεως, επίθετα και επιθετικοί προσδιορισμοί για ζωντάνια και ένταση στις περιγραφές Β.Δ. σελ. 13

Επιχειρηματολογικά κείμενα Κυρίαρχος ο άξονας της λογικής συσχέτισης και της διαλεκτικής σύνθεσης των δεδομένων Υποτακτική σύνταξη, απρόσωπη σύνταξη, αιτιολογικές προτάσεις, χρήση ενεστώτα (δήλωση αλήθειας καθολικής και διαρκούς ισχύος) Β.Δ. σελ. 13

Κείμενα με Οδηγίες ΟΔΗΓΙΕΣ: διαδικασίες με χρονική αλληλουχία, ρήματα περιγραφής, κατηγοριοποίησης και διαδικασίας σε οριστική ενεστώτα ή σε προστακτική ή σε υποτακτική Β.Δ. σελ. 13

Τα βιβλία του μαθητή Περιλαμβάνουν 16 διδακτικές ενότητες (συνολικά διατίθενται 261 ώρες για το γλωσσικό μάθημα) Χρόνος διδασκαλίας 8-14 ώρες για κάθε ενότητα- για τις επετειακές 2-6 ώρες (σύνολο 146 ώρες), +36 ώρες για το Ανθολόγιο +79 ώρες για διαθεματικές δραστηριότητες, σχέδια εργασίας ή για ενασχόληση με το διαθέσιμο λογισμικό (δραστηριότητες κυρίως ομαδικές: αναπτύσσεται ικανότητα συνεργασίας ενώπιον κοινού στόχου, εξοικείωση με τις δυσκολίες της, δίκαιος καταμερισμός εργασιών, μοιράζονται τη χαρά της επιτυχίας του κοινού στόχου). Β.Δ. σελ. 20-21

Τα βιβλία του μαθητή Περιέχουν κείμενα και κατάλληλες δραστηριότητες μέσα σε περιστάσεις επικοινωνίας (πλαίσιο) Έχουν ευχάριστη και παιγνιώδη μορφή Λαμβάνουν υπόψη τις ενδοομαδικές και ατομικές διαφορές των μαθητών Έχουν περιθώρια επιλογών ΑΠΣ σελ. 3773-3774

Τα βιβλία του μαθητή Διδασκαλία Γραμματικής: λειτουργική-κειμενική προσέγγιση Γραμματική της λέξης Γραμματική της πρότασης Γραμματική του κειμένου Αξιολόγηση Διαγνωστική, διαμορφωτική, τελική Αυτοαξιολόγηση του μαθητή με συγκεκριμένα κριτήρια (αποτελεσματικότητα, αποδεκτότητα) ΑΠΣ σελ. 3774-3775

Γλωσσικές ασκήσεις Ασκήσεις νοηματικής επεξεργασίας του κειμένου Ασκήσεις συνειδητοποίησης της δομής του κειμενικού είδους Ασκήσεις παραγωγής προφορικού λόγου Ασκήσεις παραγωγής γραπτού λόγου Ασκήσεις γραμματικής Διαθεματικές δραστηριότητες Ασκήσεις λεξιλογίου και ορθογραφίας Προτάσεις για βιβλία, μουσική, ταινίες, επισκέψιμους χώρους, κ.ά. Β.Δ. σελ. 13-14

Πλοηγός: η Ραλλού Λειτουργικά σκίτσα - εικόνες

Προοργανωτές Παρουσιάζουν τους βασικούς στόχους της ενότητας που έχουν να κάμουν με: Το Θέμα της Ενότητας Τα Στοιχεία του κειμενικού είδους της ενότητας Τα Γραμματικά φαινόμενα Τα Λεξιλογικά φαινόμενα

Υποενότητες Εισάγονται με συζήτηση για την ταυτότητα του κειμένου Εισάγονται με συζήτηση για την ταυτότητα του κειμένου Τίτλος Τίτλος βιβλίου (ενδεχομένως) Συγγραφέας (κειμένου και βιβλίου) Εκδότης βιβλίου *(Αργότερα ζητείται από τους μαθητές να εντοπίσουν και το κειμενικό είδος) Ανάγνωση σιωπηρή

Ασκήσεις (1ης υποενότητας)

Τετράδιο Εργασιών (1η υποενότητα) Παραγωγή Γραπτού Λόγου Τετράδιο Εργασιών (1η υποενότητα) Παραγωγή Γραπτού Λόγου

2η Υποενότητα

2η Υποενότητα

Τετράδιο Εργασιών: 2η υποενότητα Παραγωγή γραπτού λόγου Τετράδιο Εργασιών: 2η υποενότητα Παραγωγή γραπτού λόγου

Τετράδιο Εργασιών: 2η Υποενότητα Παραγωγή Γραπτού Λόγου Τετράδιο Εργασιών: 2η Υποενότητα Παραγωγή Γραπτού Λόγου Αυτοδιόρθωση (χρήση συντομογραφιών)

Τετράδιο Εργασιών: 2η Υποενότητα Παραγωγή Γραπτού Λόγου-Αυτοαξιολόγηση Τετράδιο Εργασιών: 2η Υποενότητα Παραγωγή Γραπτού Λόγου-Αυτοαξιολόγηση

3η Υποενότητα

3η Υποενότητα

3η Υποενότητα- Τετράδιο Εργασιών

4η Υποενότητα (αποσπάσματα δημοσιογραφικού λόγου) Στόχος: Εξοικείωση με τους χρόνους Γραμμή του Χρόνου (για οπτικοποίηση του συσχετισμού μεταξύ των γραμματικών χρόνων και του πραγματικού χρόνου)

4η Υποενότητα – Τετράδιο Εργασιών

5η Υποενότητα (Αστραδενή) – Ασκήσεις

5η Υποενότητα (Αστραδενή) – Τετράδιο Εργασιών (Άσκηση 1: παραγωγή γραπτού περιγραφικού λόγου)

5η Υποενότητα (Αστραδενή) – Τετράδιο Εργασιών 5η Υποενότητα (Αστραδενή) – Τετράδιο Εργασιών Άσκηση 5η: Παραγωγή χρηστικού κειμένου (αίτηση)

Τέλος ενότητας – Βιβλίο Μαθητή Αντιπροσωπευτικές λέξεις ενότητας Ενδιαφέρουσες π.χ. ορθογραφικά Ο Δάσκαλος μπορεί να επεκτείνει τις δραστηριότητες αυτές προτείνοντας άλλες μορφές επεξεργασίας

Τέλος ενότητας – Βιβλίο Μαθητή Πίνακας Αυτοαξιολόγησης («κατέκτησα τους στόχους της ενότητας;»)

Τέλος ενότητας – Βιβλίο Μαθητή Ενδεικτική Βιβλιογραφία Τέλος ενότητας – Βιβλίο Μαθητή Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Τέλος ενότητας – Τετράδιο εργασιών Ανακεφαλαιωτικές ασκήσεις (να προηγούνται της αυτοαξιολόγησης) Τώρα ο δάσκαλος (με βάση τις απαντήσεις και την αυτοαξιολόγηση) μπορεί να κατασκευάσει ανακεφαλαιωτικά-επαναληπτικά τεστς