Οργάνωση και Διοίκηση Αθλητισμού Ορισμός της Αθλητικής Βιομηχανίας Οργάνωση και Διοίκηση Αθλητισμού Ορισμός της Αθλητικής Βιομηχανίας Αλεξανδρής Κων/νος, PhD
Διαλέξεις 1. Αθλητική Βιομηχανία (1) 2. Χαρακτηριστικά Αθλητικού Προϊόντος (2) 3. Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ / Τμηματοποίηση Αγοράς 4 . Μείγμα Μάρκετινγκ 7. Αθλητική Χορηγία
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Γενική Γραμματεία Αθλητισμού Στόχοι Πρωταθλητισμό (elite sports)
Μαζικό Αθλητισμό (sports for all)
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Επίπεδα Επαγγελματικός Αθλητισμός (ΠΑΕ, ΚΑΕ) Ερασιτεχνικός Αθλητισμός (Σωματεία) Πανεπιστημιακός Αθλητισμός (διοικητική δομή υστερεί σε σχέση με ΗΠΑ και Ευρωπαϊκές χώρες) Σχολικός Αθλητισμός Στρατιωτικός Αθλητισμός
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Κρατικοί Αθλητικοί Οργανισμοί (Διοίκηση Κρατικών Αθλητικών Εγκαταστάσεων) Δημοτικοί Αθλητικοί Οργανισμοί (Αθλητικοί Οργανισμοί Δήμων και Κοινοτήτων) Ιδιωτικοί Αθλητικοί Οργανισμοί (Γυμναστήρια, Κέντρα Άσκησης, Εταιρίες Αναψυχής) Μη κερδοσκοπικοί / Εθελοντικοί Οργανισμοί (Αθλητικά Σωματεία)
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Χρηματοδότηση Γενική Γραμματεία Αθλητισμού Ομοσπονδίες (45 στην Ελλάδα) Σωματεία
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Κριτήρια Χρηματοδότησης Επιτυχίες αθλητών σε: Τοπικό Επίπεδο (πανελλήνια πρωταθλήματα) Διεθνές Επίπεδο Προώθηση του Μαζικού Αθλητισμού δεν λαμβάνεται υπόψη
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Παραδείγματα Διοικητικών Αθλητικών Οργανισμών στην Ελλάδα Ποδόσφαιρο: ΕΠΑΕ, ΕΠΟ Καλαθοσφαίριση: ΕΟΚ Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Διοικητικό Μοντέλο Αθλητικές Εγκαταστάσεις: Κρατικές Χρηματοδότηση: Κρατικές Επιχορηγήσεις Δεν υπάρχει αυτόνομο μάνατζμεντ των κρατικών εγκαταστάσεων Πηγές χρηματοδότησης (π.χ., χορηγίες) περιορισμένες Δημοτικά αθλητικά προγράμματα: χρειάζονται ανανέωση και επανασχεδιασμό Ιδιωτικό μάνατζμεντ: γυμναστήρια και εταιρίες αθλητικής αναψυχή
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Αθλητική Συμμετοχή στην Ελλάδα 3-4% είναι μέλη γυμναστήριων 10% είναι τακτικά ασκούμενοι 60% δεν συμμετέχει σε καμιά μορφή άσκησης Χαμηλά σε σύγκριση με την Ευρώπη
Οργάνωση του Αθλητισμού στην Ελλάδα Τάσεις Αθλητική συμμετοχή αυξάνεται με την βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης Η αθλητική συμμετοχή αυξάνεται στις γυναίκες Η νέες μορφές άσκησης (χειμερινά σπορ) αναπτύσσονται ραγδαία Δεν έχουμε εθνικά αντιπροσωπεύτηκα δεδομένα αθλητικής συμμετοχής (όπως σε άλλες χώρες της Ευρώπης)
Αθλητική Βιομηχανία
Αθλητική Βιομηχανία Αθλητική βιομηχανία είναι αναπτυσσόμενη Ο αθλητισμός είναι «business» Τα ποσά τα οποία διακινούνται αυξάνονται Ο όρος «αθλητισμός» διευρύνεται (π.χ., τουρισμός, αναψυχή κτλ) Η αθλητική βιομηχανία δεν είναι ενιαία
Αθλητική Βιομηχανία Βιομηχανία: «Παρόμοια Προϊόντα» «Ομοιότητες στον τρόπο παραγωγής των προϊόντων» «Παρόμοια Οικονομική Δραστηριότητα» Αμερική: Μία από τις 15 μεγαλύτερες - $212 δισεκατομμύρια Παράδειγμα – Άσκηση Μπορείτε να αναφέρετε παραδείγματα αθλητικών οργανισμών / προϊόντων ή και υπηρεσιών;
Παραδείγματα Nike ΕΠΟ ΑΟΔΘ ΠΑΟΚ Super Sport Sport time Trekking Hellas Club Med Χ Παιδική Κατασκήνωση ΕΚΟΦ Adidas Gymnasium Γυμναστήρια X Αθλητική Κατασκήνωση Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Στίβου Ντ. Μπέκαμ Χ Εταιρεία Αθλητικών χορηγιών Πανελλήνιος ΓΣ
3. Το Μοντέλο των Δύο Επιπέδων (Pitts and Stotlar, 1996) Τμήμα Παραγωγής Αθλητικού Προϊόντος Τμήμα Υποστήριξης του Αθλητικού Προϊόντος Διοικητικοί Αθλητικοί Οργανισμοί Α)Επαγγελματικό Αθλητισμό Β) Ερασιτεχνικό Αθλητισμό – Ολυμπιακό Κίνημα Γ) Πανεπιστημιακό Αθλητισμό Δ) Σχολικό Αθλητισμό 2. Εταιρείες Παραγωγής Αθλητικών Προϊόντων 3. Αθλητικές Εγκαταστάσεις 4. Αθλητικά ΜΜΕ 5. Αθλητικές Εταιρείες – Σύμβουλοι 6. Δημοτικοί Οργανισμοί π.χ., ΑΟ Δήμων 1. Επαγγελματικά κι Ερασιτεχνικά Σωματεία 2. Πανεπιστημιακός / Σχολικός Αθλητισμός 3. Αθλητικοί Οργανισμοί Δήμων 4. Γυμναστήρια 5. Επαγγελματίες Αθλητές 6. Αγώνες Αυτοκινήτων / αλόγων / κτλ.
Αθλητική Βιομηχανία Έχει Αναπτυχθεί Ραγδαία τα Τελευταία Χρόνια (π.χ. Αμερική 1987: $58 -1988: $63 -1999: $ 212) Λόγοι Περισσότερος Ελεύθερος Χρόνος Βελτίωση των Οικονομικών Συνθηκών Κάλυψη από τα ΜΜΕ Αυξανόμενος Αριθμός Αθλητικών Εγκαταστάσεων Αυξανόμενος Αριθμός Αθλητικών Διοργανώσεων Αθλητικό Μάρκετινγκ Διεθνοποίηση Εξειδίκευση Αθλητικών Προϊόντων για συγκεκριμένα τμήματα του πληθυσμού
Αθλητική Βιομηχανία Ποιοι είναι οι δείκτες Ανάπτυξης της Αθλητικής Βιομηχανίας; Χρήματα που Διακινούνται Αριθμός Εργαζομένων που Απασχολούνται Μισθοί Αριθμός Θεατών Αριθμός Συμμετεχόντων Ανάπτυξη Νέων Δραστηριοτήτων Επέκταση σε Διεθνής Αγορές
Προϊόντα έναντι Υπηρεσιών Παραδείγματα Αθλητικών Προϊόντων Αθλητική Ένδυση Αθλητική Υπόδηση Όργανα Γυμναστικής Παραδείγματα Αθλητικών Υπηρεσιών Γυμναστήρια Αθλητικές Συναντήσεις Αθλητικοί Αγώνες Αθλητικός Τουρισμός Προγράμματα Αναψυχής
Υπηρεσίες έναντι Προϊόντων 1. Δεν είναι χειροπιαστές 2. Δεν μπορούν να αποθηκευτούν 3. Δεν υπάρχει πάντα συνέπεια στην ποιότητα 4. Παρασκευάζεται και καταναλώνεται ταυτόχρονα Προϊόντα Είναι χειροπιαστά Μπορούν να αποθηκευτούν Μπορεί να ελεγχθεί η ποιότητα Παρασκευάζονται στα εργοστάσια και καταναλώνονται στους χώρους λιανικής πώλησης
Αθλητικές Υπηρεσίες Επιπλέον Οι αθλητικές υπηρεσίες καταναλώνονται σε δημόσιο χώρο και μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Συχνά χρειάζεται συνεργασία διαφορετικών ανταγωνιστικών οργανισμών (π.χ. τουρνουά, αθλητικοί σύλλογοι) Η ζήτηση παρουσιάζει μεγάλη περιοδικότητα (π.χ., γυμναστήρια) Οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ έχουν περιορισμένο έλεγχο στην ποιότητα του αθλητικού προϊόντος Ο αθλητισμός είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο κι επηρεάζει πολλούς παράγοντες της καθημερινής ζωής
Προβλήματα που Σχετίζονται με τα ειδικά χαρακτηριστικά του αθλητικού Προϊόντος 1. Η κοστολόγηση είναι πιο δύσκολή. 2. Η επικοινωνία / πωλήσεις είναι πιο δύσκολη. 3. Το προσωπικό είναι «μέρος» του τελικού προϊόντος 4. Το προσωπικό επηρεάζει (θετικά ή αρνητικά) την ικανοποίηση των πελατών. 5. Η ποιότητα των υπηρεσιών εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που είναι δύσκολο να ελεγχθούν. 6. Η εκτίμηση της ποιότητας είναι υποκειμενική 7. Δεν είναι εγγυημένο ότι οι ποιότητα των υπηρεσιών θα ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πελατών και σε αυτό που η διοίκηση υπόσχεται.
Προβλήματα που Σχετίζονται με τα ειδικά χαρακτηριστικά του αθλητικού Προϊόντος 8. Οι πελάτες συμμετέχουν στην διαδικασία και επηρεάζουν το τελικό προϊόν 9. Οι πελάτες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους 10. Η μαζική παραγωγή είναι δύσκολη 11. Είναι δύσκολο να συγχρονιστεί η προσφορά και η ζήτηση 12. Οι υπηρεσίες δεν μπορούν να επιστραφούν ή να ξανά-πουληθούν 13. Είναι δύσκολο να δοθούν στους καταναλωτές εγγύησης ποιότητας 14. Οι κοινωνικοί στόχοι πολλές φορές είναι δύσκολο να ορισθούν