«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου 2η Περιφέρεια Σχ. Συμβούλου Δημοτικής Εκπ/σης Π.Ε. Ευρυτανίας 2ο Δ.Σ. Καρπενησίου Πιλοτική εφαρμογή νέων ΠΣ Γ΄ φάση επιμόρφωσης «Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
«Γνωρίζω τις παράλληλες και τις τεμνόμενες ευθείες» Σχέδιο μαθήματος Μαθηματικά Δ΄ τάξης, Ενότητα 5, κεφ. 27 «Γνωρίζω τις παράλληλες και τις τεμνόμενες ευθείες»
ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ........................................................................................ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 23/10/2012 ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Γεωμετρία ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: «Γνωρίζω τις παράλληλες και τις τεμνόμενες ευθείες.» ΤΑΞΗ: Δ΄ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 45΄στην τάξη
Α) Γνώση και κατανόηση: ΣΤΟΧΟΙ: Α) Γνώση και κατανόηση: Να μάθουν να κάνουν τη διάκριση ανάμεσα στη γραμμή και στην ευθεία. (+) Να αναγνωρίσουν ευθείες, ευθύγραμμα τμήματα, τεμνόμενες, παράλληλες και κάθετες ευθείες. (ΠΣ, σελ 103 και Βιβλίο δασκάλου, σελ. 88) Να κατανοήσουν τη σημασία των γλωσσικών όρων, π.χ.: τεμνόμενη, τμήμα (ευθύγραμμο) (+) Να είναι σε θέση να κατασκευάσουν τεμνόμενες ή παράλληλες ευθείες. (+) (+): προσωπική επιλογή (επέκταση)
Β) Επικοινωνία και συνεργασία: Να εργαστούν σε ομάδες (ΠΣ) , για να ανακαλύψουν ευθύγραμμα τμήματα, τεμνόμενες, παράλληλες κλπ. στο περιβάλλον της τάξης. (+) Να συνεργαστούν (ΠΣ) , ώστε να παρουσιάσουν τη δουλειά τους με ωραίο τρόπο, σεβόμενοι το συμμαθητή τους. (+) Γ) Κριτική σκέψη και διερεύνηση (ΠΣ) : Όταν συναντούν ευθείες, να είναι σε θέση να εντοπίζουν τη μεταξύ τους σχέση. (+) Να αντιλαμβάνονται τη δυσκολία της σχεδίασης με ακρίβεια δύο κάθετων ευθειών. (+)
Δ) Σύνδεση με την κοινότητα (ΠΣ): Να χρησιμοποιούν τους οικείους πλέον μαθηματικούς όρους, κυριολεκτικά ή μεταφορικά, στην καθημερινή ζωή. (+) ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: - Πολυτροπικότητα (πολλαπλοί τρόποι απόδοσης της γνώσης – σύνδεση με ΤΠΕ) Πολύ-αισθητηριακή προσέγγιση (όραση, ακοή, αφή) Προσφορά υλικού κατάλληλου για ομάδες, αντίστοιχο των ικανοτήτων τους. ΥΛΙΚΑ: Ξυλομπογιές, χάρακας, γνώμονας, πλαστελίνη, καρτέλες με τα κεφαλαία γράμματα, αντικείμενα της τάξης
ΠΗΓΕΣ: ……………………………………… ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ (χρόνος): Μία ώρα περίπου. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Γνώση και κατανόηση: ΒΜ – α) και β) Επικοινωνία και συνεργασία: ΕΜ – άσκηση 1, βιωματική ανίχνευση ευθειών σε αντικείμενα της τάξης Κριτική διερεύνηση: εργασίες σελ. 71, ΕΜ – 2, 3, 4, 5. Η άσκηση 6 παρουσιάζει προβλήματα. Είναι δυνατόν να τα εντοπίσουν και οι μαθητές. Μπορεί, όμως, να δοθεί μια απάντηση (κατ΄ εκτίμηση). Σύνδεση με την κοινότητα: φύλλο εργασίας (κατ΄ οίκον)
Η αξιολόγηση ακολουθεί την αρχή της διαφοροποίησης. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Η αξιολόγηση ακολουθεί την αρχή της διαφοροποίησης. Οι μαθητές εργάζονται ατομικά σε φύλλο αξιολόγησης (κατασκευάζουν: σημείο (+), ευθεία, ευθύγραμμο τμήμα, δύο παράλληλες, δύο τεμνόμενες, δύο κάθετες, ορθή γωνία). Απαντούν προφορικά σε ερωτήσεις που ανιχνεύουν τη δυνατότητα για αξιοποίηση μαθηματικών όρων στην καθημερινή ζωή (παραλληλίζω = συγκρίνω, παράλληλα γεγονότα = συμβαίνουν συγχρόνως, αλλά δεν ταυτίζονται).
Συμπερασματικά: Κατά την καταγραφή του σχεδίου μαθήματος αναφερόμαστε στο σ υ γ κ ε κ ρ ι μ έ ν ο. Η πρώτη κατηγορία στόχων εντοπίζεται εύκολα και λειτουργεί ως οδηγός – καθοδηγεί. Οι δραστηριότητες μας καθοδηγούν, επίσης, στη διαδικασία ανίχνευσης και ορισμού των στόχων. Η χρήση του ρήματος, μάλλον ενδείκνυται, για τη διατύπωση στόχων. Η αξιολόγηση μπορεί να γίνει και με σχετικές δραστηριότητες σε άλλη διδακτική ώρα (ΤΠΕ, Τεχνικά, Θεατρική αγωγή…) Ως «κοινότητα» νοείται ο άλλος, οι άλλοι. Η τοπική κοινωνία, η κοινωνία, η σχολική κοινότητα, τμήμα ή πρόσωπα της κοινότητας, η οικογένεια κλπ.