Ο Ι Μ ΑΘΗΤΕΣ Π ΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Π ΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΝ Π ΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ Π ΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ Κ ΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ Αλ. Γκέτσιος, Σ. Μαραβέλια, Γ. Πανταζής, Αλ. Γκέτσιος 1, Σ. Μαραβέλια 1, Γ. Πανταζής 1, Αρ. Παραδείση & δρ. Αν. Γεωργιάδου Αρ. Παραδείση 1 & δρ. Αν. Γεωργιάδου 2 Αλ. Γκέτσιος, Σ. Μαραβέλια, Γ. Πανταζής, Αλ. Γκέτσιος 1, Σ. Μαραβέλια 1, Γ. Πανταζής 1, Αρ. Παραδείση & δρ. Αν. Γεωργιάδου Αρ. Παραδείση 1 & δρ. Αν. Γεωργιάδου 2 Moonrise 23/6/2005, Cape Sounion, Greece Anthony Ayiomamitis ELAICH - Educational linkage approach in cultural heritage 23 & 24 Φεβρουαρίου Καθηγητές Γενικών Λυκείων 4ου Γραφείου 2 Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04 ΔΔΕ Β΄Αθήνας
Το 19ο αιώνα το Ελληνικό κράτος αναγκάζεται να αναθέσει τη φύλαξη των μνημείων στους νομάρχες, τους καθηγητές και τους δασκάλους. Από το 1860 μια σειρά εγκυκλίων προς τις αστυνομικές αρχές, τους νομάρχες, τους έπαρχους, τους καθηγητές και τους δασκάλους, τους δασονόμους και οικονομικούς εφόρους απευθύνει θερμή προτροπή και παράκληση να επαγρυπνούν για τη διαφύλαξη των αρχαιοτήτων και την εφαρμογή του νόμου περί απαγόρευσης της εξαγωγής τους.ΑφόρμισηΑφόρμιση
οι έφηβοι μαθητές * * * Στη διαχείριση του Πολιτιστικού Περιβάλλοντος έχουν λόγο, αλλά και υποχρέωση, να συμβάλλουν ποικιλοτρόπως όλοι οι πολίτες και οι έφηβοι μαθητές ως εν δυνάμει πολίτες. Δεν αρκεί η τήρηση του νόμου και η υπεράσπιση του δίκαιου. Μπορούν….. * να συνεισφέρουν στην καταγραφή και την προβολή τους, * να υποδείξουν σημεία για εντοπισμό στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, * να συμβάλλουν στην ανάδειξη και την ένταξή τους στη σύγχρονη κοινωνική ζωή. Υπεύθυνοι για τη διαφύλαξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς Υπεύθυνοι για τη διαφύλαξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς
3028/2002 του Υπ.Πο. Για την Προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Άρθρο 3 «Περιεχόμενο της Προστασίας» …………………………………………………………………………. ζ) στην παιδεία, την αισθητική αγωγή και την ευαισθη- τοποίηση των πολιτών για την πολιτιστική κληρονομιά. 2039/92 κύρωση Διεθνούς Σύμβασης της Γρανάδας υποχρεώνει στην Πληροφόρηση και Εκπαίδευση: α. στην αφύπνιση ή στην αύξηση της ευαισθητοποίησης του κοινού, από τη σχολική ηλικία, στα θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην ποιότητα δομημένου περιβάλλοντος και της αρχιτεκτονικής έκφρασης. β. στο να καταστήσει εμφανή την ενότητα της πολιτιστικής κληρονομιάς και τους δεσμούς, που υπάρχουν ανάμεσα στην αρχιτεκτονική, τις τέχνες, τις λαϊκές παραδόσεις και τους τρόπους ζωής, είτε αυτά είναι σε επίπεδο ευρωπαϊκό, είτε σε εθνικό ή περιφερειακό.
Πότε μπορεί να αποκτηθεί αυτή η παιδεία; Στο σχολείο επιχειρείται η ευαισθητοποίηση των εκκολαπτόμενων πολιτών στη κατεύθυνση της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, μέσα από μαθήματα και πολιτιστικές εκδηλώσεις, αλλά όχι συστηματικά. Δυστυχώς, τουλάχιστον στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, οι διδακτικοί στόχοι που αφορούν στο συναισθηματικό τομέα, που αφορά στην ανάπτυξη αξιών και στάσεων, σπάνια αξιολογούνται αν και κατά πόσο επιτεύχθηκαν.
Η μάθηση μέσα από διερευνητική πορεία και βιωματικές/συμμετοχικές δραστηριότητες αποτελεί την πιο ασφαλή μέθοδο για την καλλιέργεια αξιών για τον καθορισμό στάσης ζωής των πολιτών. Πώς μπορεί να αποκτηθεί αυτή η παιδεία; Η επιλογή των σχολείων και των μαθητών στο πιλοτικό πρόγραμμα Σχολεία ανοικτά σε καινοτόμες δραστηριότητες πέραν του ωρολογίου προγράμματος (Περιβαλ λοντικής εκ/σης, Πολιτιστικά, Αγωγής Υγείας.) Ευκολία πρόσβασης στην Πολυτεχνειούπολη Εθελοντική συμμετοχή μαθητών με σύμφωνη γνώμη της οικογένειας Πολλή καλή γνώση Αγγλικών
Σύγχρονες Παιδαγωγικές και Διδακτικές αρχές που ακολουθήθηκαν
Γνωστικού τομέα Απόκτηση γνώσεων και ανάπτυξη νοητικών διαδικασιών από τη διδασκαλία. Συναισθηματικού τομέα Αποβλέπουν στο συναισθηματικό κόσμο στην ευαισθητοποίηση των εκπαιδευομένων. Διαμόρφωση στάσεων ζωής και αξιών. Ψυχοκινητικού τομέα Απόκτηση κινητικών δεξιοτήτων π.χ. με την εφαρμογή εργαστηριακών τεχνικών, ελεύθερου σχεδίου κ.α. Ισόρροποι διδακτικοί στόχοι σε όλους τους τομείς κατά Bloom
Διασύνδεση εκπαιδευτικών φορέων 1 ου ΓΕΛ Ν. Ψυχικού, 1 ου ΓΕΛ Παπάγου, 2 ου ΓΕΛ Χολαργού Συνεργασία δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων Δευτεροβάθμιας - Τριτοβάθμιας Εκπαιδευτική επίσκεψη σε εργαστήρια και Βιομηχανικές μονάδες Διασχολική συνεργασία μεταξύ τριών Γενικών Λυκείων της Β΄Δ/νσης Δ.Ε. Αθήνας:
Διαθεματικότητα Θεματολογία σχετιζόμενη με μαθήματα των ΑΠΣ ΠροστασίαΜνημείων Επιστήμες Φυσική, Χημεία, Βιολογία Πραγματολογικά Ιστορία, Γεωγραφία, Θρησκευτικά, Δίκαιο και Θεσμοί Τεχνολογία Μηχανική, Πληροφορική (Τηλεδιάσκεψη, GIS ), Ηλεκτρονικά όργαναΤέχνες Αρχιτεκτονική, γλυπτική, ελεύθερο & γραμμικό σχέδιο, εικαστικά Γλωσσικά Ελληνικά, Αγγλικά, Ιταλικά, Αρχαίες γλώσσες και διάλεκτοι Μαθηματικά Στατιστική, Γεωμετρία
Βιωματική Μάθηση
ΕποπτείαΕποπτεία
Διάλογος με τους μαθητές Καταγραφή ερωτήσεων
τα 8 είδη ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Λ ΟΓΙΚΟ- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ Υπολογισμοί, ταξινομή σεις, ιεραρχήσεις, γενικεύσεις, ερμηνείες κ.ά Λ ΟΓΙΚΟ- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ Υπολογισμοί, ταξινομή σεις, ιεραρχήσεις, γενικεύσεις, ερμηνείες κ.ά ΕΝΔΟ- ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ Έκφραση συναισθημάτων, στοχασμοί, επιλογές, ατομικές εργασίες, νοηματοδοτήσεις, αυτό-αξιολόγηση κ.ά. ΔΙΑ-ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ Συνεργατική μάθηση, ομαδικές εργασίες, ανταλλαγή απόψεων, συλλογικές διαδικασίες, αλληλοδιδασκαλία, κ.ά ΧΩΡΙΚΗ Γραφικές αναπαραστά σεις μοντελοποιήσεις,, εικαστικές αποδόσεις ΚΙΝΑΙΣΘΗΤΙΚΗ Κατασκευές, σχέδια, δραματοποιήσεις ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΤΙΚΗ Παρατήρηση, αξιοποίηση χαρακτιριστικών περιβάλλοντος, κατηγοριοποιήσεις ΜΟΥΣΙΚΗ Μουσικές αποδόσεις εννοιών/ καταστάσεων, ηχητικές επενδύσεις, ρυθμικές εκφράσεις ΓΛΩΣΣΙΚΗ Γραπτές εργασίες, αφηγήσεις, διάλογος, αντιπαραθέσεις, μονολογίες, παρουσιάσεις, απαγγελίες, εκθέσεις, περιλήψεις κ.ά.ΓΛΩΣΣΙΚΗ Διαθεματικότητα – Εξακτίνωση σε περισσότερα είδη νοημοσύνης (κατά Gardner)
Διαμορφωτική αξιολόγηση μαθητών Επίσκεψη Ακρόπολη και Μουσείο Ακρόπολης (9 ερωτήσεις) Α:19.2/100, Β: 86.0/1009 ερωτήσεις Πολιτιστική Κληρονομιά & Περιβάλλον (12 ερωτήσεις) Α: 40.6/100, Β: 74.6/10012 ερωτήσεις Ιστορικά Υλικά & Κατασκευές - Παθολογία & Φθορά (7 ερωτήσεις) Α: 57.1/100, Β: 75.8/1007 ερωτήσεις Συμβατά και Αποτελεσματικά Υλικά και Επεμβάσεις Συντήρησης (7 ερωτήσεις) Α: 64.8/100, Β: 93.0/1007 ερωτήσεις Αντισεισμική προστασία Μνημείων - Tσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ (11 ερωτήσεις) Α: 47.5/100, Β: 86.5/10011 ερωτήσεις
Εσωτερική αξιολόγηση κατά διδάσκοντα της μεθοδολογίας και του διδακτικού υλικού Ι. Ήταν κατανοητά: AVERAGE, STDEV Ι1. Το μάθημα; 3.85, 0.44 Ι2. Τα παραδείγματα; 3.86, 0.38 Ι3. Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις σας; 3.86, 0.36 ΙΙ. Ήταν σαφή: ΙΙ1. Το εκπαιδευτικό υλικό; 3.99, 0.38 ΙΙ2. Η παρουσίαση; 3.80, 0.55 ΙΙΙ. Ήταν εποικοδομητικά και διδακτικά: ΙΙΙ1. Το εργαστήριο; 4.00, 0.52 ΙΙΙ2. Η επί τόπου εργασία; 4.11, 0.42 ΙΙΙ3. Η επίσκεψη; 4.28, : Καθόλου, 2: Όχι ιδιαίτερα, 3: Ικανοποιητικά, 4. Πολύ καλά, 5. Εξαιρετικά
Εσωτερική αξιολόγηση διδασκόντων, μεθοδολογίας, διδακτικού υλικού 1: Καθόλου, 2: Όχι ιδιαίτερα, 3: Ικανοποιητικά, 4. Πολύ καλά, 5. Εξαιρετικά
Εσωτερική αξιολόγηση διδασκόντων, μεθοδολογίας, διδακτικού υλικού 1: Καθόλου, 2: Όχι ιδιαίτερα, 3: Ικανοποιητικά, 4. Πολύ καλά, 5. Εξαιρετικά
Παρουσίαση προγράμματος, Διάχυση Γνώσεων και Αξιών Εκδηλώσεις διάχυσης γνώσεων και εμπειριών ενδοσχολικά και στις τοπικές κοινωνίες Εκθέσεις φωτογραφίας, ελευθέρων σχεδίων, προβολή video, δραματοποίηση Εμπλουτισμός σχολικών ιστοσελίδων με άρθρα, και εικονικό υλικό Δημιουργία και δημοσίευση Blogs στο διαδίκτυο
ΕπιλογικάΕπιλογικά Υποχρεωτική ζώνη πολιτιστικών & περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων πέραν του ωρολογίου προγράμματος «Κρίσιμη Μάζα» καθηγητών μετεκπαιδευμένων στην Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς που θα συγκροτούν διεπιστημονική /παιδαγωγική ομάδα για ανάληψη και οργάνωση δραστηριοτήτων. Πρόσβαση στα Εργαστήρια των Πολυτεχνείων και των άλλων ΑΕΙ,για τη γνωριμία με τις μη καταστρεπτικές και συμβατικές εργαστηριακές τεχνικές. Ανοικτές επισκέψεις σε σχετικές με το αντικείμενο Βιομηχανικές Μονάδες Επιπροσθέτως όλες οι δράσεις συμβάλλουν, έμμεσα, στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό των μαθητών