Κεφάλαιο 7: Ηλεκτρονικό Εμπόριο (Η.Ε) 7.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του Η.Ε 7.2 Τα επίπεδα διάκρισης του Η.Ε 7.3 Οι επιπτώσεις του Η.Ε στον χώρο των συναλλαγών.
7.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του Η.Ε Η.Ε: •οποιαδήποτε μορφή εμπορικής συναλλαγής η οποία πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικών δικτύων •με την υποστήριξη των τεχνολογιών των επικοινωνιών και των πληροφοριών.
Η δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων... •Η επιχειρηματική δραστηριότητα μεταφέρεται από τους εμπορικούς δρόμους των πόλεων •στα ηλεκτρονικά περάσματα του Ιντερνέτ Με αποτέλεσμα •την δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων •τα οποία μέσω των ηλεκτρονικών τους διευθύνσεων •προβάλλουν τα εμπορεύματα τους 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο.
Οι υπηρεσίες που προσφέρει ένα Ηλεκτρονικό κατάστημα... •Υπηρεσίες ενημέρωσης –Τι προϊόντα υπάρχουν, πως μπορώ να τα δω. –Ποια είναι η τιμολόγηση τους. –Πως μπορώ να τα παραλάβω, εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής κλπ. •Υπηρεσίες αναζήτησης –Θεματικοί κατάλογοι –Αναζήτηση με λέξεις κλειδιά –Εικονικές διαδραστικές βιτρίνες.
•Υπηρεσίες παραγγελιών –Δημιουργία λίστας προϊόντων που παραγγέλθηκαν (καλάθι παραγγελιών). –Υπηρεσία τιμολόγησης προϊόντων που μπήκαν στο καλάθι •Υπηρεσίες αποπληρωμής –Επιλογή τρόπου πληρωμής των αγορασθέντων προϊόντων –Πιστωτική κάρτα, αντικαταβολή, παραλαβή από το κατάστημα. •Υπηρεσίες παράδοσης προϊόντων –Παράδοση στο χώρο επιλογής του πελάτη –Σε ορισμένα προϊόντα (λογισμικά, CD, e-BOOK, κλπ) η πώληση γίνεται μέσω της βασικής υπηρεσίας EDI.
7.2 Τα επίπεδα διάκρισης του Ηλεκτρονικού Εμπορίου. •Δύο είναι οι κύριες διαδρομές στο τομέα των συναλλαγών –Η διαδρομή παραγωγού και καταναλωτή –Η διαδρομή παραγωγού και προμηθευτή
Business To Business (B 2 B) •Διασύνδεση παραγωγού με προμηθευτές πρώτων υλών και διακινητών προϊόντων. –Διεύρυνση των επιλογών και επίτευξη καλύτερων τιμών σε πρώτες ύλες κλπ –Συγκρότηση γιγαντιαίων ηλεκτρονικών δικτύων πώλησης –Παγκόσμια διάσταση της αγοράς προμηθευτών.
Business to Consumer (B 2 C) •Διασύνδεση παραγωγών και καταναλωτών Είναι η πλέον γνωστή μορφή του Η.Ε –Οι παραγωγοί δημιουργούν τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. –Οι καταναλωτές έρχονται σε απευθείας επαφή με τους παραγωγούς μέσω του Ιντερνετ. –Οι παραδοσιακοί μεσάζοντες συρρικνώνονται –Νέες μορφές ενδιάμεσων καταστάσεων εμφανίζονται εκμεταλλευόμενες την ισομορφία του διαδικτύου.
7.3 οι επιπτώσεις του Η.Ε στον χώρο των συναλλαγών •Η μετάβαση στη νέα εποχή θα προκαλέσει τριβές και εντάσεις. •Οι μικρές επιχειρήσεις πρέπει να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις. •Οι μεγάλες επιχειρήσεις πρέπει να γίνουν περισσότερο ευέλικτες.
Οι επιχειρήσεις.. •Μειώνουν δραστικά το κόστος λειτουργία των (ενοίκια, προσωπικό, κλπ) •Απευθύνονται σε μια τεράστια σε μέγεθος αγορά, χωρίς χρονικούς και γεωγραφικούς περιορισμούς. •Αναζητούν καλύτερους και φθηνότερους προμηθευτές.
Οι καταναλωτές •Έχουν πλέον την δυνατότητα να ψωνίζουν από την οθόνη του Η/Υ. •Δεν υπόκεινται σε χωροχρονικούς περιορισμούς. •Βελτιώνουν θεαματικά τις επιλογές τους •Έχουν την δυνατότητα να αναζητήσουν το προϊόν της αρεσκείας τους σε καλύτερες τιμές.
•Ο ανταγωνισμός εντείνεται. •Η επιχειρηματική δραστηριότητα αποκτά παγκόσμια διάσταση. •Η κίνηση από τους παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους των πόλεων, μεταφέρεται στις ηλεκτρονικές λεωφόρους των πληροφοριών. •Οι πελάτες επιλέγουν τα προϊόντα της αρεσκείας τους μέσα από τα εικονικά ράφια των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Το τοπίο στις εμπορικές συναλλαγές μεταβάλλεται ριζικά.