Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΜΕΣΗ TEXΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΥΠΡΟ: ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ 1946, περίοδος Β’ Παγκοσμίου πολέμου: Εισαγωγή του θεσμού του Συστήματος Μαθητείας 1951: Ίδρυση Τεχνικής Σχολής Λευκωσίας 1956: Ίδρυση Τεχνικής Σχολής Λεμεσού “…Μεταξύ των πρώτων μελημάτων των Εκπαιδευτικών Αρχών της Νήσου, ευθύς ως η Κύπρος απέκτησεν την αναξαρτησίαν της, υπήρξεν η ίδρυσις Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαιδεύσεως” 1961-1962: Ίδρυση Τεχνικής Σχολής Ξερού. Επίσης, λειτουργία τριών Δημοσίων Εμπορικών Επαγγελματικών Σχολών σε Λευκωσία, Μόρφου και Κερύνεια 1962-1963: Ίδρυση Επαγγελματικής Σχολής Λάρνακας και Τεχνικής Σχολής Πόλης 1963-1964: Ίδρυση Τεχνικής Σχολής Αμμοχώστου 1969-1970: Ίδρυση Τεχνικής Σχολής Πάφου
ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΥΠΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΥΠΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ Στην Α’ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας Στη Β’ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας Στην Τεχνική Σχολή Μακάριος Γ’ Λευκωσίας Στην Α’ Τεχνική Σχολή Λεμεσού Στη Β’ Τεχνική Σχολή Λεμεσού Στην Γ’ Τεχνική Σχολή Λεμεσού Στη νέα Τεχνική Σχολή Λάρνακας Στην Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου Λάρνακας
Στην Τεχνική Σχολή Πάφου Στην Τεχνική Σχολή Παραλιμνίου Στην Περιφερειακή Τεχνική και Γεωργική Σχολή Αυγόρου καθώς και Στο Λύκειο και Τεχνική Σχολή Πόλης Χρυσοχούς Επίσης: Στο Γυμνάσιο και Λύκειο Αγρού, λειτουργεί τμήμα Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Τεχνών ενώ, από το 2000, λειτουργεί και η Εσπερινή Τεχνική Σχολή Λευκωσίας. ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, σε διάφορες Τεχνικές Σχολές παγκύπρια, προσφέρονται ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ του ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ, καθώς και διάφορα ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΑ ΚΑΙ ΒΡΑΔΙΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Το σύνολο των μαθητών που φοιτούν σε Λύκεια και Τεχνικές Σχολές κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά ανέρχεται στις 27000, από τους οποίους οι 4105 (ποσοστό 15,2%) φοιτούν σε Τεχνικές Σχολές. Επί συνόλου 4105 μαθητών, 3212 μαθητές (ποσοστό 78,24%) παρακολουθούν Προγράμματα πρακτικής κατεύθυνσης. Στο Σύστημα Μαθητείας φοιτούν παγκύπρια (Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα και Πάφο) 239 μαθητευόμενοι (133 στο Α’ έτος και 106 στο Β’ έτος), οι οποίοι στο σύνολό τους είναι αγόρια. Στην Εσπερινή Τεχνική Σχολή Λευκωσίας φοιτούν 127 άτομα (96 μαθητές και 31 μαθήτριες), ενώ στα Απογευματινά/Βραδινά τμήματα των Τεχνικών Σχολών φοιτούν σε διάφορα προγράμματα (μικρής, μονοετούς, διετούς ή και τριετούς διάρκειας) περί τους 1200 σπουδαστές. Στις Τεχνικές Σχολές λειτουργούν, επίσης, ειδικές μονάδες, που προσφέρουν προ-επαγγελματική εκπαίδευση σε σύνολο 42 παιδιών.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΥΠΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ Τα Προγράμματα τυπικής φοίτησης είναι διάρκειας 3 χρόνων, και καταλήγουν σε απολυτήρια ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ με τα απολυτήρια Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, για σκοπούς περαιτέρω σπουδών σε ΑΑΕΙ και για σκοπούς εργοδότησης. Στην Α΄ Τάξη οι μαθητές έχουν κοινό πρόγραμμα Κλάδου, Θεωρητικής ή Πρακτικής Κατεύθυνσης. Στη Β΄ Τάξη οι μαθητές επιλέγουν Ειδικότητα Τα μαθήματα διακρίνονται σε πέντε κατηγορίες: Μαθήματα Κοινού Κορμού Συναφή Μαθήματα Επιλεγόμενα Μαθήματα Τεχνολογικά / Εργαστηριακά Μαθήματα Κλάδου Τεχνολογικά / Εργαστηριακά Μαθήματα Ειδικότητας
ΚΛΑΔΟΙ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΛΑΔΟΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ, ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΨΥΚΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ, ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΑΣ ΞΥΛΟΥΡΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΠΛΟΠΟΙΙΑΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΠΙΠΛΩΝ
ΚΛΑΔΟΙ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΛΑΔΟΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗΣ ΕΝΔΥΣΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΩΝ ΜΟΔΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΚΑΙ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΩΝ
ΚΛΑΔΟΙ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΛΑΔΟΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ – ΕΡΓΑΛΕΙΟΜΗΧΑΝΩΝ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ, ΘΕΡΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΨΥΚΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΣΥΓΚΟΛΛΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΔΙΚΥΚΛΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΩΝ, ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ ΟΙΚΙΑΚΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ, ΨΥΞΗΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΤΩΝ ΞΥΛΟΥΡΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΠΛΟΠΟΙΙΑΣ ΞΥΛΟΥΡΓΙΚΗΣ - ΕΠΙΠΛΟΠΟΙΙΑΣ
ΚΛΑΔΟΙ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΛΑΔΟΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗΣ ΑΡΓΥΡΟΧΟΪΑΣ - ΧΡΥΣΟΧΟΪΑΣ ΕΝΔΥΣΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΙΔΩΝ ΕΝΔΥΣΗΣ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΚΑΙ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ - ΤΡΑΠΕΖΟΚΟΜΙΑΣ ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΑ ΚΑΙ ΒΡΑΔΙΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΡΙΕΤΟΥΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΕΤΟΥΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΜΟΝΟΕΤΟΥΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΙΚΡΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΣΕ ΕΝΟΤΗΤΕΣ (MODULES) ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΜΤΕΕ Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (Μέτρο 2.2.2 “Βελτίωση και ενίσχυση της ΜΤΕΕ”) ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ, ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ σε ότι αφορά τον αριθμό των ειδικοτήτων και, γενικά, την όλη δομή και φιλοσοφία που διέπει την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Παρατηρούνται, επίσης, σοβαρές αδυναμίες που απορρέουν από το προφίλ και τις προσδοκίες των αποφοίτων της ΜΤΕΕ, καθώς και την έλλειψη σαφούς διαχωρισμού μεταξύ των στόχων της Θεωρητικής και της Πρακτικής κατεύθυνσης. Τέλος, εντοπίζονται πολύ σοβαρά περιθώρια βελτίωσης στο θέμα του Συστήματος Μαθητείας και στον τομέα της διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Προτεραιότητες της ΕΕ στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Αύξηση της ελκυστικότητας της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Διασφάλιση της ποιότητας στην παρεχόμενη ΕΕΚ Μείωση του αριθμού των εκροών από το εκπαιδευτικό σύστημα Εφαρμογή νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων, όπως η εισαγωγή της Πληροφορικής και προγραμμάτων eLearning Διά βίου εκπαίδευση, κατάρτιση και επαγγελματική καθοδήγηση Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
Προτεραιότητες της ΕΕ στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ανάπτυξη και εφαρμογή κοινών “μηχανισμών και εργαλείων” διαφάνειας, πιστοποίησης και κατοχύρωσης Επαγγελματικών Προσόντων (“European instruments and tools”), όπως -Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (European Qualifications Framework, EQF), -το European Credit System for Vocational Education and Training (ECVET) και -το EUROPASS
Ανταπόκριση της Κύπρου Η Κύπρος ανταποκρίνεται σε ικανοποιητικό βαθμό στις διάφορες υποχρεώσεις της στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όμως υπάρχουν αρκετά περιθώρια βελτίωσης και εκτιμάται ότι, σταδιακά, θα πρέπει να συνεχιστεί η προώθηση των διαφόρων στόχων και προτεραιοτήτων που έχει θέσει η ΕΕ.
Ανταπόκριση της Κύπρου Με την ένταξή μας στην ΕΕ η Κύπρος συμμετέχει ως πλήρες μέλος στις Συναντήσεις των Διευθυντών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Directors General for Vocational Training, DGVT), στις Συνεδρίες της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Επαγγελματική Κατάρτιση (Advisory Committee on Vocational Training, ACVT) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις Συνεδρίες της Συμβουλευτικής Ομάδας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προώθηση του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (European Qualifications Framework), σε Συναντήσεις των Διοικητικών Συμβουλίων και άλλες δραστηριότητες του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος Κατάρτισης ETF (European Training Foundation) και του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης CEDEFOP,
Ανταπόκριση της Κύπρου παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα δρώμενα και καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, στα πλαίσια των δυνατοτήτων της, και σύμφωνα με τα δικά της δεδομένα, να ανταποκριθεί στις διάφορες υποχρεώσεις της και να συνεισφέρει στην προώθηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Σημαντική πρόοδος έχει επιτευχθεί από πλευράς Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στην προώθηση του τομέα Αξιοποίησης των Ευρωπαϊκών Ταμείων για στήριξη της ανάπτυξης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στην εφαρμογή νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων, (όπως η εισαγωγή της Πληροφορικής και προγραμμάτων eLearning), καθώς και στον τομέα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Ανταπόκριση της Κύπρου Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προσφέρει προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης, γενικά, καθώς και προγράμματα προ-επαγγελματικής κατάρτισης για νεαρά άτομα με ειδικές ανάγκες. Τέλος, το Υπουργείο έχει αρχίσει την προώθηση του τομέα της Διασφάλισης της Ποιότητας στην παρεχόμενη ΕΕΚ, ενώ διάφορες άλλες προτεραιότητες προωθούνται από κοινού με άλλα συναρμόδια Υπουργεία. Αναφέρουμε, ακόμη, πληροφοριακά, ότι η Διεύθυνση ΜΤΕΕ ετοίμασε Πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο και ενέκρινε την Ίδρυση και Λειτουργία Επιτροπής για την προώθηση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων στην Κύπρο, (National Qualifications Framework), που συνιστά μια από τις προτεραιότητες της Ε.Ε στον τομέα της ΕΕΚ.
ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΗ ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΤΗΣ ΕΕ Προώθηση της Ευρωπαϊκής συνεργασίας στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Διακήρυξη της Κοπεγχάγης (2002) (“στρατηγική για τη βελτίωση της ποιότητας και ελκυστικότητας της ΕΕΚ”) “Ανακοινωθέν του Μάαστριχτ” (2004) “Ανακοινωθέν του Ελσίνκι” (2006) “Ανακοινωθέν του Bordeaux” (2008) “Ανακοινωθέν του Bruges” (2010) “Ανακοινωθέν της Κύπρου” (2012)
Οι γενικοί στόχοι της UNESCO στον τομέα της Τεχνικής και ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ: ΠΟΙΑ ΜΕΤΡΑ ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Οι γενικοί στόχοι της UNESCO στον τομέα της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης διεθνώς, ταυτίζονται με εκείνους της ΕΕ. (Έκθεση της UNESCO με τίτλο “Participation in formal Technical and Vocational Education and Training Programmes Worldwide: Aninitial Statistical Study” (Έκδοση 2006) (www.unevoc.org/publications/) Διασφάλιση της ποιότητας Προώθηση της διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης Ανάπτυξη επαγγελματικών και άλλων δεξιοτήτων (όπως, οι λεγόμενες “απαλές δεξιότητες”- “soft skills”, δηλαδή η επικοινωνία, η διαπραγμάτευση και η ομαδική εργασία)
ΤΑ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΑ ΜΕΤΡΑ που λαμβάνονται για την αναβάθμιση του κύρους της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι τα ακόλουθα: Απονομή τίτλων που να τονίζουν το συσχετισμό και την ισοδυναμία των Επαγγελματικών και των Ακαδημαϊκών Προσόντων Για παράδειγμα: Στην Αγγλία, εκδίδονται τίτλοι με την ονομασία “Vocational” or “Applied A-Level” ενώ στη Γαλλία εκδίδονται τα λεγόμενα “Baccalaureate Professionnel” Ανάπτυξη αυξημένων ευκαιριών και διεξόδων για μετάβαση από τα Επαγγελματικά Προγράμματα Σπουδών προς τα Ακαδημαϊκά Προγράμματα (π.χ με την αθροιστική απόκτηση τίτλων σπουδών Προγραμμάτων μικρής διάρκειας σε ενότητες-“Modules”) Παροχή περισσοτέρων ευκαιριών εργοδότησης σε αποφοίτους ΤΕΕ Κατοχύρωση των Επαγγελματικών Προσόντων, που εκτιμάται διεθνώς ότι συνιστά τη σημαντικότερη στρατηγική για την αναβάθμιση του κύρους της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
«Στρατηγική της σύνδεσης« (παράδειγμα Η.Β και Γαλλίας) ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΙΣΟΤΙΜΙΑΣ ΚΑΙ ΥΠΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ/ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΧΩΡΕΣ «Στρατηγική της Επαγγελματικής προώθησης" (παράδειγμα Αυστρίας και Γερμανίας) «Στρατηγική του αμοιβαίου εμπλουτισμού " (παράδειγμα Φιλανδίας και Νορβηγίας) «Στρατηγική της σύνδεσης« (παράδειγμα Η.Β και Γαλλίας) «Στρατηγική της ενοποίησης« (παράδειγμα Σκωτίας και Σουηδίας) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΛΛΩΝ ΧΩΡΩΝ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 1ο Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση μπορεί να ερμηνεύεται και να εφαρμόζεται διαφορετικά σε κάθε διαφορετική χώρα. Θα πρέπει, επομένως, η κάθε χώρα να μελετά, με τη βοήθεια εμπειρογνωμόνων, και να διαφοροποιεί το δικό της σύστημα, σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες, χωρίς, απαραίτητα, την εισαγωγή “μοντέλων” από άλλες χώρες ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 2ο Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση στοιχίζει, χωρίς αμφιβολία, περισσότερο. Όμως, δεν πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μόνο την οικονομική πλευρά του ζητήματος, γιατί, σε κάθε χώρα, “η άγνοια κοστίζει περισσότερο από την εκπαίδευση” ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 3ο Όταν ανοικοδομούμε εκπαιδευτικά συστήματα, θα πρέπει να διασφαλίζουμε ότι η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση έχει τα ίδια, αν όχι και περισσότερα δικαιώματα
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 4ο Στον ανασχεδιασμό της Δημόσιας ΜΤΕΕ θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τη βελτίωση και την ελκυστικότητα των προγραμμάτων, το στάτους των πιστοποιητικών και τις ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ των μαθητών, των γονιών και της κοινωνίας ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 5ο Η προσφορά της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης θα πρέπει να αποτελεί συνεχές μέρος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 6ο Η ποιότητα ζωής που μπορεί να απολαμβάνει μια χώρα είναι ευθέως και θετικά ανάλογη με το βαθμό στον οποίο οι κάτοικοί της κατανοούν και χειρίζονται αποτελεσματικά την υπάρχουσα Τεχνολογία, καθώς και από το βαθμό δημιουργικής ανάπτυξης νέας Τεχνολογίας. Είναι πεποίθηση πολλών παιδαγωγών, βασισμένη στη διεθνή εμπειρία, ότι μέσω της Τεχνικής/Επαγγελματικής Εκπαίδευσης μπορούμε να δώσουμε κίνητρα στους ανθρώπους, να τους πείσουμε να μάθουν, να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, προσόντα και στάσεις, τα οποία θα χρειαστούν στην εργασία τους, σε μια κοινωνία που χαρακτηρίζεται από τις γρήγορες αλλαγές και την υψηλή τεχνολογία, έτσι ώστε να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους, να εξυπηρετούν κάποιο χρήσιμο σκοπό και να είναι ευτυχείς.
ΣΕΝΑΡΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΜΤΕΕ Μέσα στα πλαίσια του διαλόγου για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση εισηγούμαστε όπως μελετηθούν τα ακόλουθα εναλλακτικά Σενάρια: ΣΕΝΑΡΙΟ 1ο Βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος ΣΕΝΑΡΙΟ 2ο Διαχωρισμός Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: Δημιουργία “Τεχνολογικών Λυκείων” και “Επαγγελματικών Σχολών”
ΣΕΝΑΡΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΜΤΕΕ ΣΕΝΑΡΙΟ 3ο Συστέγαση τμημάτων των Ενιαίων Λυκείων σε υφιστάμενες Τεχνικές Σχολές σε όλες τις πόλεις ΣΕΝΑΡΙΟ 4ο Ενοποίηση ΜΤΕΕ και Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης: α) Μερική ενοποίηση- Εισαγωγή Προγραμμάτων ΜΤΕΕ σε επιλεγμένα Λύκεια ή β) Πλήρης ενοποίηση- Εισαγωγή Προγραμμάτων ΜΤΕΕ σε όλα τα Λύκεια
ΑΛΛΕΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ -Επέκταση του θεσμού των Εσπερινών Τεχνικών Σχολών και σε άλλες πόλεις -Ίδρυση και λειτουργία Σχολών Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης. ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΔΙΕΞΟΔΩΝ ΓΙΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΕΜΠΛΟΚΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΜΤΕΕ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗΣ ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΜΤΕΕ
ΛΗΨΗ ΤΕΛΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΣΤΕΡΟ ΣΕΝΑΡΙΟ: ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ/ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΩΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΠΙΤΕΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ “… Θα ήθελα να ξέρετε ότι είμαι περήφανος που είμαι απόφοιτος Τεχνικής Σχολής… Είμαι σίγουρος ότι οι φοιτητές των Τεχνικών Σχολών της Κύπρου δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από κανέναν άλλο ακαδημαϊκό οργανισμό ανά τον κόσμο. Το ήθος της σκληρής εργασίας που μεταβιβάζεται σε κάθε απόφοιτο Τεχνικής Σχολής είναι ένα αναλλοίωτο χάρισμα και σ’ αυτό οφείλω τα μέγιστα της ακαδημαϊκής μου πορείας…” Γιώργος Κ., πρόσφατα απόφοιτος της Τεχνικής Σχολής Αγίου Λαζάρου Λάρνακας στον κλάδο Μηχανικής Αυτοκινήτων και, μετέπειτα, φοιτητής Διδακτορικού στο πανεπιστήμιο City University of New York
ΕΠΙΤΕΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ
“Η Τεχνική Εκπαίδευση έχει και παρόν, έχει και μέλλον… σε πείσμα των καιρών και των ανθρώπων”
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ Χαράλαμπος Λ. Κωνσταντίνου Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Λευκωσία cconstantinou@moec.gov.cy