Διδακτική εφαρμογή ενός προγράμματος νοητικού χάρτη στην Ιστορία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
« ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ » Μια Πρώτη Γνωριμία. Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Λογισμικό που υποστηρίζει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τη μετάδοση.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Concept Maps - Inspiration
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Η χρήση του kidspiration στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας
 Ερώτημα – Προβληματισμός: Περιέργεια- Πρόκληση-Εξερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία μαθητών  Συζήτηση τρόπων εργασίας -σκέψης μαθητών Παρέμβαση.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
Ορισμός εννοιολογικού χάρτη
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Χαρτογραφώ- Κατανοώ- Δημιουργώ
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Επιμόρφωση πολλαπλασιαστών στα διαδραστικά συστήματα
Πρόγραμμα Kidspiration
Κατασκευή σεναρίου διδασκαλίας με τη χρήση εργαλείων web 2.0
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Συμβολική αναπαράσταση της γνώσης
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Ιστορίας
Διδασκαλια και Μαθηση με Χρηση ΤΠΕ
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση.
Διδάσκοντας Συστημική Βιολογία: Μια Μέθοδος Ενεργούς Μάθησης (του Anuj Kumar,2005) Γιώτα Πασχαλίδου.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία (Roblyer) Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Ενσωμάτωση εργαλείων.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ «Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα»
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Συνεδρία 8 Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Yopp, H., & Yopp, R.(2000). Sharing informational text with young children The reading teacher,53(5), «Μοιράζοντας τα πληροφοριακά κείμενα στα.
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Παιχνίδι και Παιδική Ηλικία
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ (concept mapping)
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ (Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ.
Χαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες (concept maps)
Εννοιολογικοί χάρτες στην εκπαιδευτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Ιστορίας
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτική εφαρμογή ενός προγράμματος νοητικού χάρτη στην Ιστορία 5ο Συνέδριο στη Σύρο - ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Περιεχόμενα παρουσίασης σκοπός έρευνας διάκριση «χαρτογράφησης του νου» αισθητηριακοί τύποι μαθητών μεθοδολογία έρευνας εφαρμογή σεναρίου συμπεράσματα Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Σκοπός της έρευνας να διαπιστώσει το βαθμό στον οποίο η κατασκευή ενός νοητικού χάρτη, από τους μαθητές της Στ΄ τάξης δημοτικού, διευκολύνει τη μελέτη της Ιστορίας, και επίσης κατά πόσο ανταποκρίνεται αυτή η δράση στον τύπο μάθησης του κάθε μαθητή (οπτικό, ακουστικό, κιναισθητικό). Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

διάκριση χαρτογραφήσεων Concept mapping ή εννοιολογική χαρτογράφηση, είναι η τεχνική που αναπτύχθηκε από τον Novak τη δεκαετία του 1960 και αφορά στην αναπαράσταση των εννοιών και των μεταξύ τους αλληλεξαρτήσεων με κόμβους και συνδέσεις, αντιπροσωπεύοντας γνωστικές δομές που οι άνθρωποι κατασκευάζουν στο μυαλό τους. Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ έννοιες συνδέσεις σχέσεις αποτελείται από δείχνει μεταξύ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ έννοιες συνδέσεις σχέσεις αποτελείται από δείχνει που συνδέουν που καθορίζουν τη σχέση ανάμεσα στις Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

διάκριση χαρτογραφήσεων Mind mapping ή νοητική χαρτογράφηση, είναι παρόμοια τεχνική του Tony Byzan (1970), ως τρόπος σημειώσεων με λέξεις-κλειδιά και εικόνες. Υπάρχει μία κεντρική λέξη/ έννοια/ εικόνα γύρω από την οποία συνδέονται διάφορες κύριες ιδέες και σχετικές έννοιες. Αρχικά μεταφράστηκε ως «χαρτογράφηση του νου». Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ νοητικών (mind maps) και εννοιολογικών χαρτών (concept maps) είναι ότι οι νοητικοί ασχολούνται γενικά με μία κύρια ιδέα, ενώ οι εννοιολογικοί με πολύ περισσότερες. Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Και οι δύο χαρτογραφήσεις επιτρέπουν εξίσου στους μαθητές να: να σχεδιάσουν να αναλύσουν τη σκέψη τους να επεξεργαστούν πληροφορίες να δουν σχέσεις και να κάνουν συνδέσεις να συγκρίνουν να σκεφτούν δημιουργικά να ενισχύσουν τη μάθηση να έχουν μία συνολική εικόνα της προόδου να αναγνωρίζουν παρερμηνείες και λάθος συνδέσεις Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Πλεονεκτήματα νοητικού χάρτη σε σχέση με το γραμμικό τρόπο σημειώσεων Γρήγορη σχεδίαση, οπτική ποιότητα Ευκολία στην απομνημόνευση Επισκόπηση μεγάλων κειμένων Ακολουθεί τη λειτουργία του νου Κατηγοριοποίηση και η συμπύκνωση βελτιώνει την αφαιρετική σκέψη Εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας (για τη νέα πληροφορία) καθώς και χρόνου μελέτης Εφαρμογή στις ομαδικές εργασίες Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Αισθητηριακοί τύποι μαθητών Το στυλ μάθησης του κάθε μαθητή που συνδέεται με το πώς ανταποκρίνεται και χρησιμοποιεί τα κίνητρα του στη μάθηση. τρεις κύριοι αισθητήριοι δέκτες, όραση, ακοή, κιναισθησία (κίνηση & αφή) Τα κυρίαρχα στυλ ως οπτικό, ακουστικό, κιναισθητικό τύπο (οι μαθητές μαθαίνουν και με τους 3, ένα είναι το κυρίαρχο, τα άλλα λειτουργούν ενισχυτικά και διευκολύνουν τη μάθηση) Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης οπτικοί –γλωσσικοί τύποι μάθηση με ανάγνωση και γράψιμο κρατούν σημειώσεις, οδηγίες Διαλέξεις θυμούνται τι έχουν γράψει οπτικοί –χωρικοί τύποι δυσκολίες με γραπτή γλώσσα θέλουν χάρτες, εικόνες, εποπτικό υλικό, βίντεο θυμούνται εύκολα πρόσωπα, θέσεις σκέφτονται γρήγορα ακουστικοί τύποι θυμούνται το 75% όσων ακούνε διαβάζουν φωναχτά θυμούνται ονόματα κι όχι πρόσωπα λεκτικές οδηγίες, μουσική κιναισθητικοί τύποι θυμούνται όταν συμμετέχουν ενεργά, όταν αγγίζουν θυμούνται αυτά που κάνουν συναρμολογούν και απόσυναρμολογούν δεν τους αρέσει το διάβασμα Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Μεθοδολογία έρευνας συμμετοχική παρατήρηση ερωτηματολόγια Ερευνητικό πλαίσιο Ιστορία Στ 23 μαθητές 5 ομάδες των 4, 1 των 3 Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Εφαρμογή διδακτικού σεναρίου Χάρτες στον πίνακα, οι μαθητές τους αντιγράφουν Δημιουργούν τους δικούς τους ατομικούς νοητικούς χάρτες. Στην τάξη γινόταν ένας συγκεντρωτικός χάρτης με μεγαλύτερη συμμετοχή Αξιοποιούν τους ατομικούς τους χάρτες και φτιάχνουν έναν ομαδικό Εξοικειώνονται με το λογισμικό κατασκευής νοητικών χαρτών Αρχικά αυτή η διαδικασία κάποιους βοηθάει περισσότερο, άλλους λιγότερο. Στα κεφάλαια της Επανάστασης κυρίως, 17 έως 20, που αφορούν τη Φιλική Εταιρεία και τα χρόνια της Επανάστασης, οι μαθητές φτιάχνουν τους δικούς τους χάρτες. Οι ανατροφοδοτήσεις ποίκιλαν. Άλλοι τα κατάφερναν, άλλοι όχι, άλλοι χαίρονταν περισσότερο να τον φτιάχνουν μόνοι τους παρά να τον παίρνουν έτοιμο. Στην τάξη γινόταν ένας συγκεντρωτικός χάρτης στον πίνακα, με ενεργητικότερη τη συμμετοχή όλων Το επόμενο βήμα ήταν να συνθέσουν με τους δικούς τους χάρτες, το χάρτη της ομάδας τους. Αυτό ενθουσίασε κι αυτούς που δυσκολεύονταν λίγο, και τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Κεφάλαια 20 – 24 που εξιστορούν τα πρώτα χρόνια της Επανάστασης, το ρόλο των Μεγάλων δυνάμεων και το Φιλελληνισμό. Μετά την κατασκευή, ακολουθούσε παρουσίαση και συζήτηση για την ευστοχία, συντομία και ολοκληρωμένη εικόνα των χαρτών. Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Η κατασκευή ομαδικών χαρτών ενθουσίασε όλους κι είχε θετικά αποτελέσματα ως προς την ποιότητα, την κατανόηση, τη συνεργασία και την αφαιρετική τους ικανότητα, γιατί άκουγαν τη γνώμη των άλλων. Οι χάρτες διευκόλυναν τους μαθητές, άλλους περισσότερο κι άλλους λιγότερο. Οι μαθητές βελτιώθηκαν ως προς την ικανότητα τους να συνθέτουν χάρτες, να αποκωδικοποιούν το μάθημα σε λέξεις-κλειδιά, να εστιάζουν στα σημαντικότερα και να οργανώνουν το εαυτό τους και τη σκέψη τους. Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Σημειώνω τον αισθητηριακό τύπο στον οποίο ανήκω: Ακουστικός Οπτικός-γλωσσικός Οπτικός- χωρικός Κιναισθητικός 2 7 5 9 Από τους 2 ακουστικούς τύπους, ο 1 προτιμά να τον κατασκευάζει μόνος του. Από τους 7 οπτικούς-γλωσσικούς, μία μαθ. Τον θέλει έτοιμο, ενώ 3 είπαν ότι τους δυσκόλευε. Από τους κιναισθητικούς, σχεδόν όλοι βοηθήθηκαν. Μία μαθήτρια είπε ότι τη διευκολύνει μόνο ο ομαδικός. Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Ερωτήσεις: ΝΑΙ ΟΧΙ Πιστεύεις ότι η χρήση των Η/Υ μέσα στην τάξη βοηθά να γίνει πιο ενδιαφέρον το μάθημα; 23 Κρίνεις το πρόγραμμα νοητικών χαρτών εύκολο στη χρήση του; 17 6 Κατά τη γνώμη σου σε βοήθησαν οι νοητικοί χάρτες να κατανοήσεις το μάθημα καλύτερα; 20 3 Σε βοήθησε το συγκεκριμένο πρόγραμμα να κατανοήσεις το μάθημα με πιο ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο; 18 5 Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Ποια προβλήματα αντιμετώπισες κατά τη διάρκεια της χρήσης του συγκεκριμένου προγράμματος; Μου φάνηκε δύσκολο στο χειρισμό Κανένα πρόβλημα Ανέφερε κάτι άλλο 6 16 1 Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Ποια προβλήματα αντιμετωπίζεις συνήθως όταν δουλεύεις στον Η/Υ; Γράφω αργά στο πληκτρο-λόγιο Δεν μπορώ να χειριστώ καλά το ποντίκι Δεν γνωρίζω να χρησιμοποιήσω καλά τα διάφορα προγράμματα 10 3 18 Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Προτιμάς να δουλεύεις μόνος(η) μπροστά στον Η/Υ ή σε ομάδα; Μόνος(η) Σε ομάδα 11 12 Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Πόσοι μαθητές νομίζεις ότι μπορούν να δουλέψουν αρμονικά σε μια ομάδα; Δύο Τρεις Τέσσερις Πέντε 3 8 10 2 Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης

Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης Συμπεράσματα το λογισμικό φαίνεται να υποστήριξε τη μάθηση, ιδιαίτερα των οπτικών τύπων (12) (7 οπτικοί-γλωσσικοί, 5 οπτικοί-χωρικοί), αλλά και των κιναισθητικών (9) και των ακουστικών (2) βοήθησε τους μαθητές να εργαστούν με συστηματικό και δυναμικό τρόπο να αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση του μαθήματος Να έχουν το πλεονέκτημα της οπτικοποίησης, αλλά και κίνητρο για εμβάθυνση στα σημαντικά σημεία του μαθήματος Λόγω του μικρού δείγματος και της φύσης της έρευνας, τα συμπεράσματα δεν είναι καθολικά αλλά αποτελούν ενδείξεις και αφετηρία για περαιτέρω προβληματισμό και διερεύνηση Ελληνιάδου Έλενα & Ζακόπουλος Βασίλης