Η οικολογία μάθησης για τους υπολογιστές ΙII: Η δική σας οικολογία μάθησης Παλαιγεωργίου Γιώργος Τμήμα Μηχανικών Η/Υ, Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Ιανουάριος 2011
Ψυχομετρία Η κατασκευή των τεστ αξιολόγησης και των ερευνών πηγάζει από την ανάγκη του ανθρώπου να ανακαλύψει τα βασικά χαρακτηριστικά και τις ποικίλες ικανότητες του. Ψυχομετρία Ι: η εύρεση και η εφαρμογή, όσο το δυνατόν, περισσότερο αξιόπιστων μεθόδων, για την διαπίστωση των ιδιαίτερων ιδιοτήτων του ατόμου. Ψυχομετρία ΙΙ: κλάδος της ψυχολογίας, ο οποίος ασχολείται με την μέτρηση και την κατασκευή ψυχολογικών δοκιμασιών.
Ψυχομετρία Κάθε διαδικασία συλλογής πληροφοριών για ένα άτομο αποτελεί ένα είδος αξιολόγησής του. Η αξιολόγηση μπορεί να οριστεί ως η εκτίμηση του επιπέδου ή του μεγέθους κάποιας ιδιότητας του ατόμου. Η ψυχολογική αξιολόγηση έχει σημαντική επίδραση στη ζωή των ανθρώπων, όταν πρόκειται να ληφθούν αποφάσεις –για τις σπουδές τους, –για τις διάφορες θέσεις εργασίας στις οποίες θα προσληφθούν, –για την τυχόν προαγωγή τους –στις εργασίες τους και στην έρευνα.
Ψυχολογικά τεστ Κάθε τεστ είναι απαραίτητο να διέπεται από ένα σύνολο χαρακτηριστικών γνωρισμάτων. –Η χρήση ορισμένων συστηματικών κανονισμών που αφορούν τα τεστ και περιλαμβάνουν μηχανισμούς όπως η επιλογή ερωτημάτων, ο καθορισμός των συνθηκών κάτω υπό τις οποίες χορηγείται το τεστ και η ανάπτυξη ενός συστήματος βαθμολόγησης και ερμηνείας των αποτελεσμάτων. –Η ποσοτική ανάλυση των απαντήσεων. Ο όρος τεστ είναι σχεδόν συνώνυμος με τη λέξη μέτρηση, έτσι τα τεστ διαφέρουν μεταξύ τους ως προς την ακρίβεια και τη λεπτομέρεια των κανόνων βαθμολόγησης.
Ψυχολογικά τεστ Κάθε τεστ είναι απαραίτητο να διέπεται από ένα σύνολο χαρακτηριστικών γνωρισμάτων. –Πρέπει να αντιμετωπίζονται ως δείγματα συμπεριφοράς. Όλα τα δείγματα τεστ έχουν ένα περιορισμένο αριθμό ερωτημάτων και επομένως, μας παρέχουν μόνο ένα δείγμα πληροφόρησης. Ένα τεστ χαρακτηρίζεται καλό, όταν επιτρέπει στον εξεταστή να προβλέψει και άλλες συμπεριφορές εκτός από αυτήν που μετρά το τεστ. –Τέλος, όσον αφορά συγκεκριμένα τα τεστ επίδοσης και νοημοσύνης πρέπει να διαθέτουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως είναι η εγκυρότητα περιεχομένου, η φαινομενική εγκυρότητα, η αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος των ερωτήσεων...
Ερωτηματολόγια Ένα ιδανικό ερωτηματολόγιο πρέπει να έχει τις παρακάτω ιδιότητες: «…να είναι σαφές, απαλλαγμένο από αοριστίες και δεκτικό ομοιόμορφου χειρισμού. Ο σχεδιασμός του θα πρέπει να ελαχιστοποιεί τα πιθανά σφάλματα εκ μέρους των απαντούντων... και αυτών που θα κάνουν την κωδικοποίηση. Και εφόσον η συμμετοχή των ανθρώπων είναι εθελοντική, ένα ερωτηματολόγιο πρέπει να κεντρίζει το ενδιαφέρον τους, να ενθαρρύνει στη συνεργασία τους και να εκμαιεύει απαντήσεις όσο το δυνατόν πλησιέστερες στην αλήθεια.» (Davidson, 1970)
Το δικό μας ερωτηματολόγιο Στόχοι: –Να σας αποδείξει τη διαφορετικότητα των ατόμων και να αναδείξει την ανάγκη να τη σεβαστείτε όταν βρεθείτε σε μια αίθουσα διδασκαλίας –Να αναδείξει την πολυπλοκότητα του τρόπου μάθησης για τους υπολογιστές και την έντονη διαφοροποίησή σας στον προσδιορισμό των πηγών γνώσεών σας –Να συλλέξει αποδείξεις για τον ισχυρισμό που θέλει την μάθηση να επηρεάζεται από πολλά στοιχεία της προσωπικότητάς μας –Να κινητοποιήσει τις στρατηγικές προσωπικής αυτορρύθμισης σας για τη μάθηση με τους υπολογιστές
Το δικό μας ερωτηματολόγιο Οι ερωτήσεις εξετάστηκαν για την κατανομή των απαντήσεών σας και στη συνέχεια συνδυάστηκαν με σκοπό τη δημιουργία γενικών μεταβλητών. Κάθε μεταβλητή ουσιαστικά αντιστοιχίζεται στο Μ.Ο. περισσότερων από 3 ερωτήσεις. Οι μετρήσεις αξιοπιστίας και εγκυρότητας των ερωτηματολογίων ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητικές. Παρακάτω, παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα μόνο για αυτές τις γενικότερες μεταβλητές.
Το δικό μας ερωτηματολόγιο Μελετήστε τις απαντήσεις που σας έχουν αποσταλεί ηλεκτρονικά. Επιβεβαιώστε ότι υπάρχουν πολύ διαφορετικές πεποιθήσεις, στάσεις, αυτοαξιολογήσεις, χαρακτηριστικά, εμπειρίες, προτιμήσεις κτλ
Η οικολογία της μάθησης Επιβεβαιώστε από τις παρακάτω διαφάνειες: Α) Οι γνώσεις για τους υπολογιστές προέρχονται κυρίως από ανεπίσημες πηγές γνώσης –οι ανεπίσημες πηγές συνεισφέρουν περισσότερο στις γνώσεις των φοιτητών, αφού είναι περισσότερο συμβατές με τη περιστασιακή φύση της μάθησης για τους υπολογιστές. Β) Κάθε πηγή γνώσης έχει διαφορετική συνεισφορά στα διαφορετικά πεδία γνώσης για τους υπολογιστές –συγκεκριμένες πηγές γνώσης ταιριάζουν καλύτερα με διαφορετικούς τύπους γνώσης και συνεπώς καμία πηγή δεν θα μπορούσε να είχε ομοιογενή επιρροή σε όλους τους τύπους γνώσης που εξετάστηκαν.
Συνολική χρήση πηγών
Πηγές γνώσης για την ορολογία
Η οικολογία της μάθησης Είναι διαφορετική η οικολογία μάθησης για άντρες και γυναίκες; Γιατί;
Σημαντικές διαφορές AgreeablenessSelfCoreEvaluationsPerf_organizationPerf_RuminationTechCuriosityE_AnxiousAdvKnow_ManageC
Συσχετίσεις μεταβλητών Μια προσέγγιση στην πληρέστερη κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς μπορεί να επιτευχθεί με την προσπάθεια προσδιορισμού απλών σχέσεων μεταξύ των παραγόντων και των στοιχείων που θεωρούνται ότι ασκούν επιρροή στα φαινόμενα τα οποία ερευνούμε Ένας από τους κύριους σκοπούς της ψυχομετρίας είναι η ανακάλυψη σχέσεων μεταξύ φαινομένων με σκοπό την πρόβλεψη ή ακόμη και τον έλεγχο της εμφάνισής τους..
Συσχετίσεις μεταβλητών Παράδειγμα συσχετίσεων: Συντελεστής Pearson r / δυο μεταβλητές / γραμμική σχέση Στην περίπτωση που οι δυο μεταβλητές (ή σύνολα δεδομένων) μεταβάλλονται ανάλογα, λέμε ότι υπάρχει μια θετική σχέση. Τέτοιου είδους συσχετίσεις συμβολίζονται με τιμές θετικές. Π.χ. Έτσι, η τιμή +1.0 δηλώνει μια τέλεια θετική συσχέτιση μεταξύ δυο παραγόντων όπως η ακτίνα και η διάμετρος του κύκλου, και μια τιμή μια ισχυρή θετική συσχέτιση
Πως σχετίζονται όλες οι προηγούμενες μεταβλητές Προσοχή: η συσχέτιση μπορεί να είναι τυχαία (σύνηθες φαινόμενο όταν εξετάζονται πολλαπλές μεταβλητές) Προσοχή: η σχέση συσχέτισης δεν ισοδυναμεί με σχέση αιτιότητας! Οι δυο μεταβλητές συ-μεταβάλονται. Αυτό δε σημαίνει ότι η μία προκαλεί την άλλη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα προβληματικής αιτίασης: άφιξη των πελαργών σε μια χώρα με την αύξηση των γεννήσεων, προφανώς δεν σημαίνει ότι οι πελαργοί φέρνουν τα μωρά…
Μελετήστε το Excel Προσπαθήστε να κατανοήσετε τις συσχετίσεις και να υποθέσετε λόγους συσχέτισης.
Τελικά συμπεράσματα από το Α’ Μέρος του μαθήματος Οικολογία μάθησης –Ανομοιογενής –Ανεπίσημη –Απρόβλεπτη –Πολλαπλές πηγές γνώσεις σχετίζονται με διαφορετικό τρόπο με τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα Ψυχολογικοί παράγοντες παίζουν ιδιαίτερο ρόλο –Στη γνώση και εμπειρία –Στην πρόθεση –Στους μηχανισμούς μελέτης –Στην απόδοση
Τελικά συμπεράσματα από το Α’ Μέρος του μαθήματος Πως λαμβάνονται αυτά υπόψη στη σημερινή διδασκαλία της πληροφορικής σε σχολεία και πανεπιστήμια; –?
ΣυζήτησηΠρέπει –να δημιουργήσουμε-προκαλέσουμε συνέργιες μεταξύ των διαφορετικών πηγών γνώσεων και να τις λαμβάνουμε διαρκώς υπόψη μας –να ενισχύσουμε την κατανόηση του προβλήματος της μάθησης για τους υπολογιστές σε όλες του τις διαστάσεις ώστε –να ενισχύσουμε την αυτορρύθμιση των στρατηγικών μάθησης για τους υπολογιστές - π.χ. να προωθήσουμε τη λογική της δομημένης διερεύνησης –να συνδέουμε τα προσωπικά βιώματά μας με τις πρακτικές διδακτικής
ΣυζήτησηΠρέπει –να ανατρέψουμε τις συντηρητικές λογικές διδασκαλίας, την αδράνεια που συνοδεύει το παρελθόν μας –να αξιοποιήσουμε δημιουργικά τις νέες εναλλακτικές που προσφέρει η τεχνολογία –να μελετάμε διαρκώς παραδείγματα εφαρμογής νέων τεχνολογιών και να μη διστάζουμε να σχεδιάζουμε, δοκιμάζουμε και δημοσιεύουμε δικά μας –να συμμετέχουμε δυναμικά στη δημοσία συζήτηση για το μέλλον της εκπαίδευσης με τη χρήση των νέων τεχνολογιών