Τεχνικές Μη Σεξιστικής Γλώσσας για την Ελληνική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προβληματισμοί επί της λειτουργίας του θεσμού
Advertisements

Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΓΛΩΣΣΑ Ορισμός Χαρακτηριστικά Παράγοντες γλωσσικής ποικιλίας
Σχολές Γονέων. Φορέα Υλοποίησης • Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης δια του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων,
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Το μάθημα της Πληροφορικής Η πραγματικότητα σήμερα!!! ΗΥ-302:Διδακτική της Πληροφορικής Επιμέλεια-Παρουσίαση Γεωργία Αδαμοπούλου Εύα Νοικοκυράκη.
ΚΟΣΜΑΣ ΠΕΦΑΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΠΕΡΟΥΛΗΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΞΙΝΟΣ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
P r y t a n e u m World’s Personal Excellence ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ – ΚΑΛΛΙΡΟΗ-ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΤΣΟΥ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
1. Πιστεύετε ότι υπάρχουν διακρίσεις σε σχέση με:.
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Dr Λάουρα Mαράτου-Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, EΚΚΕ.
1ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ > ΑΘΗΝΑ, ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2005 > ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΤΑΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΜΕ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Δρ. Χριστίνα Χατζησωτηρίου Συνάντηση 5 η.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Ο Α.Β. Μουμτζάκης ως πρόσωπο της εκπαιδευτικής ιστορίας Βασίλης Συμεωνίδης.
Μαθητές: Βιολάκης Εμμαλουήλ Κανιαδάκη Μαρία Παναγούλης Ευάγγελος ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Διδακτική Πληροφορικής
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ Ενότητα 3: ΕΥΡΥΤΕΡΟΙ ΝΟΜΟΙ ROLLAND Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΛΙΑΔΟΥ – ΤΑΧΟΥ ΣΟΦΙΑ «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Δούκα Ανθίππη Υπ. Δρ. Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Πατρών
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Η επιστήμη της Διοίκησης
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Βιολογία Γυμνασίου.
Η γλώσσα δεν είναι αθώα. Σπάει κόκκαλα. Ενίοτε και προκαταλήψεις.
Α. Νόμος της κινητικότητας ή προσαρμογής
Η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (Εταιρικη Κοινωνικη Ευθυνη)
ΣΕΞΙΣΜΟΣ.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Κοινωνική Οργάνωση και Κοινωνική Μεταβολή
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Ο όρος ρατσισμός στην κυριολεκτικά σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική.
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Γυμνάσιο Ν. Περάμου Διεύθυνση Δυτικής Αττικής Σχολικό έτος:
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Το Δίκαιο.
Μαθητές: Βιολάκης Εμμαλουήλ Κανιαδάκη Μαρία Παναγούλης Ευάγγελος
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
Εκπαίδευση και μειονότητες
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τεχνικές Μη Σεξιστικής Γλώσσας για την Ελληνική Προπτυχιακά προγράμματα σπουδών φύλου και ισότητας, ΤΕΙ Πάτρας, ΕΠΕΑEΚ ΙΙ: Η πράξη συγχρηματοδοτείται: Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.)-Εθνικοί Πόροι Τεχνικές Μη Σεξιστικής Γλώσσας για την Ελληνική Δρ Αρχόντω Τερζή (σε συνεργασία με Δρ Μαρία Πενταράκη) Διδακτική ενότητα Kοινωνιογλωσσολογία: σχέση γλώσσας και κοινωνίας μέσα από την οπτική του φύλου Τμήμα Λογοθεραπείας Π.Ε. 6. Εμπλουτισμός Μαθημάτων με την Οπτική του Φύλου.

Εισαγωγή “Language of Inequality” N. Wolfson & J. Manes (1985) Mouton Publishers. Το βιβλίο αποτελεί συλλογή από 26 εξαιρετικά άρθρα επί περιπτώσεων χρήσης της γλώσσας σε περιβάλλοντα ανισότητας. Ούτε ένα από αυτά τα άρθρα δεν είναι αφιερωμένο στη σχέση γλώσσας – φύλου, παρότι και οι δύο επιμελητές* του βιβλίου είναι γυναίκες! * Πόσο δόκιμος θα ήταν ο όρος επιμελήτριες (editors) άραγε;

Κάνει διακρίσεις η γλώσσα; Σύμφωνα με τον Saussure, αλλά και όλους τους σύγχρονους γλωσσολόγους η σχέση μεταξύ μορφής και σημασίας είναι αυθαίρετη. Άρα, η μορφή από μόνη της δεν κάνει διακρίσεις. Η σημασία που συνδέεται με αυτή μπορεί να κάνει όμως. Σύμφωνα με την υπόθεση Sapir-Whorf η γλώσσα μπορεί να διαμορφώσει τη σκέψη. Συνεπώς, η σεξιστική γλώσσα (όπως και η ρατσιστική) μπορεί να επιβραβεύσει σεξιστικά πρότυπα.

Αναγκαιότητα Ο δημόσιος όσο και ο ιδιωτικός γλωσσικός χώρος έχουν τη δύναμη να επηρεάζουν συνειδήσεις και να πλάθουν άτομα με συγκεκριμένες ευαισθησίες. Ο δημόσιος λόγος, όμως, επηρεάζει μαζικά την κοινή γνώμη και στον οποίο αποδίδεται μεγαλύτερη ευθύνη να εκπροσωπεί διάφορες κοινωνικές ομάδες (Τσοκαλίδου, 1996).

Αναγκαιότητα Ο λόγος δεν είναι μόνο κώδικας του γύρω κόσμου. Είναι βασικά πράξη κοινωνική, είναι μία ικανότητα συμβολισμού από την οποία πηγάζει η κοινωνική ζωή. Η γλώσσα δεν είναι μόνο το σημείο συνάντησης των ανθρώπων (επικοινωνία), αλλά επιβάλλει συγκεκριμένες μορφές σε αυτήν την συνάντηση. Επιβάλλει όρους στη κοινωνική ζωή και στις κοινωνικές σχέσεις και προϋπόθεση για την ύπαρξη της (Φραγγουδάκη, Α. 1997:16)

Αναγκαιότητα Γι΄αυτό εμείς που κινούμαστε στο χώρο της της εκπαίδευσης μέσα από τον δημόσιο ρόλο μας γινόμαστε συχνά μοντέλα και πρότυπα γλωσσικής συμπεριφοράς.

Στόχοι Σε επίπεδο Στάσεων Σε επίπεδο Δεξιοτήτων Σε επίπεδο Γνώσεων Να αναγνωρίζετε και να αποδέχεστε την αναγκαιότητα χρήσης γλώσσας απαλλαγμένης από διακρίσεις ως δημόσια πρόσωπα. Σε επίπεδο Δεξιοτήτων Να χρησιμοποιείτε γλώσσα απαλλαγμένη από διακρίσεις. Να αντικαθιστάτε λέξεις και εκφράσεις σεξιστικές με λέξεις και εκφράσεις απαλλαγμένες από διακρίσεις. Σε επίπεδο Γνώσεων Να εντοπίζετε τις διακρίσεις με βάση το φύλο που εμπεριέχονται στη γλώσσα στα επίπεδα της γραμματικής, της σύνταξης και της σημασιολογίας.

Άσκηση: Χωριστείτε σε ομάδες και καταγράψτε τις γλωσσικές διακρίσεις φύλου που γνωρίζετε σε επίπεδο Γραμματικό Συντακτικό Σημασιολογικών στερεοτύπων Παροιμιών και κοινότυπων εκφράσεων

Διακρίσεις σε Γραμματικό Επίπεδο Σύμφωνα με την γραμματική του Τριανταφυλλίδη Το αρσενικό γένος είναι γενικά το δυνατότερο προσωπικό γένος (Παυλίδου, 1985:216). Ένα σύνολο ανθρώπων με διαφορετικό γένος χαρακτηρίζεται με τον αρσενικό τύπο, όπως και ένα σύνολο αποτελούμενο μόνο από άντρες Έτσι μαθαίνουμε ότι ένα σύνολο ανθρώπων με διαφορετικό γένος χαρακτηρίζεται με τον αρσενικό τύπο, όπως και ένα σύνολο αποτελούμενο μόνο από άντρες.

Παράδειγμα: Γλώσσα και επαγγέλματα Δάσκαλος - Δασκάλα Διευθυντής - Διευθύντρια Καθηγητής - Καθηγήτρια* Νοσοκόμος - Νοσοκόμα Πωλητής - Πωλήτρια Σερβιτόρος - Σερβιτόρα Τραγουδιστής- Τραγουδίστρια * «Κε Καθηγητά», αλλά όχι «Κα Καθηγήτρια»

… Βουλευτής - Βουλευτής (Βουλευτίνα?)* Γιατρός - Γιατρός (Γιατρίνα?) Βουλευτής - Βουλευτής (Βουλευτίνα?)* Γιατρός - Γιατρός (Γιατρίνα?) Δικηγόρος - Δικηγόρος (Δικηγορίνα?) Νηπιαγωγός - Νηπιαγωγός Πυροσβέστης – ? * Ελευθεροτυπία, 22/9/07 (σελ.18): η Μαρία Δαμανάκη είναι βουλευτίνα του ΠΑΣΟΚ και μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου.

Διακρίσεις σε Γραμματικό Επίπεδο Το γραμματικό γένος, επίσης, ισχύει για όλα τα μέρη του λόγου που προσδιορίζουν ουσιαστικά, δηλαδή τα άρθρα, τα επίθετα και τις αντωνυμίες, π.χ. ο καλός καταρτιζόμενος (μαθητής) ο οποίος διακρίθηκε (Τσοκαλίδου, 1996:25)

Διακρίσεις σε Γραμματικό Επίπεδο Μέσα από την κλασσική ιεράρχηση αρσενικού, θηλυκού και ουδέτερου, όπως έχει καθιερωθεί στην κλίση των μερών του λόγου, υποδηλώνεται μια κοινωνικοπολιτική ιεραρχία, που απαιτεί τη δεδομένη σειρά δίνοντας προτεραιότητα στο αρσενικό γένος και φύλο (Τσοκαλίδου, 1996:25)

Διακρίσεις στη σύνταξη Ο αρσενικός τύπος προηγείται του θηλυκού και του ουδέτερου, π.χ., άντρες και γυναίκες, αντρόγυνο (στον αρσενικό τύπο δίνεται προτεραιότητα), ο Αδάμ και η Εύα, ο κύριος και η κυρία Παπαδοπούλου. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο σε ορισμένες στερεότυπες εκφράσεις μπαίνει ο θηλυκός τύπος πριν από τον αρσενικό, π.χ. η νύφη και ο γαμπρός, κυρίες και κύριοι, η Χιονάτη και οι επτά νάνοι, οι οποίες υποδηλώνουν καταστάσεις στις οποίες η γυναίκα πρωταγωνιστεί λόγω της ομορφιάς της ή της σχέσης της με έναν άντρα (Τσολακίδου, 1996: 26-27).

Σημασιολογικά στερεότυπα Σε λεξικά της ελληνικής γλώσσας οι λέξεις γυναίκα και άντρας συνδυάζονται με άλλες που αποτελούν ένα σημασιολογικό πεδίο, το οποίο είναι αρνητικό για τον όρο γυναίκα και θετικό για τον όρο άντρας (Τσολακίδου, 1996: 27).

Σημασιολογικά στερεότυπα Από το λεξικό συνωνύμων (Δαγκίτσης, 1986) Γυναίκα: η γυναίκα του δρόμου, του πεζοδρομίου, η τιποτένια, η γυναικάρα, η αλόγα, η αντρογυναίκα, η αρκούδα, η βουβάλα, κλπ. Άντρας: αντρείος, αντρειωμένος, αντρόκαρδος,γενναιόκαρδος, γενναίος, γενναιόψυχος, παλλικάρι κλπ.

Σημασιολογικά στερεότυπα Από το λεξικό της ελληνικής Γλώσσας του Εμμανουήλ Κριαρά (1995). Ακολουθούν οι όροι που ακολουθούν τα λήμματα και που είναι σημασιολογικά συναφείς Γυναίκα: η γυναικάκι, γυναικάκιας, γυναικάρα, γυναικαριό, γυναικάς, γυναικείος, γυναικίσιος, γυναικίστικος, γυναικοδουλειά, γυναικοθέμι, γυναικοκαβγάς, γυναικοκατακτητής, γυναικόκοσμος, γυναικουβέντα, γυναικοκρατία, γυναικοκρατούμαι, γυναικολόι, γυναικολόγια, γυναικολογικός, γυναικολόγος, γυναικομάνι, γυναικομανία, γυναικόμορφος-η,ο, γυναικόπαιδα, γυναικούλα, γυναικοφοβία, γυναικωνίτης, γυναικωτός, ή,ό, γύναιο, γυνή της απωλείας. κλπ

Σημασιολογικά στερεότυπα Άντρας: αντραγάθημα, αντραγαθία, αντράκι, άντρακλας, αντρεία, αντριεύω, αντρειοσύνη, αντρειωμένος, -η,-ο, αντρίκειος, αντρικός, άντρο, αντρόγενο, αντρογυναίκα, αντρογυνοχωριστρα, αντροχωρίστρα, κλπ.

Σημασιολογικά στερεότυπα παλιάνθρωπος Παλιογυναίκα/ παλιάντρας παλιόπαιδο Παλιοκόριτσο/ παλιοάγορο φτωχόπαιδο Φτωχοκόριτσο/ φτωχάγορο πλουσιόπαιδο Πλουσιοκόριτσο/ πλουσιάγορο Η λέξη άνθρωπος μονοπωλείαται και χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει τα άτομα αρσενικού γένους. Πχ ο άνθρωπος έσπασε τα μούτρα του, αναφέρται συνήθως, αν όχι αποκλειστικά, σε άτομο αρσενικού γένους. Αυτή η μονοπώληση του σημσιολογικού πεδίου της λέξης άνθρωπος από το αρσενικό γένος γίνεται πιο ξεκάθαρη στα σύνθετα που είδατε στις διαφάνειες. Ο όρος παλιάντρας θα ίσχυε αν το παλιάνθρωπος ήταν ουδέτερο και δεν αναφερόταν μόνο στον αρσενικό τύπο με αντίσοιχο θηλυκό τύπο το παλιογυναίκα. Με τον ίδιο τρόπο μονοπωλε΄τιαι και η λέξη παιδί που, ενώ δηλώνει κορίτσια και αγορια στην παιδική ηλικία, χρησιμοποιε΄τιαι για νεαρά άτομα αρσενικού γένους από την εφηβική ηλικία και μετά. Αυτό αποδεικνύεται με τη χρήση των σύνθετων.

Σημασιολογικά στερεότυπα, πχ Για γυναίκες Για άντρες ??? σιγανοπαπαδιά μιξοπάρθενη αντροχωρίστρα γλωσσού

Σημασιολογικά στερεότυπα Το παραπάνω αποτελεί ένα άλλο φαινόμενο της σημασιολογίας που πρέπει να μας προβληματίζει είναι η έλλειψη λέξεων που να αναφέρονται σε αρνητικά χαρακτηριστικά του αρσενικού γένους σε αντίθεση με την ποικιλία θηλυκών (αρνητικών) όρων. Αυτή η αναντιστοιχία δηλώνει ένα διπλό σύστημα αξιών που κατακρίνει τις γυναίκες, ενώ επαινεί τους άντρες για τη σεξουαλικότητά τους και όχι μόνο (Τσολακίδου, 1996: 31).

Παροιμίες και κοινότυπες εκφράσεις Και με΄ένα γιό! Δώδεκα γυναίκες, δεκατέσσερις κουβέντες. Αλλιά’ς εκειόν που γελαστεί και γυναικός πιστέψει. Κάλλιο πουτάνα παρά γλωσσού.

Εναλλακτικές προτάσεις 1. Φωνή και στα δύο φύλα Παράλληλη χρήση θηλυκών και αρσενικών τύπων (ο/η) Αντικατάσταση σεξιστικών λέξεων με ουδέτερες συνώνυμες αντιστοιχίες ώστε να αποφεύγονται τα αρνητικά στερεότυπα (ανδραγάθημα –γενναία πράξη, επανδρώνω-στελεχώνω, υιοθετώ-τεκνοθετώ) Δημιουργία και χρήση αντιστοίχων τύπων για τα δύο φύλα Χρήση διπλών τύπων στις γενικές μας αναφορές Χρήση αντίστοιχων τίτλων για τα δύο φύλα Αλφαβητική σύνταξη αντί για την στερεότυπη στην οποία ο θηλυκός τύπος ακολουθεί τον αρσενικό.

Εναλλακτικές προτάσεις 2. Ανακύκλωση και αναθεώρηση όρων Η κατάργηση ή αποφυγή της χρήσης των όρων που περιορίζουν τους γυναικείους ρόλους σε ορισμένα στερεότυπα, πχ κουτσομπόλα, κακιά πεθερά κ.α. Η ανακύκλωση των αρνητικών όρων έτσι ώστε να ξεφύγουν από το δεδομένο αρνητικό σημασιολογικό πεδίο μέσα από τη χρήση τους με θετικό τρόπο, π.χ. φεμινισμός Η δημιουργία αντίστοιχων όρων για τα δύο φύλα που μέσα από τη χρήση τους θα καθιερωθούν ως θεμιτές καινούργιες λέξεις, π.χ. εσώκλειση ως αντίστοιχος γυναικείος όρος για το διείσδυση Η συμμετοχή φεμινιστριών γλωσσολόγων στη λεξικογραφία Αναγκαιότητα Την έλλειψη αντιστοιχιών για τα δύο φύλα, έτσι που υπάρχοντες όροι διαιωνίζουν στερεότυπα (σιγανοπαπαδιά) Την ύπαρξη θετικού και αρνητικού πεδίου για ανδρικούς και γυναικείους όρους αντίστοιχα Την έλλειψη η μη καθιέρωση όρων που εκφράζουν την πραγματικότητα των γυναικών (σεξουαλική παρενόχληση)

Εναλλακτικές πρακτικές Ευαισθητοποίηση στο θέμα του γλωσσικού σεξισμού Συμμετοχή φεμινιστριών γλωσσολόγων στις διαδικασίες καθορισμού της γλώσσας Χρήση εναλλακτικών ρόλων/προτύπων για τα δύο φύλα στην εκπαίδευση Χρήση γυναικείων μορφών στα ΜΜΕ ως αντιπροσωπευτικών της ανθρώπινης ύπαρξης Παρουσίαση των γυναικών ως έξυπαν, δυναμικά και αποφασιστικά κι όχι, απαραιτήτως, υστερικά, άβουλα και σεξομανή άτομα στα τηλεοπτικά σήριαλ. Συχνή χρήση του θηλυκού γένους με σκοπό την κριτική των στερεοτύπων στο δημόσιο και ιδιωτικό χώρο (π.χ. η από μηχανής Θεά, η διευθύντρια)

Αντί για Επίλογο «Η γλώσσα, η έκφραση και η πραγματικότητα ανήκουν εξίσου και στα δύο φύλα. Η αλλαγή κι εξέλιξη της γλώσσας, της σκέψης και της κοινωνίας είναι όχι μόνο εφικτή αλλά και αναπόφευκτη. Αν είναι στόχος μας να γίνουν γλωσσικές και κοινωνικές αλλαγές που να εξυπηρετούν ισότιμα τις ανάγκες και τα συμφέροντα και των δύο φύλων, μια κριτική στάση στο θέμα του γλωσσικού σεξισμού και συνειδητές προσπάθειες αντιμετώπισης του είναι το ίδιο απαραίτητες και αναπόφευκτες (Τσοκαλίδου, 1996:52)»

Και κάτι ακόμα Ο λόγος μας εκτός από σεξιστικές διακρίσεις υποκρύπτει και ρατσιστικές διακρίσεις. Το ίδιο σημαντικό είναι να απαλλάξουμε την γλώσσας μας και από αυτές. Κάποια ενδεικτικά π.χ. ακολουθούν: Είσαι γύφτος (αντί για τσαπατσούλης ή γρουσούζης). Δουλεύω σαν μαύρος, Αλβανός, Φιλιππινέζα ... (αντί του ότι με εκμεταλλεύονται). Τον αράπη και εάν τον πλένεις το σαπούνι σου χαλάς. Ο σωστός όρος για τους Τσιγγάνους είναι Έλληνες Ρομ.

Βιβλιογραφία Παυλίδου, Θ. 1985. Γλώσσα και Σεξισμός. Συνέδριο με θέμα Ισότητα των δύο Φύλων και Εκπαίδευση. Συμβούλιο Ισότητας των Δύο Φύλων, Υπουργείο Προεδρίας, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Τσοκαλίδου, Π. 1996. Το Φύλο της Γλώσσας. Σύνδεσμος Ελληνίδων Επιστημόνων. Φραγκουδάκη, Α. 1997. Γλώσσα και Ιδεολογία. Εκδόσεις Οδυσσέας (8η έκδοση).

Whorf, B. 1956. Language, Thought and Reality. MIT Press. de Saussure, F. 1916. Course in General Linguistics. Collins, 1974. Wolfson, N. & J. Manes. 1985. Language of Inequality. Mouton.