Δημιουργικός λόγος και φαντασία στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών Βάλια Λουτριανάκη (Αρσάκεια Ψυχικού), φιλόλογος-εκπαιδευτικός, εκπαιδεύτρια Ρητορικής, DEA, υπ. Δρ Ρητορικής στην Εκπαίδευση Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση Μέλος της συγγραφικής ομάδας των εγχειριδίων Αρχαίων Ελληνικών από το Πρωτότυπο για την Α΄, Β΄, Γ΄, Γυμνασίου www.valialoutrianaki.com Το περιεχόμενο της παρουσίασης χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 -Διεθνές . Η άντληση και χρήση οποιουδήποτε υλικού θα πρέπει να συνοδεύεται από την ένδειξη "Aνακτήθηκε από την ιστοσελίδα www.valialoutrianaki.com".
Το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών ως εργαστήριο Λόγου και Σκέψης
Εκδόσεις, πειραματισμοί και διδακτικές προτάσεις
Χ. Δάλκος, Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας σε κωμικογραφήματα Χ. Δάλκος, Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας σε κωμικογραφήματα. Εκδ. Δίαυλος.
«Αρχαία Ελληνικά Γυμνάσματα πριν το Γυμνάσιο ‒ Δημιουργικές Δραστηριότητες για ομάδες» ‒ Δώρα Μαργέλη (http://2012elste.blogspot.gr/ ‒ Εργαστήριο Λόγου – Σκέψης και Τεχνών) «Στις ομάδες δίνονται λέξεις της Νέας Ελληνικής, φωτοτυπημένες σε πολύχρωμα χαρτόνια, γραμμένες σε μεγάλη γραμματοσειρά. Οι λέξεις θα πρέπει να είναι κόρες μίας μάνας – λέξης από την Αρχαία Ελληνική. Οι ομάδες θα λάβουν τις ίδιες ακριβώς λέξεις Αρχικά , προσπαθούν να ομαδοποιήσουν τις λέξεις. Να βρουν τη μάνα – λέξη και να επανενώσουν την οικογένεια. Κατόπιν, κολλάνε τις λέξεις στο χαρτόνι και παρουσιάζουν στην ομάδα την οικογένεια λέξεων. Κερδίζουν οι ταχύτεροι! Στη συνέχεια , χρησιμοποιώντας όσες περισσότερες λέξεις της ίδιας οικογένειας μπορούν, παρουσιάζουν προφορικά έναν διάλογο μεταξύ φίλων.»
«Αρχαία Ελληνικά! Με δεδομένη τη συμβολή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας σε καίριους τομείς της ψυχοδιανοητικής ανάπτυξης του παιδιού, η εκπαιδευτικός Αγγελική Κομποχόλη παρουσιάζει ένα πρωτοποριακό διδακτικό πρόγραμμα, που επιτρέπει στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τις αρχαίες ρίζες της γλώσσας τους μέσα από τους μύθους, το θέατρο, το παιχνίδι και άλλους ευφάνταστους και δημιουργικούς τρόπους. Οι μικροί μαθητές απολαμβάνουν την ομορφιά του αρχαίου λόγου, αντλούν πρότυπα και αξίες από τα κείμενα, μορφώνονται και ψυχαγωγούνται από αυτή τη διδασκαλία.» (Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη)
Στόχοι του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών από το Πρωτότυπο: - Να γνωρίσουν οι μαθητές ένα μέρος της πνευματικής δημιουργίας των αρχαίων Ελλήνων, - να επικοινωνήσουν με κείμενα που προβάλλουν τη σπουδαιότητα και διαχρονικότητα του αρχαίου κόσμου, - να ανακαλύψουν και να εκτιμήσουν τη λογοτεχνική αξία των έργων των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων. - να συνειδητοποιήσουν την πολυεπίπεδη σύνδεση του αρχαίου και νεότερου Ελληνισμού.
Στόχοι (πιο απλά…) Να εξερευνήσουν Να αγαπήσουν / Να ενδιαφερθούν Να μάθουν
Επιλογή ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών: Εργαστήριο λεξικογραφίας Εργαστήριο δημιουργικής προώθησης (διαφήμισης) Εργαστήριο ρητορικής και δημιουργικής γραφής Εργαστήριο ιστορίας της ελληνικής γλώσσας και δημιουργίας ντοκιμαντέρ Σημαντική η μακροπρόθεσμη συμμετοχή σε ένα τέτοιο ή ανάλογο πλαίσιο (σχεδιασμός και εφαρμογή σε επίπεδο 2 τουλάχιστον τάξεων).
Κοινοί στόχοι Δυναμική συμμετοχή των μαθητών στον σχεδιασμό του μαθήματος Καλλιέργεια προφορικού λόγου και επικοινωνιακών δεξιοτήτων Έμφαση σε ενεργές και δημιουργικές διαδικασίες μάθησης Ανάπτυξη φαντασίας και καινοτομικής σκέψης «Η καθημερινότητά μας αποζητά το έτοιμο. Η κοινωνία όμως και ο επαγγελματικός χώρος στην εποχή μας επικροτούν την καινοτομική σκέψη.» (από εισήγηση του επίκ. καθ. κ. Δ. Κουτσογιάννη στα Αρσάκεια Ψυχικού)
Εμείς; Τα αγαπάμε; Πιστεύουμε στην αξία τους; Αναζητούμε τρόπους να κάνουμε τους μαθητές πρωτίστως να καταλάβουν τη χρησιμότητα του μαθήματος και να μην τα φοβούνται;
Οι μαθητές ως ερευνητές Οι μαθητές ως εισηγητές Διερευνητική μέθοδος Οι μαθητές ως ερευνητές Επίγνωση πολυπλοκότητας Ικανότητα τεκμηρίωσης Συσχέτιση και ταξινόμηση πηγών Αξιολόγηση δεδομένων Εξαγωγή συμπερασμάτων Οι μαθητές ως εισηγητές Προφορική παρουσίαση Απάντηση σε ερωτήσεις
Βιωματική προσέγγιση Dewey (1938) «Η εκπαίδευση είναι από την εμπειρία, για την εμπειρία και μέσω της εμπειρίας» Piaget Μάθημα = αλληλεπίδραση προσώπου και περιβάλλοντος Lewin Σύνδεση θεωρίας – πράξης Δυναμική ομάδων Έρευνα και δράση
«Ό,τι ζω, το μαθαίνω καλύτερα» Εκπαίδευση «Learning by doing» Ενεργός συμμετοχή σε εναλλακτικές δραστηριότητες μέθοδος project («μέθοδος βιωμάτων», «βιωματική επικοινωνιακή μάθηση») «Οικειοποίηση της γνώσης μέσω της εμπειρίας και την αναζήτηση προσωπικού νοήματος σε αυτή» (Δεδούλη, 2002) προσωπική ανάπτυξη, ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά προβλήματα και στις ανθρώπινες σχέσεις
Ο δεκάλογος της βιωματικής μάθησης (στόχοι και αρχές) Αξιοποίηση πρότερων βιωμάτων και δημιουργία νέων (Τι σου θυμίζει; Πού το έχεις ξαναδεί;) Ενεργή συμμετοχή και κέντρισμα προσωπικού ενδιαφέροντος (Αποφάσισε εσύ για το σχεδιασμό / Είσαι υπεύθυνος να φέρεις σε πέρας αυτή την αποστολή) Προτροπή για έρευνα και ανακάλυψη (Βρες τη λύση! / Μπορεί να οδηγηθείς σε κάτι καινούριο!) 4. Ενεργοποίηση φαντασίας και δημιουργικότητας (Σκέψου κάτι πρωτότυπο / Βρες κι άλλες ιδέες και διάλεξε την καλύτερη!)
Ο δεκάλογος της βιωματικής μάθησης (στόχοι και αρχές) 5. Ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης (Περίγραψε τα συναισθήματά σου πριν και μετά τη δραστηριότητα. Άλλαξε κάτι;) 6. Αναζήτηση νοήματος σε κάθε πληροφορία (Καταλαβαίνεις γιατί το μαθαίνεις αυτό; / Τι θα έχανες, αν δεν μάθαινες αυτό το κεφάλαιο;) 7. Σύνδεση σύγχρονης πραγματικότητας με το ιστορικό γίγνεσθαι – ένταξη της προσωπικής ιστορίας στο χώρο και στο χρόνο (Τι θα είχε συμβεί, αν… / Ποια χαρακτηριστικά της καθημερινής ζωής σου θα ενδιαφέρουν τον ιστορικό του μέλλοντος;)
Ο δεκάλογος της βιωματικής μάθησης (στόχοι και αρχές) 8. Συνεργατική μάθηση η εμπειρία πρέπει να μοιράζεται – να σχολιάζεται και να κρίνεται – να ανατροφοδοτείται – να έχει παραγωγική πορεία (Βρες το ρόλο που ταιριάζει στον καθένα από εσάς – Δώσε σε όλους την ευκαιρία να πουν τη γνώμη τους – Προσπάθησε να πείσεις τα μέλη της ομάδας σου για τις επιλογές σου ή για τα συμπεράσματά σου)
Ο δεκάλογος της βιωματικής μάθησης (στόχοι και αρχές) 9. Αποτύπωση εμπειρίας (εμπέδωση, μελλοντική ανάκληση) (Πώς θα μπορούσες να καταγράψεις αυτή την εμπειρία, για να τη θυμάσαι στο μέλλον ή για να τη μοιραστείς με άλλους; / Βρες τον καλύτερο τρόπο να κάνεις κάποιον άλλον να νιώσει αυτό που ένιωσες και εσύ!) 10. Κριτικός στοχασμός και προτάσεις για μελλοντική εφαρμογή – ελαστικότητα για τροποποιήσεις ακόμη και κατά τη διάρκεια της εφαρμογής (Τι θα άλλαζες / βελτίωνες / τροποποιούσες και για ποιο λόγο; / Μπορείς να σκεφτείς μια πιο απλοποιημένη ή πιο σύνθετη μορφή; / Τι θα μπορούσε να προστεθεί, ώστε να ενδιαφέρει περισσότερους μαθητές;)
Κίνητρα (σημαντικά σε κάθε διαδικασία στην οποία καλούμαστε να συμμετάσχουμε ενεργά…) Μαθησιακά κ.ά. Παραγωγή τελικού «προϊόντος» Εμπλουτισμός λεξιλογίου Επαφή με κείμενα ανυπέρβλητης αξίας Συζήτηση για αξίες και στάσεις ζωής Γνωριμία με την ιστορία της γλώσσας μας Βελτίωση ορθογραφίας Θεατρική παράσταση Συμμετοχή σε διαγωνισμούς Έκθεση στον χώρο του σχολείου Έκδοση ετυμολογικού λεξικού Δημιουργία βίντεο / ταινίας μικρού μήκους Ανοικτή εκδήλωση για γονείς με ομιλίες
Κίνητρα Διεθνής διάσταση «Ανταγωνιστικά» / «πατριωτικά» Προγράμματα Erasmus / e-twinning με σχολεία που έχουν ως μάθημα επιλογής τα αρχαία Ελληνικά Διαθεματικές εργασίες και εκδηλώσεις, π.χ. Διαγωνισμός ορθογραφίας SPELLING BEE με λέξεις της Αγγλικής που προέρχονται από την Ελληνική Τα αρχαία διδάσκονται σε άλλες χώρες τόσο στη δευτεροβάθμια όσο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Στάδια Παρουσίαση όλων των ενοτήτων από την αρχή του έτους (ιδανικά: επιλέγουν οι μαθητές εκείνες που τους αρέσουν) Συζήτηση σχετικά με τα ενδιαφέροντα των μαθητών Χωρισμός σε ομάδες και ανάληψη ευθύνης για παρουσιάσεις [συν-διαμόρφωση του μαθήματος] Δημιουργία χρονοδιαγράμματος
Διδακτικές αρχές κατά τον σχεδιασμό του μαθήματος Παρώθηση: ικανοποίηση - αίσθηση προόδου και επίτευξης στόχων Ενεργός συμμετοχή και αυτόνομη μάθηση: πρωτοβουλίες, ομάδες εργασίας, συνεργασία, αλληλοδιδασκαλία Ολιστική (σφαιρική) προσέγγιση: επικοινωνία με σημαντικές στιγμές της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας και του πολιτισμού Εναλλαγή και ποικιλία στη διδακτική πράξη
Εργαστήριο λεξικογραφίας Οι λέξεις και το ταξίδι τους στον χρόνο Πινακίδες στην τάξη / ταμπλό με τη λέξη της ημέρας / της εβδομάδας και την ιστορία της Αναζήτηση αρχαίων ελληνικών λέξεων σε τίτλους εφημερίδων / διαφημίσεις / τηλεφωνικούς οδηγούς / μάρκες αυτοκινήτων / αρωμάτων Ετυμολογικό λεξικό με όλες τις λέξεις του λεξιλογικού πίνακα [συμπληρώνεται τα επόμενα έτη]
Σχέδιο εργασίας: Η αξιοποίηση λεξικών στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών και των Αγγλικών: διαθεματικές προσεγγίσεις
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ You speak greek, you just don’t know it! ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Διαθεματικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα A΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού 2012-2013 Μαίρη Μαρίν (σχεδιασμός αγγλικών δραστηριοτήτων και διαγωνισμού SPELLING BEE) (δημοσιευμένο υλικό στα πρακτικά του 1ου Συνεδρίου ΠΕΣΣ)
Στόχοι ένταξης Λεξικών στη διδακτική πράξη: Στόχοι ένταξης Λεξικών στη διδακτική πράξη: Καλλιέργεια αφαιρετικής, κριτικής και δημιουργικής σκέψης Εμπλουτισμός του λεξιλογίου Ανάπτυξη της ικανότητας (και του ενδιαφέροντος) επιλογής των κατάλληλων λέξεων ανάλογα με την περίσταση Συνειδητοποίηση της διαχρονικής και συγχρονικής εξέλιξης της κάθε γλώσσας
Επιπλέον στόχοι: Στη Νεοελληνική Γλώσσα: βελτίωση ορθογραφίας, κέντρισμα ενδιαφέροντος για την ιστορία των λέξεων, εμπλουτισμός γραπτού και προφορικού λόγου με μεταφορικές και παροιμιώδεις φράσεις, διάθεση πειραματισμού με ποικιλία συνώνυμων λέξεων, δημιουργική γραφή.
Επιπλέον στόχοι: Στα Αρχαία Ελληνικά από το Πρωτότυπο: συνειδητοποίηση της παραγωγικής και συνθετικής δύναμης που διαθέτει η Α.Ε., προώθηση της διάθεσης για έρευνα στο μάθημα των Α.Ε., δημιουργική αξιοποίηση των λεξιλογικών πινάκων και των κεφαλαίων της ετυμολογίας, κέντρισμα του ενδιαφέροντος για το μάθημα των Α.Ε. μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
(δημοσιευμένο υλικό στα πρακτικά του 1ου Συνεδρίου ΠΕΣΣ) Δραστηριότητες με τη χρήση λεξικών στη Νεοελληνική Γλώσσα και στα Αρχαία Ελληνικά από το Πρωτότυπο Βάλια Λουτριανάκη (δημοσιευμένο υλικό στα πρακτικά του 1ου Συνεδρίου ΠΕΣΣ)
Αναζητήσεις και κατηγοριοποιήσεις 5 άγνωστες λέξεις κάθε εβδομάδα – 1 Λεξικό. Αναζήτηση λέξεων που αρχίζουν από… Παίξτε «Πρόσωπο – Ζώο – Πράγμα – Φυτό» Ζωγραφίζω τον ορισμό. Βρείτε λέξεις ομόρριζες της λέξης… «Η λέξη βασιλεία γράφεται με -ει-, όπως και η λέξη…». [αντίστροφα λεξικά] Οι 100 λέξεις της Νέας Ελληνικής που πρέπει να μάθει ένας ξένος.
Αναζητήσεις και κατηγοριοποιήσεις Οι 100 λέξεις της Νέας Ελληνικής που πρέπει να ξέρουν όλοι οι Έλληνες! Τι σημαίνουν αυτές οι λέξεις-σύμβολα; [«Λεξικό των Μεταφορών»). Λεξικό επιστημονικής ορολογίας. Βρείτε συνώνυμα και αντώνυμα και τοποθετήστε τα σε ορισμένη σειρά (ανάλογα με την έντασή τους ή κάποιο άλλο κριτήριο). Γλωσσάρι όρων του βιβλίου της Ιστορίας / της Γεωγραφίας / της Βιολογίας κ.λπ. [με εικόνες]. Λεξικό φράσεων με τίτλο «Πες το πιο ευγενικά» ή «Πες το πιο επίσημα» ή «Βάλε λίγη ποικιλία στη γλώσσα σου!» κ.λπ.
Ταμπλό – εφημερίδα… Συγκρίσεις «Πες το σωστά!». Ετυμολογία με… νόημα. Συγκρίνουμε ορισμούς σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα λεξικά. Μαγνητοφωνώ έναν καθημερινό διάλογο και τον αποκαθιστώ σε προσεγμένο λόγο. Απλοποίηση ορισμών. Γράφω γλωσσικά σχόλια για τις λέξεις… Ταμπλό – εφημερίδα… «Πες το σωστά!». Ετυμολογία με… νόημα. Η πιο δύσκολη ορθογραφία…
Δημιουργική γραφή και ομαδικά παιχνίδια Δημιουργική γραφή και ομαδικά παιχνίδια Φτιάξτε μια ιστορία / έναν διάλογο χρησιμοποιώντας παράγωγα και ομόρριζα του ρήματος…. Παίξτε TABOO με τα λεξικά. Πόσες λέξεις που περιλαμβάνονται στο ερμήνευμα της λέξης… μπορείς να βρεις; Ποια είναι η λέξη; Φτιάξτε παιχνίδια (σταυρόλεξα, ακροστιχίδες ή κρεμάλες) και οργανώστε ένα τηλεπαιχνίδι. Συγκεντρώστε λέξεις με ελληνική ρίζα σε ευρωπαϊκές γλώσσες και δημιουργήστε κείμενα.
Δημιουργική γραφή και ομαδικά παιχνίδια Παιχνίδι συνειρμών (αυθόρμητος λόγος). Λογοπαίγνια Brainstorming (ιδεοθύελλα) για τη λέξη… Αλλαγή περιβάλλοντος - Rodari (ιστορία / διάλογος / προτρεπτικός λόγος) Παίξτε παντομίμα. «Η λέξη που θα σας παρουσιάσω βρίσκεται μεταξύ του ΟΚ- και ΟΠΑ-…». Μίλα με παροιμίες. Κάντε έναν διάλογο ή γράψτε μια ιστορία χρησιμοποιώντας όλες τις παροιμίες που θα βρείτε στη λέξη… Γίνετε… γλωσσοπλάστες! Διαγωνισμός FameLab. Διαγωνισμός ορθογραφίας.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Συλλαβίζοντας το όνειρο Gracias Grecia Η ιστορία και εξέλιξη της Αγγλικής γλώσσας Ομιλίες του Ξενοφώντα Ζολώτα Παιχνίδια με τις λέξεις Γκράφιτι Spelling Bee
It’s all greek to me Graecum est non legitur
Λόγοι επίδρασης της ελληνικής γλώσσας ο πλούτος των ρημάτων η πλαστικότητα των λέξεων η μαγεία της ιστορίας και της ετυμολογίας της 394 λήμματα της ιατρικής ορολογίας, δημιουργούν 17.000 παράγωγα «οι Έλληνες έχουν τη λέξη για αυτό». πίσω από μια λέξη, κρύβεται μια ολόκληρη ιστορία: λακωνικός - laconic
ΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ κύρια ονόματα, βασικές έννοιες σκέψης και έκφρασης βασικές λέξεις των κλάδων της επιστημονικής Oρολογίας κύρια ονόματα, παροιμιακές φράσεις και αποφθέγματα ΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ SmartArt custom animation effects: upward arrow process (Basic) To reproduce the SmartArt effects on this slide, do the following: On the Home tab, in the Slides group, click Layout, and then click Blank. On the Insert tab, in the Illustrations group, click SmartArt. In the Choose a SmartArt Graphic dialog box, in the left pane, click Process. In the Process pane, click Upward Arrow (sixth row, third option from the left), and then click OK to insert the graphic into the slide. Select the graphic, and then click one of the arrows on the left border. In the Type your text here dialog box, enter text. (Note: To create a bulleted list below each heading, select the heading text box in the Type your text here dialog box, and then under SmartArt Tools, on the Design tab, in the Create Graphic group, click Add Bullet. Enter text into the new bullet text box.) On the slide, select the graphic. Under SmartArt Tools, on the Design tab, in the SmartArt Styles group, do the following: Click Change Colors, and then under Colorful click Colorful Range - Accent Colors 3 to 4 (third option from the left). Click More, and then under Best Match for Document click Intense Effect (fifth option from the left). On the Home tab, in the Font group, select Calibri from the Font list, and then select 24 from the Font Size list. Select the text in the first text box from the left. Under SmartArt Tools, on the Format tab, in the WordArt Styles group, click the arrow next to Text Fill, and then under Theme Colors click Olive Green, Accent 3, Darker 25% (fifth row, seventh option from the left). Select the text in the second text box from the left. Under SmartArt Tools, on the Format tab, in the WordArt Styles group, click the arrow next to Text Fill, and then under Theme Colors click Aqua, Accent 5, Darker 25% (fifth row, ninth option from the left). Select the text in the third text box from the left. Under SmartArt Tools, on the Format tab, in the WordArt Styles group, click the arrow next to Text Fill, and then under Theme Colors click Purple, Accent 4, Darker 25% (fifth row, eighth option from the left). To reproduce the animation effects on this slide, do the following: On the Animations tab, in the Animations group, click Custom Animation. On the slide, select the graphic. In the Custom Animation task pane, do the following: Click Add Effect, point to Entrance, and then click More Effects. In the Add Entrance Effect dialog box, under Basic, click Wipe. Under Modify: Wipe, in the Direction list, select From Left. Under Modify: Wipe, in the Speed list, select Fast. Also in the Custom Animation task pane, select the wipe effect. Click the arrow to the right of the wipe effect, and then click Effect Options. In the Wipe dialog box, on the SmartArt Animation tab, in the Group graphic list, select One by one. Also in the Custom Animation task pane, click the double arrow under the wipe effect to expand the contents of the list of effects. Also in the Custom Animation task pane, select the second wipe effect and then do the following: Click Change, point to Entrance, and then click More Effects. In the Change Entrance Effect dialog box, under Exciting, click Curve Up. Under Modify: Curve Up, in the Start list, select With Previous. Under Modify: Curve Up, in the Speed list, select Very Fast. Also in the Custom Animation task pane, select the third wipe effect and then do the following: Click Change, point to Entrance, and then click More Effects. In the Change Entrance Effect dialog box, under Moderate, click Descend. Under Modify: Descend, in the Start list, select With Previous. Under Modify: Descend, in the Speed list, select Very Fast. Click the arrow to the right of the third wipe effect, and then click Timing. In the Descend dialog box, on the Timing tab, in the Delay box, enter 0.5. Also in the Custom Animation task pane, select the fourth wipe effect and then do the following: Under Modify: Curve Up, in the Start list, select On Click. Also in the Custom Animation task pane, select the fifth wipe effect and then do the following: Under Modify: Descend, in the Start list, select After Previous. Also in the Custom Animation task pane, select the sixth wipe effect and then do the following: Also in the Custom Animation task pane, select the seventh wipe effect and then do the following: To reproduce the background effects on this slide, do the following: Right-click the slide background area, and then click Format Background. In the Format Background dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: In the Type list, select Linear. In the Direction list, click Linear Right (first row, fourth option from the left). Under Gradient stops, click Add or Remove until two stops appear in the drop-down list. Also under Gradient stops, customize the gradient stops that you added as follows: Select Stop 1 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 39%. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click White, Background 1 (first row, first option from the left). Select Stop 2 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 100%. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Olive Green, Accent 3, Lighter 60% (third row, seventh option from the left). To increase the size of the SmartArt graphic so that it spans the entire slide, do the following: On the slide, select the graphic. Point to the top right corner of the graphic border, until a two-headed arrow appears. Drag the top right corner of the graphic border into the top right corner of the slide. Point to the bottom left corner of the graphic border, until a two-headed arrow appears. Drag the bottom left corner of the graphic border into the bottom left corner of the slide. πάρθια βέλη parthian shots υπό την αιγίδα under the aegis Εις τας αγκάλας του Mορφέως in the arms of Morpheus Hλύσια πεδία elysian fields
Tήρηση και σεβασμός της παράδοσης και των κανόνων της ελληνικής γλώσσας ιστορική ορθογραφία προφορά, πληθυντικός συμφωνικά συμπλέγματα υ > y οι > oe αι > ae διατήρηση των δασυνόμενων λέξεων με την προσθήκη του h hydra, Hellas ήρως hero νεύρωσις neurosis phalanx phalanges criterion criteria χ > ch chaos ψ > ps psychology πν > pn pneumatic σθμ > sthm asthma Custom animation effects: fly-in and shrink lines, stretch rectangles (Intermediate) To reproduce the first vertical line on this slide, do the following: On the Home tab, in the Slides group, click Layout, and then click Blank. On the Home tab, in the Drawing group, click Shapes, and then under Lines click Line. On the slide, press and hold SHIFT, and then drag to draw a straight, vertical line. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, in the Shape Width box, enter 4.5”. On the Home tab, in the bottom right corner of the Drawing group, click the Format Shape dialog box launcher. In the Format Shape dialog box, click Line Color in the left pane, select Gradient fill in the Line Color pane, and then do the following: In the Type list, select Linear. Click the button next to Direction, and then click Linear Right (first row, fourth option from the left). In the Angle box, enter 0°. Under Gradient stops, click Add or Remove until three stops appear in the drop-down list. Also under Gradient stops, customize the gradient stops that you added as follows: Select Stop 1 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 0%. Click the button next to Color, select More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 148, Green: 172, and Blue: 208. In the Transparency box, enter 100%. Select Stop 2 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 50%. In the Transparency box, enter 0%. Select Stop 3 from the list, and then do the following: In the Stop position box, enter 99%. Also in the Format Shape dialog box, click Line Style in the left pane. In the Line Style pane, in the Width box, enter 6 pt. To reproduce the first rectangle on this slide, do the following: On the Home tab, in the Drawing group, click Shapes, and then under Rectangles click Rectangle (first option from the left). On the slide, drag to draw a rectangle. Select the rectangle. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the Size group, do the following: In the Shape Height box, enter 2”. In the Shape Width box, enter 2”. Under Drawing Tools, on the Format tab, in the bottom right corner of the Shape Styles group, click the Format Shape dialog box launcher. In the Format Shape dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: Click the button next to Direction, and then click Linear Up (second row, second option from the left). In the Angle box, enter 270°. Click the button next to Color, click More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 44, Green: 93, and Blue: 152. In the Stop position box, enter 80%. Click the button next to Color, click More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 60, Green: 123, Blue: 199. In the Stop position box, enter 100%. Click the button next to Color, click More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 58, Green: 124, Blue: 203. Also in the Format Shape dialog box, click Line Color in the left pane. In the Line Color pane, select No line. Also in the Format Shape dialog box, click 3-D Format in the left pane, and in the 3-D Format pane, do the following: Under Bevel, click the button next to Top, and then under Bevel click Circle (first row, first option from the left). Next to Top, in the Width box, enter 5 pt, and in the Height box, enter 2 pt. Under Surface, in the Angle box, enter 20°. On the slide, right-click the rectangle and then click Edit Text. Enter text in the text box and select the text. On the Home tab, in the Font group, do the following: In the Font list, select Calibri. In the Font Size list, select 32. Click the button next to Font Color, and then under Theme Colors click White, Background 1 (first row, first option from the left). On the slide, press and hold CTRL, and then select the line and the rectangle. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, point to Align, and then do the following: Click Align Selected Objects. Click Align Left. With the line and rectangle still selected, drag them to the left side of the slide. To reproduce the animation effects for the first vertical line and rectangle on this slide, do the following: On the Animations tab, in the Animations group, click Custom Animation. On the slide, select the line. In the Custom Animation task pane, do the following: Click Add Effect, point to Entrance, and then click More Effects. In the Add Entrance Effect dialog box, under Basic, click Fly In. Select the first animation effect (fly-in effect for the line), and then under Modify: Fly In, do the following: In the Start list, select With Previous. In the Direction list, select From Top. In the Speed list, select Fast. Click Add Effect, point to Emphasis, and then click More Effects. In the Add Emphasis Effect dialog box, under Basic, click Grow/Shrink. Select the second animation effect (grow/shrink effect for the line). Click the arrow to the right of the effect, and then click Effect Options. In the Grow/Shrink dialog box, do the following: On the Effect tab, do the following: In the Size list, select Tiny. Also in the Size list, select Vertical. On the Timing tab, do the following: In the Delay box, enter 0.5. In the Speed list, select 1 seconds (Fast). On the slide, select the rectangle. In the Custom Animation task pane, do the following: Click Add Effect, point to Entrance, and then click More Effects. In the Add Entrance Effect dialog box, under Moderate, click Stretch. Select the third animation effect (stretch effect for the rectangle), and then under Modify: Stretch, do the following: In the Start list, select After Previous. In the Direction list, select From Left. To reproduce the other shapes with animation effects on this slide, do the following: On the slide, press and hold CTRL, and then select the rectangle and the line. On the Home tab, in the Clipboard group, click the arrow under Paste, and then click Duplicate. On the slide, drag the second line and rectangle to the center of the slide. With the second line and rectangle still selected, on the Home tab, in the Clipboard group, click the arrow under Paste, and then click Duplicate. On the slide, drag the third line and rectangle to the right side of the slide. On the slide, press CTRL+A to select all the objects. On the Home tab, in the Drawing group, click Arrange, point to Align, and then do the following: Click Align to Slide. Click Align Middle. Click the text in each of the duplicate rectangles, and then edit the text. On the slide, select the second (middle) line. On the Home tab, in the bottom right corner of the Drawing group, click the Format Shape dialog box launcher. In the Format Shape dialog box, click Line Color in the left pane, select Gradient fill in the Line Color pane, and then do the following: Click the button next to Color, select More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 154, Green: 181, Blue: 228. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click White, Background 1, Darker 25% (fourth row, first option from the left). On the slide, select the second (middle) rectangle. On the Home tab, in the bottom right corner of the Drawing group, click the Format Shape dialog box launcher. In the Format Shape dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: Click the button next to Color, click More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 118, Green: 149, Blue: 53. Click the button next to Color, click More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 115, Green: 195, Blue: 72. Click the button next to Color, click More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 156, Green: 199, Blue: 70. On the slide, select the third (right) line. On the Home tab, in the bottom right corner of the Drawing group, click the Format Shape dialog box launcher. In the Format Shape dialog box, click Line Color in the left pane, select Gradient fill in the Line Color pane, and then do the following: Click the button next to Color, and then under Theme Colors click Aqua, Accent 5, Lighter 40% (fourth row, ninth option from the left). On the slide, select the third (right) rectangle. On the Home tab, in the bottom right corner of the Drawing group, click the Format Shape dialog box launcher. In the Format Shape dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: Click the button next to Color, select More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 39, Green: 135, Blue: 160. Click the button next to Color, select More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 54, Green: 177, Blue: 210. Click the button next to Color, select More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 52, Green: 179, Blue: 214. To reproduce the background effects on this slide, do the following: Right-click the slide background area, and then click Format Background. In the Format Background dialog box, click Fill in the left pane, select Gradient fill in the Fill pane, and then do the following: In the Type list, select Radial. Click the button next to Direction, and then click From Center (third option from the left). In the Stop position box, enter 33%. Click the button next to Color, and then under Theme Colors click White, Background 1 (first row, first option from the left). In the Stop position box, enter 67%. Click the button next to Color, select More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 228, Green: 233, Blue: 236. Click the button next to Color, select More Colors, and then in the Colors dialog box, on the Custom tab, enter values for Red: 178, Green: 186, Blue: 210.
Sentences that Contain Greek Root Words The following sentences use some of the words with the Greek roots. Underline those that are made up with a Greek root. Use your dictionary if necessary. The children were tested for autoimmune disorders. Sarah had to do a bibliography for her research paper. Mark’s biopsy came back with good results. Our government is a democracy. Julie and Jennifer went to the dermatologist. The students had to learn geography before they could leave school. In the summer you must drink a lot of water so you will not dehydrate. The measurements were for a kilogram. An astronomer will study all the stars and planets. A stop sign is in the shape of an octagon. David is claustrophobic when he steps into an elevator. My sister has her degree in clinical psychology. James got a new telescope for his 15th birthday. Anita made several calls on her telephone before leaving for work. A facial on the spa trip was very therapeutic. The thermostat registered at over 100 degrees today. Kristina worked hard on her thesis and hoped it would be published soon. Michael and Fred are majoring in zoology in college. Υπογράμμισε τις λέξεις που έχουν ελληνική ρίζα. Χρησιμοποίησε το λεξικό σου.
thesis dyslexia chaos physics horoscope hero angel phobia aura The following English words are of Greek origin. Can you guess what they mean? thesis dyslexia chaos physics horoscope hero angel phobia aura Nautical ecology orchestra rhapsody rhetorical dynamic pathos symmetry anaemia anaesthetic rhinoceros harmony Aegean Europe authentic psalm hyperbole Hellas rhythm sympathy phrase Οι ακόλουθες Αγγλικές λέξεις έχουν ελληνική ρίζα. Μπορείς να μαντέψεις τι σημαίνουν; Γράψε σωστά την αντίστοιχη ελληνική λέξη. Έπειτα παρατήρησε τα έντονα γράμματα και κύκλωσε πώς γράφονται στα ελληνικά
Now study carefully the letters in bold (έντονα γράμματα) and fill in the table below with the changes in spelling: *REMEMBER: In ancient Greek ἁ ἑ ἡ ἱ ὁ ὑ ὡ (με δασεία) was pronounced χα,χε,χη,χι,χο etc, and ρ always took δασεία: ˤp Greek English Example word αι ae ευ υ y αυ οι η φ θ χ ψ ps μπ ἁ (με δασεία)* ὑ (με δασεία)* ἑ (με δασεία)* ἡ (με δασεία)* γκ, γγ ρα* ρι* ρυ* Στην προηγούμενη άσκηση παρατήρησε προσεκτικά τα έντονα γράμματα και: Α) σημείωσε πώς μεταβάλλεται η ορθογραφία τους στα αγγλικά. Τι παρατηρείς για τις δασυνόμενες λέξεις; Β) Βρες παραδείγματα στο κείμενο του Ζολώτα. Χρησιμοποίησε το λεξικό σου αν χρειαστεί.
GREEK ROOTS pater father patriarch auto self autograph anthrop people anthropology demo democracy path feeling sympathy phil love Philadelphia phobia fear arachnophobia eu good eulogy psych mind & soul psychiatry bio life biology ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΕΞΕΩΝ Πρόσθεσε προθήματα ή επιθήματα από την πρώτη στήλη για να φτιάξεις σωστές λέξεις στην 3η στήλη. Πρόσεξε τις αλλαγές στην ορθογραφία. Μπορείς να προτείνεις και άλλες λέξεις με την ίδια ρίζα
Διαθεματικές προσεγγίσεις με επιστήμες / θεματικές Ιατρική allergy, anaemia, epidemic cirrhosis, diaphragm, stomach artery, biopsy, hepatitis Βοτανολογία daphne, heliotrope, hydrophyte, orchid Ζωολογία hippopotamus, scorpion octopus, platypus, lion Συγκέντρωσε λέξεις με ελληνική ρίζα ανά θεματική ενότητα/ επιστήμη Μυθολογία Ιστορία Achilles, Centaur, paleolithic Hermes, Zeus, prehistoric, mentor Λογοτεχνία allegory, anthology, metaphor, poem ellipsis, euphony, paradox, synecdoche Μουσική chord, harmonic, pentameter melody, xylophone, rhythm
FLASH CARDS με ελληνικά προθήματα στα αγγλικά
Εικαστικές Δημιουργίες-Graffiti με αγγλικές λέξεις ελληνικής «καταγωγής»
Αγώνες διττών λόγων – debate (με αφορμή κείμενα) και προτρεπτικοί λόγοι Τα greeklish απειλούν τη γλώσσα μας Η Αγγλική θα έπρεπε να γίνει η παγκόσμια γλώσσα Τα Ελληνικά θα έπρεπε να είναι η γλώσσα των υπολογιστών Τα Αρχαία Ελληνικά από το Πρωτότυπο πρέπει να καταργηθούν Η ορθογραφία της Ελληνικής πρέπει να απλοποιηθεί Πρέπει να απαγορευθούν οι αγγλικές λέξεις στα ΜΜΕ Όλες οι ξένες ταινίες πρέπει να μεταγλωττίζονται
Άκουσε τη λέξη στα αγγλικά και πληκτρολόγησε σωστά Μπορείς να ζητήσεις ορισμό στα αγγλικά ή παράδειγμα μέσα σε πρόταση αν δεν κατάλαβες τη λέξη
Οι μαθητές: Προβληματίστηκαν… για τη θέση της Ελληνικής και του ελληνικού πολιτισμού στον κόσμο και για την αξία εμβάθυνσης στη μητρική γλώσσα τους. Απέκτησαν άποψη… για τη σημασία γνώσης της ορθογραφίας και ετυμολογίας των λέξεων, για το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών από το Πρωτότυπο, για τη θέση της Ελληνικής στην Αγγλική.
Οι μαθητές: Δημιούργησαν… με αφορμή λέξεις, με έμπνευση σημασίες, με περιέργεια για τους αμέτρητους συνδυασμούς, με διάθεση πειραματισμού. Συνειδητοποίησαν… ότι η γλώσσα έχει δύναμη όταν αισθητικά και γραμματικά υπερέχει και ότι αξίζει να επιδιώκουν την ποικιλία και την πρωτοτυπία.
Εργαστήριο δημιουργικής προώθησης (διαφήμισης) Γερμανία: υποχρεωτικό μάθημα σε 208 Κλασικά Λύκεια. Πολωνία: υποχρεωτικό μάθημα σε 3 Κλασικά Λύκεια Μ.Βρετανία: προαιρετική, στο πλαίσιο της διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Κάθε σχολείο είναι αρμόδιο να αποφασίσει αν θα εντάξει τα Αρχαία Ελληνικά στο πρόγραμμά του Δανία: επιλογής (10 σχολεία) Νορβηγία, Βέλγιο, Γαλλία, Ισπανία, Ουγγαρία, Σλοβενία: μάθημα επιλογής Ιταλία: στα κλασικά Λύκεια. Ρωσία, Ρουμανία: στα εκκλησιαστικά λύκεια. Κροατία: σε 6 Δημοτικά σχολεία και σε 12 κλασικά Λύκεια ως υποχρεωτικό μάθημα Σερβία: σχολεία Filoloska Gimnazija στο Βελιγράδι Αυστραλία: επιλεγόμενο μάθημα σε κάποια σχολεία
Εργαστήριο ρητορικής και δημιουργικής γραφής Αυθόρμητος λόγος με τα ρητά της ενότητας ή τη λέξη-κλειδί του κειμένου (φιλία, ενότ. 10, 13, ήρωας, ενότ. 9, 12, απάτη, ενότ. 8), Σύντομος λόγος και αντίλογος (ενότ. 6 «η ομορφιά είναι ή δεν είναι το παν;», ενότ. 18 «Είμαι ειλικρινής: χάνω ή κερδίζω;»), Προτρεπτικός λόγος (ενότ. 9 «Γίνε κι εσύ ήρωας: κάνε κάτι για τους γύρω σου!», ενότ. 13 «Φύλαγε τους φίλους σου όπως τον εαυτό σου!», ενότ. 8 και 18 «Το ψέμα και η απάτη βλάπτει σοβαρά την υγεία»).
http://www.slideshare.net/katerina60/comics-53030528
Εργαστήριο ιστορίας της ελληνικής γλώσσας και δημιουργίας ντοκιμαντέρ (Γ΄ Γυμνασίου) Ιστορία της γραφής Εξέλιξη γραμμάτων Ανάγνωση παπύρων Μεταγραφή σε μικρογράμματη Συνεντεύξεις με ειδήμονες
Συντομότερες διδακτικές προτάσεις εμπλουτισμού
Διδακτικές προτάσεις (2007 – ο πειραματισμός και η εμπειρία εμπλουτίζει την πρακτική των εκπαιδευτικών) Εποπτικό υλικό - Αφόρμηση (σχολιασμός – σύγκριση) - Έναυσμα για συγκέντρωση σχετικού εποπτικού υλικού Τίτλος κειμένου - Αφόρμηση - Αλλαγή - Χρήση λέξεων του κειμένου Εισαγωγικό σημείωμα - Αφόρμηση - Διευκρινίσεις - Χώρος – Χρόνος – Υπόθεση - Εμπλουτισμός με Συμπληρωματικά σχόλια (βιβλίο καθηγητή ή Ιστορία Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας)
Κείμενο - Είδος κειμένου - Αποκατάσταση της «κανονικής σειράς» των λέξεων - Υφολογικές παρατηρήσεις Γλωσσικά σχόλια (αξιοποίηση λεξικών α.ε. και ν.ε.) - Συμπλήρωση με ομόρριζες λέξεις της Νέας Ελληνικής - Λεξιλογικές ασκήσεις αντιστοίχισης - Δημιουργία μικρών φράσεων Ερμηνευτικά σχόλια - Κατανόηση κειμένου - Αρχαιογνωσία
Ερωτήσεις - Απάντηση με λέξεις του κειμένου - Έναυσμα για περαιτέρω έρευνα - Ανάθεση εργασιών (διαθεματικών – δημιουργικών) - Αξιοποίηση δικτυογραφίας και βιβλιογραφίας (Βιβλίο Καθηγητή)
Επιπλέον: Κείμενο • Περιληπτική απόδοση με αφαίρεση λέξεων – συνένωση προτάσεων • Αναδιήγηση – αφήγηση, ειδικά των μύθων • Μεταφορά του πεζού λόγου σε διάλογο και αντίστροφα • Εικονογράφηση – σκιτσογράφηση με διαλόγους • Δημιουργία ταμπλό στην τάξη με φωτογραφικό αρχείο και άρθρα σχετικά με το μάθημα • Ανάγνωση ολόκληρου λογοτεχνικού κειμένου (συμπλήρωση αναγνωστικού ημερολογίου) • Εκφραστική ανάγνωση (ακουστική εξοικείωση) • Ρητορικές δραστηριότητες
Κείμενο (συνέχεια) Προβολή κινηματογραφικού έργου – αφιέρωμα σε ένα ιστορικό πρόσωπο ή γεγονός Αφιέρωμα – εκδήλωση σε συγγραφέα Έκθεση βιβλίου Δημιουργία μαθητικού βίντεο με αξιοποίηση της τοπικής ιστορίας (βιωματική επαφή - αξιοποίηση δεξιοτήτων μαθητών) Σχέδιο εργασίας (project) με διαθεματική προσέγγιση της έννοιας που ενδιαφέρει τους μαθητές (προϋποτίθεται η παρουσίαση όλων των κειμένων - ανάθεση από την αρχή του τριμήνου)
Λεξιλογικά - Ετυμολογία • Χρήση λεξικών στην τάξη • Προσωπικό ευρετήριο άγνωστων λέξεων • Δημιουργία ιστορίας ή διαλόγου (με λέξεις από έναν ή περισσότερους πίνακες) – «ενεργοποίηση λεξιλογίου» • Δημιουργικές εργασίες και παιγνίδια με κάθε είδους λεξικά στην τάξη (και ηλεκτρονικά λεξικά: www.komvos.edu.gr, www.greek-language.gr)
Γραμματική – Συντακτικό • «Εισηγήσεις» στο τέλος του μαθήματος ή σε επαναλήψεις • Δημιουργία σχεδιαγραμμάτων στο μάθημα της πληροφορικής • Συγκέντρωση παραδειγμάτων από όλα τα κείμενα (εργασία) • Συγκεντρωτικοί πίνακες φαινομένων κατά ομάδες Ρητά • Σύνδεση με κείμενο • Χρήση σε πρόταση / διάλογο • Αυθόρμητος / προτρεπτικός λόγος
Διαθεματικές δραστηριότητες (βιβλίο καθηγητή) Δραστηριότητες δημιουργικής σκέψης και γραφής Δραστηριότητες προφορικού λόγου Αξιοποίηση Νέων Τεχνολογιών Εκπαιδευτικό δράμα – Θέατρο
Τρόποι αξιολόγησης Στόχος: η ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω της ποικιλίας Οι ερωτήσεις-ασκήσεις αξιολόγησης πρέπει να καλύπτουν όλα τα επίπεδα της γλωσσικής διδασκαλίας. Πρέπει να αποφεύγεται η εύκολη λύση της κλίσης ουσιαστικών ή της χρονικής αντικατάστασης.
Ενδεικτικά: - πολλαπλής επιλογής διαφόρων τύπων, - συμπλήρωσης κενών, αντιστοίχισης, διάζευξης, - μετασχηματισμού φράσεων ή ολόκληρων προτάσεων, - αναγνώρισης της σημασίας των λέξεων από τα συμφραζόμενα, - κυριολεκτικής ή μεταφορικής χρήσης της κατάλληλης λέξης σε προτάσεις, - αντιστοίχισης λέξεων ως προς τη σημασία ή το γραμματικό τύπο, - δημιουργίας οικογενειών ομόρριζων λέξεων, παραγωγής, σύνθεσης ή ανάλυσης λέξεων στα συνθετικά τους μέρη.
Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης Προφορικές εξετάσεις Συνθετικές - δημιουργικές εργασίες (e-portfolio) Αυτοαξιολόγηση του μαθητή Αξιολόγηση με τη βοήθεια συμμαθητών
«… Κοιτάξετε πόσο θαυμάσιο πράγμα είναι να λογαριάζει κανείς πως, από την εποχή που μίλησε ο Όμηρος ώς τα σήμερα, μιλούμε, ανασαίνουμε, και τραγουδούμε την ίδια γλώσσα. Κι αυτό δεν σταμάτησε ποτέ […] Κι όλοι αυτοί, οι μεγάλοι και οι μικροί, που σκέφτηκαν, μίλησαν, μέτρησαν ελληνικά, δεν πρέπει να νομίσετε πως είναι σαν ένας δρόμος, μια σειρά ιστορική που χάνεται στη νύχτα των περασμένων και βρίσκεται έξω από σας. Πρέπει να σκεφτείτε πως όλα αυτά βρίσκουνται μέσα σας, τώρα, βρίσκουνται μέσα σας όλα μαζί, πως είναι το μεδούλι των κοκάλων σας, και πως θα τα βρείτε αν σκάψετε αρκετά βαθιά τον εαυτό σας». Γ. Σεφέρης, Δοκιμές Α΄
«Μόνο ό,τι δέχτηκες με την ψυχή σου, αυτό μόνο μαθαίνεις και αυτό ενσωματώνεις στη ζωή σου και στο χαρακτήρα σου» valialoutrianaki@yahoo.gr www.valialoutrianaki.com http://pilotiki.pbworks.com Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση: www.rhetoricedu.com
Το περιεχόμενο της παρουσίασης χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 -Διεθνές . Η άντληση και χρήση οποιουδήποτε υλικού θα πρέπει να συνοδεύεται από την ένδειξη "Aνακτήθηκε από την ιστοσελίδα www.valialoutrianaki.com".