Αξιολόγηση και Μεταγνώση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Advertisements

Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ:
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ένα ολοκληρωμένο μοντέλο Παιδαγωγικής Διαχείρισης Ποιότητας
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Κριτική ανάγνωση κειμένων
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Νέα μάθηση Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΩΝ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Γιάννης Τζωρτζάκης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12 Αξιολόγηση με Πίνακες Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (rubrics) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Παιδαγωγική Ψυχολογία Φ. Αντωνίου
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Πολυμέσα.
Κλιμίδης Αρτέμης (ΑΕΜ: 2748) Σταματίου Θεόδωρος (ΑΕΜ: 2873) Χατζής Σταμάτιος (ΑΕΜ: 2822) ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Δρ. Χρήστος Αναστασίου ΣΥΝΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
«Κοινωνική Μάθηση» Α.Bandura
Ταυτότητες εκπαιδευτικού
Διαμορφωτική Αξιολόγηση του Μαθητή: Από τη Θεωρία στη Χάραξη Πολιτικής
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
«PORTFOLIO Μαθητή »   Κασιμάτη Αικατερίνη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
6ο Διεθνές Συνέδριο για τις Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015 (Edu Didactics 2015): Συνδέοντας διδακτικές, ικανότητες και στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
«Εκπαιδευτική Αξιολόγηση»
Υπεύθυνη: Κατερίνα Κασιμάτη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΣΠΑΙΤΕ
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Βιωματικό Εργαστήριο για τις Δημιουργικές Εργασίες
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης των μαθητών Μαυραντωνάκη Κατερίνα Οι διαφάνειες είναι προϊόν μελέτης και αποδελτίωσης του βιβλίου των Πετροπούλου.
Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Φάκελος υλικού (υποψήφιου) εκπαιδευτικού & επαγγελματική ανάπτυξη
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή
Αυθεντικό πλαίσιο μάθησησ και αξιολόγησησ για την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα Βουδούρη Γεωργία Α.Μ.:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αξιολόγηση και Μεταγνώση Κονδύλη Αικατερίνη, 218005 ΘΕΠΑΕΕ – Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων και των Εκπαιδευτικών Αθήνα, 2019

Η Εκπαιδευτική Αξιολόγηση (1) « η συστηματική και καλά οργανωμένη διαδικασία συλλογής και ανάλυσης δεδομένων που αποσκοπεί στην αποτίμηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων, σε συνάρτηση πάντα με τους επιδιωκόμενους διδακτικούς στόχους που έχουν τεθεί » (Πετροπούλου, Κασιμάτη & Ρετάλης, 2015)

Η Εκπαιδευτική Αξιολόγηση (2) Αναπόσπαστο κομμάτι της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα Λειτουργεί ως Κίνητρο Μάθησης Η Αξιολόγηση για την Μάθηση # Η Αξιολόγηση της Μάθησης Η Αυθεντική Μάθηση και Αξιολόγηση

Οι δεξιότητες του 21ου αιώνα Γνωστικές  Συλλογή Πληροφοριών, Επίλυση Προβλήματος κ.α. Επικοινωνιακές  Διάλογος, Συνεργασία κ.α. Συναισθηματικές  Σύνδεση των προσωπικών βιωμάτων με τη συγχρονία ή τη διαχρονία ορισμένων καταστάσεων κ.α. Μεταγνωστικές

Οι Μεταγνωστικές Δεξιότητες (1) «Μεταγιγνώσκειν» 1η προσέγγιση: η παρακολούθηση και ο έλεγχος του «Γιγνώσκειν» και της συμπεριφοράς γενικά. 2η προσέγγιση: Το Γιγνώσκειν και η Ρύθμιση (regulation) του Γιγνώσκειν. (Flavell, 1979)

Μεταγιγνώσκειν (1) «Μεταγνωστικό Μοντέλο» (Metacognitive Model) 1ο επίπεδο: τα αντικείμενα και οι γνώσεις μας για αυτά τα αντικείμενα (object – level). 2ο επίπεδο: είναι ανώτερο από το πρώτο και το ακολουθεί (meta – level). Περιλαμβάνει τις γνώσεις που σχετίζονται με τις γνώσεις για τα αντικείμενα. Επομένως, το ένα επίπεδο επηρεάζει και επηρεάζεται άμεσα από το άλλο επίπεδο. (Nelson, 1996)

Μεταγιγνώσκειν (2) Γνώση Συμπεριφοράς/Αρχές Δεξιότητα Οι δεξιότητες έχουν 3 διαστάσεις: Γνώση Συμπεριφοράς/Αρχές Δεξιότητα  Άρα… Μεταγνωστικές Γνώσεις ft Δηλωτική Γνώση Μεταγνωστικές Δεξιότητες ft Διαδικαστική Γνώση Μεταγνωστικές Εμπειρίες ft «Περιστασιακή» Γνώση ή Επίλυσης Προβλήματος (Κωσταρίδου – Ευκλείδη, 2005 · Gardner, 1990)

Μεταγιγνώσκειν (3) Συνεπώς, είναι η διαδικασία κατά την οποία… «οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν ενεργητικά πώς να μαθαίνουν, αναπτύσσοντας δεξιότητες αυτορρύθμισης, αυτοαναστοχασμού και αυτοαξιολόγησης» (Πετροπούλου et al., 2015)

Μορφές Αξιολόγησης Αρχική ή Διαγνωστική Διαμορφωτική Τελική ή Αθροιστική Κυρίως η 2η συμβάλλει στην ανατροφοδότηση που μπορεί να καλλιεργήσει το μεταγιγνώσκειν Και οι 3 λειτουργούν ως μηχανισμοί αναστοχασμού.

Αναστοχασμός και Μεταγιγνώσκειν Η διαδικασία κατά ή μετά τη δράση μας Ώστε να ανακαλύψουμε τις αδυναμίες μας, τις δυνατότητές μας και κυρίως να δούμε κατά πόσο ανταποκριθήκαμε στην αρχική μας στοχοθεσία Τριμερής πορεία. Μετά το πέρας ξανασκεπτόμαστε τον πως θα επιλυθεί ένα πρόβλημα + έχουμε στο νου μας όλη τη δράση. Στη συνέχεια, αυτοαξιολογούμαστε Στο τέλος, κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές για την αυτοβελτίωσή μας. Η πορεία αυτή μας θυμίζει αρκετά την « μεταγνωστική δραστηριότητα » (Schraw & Dennison, 1994)

Ανατροφοδότηση Οι πληροφορίες που παίρνει ο εκπαιδευόμενος για να κάνει τον αναστοχασμό Και οι πληροφορίες που προκύπτουν μετά τον αναστοχασμό, Έτσι, συμβάλλουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Όλη αυτή η πορεία της σκέψης συνάδει με το μεταγιγνώσκειν και τις 3 διαστάσεις του.

Τεχνικές Αξιολόγησης και Μεταγιγνώσκειν Αυτο – Αξιολόγηση : διττός στόχος  μάθηση και κατεξοχήν αξιολόγηση (Μεταγνώση και Επανατροφοδότηση). Δικά μας κριτήρια για καλύτερη κατανόηση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων μας. Έτερο – Αξιολόγηση : Μαθαίνουμε τον εαυτό μας αξιολογώντας τους άλλους (Σύγκριση και Ανατροφοδότηση)

Αξιολογικά Μέσα και Μεταγιγνώσκειν – Παραδείγματα (1) Ρουμπρίκες Αξιολόγησης Αναπτυξιακές που περιλαμβάνουν περιγραφές ποιότητας Κριτήρια προκαθορισμένα Και για τα 2 είδη αξιολόγησης Ο μαθητής μαθαίνει τις αδυναμίες και τις δυνατότητές του και παίρνει αντίστοιχες αποφάσεις

Αξιολογικά Μέσα και Μεταγιγνώσκειν – Παραδείγματα (2) Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευομένου ο εκπαιδευτικός καταγράφει την δράση του και τις ενέργειές του κατά τη διδασκαλία του με σκοπό να αναστοχαστεί μοντέλο αναστοχασμού – ανατροφοδότησης – επανάδρασης. Δηλαδή πριν από την καταγραφή ο εκπαιδευτικός, φιλτράρει τα χαρακτηριστικά του, τα συστηματοποιεί και στην συνέχεια τα οπτικοποιεί. Έτσι, αναπτύσσει και άλλες δεξιότητες. το portfolio συνδέεται με τον όρο τεκμηρίωση,

Αξιολογικά Μέσα και Μεταγιγνώσκειν – Παραδείγματα (3) Ημερολόγιο Ο μανθάνων, διαβάζοντάς το αντιλαμβάνεται και τον εαυτό του και προσπαθεί να τον ρυθμίσει. Το ίδιο συμβαίνει και κατά την καταγραφή του Φιλτράρισμα απόψεων Βιωματική Μάθηση (Πετροπούλου, et al, 2015)

Αξιολόγηση του Μεταγιγνώσκειν Μέτρηση της ίδιας της μεταγνώσης (metacognition assessment), είτε αυτή εκλαμβάνεται ως την συνειδητοποίηση των γνώσεων που έχουμε (η γνώση για τις γνώσεις μας), είτε ως μια διεργασία αυτορρύθμισης της συμπεριφοράς και των γνώσεων μας. Block (2006): Παράδειγμα

Έμμεσες Τεχνικές (off – line measures) Σχετίζονται με το Γιγνώσκειν του Γιγνώσκειν Για τον εντοπισμό των Μεταγνωστικών Στρατηγικών εκ των υστέρων Μέσω ερωτηματολογίων που δίνουν απαντήσεις τόσο για τις προσωπικές επιλογές του καθενός όσο και για το συνολικό κλίμα σχετικά με το πως πιστεύουν ότι αντιμετώπισαν ένα θέμα σε μεταγνωστικό επίπεδο

Άμεσες Τεχνικές (on – line measures) Για τη ρύθμιση του Γιγνώσκειν την ώρα που την αναπτύσσουν αναρωτιούνται δυνατά και απαντούν τι σκέφτονται πριν διαβάσουν ένα θέμα κατά την προσπάθεια επίλυσής τους και μετά το πέρας της διαδικασίας Έτσι, τα άτομα δρουν, σκέφτονται και κοινοποιούν (Ozturk, 2017)

MARSI – Εργαλείο Αξιολόγησης του Μεταγιγνώσκειν (1) Kouider Mokhtari and Carla Reichard (2002) DIRECTIONS: Listed below are statements about what people do when they read academic or school-related materials such as textbooks, library books, etc. Five numbers follow each statement (1, 2, 3, 4, 5) and each number means the following:  1 means “I never or almost never do this.”  2 means “I do this only occasionally.”  3 means “I sometimes do this.” (About 50% of the time.)  4 means “I usually do this.”  5 means “I always or almost always do this.” After reading each statement, circle the number (1, 2, 3, 4, or 5) that applies to you using the scale provided. Please note that there are no right or wrong answers to the statements in this inventory.  Μετά από αυτά ακολουθεί και μία Ρουμπρίκα για την διεξαγωγή Συμπερασμάτων!

MARSI – Εργαλείο Αξιολόγησης του Μεταγιγνώσκειν (2) TYPE STRATEGIES SCALE GLOB 1. I have a purpose in mind when I read. 1 2 3 4 5 SUP 2. I take notes while reading to help me understand what I read. 1 2 3 4 5 GLOB 3. I think about what I know to help me understand what I read. 1 2 3 4 5 GLOB 4. I preview the text to see what it’s about before reading it. 1 2 3 4 5 SUP 5. When text becomes difficult, I read aloud to help me understand what I read. 1 2 3 4 5 SUP 6.I summarize what I read to reflect on important information in the text. 1 2 3 4 5 GLOB 7. I think about whether the content of the text fits my reading purpose. 1 2 3 4 5 PROB 8. I read slowly but carefully to be sure I understand what I’m reading. 1 2 3 4 5 SUP 9.I discuss what I read with others to check my understanding. 1 2 3 4 5

Συμπέρασμα Επομένως, ως Μεταγιγνώσκειν ορίζεται η γνώση για εμάς και το πως μαθαίνουμε, η σκέψη για το τι πρέπει να κάνουμε αλλά και η δράση για την επίλυση ενός προβλήματος Για να γίνει όλο αυτό χρειαζόμαστε μίαν ανατροφοδότηση και έναν αναστοχασμό Η Αξιολόγηση τόσο σε επίπεδο γνώσεων όσο και της ίδιας της μεταγνωστικής μας διεργασίας μπορεί να μας δώσει ότι χρειαζόμαστε για την καλλιέργεια του μεταγιγνώσκειν Για την Αυτογνωσία και την Επανανοηματοδότηση ορισμένων ζητημάτων

Ενδεικτική Βιβλιογραφία Block, C. C. (2006). What are metacognitive assessments? In S. E. Israel, C. C. Block, K. L. Bauserman, & K. Kinnucan-Welsh (Eds.), Metacognition in literacy learning: Theory, assessment instruction, and professional development (83–100). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive development inquiry. American Psychologist, 34, 906-911. Κωσταρίδου – Ευκλείδη, Α., (2005). Μεταγνωστικές Διεργασίες και Αυτο-ρύθμιση. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα. Ozturk, N., (2017). Assessing metacognition: theory and practices. Internation Journal of Assessment Tools in Education, 4 (2), 134-148. Πετροπούλου, Ο., Κασιμάτη, Α., & Ρετάλης, Σ. (2015). Σύγχρονες μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης με αξιοποίηση εκπαιδευτικών τεχνολογιών. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε 7 Ιουνίου, 2019, από http://hdl.handle.net/11419/232

Σας ευχαριστώ πολύ