13 ο Νηπιαγωγείο Πατρών Σχολικό έτος
Ποιοι είμαστε Τμήματα: 3 Χώρος: 2 τμήματα συστεγάζονται με το 53ο Δ.ΣΧ. Πατρών (Ευβοίας & Παπαναστασίου) και 1 τμήμα στεγάζεται σε μισθωμένο κτίριο στην οδό Μουσών 10. Λόγω του ότι δεν στεγάζονται όλα τα τμήματα στον ίδιο χώρο, κάποιες από τις δράσεις που ακολουθούν, είναι κοινές και κάποιες όχι.
Σκοπός Η διασφάλιση της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό, μέσα από δραστηριότητες, που θα γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ σπιτιού, νηπιαγωγείου και δημοτικού. Η προετοιμασία του Δημοτικού για την υποδοχή των νέων μαθητών
Στόχοι για μαθητές o Να εξασφαλιστούν οι όροι της ομαλής μετάβασης. Να γνωρίσουν τα νήπια τη λειτουργία του Δημοτικού (χώροι, πρόγραμμα, ειδικότητες κ.τ.λ.) Να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση και η αυτοεικόνα των μαθητών. Να εξασφαλιστεί μια συνέχεια στις εμπειρίες των παιδιών και ευκαιρίες για δημιουργία νέων. Να συνειδητοποιήσουν τη συνύπαρξη με μεγαλύτερα παιδιά. Να διαπιστώσουν κοινές μεθόδους και λειτουργίες. Να απομυθοποιήσουν τα αρνητικά στερεότυπα που επικρατούν και φορτίζουν τα νήπια με προκαταλήψεις για το Δημοτικό. Να συναντηθούν με γνωστά πρόσωπα στο χώρο του νέου τους σχολείου.
Στόχοι για τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Να ενημερωθούν για το μαθησιακό προφίλ των νηπίων. Να προετοιμαστούν για τη υποδοχή των νέων μαθητών (υπόθεση όλων! και των ειδικοτήτων) όχι μόνο των δασκάλων της Α ́τάξης. Να αναπτυχθούν σχέσεις συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ των εκπαιδευτικών των δύο σχολικών μονάδων. Να αποφευχθεί η (ισοπεδωτική) λογική που κρύβεται πίσω από τους χαρακτηρισμούς «έτοιμος» ή «όχι έτοιμος», για το Δημοτικό.
Δράση 1 η Περιγραφική Αξιολόγηση Νηπίων ( πριν την έναρξη των μαθημάτων) Απευθύνεται: Στις Νηπιαγωγούς και τις 2 δασκάλες που ανέλαβαν την Α΄ τάξη του Δημοτικού το Σχ. Έτος Χώρος υλοποίησης: Α΄ τμήμα Νηπιαγωγείου Επιμέρους στόχος: Να γίνει ενημέρωση για το μαθησιακό προφίλ των νηπίων Διάρκεια: 2 ώρες (πριν τις 11/9/2018) Περιγραφή δράσης: Οι νηπιαγωγοί έθεσαν στη διάθεση των δασκάλων την Περιγραφική Αξιολόγηση (Πιλοτική Εφαρμογή) των μαθητών του σχολικού έτους Αξιολόγηση δράσης: Οι δασκάλες αποκόμισαν σφαιρική αντίληψη των μαθητών μέσα από τους 4 μαθησιακούς αναπτυξιακούς τομείς της Περιγραφικής Αξιολόγησης.
Δράση 2 η Δανεισμός παιδαγωγικού υλικού ( πριν την έναρξη των μαθημάτων) Απευθύνεται: Στις 2 δασκάλες που ανέλαβαν την Α΄ Δημοτικού το Σχ. Έτος Χώρος υλοποίησης: Α΄ & Β΄ τμήμα της Α΄ Δημοτικού Επιμέρους στόχος: Να εξασφαλιστεί μια συνέχεια στις εμπειρίες των παιδιών. Διάρκεια : 2 εβδομάδες (από την έναρξη των μαθημάτων) Περιγραφή δράσης: Δανείστηκε παιδαγωγικό υλικό του νηπιαγωγείου στις δασκάλες για να το τοποθετήσουν στις τάξεις τους, ώστε οι μαθητές να συναντήσουν με τον ερχομό τους οικεία σ’ αυτούς πράγματα (έπιπλο βιβλιοθήκης, χάντρες, παζλ, οικοδομικό υλικό). Αξιολόγηση δράσης : Οι μαθητές αντέδρασαν με ενθουσιασμό βλέποντας οικείο σ’ αυτούς υλικό.
Δράση 3 η Δουλεύοντας μαζί Νηπιαγωγείο–Δημοτικό Απευθύνεται: Στους μαθητές Α΄ Δημοτικού και στα νέα νήπια Χώρος υλοποίησης: Α΄ & Β΄ τμήμα Νηπιαγωγείου και Α΄ & Β΄ τμήμα της Α΄ Δημοτικού Επιμέρους στόχος: Να εξασφαλιστεί μια συνέχεια στις εμπειρίες των παιδιών. Διάρκεια: 2 μέρες (17/9/18 & 18/9/18) Περιγραφή δράσης: Τις δυο πρώτες μέρες της δεύτερης εβδομάδας έγιναν αμοιβαίες επισκέψεις με σχεδιασμένες κοινές δραστηριότητες γνωριμίας από νηπιαγωγούς και δασκάλες Α΄ τάξης. Στη συνέχεια οι μαθητές και των δύο σχολικών μονάδων ζωγράφισαν από κοινού «Το νέο μου Σχολείο», τις παρουσίασαν και τις αντάλλαξαν. Αξιολόγηση δράσης : Οι μαθητές και των δυο βαθμίδων συμμετείχαν με ιδιαίτερη χαρά και ενθουσιασμό.
Δράση 4 η Μετάβαση με τις ειδικότητες (Πληροφορική) Απευθύνεται: Στους μαθητές Α΄ Δημοτικού Χώρος υλοποίησης: Αίθουσα Πληροφορικής Δ.ΣΧ. Επιμέρους στόχος: Να διαπιστωθούν κοινές μέθοδοι και λειτουργίες. Διάρκεια : περίπου ένα μήνα ( 14/9/18- 12/10/18) Περιγραφή δράσης: Ο εκπαιδευτικός Πληροφορικής τον πρώτο μήνα ασχολήθηκε με τα ήδη οικεία από το νηπιαγωγείο λογισμικά (Tux Paint, Jigsaw Platinum, Gcompris) στηριζόμενος αρχικά σε αρχεία των παιδιών που είχαν δημιουργήσει στα αντίστοιχα λογισμικά (π.χ. Ζωγραφιές που είχαν φτιάξει τα ίδια στο Tux Paint στο νηπιαγωγείο). Αξιολόγηση δράσης : Οι μαθητές συμμετείχαν πολύ ενεργά και με ιδιαίτερο ζήλο.
Δράση 5 η Παίζοντας μαζί στο προαύλιο… Απευθύνεται: Στους μαθητές Α΄ Δημοτικού και στους μαθητές του Νηπιαγωγείου Χώρος υλοποίησης: Κοινός αύλειος χώρος Επιμέρους στόχοι: Να διαπιστωθούν κοινές μέθοδοι και λειτουργίες –Να γνωρίσουν τις ειδικότητες του Δ.ΣΧ. Διάρκεια: Ολόκληρο το σχολικό έτος Περιγραφή δράσης: Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους υπάρχει μια κοινή ώρα Γυμναστικής και των δύο τμημάτων της Α΄ τάξης με το διάλειμμα του νηπιαγωγείου. Οι νηπιαγωγοί μαζί με τις δυο γυμνάστριες κάνουν κοινά παιχνίδια με μεικτές ομάδες Νηπιαγωγείου – Α΄ δημοτικού. Αξιολόγηση δράσης : Οι μαθητές και των δυο βαθμίδων αλληλεπιδρούν και συνεργάζονται αρμονικά.
Ανίχνευση Γνώσεων… Η συγκεκριμένη δράση αφορά τα παιδιά του 3 ου τμήματος του 13 ου Νηπιαγωγείου Πατρών που στεγάζεται σε ενοικιαζόμενο οίκημα, εκτός σχολικού συγκροτήματος, επί της οδού Μουσών 10. Έτσι λοιπόν… Γίνεται μια πρώτη διερεύνηση των απόψεων των παιδιών για το τι είναι το Δημοτικό σχολείο και πως το φαντάζονται. Μέσω της συζήτησης και του διαλόγου στην ολομέλεια – καταγράφονται όλες οι απόψεις και αποφασίζεται επίσκεψη στο χώρο του Δημοτικού Σχολείου. Αξίζει να σημειωθεί, ότι κάποια παιδιά έχουν άποψη λόγω των αδερφών τους που φοιτούν στο Δημοτικό Σχολείο και κάποια δεν γνωρίζουν καθόλου για το αντικείμενο.
Πριν την Επίσκεψη: Δράση 1η ( Δημιουργία Γωνιάς Δημοτικού-Παιγνίδι ρόλων) Απευθύνεται: Στα νήπια (όλων των τμημάτων) Χώρος υλοποίησης: Αίθουσες Νηπ/γείου Επιμέρους στόχοι: Να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με είδη που θα χρησιμοποιούν καθημερινά στην Α΄ τάξη ( μολύβια, ξύστρες, γόμες, τετράδια, χάρακες, βιβλία), να προσαρμοστούν στο μελλοντικό τους περιβάλλον. Διάρκεια: Δύο μέρες. Περιγραφή δράσης : Στην ολομέλεια αποφασίστηκε (με την βοήθεια των γονέων) να συλλέξουμε ότι χρειάζεται ένας μαθητής της πρώτης. Τα παιδιά πρότειναν, αφού είδαν εικόνες μιας τάξης Δημοτικού και οι γονείς βοήθησαν. Έτσι λοιπόν ανάμεσα στις γωνιές του Νηπ/γείου δημιουργήθηκε η γωνιά του Δημοτικού με μολύβια, ξύστρες, γόμες, χάρακες, τετράδια και βιβλία. Ως επέκταση αυτής της δράσης τα παιδιά έπαιξαν το/τη δάσκαλο/α και τους μαθητές εναλλάξ και χρησιμοποιήσαν το καβαλέτο για πίνακα. Αξιολόγηση δράσης: Τα παιδιά έδειξαν πραγματικό ενδιαφέρον και διασκέδασαν με το παιγνίδι ρόλων.
Δράση 2 η ( Εικαστικές δημιουργίες ) Απευθύνεται: Στα νήπια του 3 ου τμήματος Χώρος υλοποίησης: Αίθουσα Νηπ/γείου. Επιμέρους στόχοι: Να εκφραστούν δημιουργικά ζωγραφίζοντας και κάνοντας χαρτοδιπλωτική, να συνεργαστούν και να αλληλεπιδράσουν. Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες ( ) Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά αποφασίζουν να κάνουν δωράκια στα παιδιά της Α΄ τάξης κατά την επίσκεψή μας στο Δημοτικό και ζωγραφιές για την Διευθύντρια του Δημοτικού και την δασκάλα (Έχει προηγηθεί συνεννόηση μαζί τους). Χωρίζονται σε ομάδες, δημιουργούν ζωγραφιές και φτιάχνουν καραβάκια (διπλώνουν τα χαρτιά, τα ζωγραφίζουν, κολλάνε πανιά που γράφουν καλό καλοκαίρι και βάζουν από μια καραμέλα πάνω στο κατάρτι τους. Αξιολόγηση δράσης : Μοιράζονται τη χαρά της δημιουργίας και διασκεδάζουν με το αποτέλεσμα.
Δράση 3η ( Επίσκεψη στην πρώτη Δημοτικού!!) Απευθύνεται: Στους μαθητές Α΄ Δημοτικού και στα νήπια του 3 ου τμήματος. Χώρος υλοποίησης: Αίθουσα Δημοτικού Επιμέρους στόχοι: Να γνωρίσουν τα νήπια το μελλοντικό τους σχολείο, να ανταλλάξουν εμπειρίες και δώρα, να ενισχύσουν τις σχέσεις τους με τα παιδιά της πρώτης και τους εκπαιδευτικούς. Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα Περιγραφή δράσης: Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας γνωρίζουμε τον χώρο του σχολείου, τη δασκάλα και τα παιδιά της πρώτης. Μέσα στην αίθουσα τα νήπια επικοινωνούν με τα παιδιά της πρώτης 1) παίζοντας παιγνίδια γνωριμίας και ανταλλάσσοντας τα ονόματά τους 2) παίρνοντας συνέντευξη από τη δασκάλα και τους μαθητές της τάξης-έχει προηγηθεί και καταγραφεί το ερωτηματολόγιο και 3) παίζοντας σε ζευγάρια το παιγνίδι ‘ο πιο γρήγορος». Η επίσκεψή μας τελειώνει με ανταλλαγή δώρων και ζωγραφιών και τις καλύτερες εντυπώσεις!!! Αξιολόγηση δράσης: Ήταν μια διαφορετική εμπειρία που τα παιδιά την απόλαυσαν πολύ.
Δράση 4η ( Μετά την επίσκεψη…) Απευθύνεται: Στα νήπια ( όλων των τμημάτων) Χώρος υλοποίησης: Αίθουσες Νηπ/γείου Επιμέρους στόχος: Να εκφράσουν και αποτυπώσουν την εμπειρία τους δημιουργικά. Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα Περιγραφή δράσης: Τα νήπια συζητούν και περιγράφουν την επίσκεψή τους, συγκρίνουν τα διαφορετικά περιβάλλοντα, επιχειρηματολογούν, ζωγραφίζουν τι τους έκανε εντύπωση, και ενώνουν τις ζωγραφιές τους φτιάχνοντας ένα αναμνηστικό βιβλίο. Αξιολόγηση δράσης: Έδειξαν ενδιαφέρον και συμμετείχαν ενεργά.
ΔΡΑΣΗ 5 η Μετάβαση με τις ειδικότητες (Εικαστικά) Απευθύνεται: Στους μαθητές Α΄ Δημοτικού και στα νήπια 1 ου και 2 ου τμήματος. Χώρος υλοποίησης: Αίθουσες Νηπ/γείου Επιμέρους στόχοι: Να διαπιστώσουν κοινές μεθόδους και λειτουργίες, να εκφραστούν δημιουργικά. Διάρκεια : 2 διδακτικές ώρες Περιγραφή δράσης: Οι Νηπιαγωγοί και η εκπαιδευτικός των Εικαστικών οργάνωσαν μεικτές ομάδες με μαθητές και νήπια. Έτσι δουλεύοντας από κοινού, δημιούργησαν ένα ομαδικό κολλάζ με θέμα την Φιλία. Τα παιδιά έκοψαν, ζωγράφισαν και κόλλησαν συνεργαζόμενα αρμονικά. Αξιολόγηση δράσης: Οι μαθητές και τα νήπια συμμετείχαν ενεργά και με εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Δράση 6 η Συνεργασία με το Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού (Προσκόπων) Απευθύνεται: Στα νήπια του 1 ου και 2 ου τμήματος καθώς και στους μαθητές της πρώτης. Χώρος υλοποίησης: Προαύλειο Δημοτικού Σχολείου. Επιμέρους στόχοι: Να διαπιστώσουν κοινές μεθόδους και λειτουργίες –Να γνωρίσουν τους Προσκόπους και την φιλοσοφία τους. Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες Περιγραφή δράσης: Τα παιδιά πειθαρχώντας στους κανόνες, παίζουν κοινά παιγνίδια, χωρισμένα σε μεικτές ομάδες, σύμφωνα με τις οδηγίες των Προσκόπων, με θέμα: την διαφορετικότητα και τον ρατσισμό στο πλαίσιο του εορτασμού της Ευρωπαϊκής εβδομάδας κατά του ρατσισμού μέσα σε ένα πνεύμα αλληλεγγύης και συνεργασίας ( ) Αξιολόγηση δράσης: Η Δράση ολοκληρώνεται μέσα σε πνεύμα αλληλεγγύης και συνεργασίας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Οι μαθησιακές επιδιώξεις και οι στόχοι που αρχικά τέθηκαν επιτεύχθηκαν πλήρως. Τα ευεργετικά οφέλη πολλά όπως: Η προσαρμογή των παιδιών που ήταν άμεση και εύκολη, η ανοιχτότητα σε νέες εμπειρίες, η ενίσχυση των σχέσεων με τα άλλα παιδιά και εκπαιδευτικούς, η ανάπτυξη εμπιστοσύνης μεταξύ παιδιών και εκπαιδευτικών, η ανταλλαγή εμπειριών και η συνεργασία, το κλίμα αισιοδοξίας και αλληλεπίδρασης, η ισχυροποίηση των δεσμών συνεργασίας των εκπαιδευτικών. Η βίωση της πραγματικότητας της Α΄ τάξης μέσα από την ασφάλεια που πρόσφερε η συνοδεία των νηπιαγωγών έκανε τα νήπια να αισθανθούν αίσθημα σιγουριάς (ότι μπορούν να τα καταφέρουν) τονώνοντας έτσι την αυτοεκτίμησή τους και ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή τους. Η επιτυχία της συγκεκριμένης στρατηγικής της μετάβασης, στηρίχθηκε στις από κοινού δραστηριότητες των δασκάλων και των νηπιαγωγών, ώστε να μπορούν να συμμετάσχουν και τα νήπια και να μην είναι παθητικοί θεατές, δίνοντάς τους τη δυνατότητα για μια συνέχεια με τις προηγούμενες εκπαιδευτικές εμπειρίες τους, οδηγώντας τα ομαλά στο μελλοντικό τους σχολείο.
Σύνταξη: Φραγκούλη Αλεξάνδρα Σαββανή Παναγιώτα. ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ: Φραγκούλη Αλεξάνδρα Σαββανή Παναγιώτα Μασούρα Αναστασία Μαντοπούλου Ελένη