ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ Κατερίνα Φλώρου ΕΚΠΑ Ιταλική Γλώσσα και Φιλολογία 8ο ΕΞ. 2018-19
ΕΡΕΥΝΑ 1 Ερευνητική υπόθεση: η εκμάθηση ξένης γλώσσας διευκολύνεται όταν οι μαθητές είναι δίγλωσσοι. Ερευνητές: S. Abu-Rabia και E. Sanitsky του Πανεπιστημίου της Χάϊφα. Δείγμα: 80 μαθητών, χωρισμένοι σε δύο ομάδες Ομάδες: 40 παιδιά μεταναστών με την ρωσική και την εβραϊκή γλώσσα ως πρώτες και 40 παιδιά με την εβραϊκή μόνο, όλοι μαθητές του τμήματος αγγλικής ως ξένης
ΜΕΘΟΔΟΣ Διεξήχθησαν δύο τεστ στις γλώσσες που κατείχε το κάθε γκρουπ και στην αγγλική. Το πρώτο στην τάξη, το δεύτερο ατομικό. Αξιολογήθηκαν τα τεστ και τα αποτελεσματα ήταν εντυπωσιακά: Οι δίγλωσσοι μαθητές είχαν 13% καλύτερη επίδοση στα τεστ της ξένης γλώσσας (αγγλικά) Οι δίγλωσσοι μαθητές είχαν 7% καλύτερη επίδοση και στα εβραϊκά
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Αντίθετα από όσα πίστευαν οι επιστήμονες η τρίτη γλώσσα διδάσκεται πιο εύκολα σε δίγλωσσα κοινά Επιπλέον σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον οι ίδιοι οι δίγλωσσοι αποκτούν και την δεύτερη γλώσσα όπως την μητρική και πολλές φορές καλύτερα από τους μονόγλωσσους στην ίδια γλώσσα. Η ηλικία που έγινε η έρευνα δεν ήταν τυχαία: στην ηλικία των 10 ή 11 χρόνων μπορούν να μελετηθούν τα παραπάνω και να έχουμε ασφαλή συμπεράσματα
ΕΡΕΥΝΑ 2 Δείγμα: 1295 παιδιά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Γερμανία, 839 μονόγλωσσα και 456 δίγλωσσα Ξένη γλώσσα: αγγλικά που διδάσκονται στο σχολείο Καταγραφή όλων των παραμέτρων, οικονομικού στάτους, φύλου, ηλικίας.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Αποδεικνύεται ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε περιβάλλοντα μεταναστών μπορούν να έχουν καλύτερες επιδόσεις στην εκμάθηση ξένης γλώσσας Μπορούν να εναλλάσσουν κώδικα από τα τρία τους ήδη χρόνια.
ΕΡΕΥΝΑ 3 Ερευνήτρια: Χασόνε Θενόθ του Πανεπιστημίου της Χώρας των Βάσκων Ερευνητικά ερωτήματα: Είναι θεμιτό να γίνονται συγκρίσεις σε μονόγλωσσους και δίγλωσσους πληθυσμούς; Μπορούν να θεωρηθούνε δίγλωσσοι όσοι μαθαίνουν μία Τρίτη γλώσσα; Δείγμα: ομάδες δίγλωσσων σε δίγλωσσα περιβάλλοντα και δίγλωσσοι σε μονόγλωσσα περιβάλλοντα
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Το πολιτισμικό και το κοινωνικό περιβάλλον δημιουργεί τον ορισμό του δίγλωσσου. Οι ίδιοι παράγοντες μπορούν να ενισχύσουν την εκμάθηση της τρίτης γλώσσας.
ΕΡΕΥΝΑ 4 Ερευνητική υπόθεση: ο κόπος που κατέβαλλαν οι δίγλωσσοι για την απόκτηση των γλωσσών αποδίδει κατά την εκμάθηση της τρίτης γλώσσας; Παράμετροι μελέτης: Η ηλικία των δίγλωσσων κατά την εκμάθηση της τρίτης γλώσσας Η ηλικία που αποκτήθηκε η δεύτερη γλώσσα
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Επηρεάζουν θετικά την εκμάθηση της τρίτης γλώσσας: Επηρεάζουν θετικά την εκμάθηση της τρίτης γλώσσας: Η ηλικία Το κοινωνικό περιβάλλον Η γλωσσική συγγένεια της τρίτης γλώσσας με κάποια από τις προηγούμενες
Η ΔΙΚΙΑ ΜΑΣ ΕΡΕΥΝΑ Δείγμα: 3 τουλάχιστον δίγλωσσα άτομα ανά ερευνητή, τα οποία έμαθαν μία τρίτη γλώσσα ή μαθαίνουν αυτή την στιγμή Χρόνος: 1 με δύο μήνες Τρόπος: συνέντευξη ή ερωτηματολόγιο Καταγραφή: σε ένα φύλλο εργασιών
ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Παράμετροι για μελέτη ως προς την γλώσσα: Ξένη γλώσσα (για να διαπιστωθεί συγγένεια με προηγούμενες) Τρόπος εκμάθησης Χρόνος εκμάθησης Επίδοση Πιστοποίηση (με βάση το ΚΕΠΑ) Κύριες δυσκολίες Παράμετροι προς μελέτη ως προς το άτομο: φύλο Ηλικία (κατά την εκμάθηση) Γλώσσες (πρώτη και δεύτερη) Καταγωγή Διαμονή Επάγγελμα
Η ΕΡΓΑΣΙΑ Η έκταση εξαρτάται από την έκταση της έρευνας Η διάρθρωση θα είναι η ακόλουθη: Εισαγωγή Περιγραφή των βημάτων της έρευνας Δεδομένα σε πίνακα Συμπεράσματα Βιβλιογραφία
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Για να είναι απαλλακτική η εργασία, προϋποτίθεται παρουσίαση στο κοινό που παρακολουθεί το μάθημα. Το σύνολο των παρουσιάσεων θα γίνει τις ακόλουθες ημερομηνίες: 6/5 13/5 20/5 27/5 3/6 Οι παρουσιάσεις θα γίνουν στην αίθουσα διδασκαλίας, στην ώρα κατά την οποία διδάσκεται το μάθημα, με την βοήθεια ψηφιακών μέσων: power point ή άλλο
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί ως βιβλιογραφία αναφοράς, θα δοθεί σε επόμενη συνεδρία. Οι φοιτητές μπορούν να επικοινωνούν με την διδάσκουσα, καθ’ όλη την διαδικασία της έρευνας για τυχόν απορίες ηλεκτρονικά (kathyflorou@ill.uoa.gr )