ΕΙΣΑΓΩΓΗ Βασικός σκοπός της έρευνας μας είναι η αναζήτηση και η περιγραφή των χαρακτηριστικών και των λειτουργιών των πιο δημοφιλών Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, που χρησιμοποιούν σήμερα οι έφηβοι στην Ελλάδα. Τα ερευνητικά ερωτήματα που τίθενται σε αυτή την εργασία είναι τα εξής: Τι είναι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και ποιος είναι σκοπός της ύπαρξής τους. Πότε εμφανίστηκαν για πρώτη φορά τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και ποια ήταν η εξέλιξη τους με την πάροδο του χρόνου. Τι είναι τα <<greeklish>> και που τα συναντάμε. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα από τη χρήση των <<greeklish>> στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Ποιες είναι οι απόψεις των μαθητών του σχολείου, σχετικά με τη χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης. Συμπεράσματα –προτάσεις για ορθολογική και ασφαλή χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης.
ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ <<ΕΥΛΟΓΙΑ Ή ΚΑΤΑΡΑ>>; ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ <<ΕΥΛΟΓΙΑ Ή ΚΑΤΑΡΑ>>;
ΤΙ ΕINAI ΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ Πρόκειται για Διαδικτυακούς τόπους που παρέχουν ως υπηρεσία την παραγωγή και δημοσίευση περιεχομένου από τους ίδιους τους χρήστες του Διαδικτύου και όχι από κάποια εταιρία. Οι περισσότερες υπηρεσίες επιδιώκουν τη συζήτηση τα σχόλια και οποιαδήποτε πληροφορία μεταξύ των χρηστών.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ Μ.Κ.Δ. Facebook.com Twitter.com Youtube.com Myspace.com Flickr.com Wikipedia.com Blogger.com Digg.com
ΝΕΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ Προωθούν ένα προϊόν αν πραγματικά τους αρέσει. Προωθούν προϊόντα με πιο προσωπικό και φιλικό τρόπο. Κρατούν ανοιχτή επικοινωνία με δυνητικούς πελάτες.
Η επίδραση των κοινωνικών μέσων στη ζωή µας σήμερα Η επίδραση των κοινωνικών μέσων έχει λάβει σήμερα τεράστιες διαστάσεις. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του youtube. Το 1948 άρχισε να εκπέμπει το 3ο τηλεοπτικό δίκτυο ΑΒC. Αυτό συνέβη πριν από 64 χρόνια. Αν υποθέσουμε ότι τα 3 τηλεοπτικά δίκτυα των ΗΠΑ εκπέμπουν από τότε 24 ώρες το 24ωρο και κάθε μέρα τότε θα έπρεπε να εκπέμπουν 3 δίκτυα χ 64 χρόνια χ 365 ημέρες το χρόνο χ 24 ώρες την ημέρα = 1.681.920 ώρες τηλεοπτικής μετάδοσης ενώ οι ώρες αυτές ισοδυναμούν σε 5 μήνες μετάδοσης της ιστοσελίδας youtube.
Για να φτάσει τον αριθμό των 50 εκατομμυρίων χρηστών το ραδιόφωνο χρειάστηκε 38 χρόνια η τηλεόραση 13 το διαδίκτυο 4 και το iPod 3 χρόνια. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός, ότι η εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης facebook απέκτησε πάνω από 200 εκατομμύρια χρήστες σε λιγότερο από 1 χρόνο. Σήμερα μάλιστα, οι ενεργοί εγγεγραμμένοι χρήστες του facebook είναι τόσοι πολλοί, που εάν το facebook ήταν χώρα, θα ήταν η 3η μεγαλύτερη σε πληθυσμό στον κόσμο.
Τα οφέλη και οι πιθανοί κίνδυνοι πίσω από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Τα οφέλη και οι πιθανοί κίνδυνοι πίσω από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όσον αφορά στην ταχύτητα και την ευκολία πρόσβασης και χρήσης ο αναδυόμενος Γαλαξίας της επικοινωνιακής αφθονίας των τελευταίων ετών δεν έχει ιστορικό προηγούμενο. Η αφθονία και ελευθερία στη ροή της πληροφορίας γεννά μεγαλεπήβολα πολιτικά οράματα. Γίνεται πλέον λόγος για Ψηφιακή Δημοκρατία, για πολίτες του Κυβερνοχώρου ,για ηλεκτρονικές και wiki- κυβερνήσεις, ακόμη και για ψηφιακούς κόσμους, όπου όλοι οι Πολίτες έχουν ίση πρόσβαση στην γνώση και στην εξουσία.
GREEKLISH ΚΑΙ ΠΟΥ ΤΑ ΣΥΝΑΝΤΑΜΕ
Αυτό που σήμερα ο κόσμος αποκαλεί λατινοελληνικά, greeklish ή φραγκολεβαντίνικα δεν είναι φαινόμενο της δεκαετίας μας. Αντίθετα είναι μια πρακτική που εμφανίστηκε σε διάφορους τόπους και εποχές και εφαρμόστηκε από διάφορες ελληνικές κοινότητες με διαφορετικούς τρόπους. Υπάρχουν κείμενα της βυζαντινής εποχής γραμμένα με λατινικούς χαρακτήρες. Επίσης, στην Κρήτη και στην Κύπρο κατά τον Μεσαίωνα τα λαϊκά τραγούδια γράφονταν με λατινικούς χαρακτήρες. Αργότερα, από το 1800, πολλά ελληνικά βιβλία τυπώθηκαν στη Σμύρνη με λατινικούς χαρακτήρες. Οι Λεβαντίνοι της Σμύρνης, που μιλούσαν όλοι ελληνικά αλλά δυσκολεύονταν να μάθουν την απελπιστική ορθογραφία μας, χρησιμοποιούσαν πάντα τους λατινικούς χαρακτήρες για να γράψουν τα ελληνικά. Αργότερα, τους μιμήθηκαν οι Χιώτες και άλλοι έμποροι του εξωτερικού που έγραφαν τα γράμματα και τα τηλεγραφήματά τους στα ελληνικά αλλά με λατινικούς χαρακτήρες. Αυτή η φραγκοχιώτικη γλώσσα χρησιμοποιούνταν και από Έλληνες που κατοικούσαν στη Σμύρνη, στο Λονδίνο ή αλλού. Αυτός ο τρόπος γραφής εξακολουθούσε να επιβιώνει και τον συναντάμε αρκετά συχνά στα τηλεγραφήματα των Ελλήνων του εξωτερικού. Κάπου 70 χρόνια αργότερα τα φραγκοχιώτικα εμφανίζονται «με το ζόρι» στην ελληνική γλωσσική πραγματικότητα. Από τις αρχές της δεκαετίας του 90 Έλληνες της Ελλάδας και του εξωτερικού τα χρησιμοποιούν στην ηλεκτρονική επικοινωνία μέσω του Διαδικτύου: γράφουν προσωπικά μηνύματα, δημοσιεύουν ανακοινώσεις, συνεισφέρουν σε λίστες συζήτησης. Ακόμη και σήμερα η χρήση λατινικών χαρακτήρων συχνά επιβάλλεται για τεχνικούς λόγους, καθώς αποστολέας και δέκτης του μηνύματος μπορεί να μην διαθέτει κοινές προδιαγραφές ούτε μέσα στην Ελλάδα και πολύ περισσότερο ανάμεσα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Πλεονεκτήματα της ψηφιακής γλώσσας 1)Η ψηφιακή γλώσσα δεν αποτελεί μόνο ελληνικό φαινόμενο , αλλά συναντάται σε ολόκληρο τον κόσμο , συνιστώντας συστατικό γνώρισμα της προόδου στο χώρο της ηλεκτρονικής και της διαδικτυακής επικοινωνίας. 2)Ο βασικότερος λόγος είναι ότι εξυπηρετεί τις ανάγκες επικοινωνίας τους , όταν δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν ελληνικές γραμματοσειρές. 3)Τα λογισμικά προγράμματα που χρησιμοποιούνται διεθνώς είναι γραμμένα στην αγγλική γλώσσα , η οποία θεωρείται η πιο διαδεδομένη και ευρέως ομιλούμενη γλώσσα στον κόσμο και , ως εκ τούτου έχει επηρεάσει τις υπόλοιπες τόσο οπτικά όσο και λεξιλογικά. 4)Η γλώσσα αντανακλά άμεσα τη σκέψη σου και έτσι γλιτώνεις χρόνο. 5)Γράφεις σε οποιαδήποτε συσκευή χωρίς καμία δυσκολία και περιορισμούς, π.χ. υπολογιστή, κινητό, ipad κ.λπ. 6)Δεν παίζει ρόλο αν κάνεις ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, γιατί δεν υπάρχουν ανάλογοι κανόνες. 7)Είσαι “in” και “cool”. 8)Μπορείς να συνεννοηθείς άνετα με τους φίλους σου και οι γονείς σου να μην καταλαβαίνουν απολύτως τίποτα ...
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Μειονεκτήματα της ψηφιακής γλώσσας 1) Ξεχνάς πώς να γράφεις στα απλά ελληνικά, δηλαδή κάνεις ορθογραφικά και συντακτικά λάθη. Ακόμη, η εκτεταμένη χρήση τους, εκτός από ανορθογραφία μπορεί να προκαλέσει και δυσλεξία. 2) Αλλάζουν η μορφή και τα χαρακτηριστικά της γλώσσας, πράγμα που φτωχαίνει και υπεραπλουστεύει το λεξιλόγιο. 3)Εξασθενεί, έστω και έμμεσα, η εθνική μας ταυτότητα. Το γεγονός αυτό όμως έχει επιπτώσεις στην ορθή γραφή των λέξεων της ελληνικής γλώσσας. 4)Στη γραφή τους τα greeklish είναι αρκετά εύκολα, στην ανάγνωσή τους, όμως, είναι δυσανάγνωστα και κουραστικά ,ακόμα και για τους πιο φανατικούς υποστηρικτές τους. 5)Η χρήση των greeklish επηρεάζει και την ορθή εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι η μορφολογία της ψηφιακής γλώσσας είναι αρκετά χαλαρή και μεταβαλλόμενη. Το γεγονός αυτό όμως έχει επιπτώσεις στην ορθή γραφή των λέξεων της ελληνικής γλώσσας.
ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Στην εποχή μας γίνεται εκτεταμένη συζήτηση για την υποβάθμιση της ποιότητας της ελληνικής γλώσσας. Αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να αφορά όλους μας και να μας κάνει να προβληματιστούμε γι’ αυτό. Είναι πολύ σοβαρό γιατί αν χαθεί η ελληνική γλώσσα θα σβηστούν μαζί και πάρα πολλά στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής κληρονομιάς. Έτσι όλοι μας, και ιδιαίτερα τα παιδιά και οι νέοι με το πέρασμα του καιρού αντιμετωπίζουμε προβλήματα προφορικού και γραπτού λόγου. Στο γραπτό λόγο συμβάλλει και το κινητό τηλέφωνο. Όχι σαν συσκευή αλλά ο τρόπος χρήσης που γίνεται. Οι νέοι (συμπεριλαμβανομένων και των παιδιών) έχουν ως γλώσσα γραφής στο κινητό τα "greeklish" όπου τελικά με την πάροδο του καιρού η ορθογραφία των νέων θα έχει καταστραφεί.
ΧΑΡΟΥΜΕΝΑ ΦΑΝΤΑΡΑΚΙΑ Παναγιώτης Χαλκιάς Σοφία Στεργίου Αναστασία Τσακίρη Λάζαρος Σουβερμεζλής
Τα παιδιά, οι κίνδυνοι του διαδικτύου και ο ρόλος των γονιών και των εκπαιδευτικών. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και το διαδίκτυο έχουν καθιερωθεί , σαν αξιόπιστες και σωστές πηγές πληροφόρησης. Όμως, εκτός απ' όλα τα καλά που φέρνει το διαδίκτυο, κρύβει και πραγματικούς κινδύνους για ένα ανυποψίαστο παιδί. Είναι πολύ σημαντικό , οι γονείς και αυτοί που έχουν την ευθύνη των παιδιών, να γνωρίζουν τα πλεονεκτήματα , τα μειονεκτήματα και τους κινδύνους που έχει το διαδίκτυο και τους διάφορους τρόπους επικοινωνίας που μπορούν να επιτευχθούν μέσω αυτού. Τα παιδιά μπορούν να βρούν στο διαδίκτυο μια πληθώρα πληροφοριών από διάφορες πηγές μάθησης όπως εγκυκλοπαίδειες, βιβλιοθήκες, ειδησεογραφικά πρακτορεία και πολλούς άλλους οργανισμούς. Επίσης μπορούν να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια και να επικοινωνούν με φίλους τους.
Η φύση του διαδικτύου είναι τέτοια που ελκύει τα παιδιά Η φύση του διαδικτύου είναι τέτοια που ελκύει τα παιδιά. Το γεγονός ότι με το πάτημα ενός κουμπιού μπορούν να επισκεφθούν τόσα ελκυστικά πράγματα και να επικοινωνούν με φίλους τους, ικανοποιεί το φυσιολογικό για την ηλικία τους αυθορμητισμό, την περιέργεια και την ανάγκη τους για άμεση ανταπόκριση και ικανοποίηση. Δυστυχώς όμως είναι γεγονός ότι πολλοί γονείς δεν έχουν ακόμη αντιληφθεί ότι χρειάζεται η ίδια προσοχή, επίβλεψη και καθοδήγηση για τα παιδιά τους σε θέματα που αφορούν το διαδίκτυο. Οι γονείς δεν πρέπει να επαναπαύονται ότι τα παιδιά τους μπορούν να προστατευτούν απ' αυτούς που προσφέρουν κάθε μορφής υπηρεσίες στο διαδίκτυο. Πολλές ομάδες συζητήσεων παιδιών στο διαδίκτυο ("chat rooms", "news groups") δεν επιβλέπονται από κανένα. Υπάρχει πλήρης ανωνυμία και τα ονόματα που χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση και επικοινωνία μεταξύ των παιδιών πολύ συχνά είναι ψευδώνυμα. Είναι αδύνατο να γνωρίζει σε τέτοιες περιπτώσεις το παιδί , εάν αυτός με τον οποίο επικοινωνεί είναι πράγματι παιδί ή για παράδειγμα κάποιος ενήλικας που να θέλει να του κάνει κακό. Δυστυχώς μπορεί να υπάρξουν πολύ σοβαρές συνέπειες εάν το παιδί πεισθεί από κάποιον επιτήδειο και δώσει προσωπικές πληροφορίες όπως όνομα, κωδικούς, αριθμό τηλεφώνου, αριθμό πιστωτικής κάρτας και διεύθυνση. Ακόμη πιο δυσμενής είναι η περίπτωση που πεισθεί να συναντήσει κάποιον άγνωστο με τον οποίο επικοινωνούσε μέσω διαδικτύου.
Υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι εκτός από τους παραπάνω, που είναι οι εξής: τα παιδιά μπορεί να επισκέπτονται ιστοσελίδες που είναι ακατάλληλες γι' αυτά. μπορεί να βρεθούν σε ιστοσελίδες ομάδων που προωθούν το μίσος, τη βία και την πορνογραφία. μπορεί να παραπλανηθούν και να πέσουν θύματα μια έντονης καλοστημένης διαφημιστικής εκστρατείας. υπάρχουν ιστοσελίδες που για να προσελκύσουν τα παιδιά, υπόσχονται δώρα . όταν τα παιδιά ξοδεύουν πάρα πολλές ώρες στο διαδίκτυο υπάρχει ο κίνδυνος να χάνουν πολύτιμο χρόνο ,που θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν για να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες.
Τι μπορούν λοιπόν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να κάνουν για να είναι το διαδίκτυο περισσότερο ασφαλές και περισσότερο εποικοδομητικό για τα παιδιά τους ; πρέπει να βάλουν κάποιο όριο στο χρόνο που ξοδεύει το παιδί τους στο διαδίκτυο. είναι καλά να διδάξουν στα παιδιά ότι όταν συνομιλούν με κάποιον σε μια ομάδα συζήτησης στο διαδίκτυο, δεν μπορούν να ξέρουν ποιο είναι το άτομο αυτό και ότι τα ονόματα που χρησιμοποιούνται είναι συχνά ψευδώνυμα. πρέπει να διδάξουν στα παιδιά ουδέποτε να δίνουν προσωπικές πληροφορίες σε άλλα άτομα ή σε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και να δέχονται να συναντήσουν κάποιον που γνώρισαν μέσω του διαδικτύου. πρέπει να είναι προσεκτικοί για να μη δώσουν σε καμία περίπτωση αριθμούς πιστωτικής κάρτας ή άλλους κωδικούς στα παιδιά για ν' αγοράσουν αγαθά ή υπηρεσίες ή για να μπορούν να βλέπουν κάποιες ιστοσελίδες, που πιθανόν να είναι ακατάλληλες γι' αυτά .Επίσης πρέπει να εξηγήσουν ότι πολλά απ' όσα βλέπουν ή διαβάζουν στο διαδίκτυο μπορεί να μην είναι αληθινά . πρέπει να διδάξουν στα παιδιά να συμπεριφέρονται στο διαδίκτυο με την ίδια ευγένεια και καλούς τρόπους, όπως και στην κανονική ζωή. πρέπει να μάθουν στα παιδιά τους ν' ακολουθούν την ίδια συμπεριφορά στο διαδίκτυο που τους διδάσκουν, ακόμα και όταν χρησιμοποιούν οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρονικό υπολογιστή ,εκτός από το σπίτι τους, δηλαδή στο σχολείο, σε βιβλιοθήκες ή ακόμη και σε σπίτια φίλων τους.
Είναι χρήσιμο οι γονείς να αφιερώνουν κάποιο χρόνο στα παιδιά τους για να εξερευνούν μαζί κάποιους ιστοχώρους και κατά καιρούς να συμμετέχουν στις δραστηριότητες τους στο διαδίκτυο. Αυτό θα τους επιτρέπει να επιβλέπουν, να παρακολουθούν τις δραστηριότητες τους και ταυτόχρονα να διδάσκονται μαζί.
Fanboy and chumchum Γωγώ Κοσκερίδου Ελευθερία Σαββοπούλου Βαγγέλης Πίττας Κώστας Παντουβάκης