Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή χειμερινό εξάμηνο 2011-2012 Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής 1 Αμαλία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
Advertisements

ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ Ν: 4067/2012 Εισήγηση 2 ΜΑΡΑ ΣΟΦΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΕΛΚ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014.
Το νέο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα στεγαστικά δάνεια και οι αλλαγές που θα επιφέρει στο ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο Μάρτιος 2016 Χριστίνα Λιβαδά.
Αξιολόγηση απόδοσης εργαζομένων Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Μόνιμο μέλος ΕΠ Αλεξάνδρειου ΤΕΙ- Θ Ερευνητικός Συνεργάτης Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου.
Ελεγκτικό Συνέδριο Προγραμματικές συμβάσεις Δήμων. Επίκαιρα νομολογιακά ζητήματα. Π. Παππίδας Πάρεδρος ΕλΣ Πάρεδρος ΕλΣ Διημερίδα ΚΕΔΕ Αθήνα, 14 και
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Μεθοδολογία έρευνας και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου του θεολόγου.
Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΠΟΛΗΣ.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΤΙΚΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες 2016.
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.1: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΟΙ ΤΥΠΟΙ LEWIS (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΣΘΕΝΟΥΣ (Kossel, Lewis)  Στους χημικούς.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
Κοινωνική έρευνα για άτομα με αναπηρίες. Αύξηση ποσοστών αναπηρίας την τετραετία σε Δικαιούχους Μειωμένου Εισιτηρίου της Περιφερειακής Ενότητας.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Μεταναστευτικό και Προσφυγικό ζήτημα Η κατάσταση σήμερα ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΑΝΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΧΙΖΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ.
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εμπορική Ιδιότητα Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Φλεβική θρομβοεμβολική νόσος IV Εξάμηνο Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λάρισας 12.I.’10 Δ. Παπαγόρας.
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΕΝΔΟΦΛΕΒΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
«Πολιτικές της Περιφέρειας Στ. Ελλάδος - Παρεμβάσεις Διαρθρωτικών Ταμείων και ΕΚΤ του Θ.Σ. 9 για την κοινωνική ένταξη των Ρομά» Ελισάβετ Πρέζα ΕΥΔΕΠ Στερεάς.
NERCO - Ν. ΧΛΥΚΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.Μ. ΟΜΙΚΡΟΝ Α.Ε. ΞΥΛΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α.Ε.
Ηγέτες της Αναπηρίας του Αύριο
ΟΔΗΓΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ για την υπαγωγή Επενδυτικών Σχεδίων στα Καθεστώτα Ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» και «Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ» του Ν.4399/2016.
Διεθνής Σύμβαση για τις Διεθνείς Πωλήσεις Κινητών Πραγμάτων, Βιέννη 11 Απριλίου 1980, ν. 2532/1997 §1. Υποκειμενικό πεδίο εφαρμογής (Άρθρο 1) 1. Μέρη.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
Χαρτα τησ Βενετιασ - Ο Χάρτης της Βενετίας για την Αποκατάσταση και Συντήρηση Μνημείων και Μνημειακών Συνόλων (ή Χάρτα της Βενετίας) καταρτίστηκε κατά.
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Το βασικό ερώτημα:
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Παπαδόπουλος Βασίλειος
H ΑΝΑΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΤΟΥ ΆΡΘΡΟΥ 27Α ΚΦΕ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII
Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οδηγίες διατροφής για Παιδιά
A΄Τετράμηνο Η ιστορια του κινηματογράφου
Ανάληψη Υποχρέωσης (Π. Δ
ΕΛΕΓΧΟΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ Ι
MANUAL Χρήσης Υπηρεσίας
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Απο τον φιλιππο β΄ στα Ελληνιστικα βασιλεια
מבנה האטום (היסודות ומבנה האטום)
Бор постулаттары. Сутегі тектес атом үшін Бор теориясы
Сабақтың барысы: І. Ұйымдастыру ІІ. Өтілген материалдарға шолу
ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΙΙ Μητράκας Π. Λάμπρος MD, MSc, PhD Ουρολόγος, FEBU
Сучасная беларуская мова
Διδάσκουσα: Μπαλαμώτη Ελένη
Ευρωπαϊκή Πολιτική για τη Γνώση
Ανταγωνιστεσ ασβεστιου
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
2-босқич магистранти МАЖИДОВ Н.
Το αισθητήριο της όρασης
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΣΚΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή χειμερινό εξάμηνο 2011-2012 Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής 1 Αμαλία Κωτσάκη, επίκουρη καθηγήτρια

ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΝΗΜΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ H έννοια του μνημείου ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΝΗΜΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Υπάρχουν πόλεις όπου ο ιστορικός χρόνος παρουσιάζεται χωρικά συμπυκνωμένος και όπου το παρελθόν μιλάει ακόμα ζωντανά με όρους του παρόντος, μέσα στο οποίο παρόν η μοντέρνα – ή ακόμα και η μεταμοντέρνα – άποψη εντάσσεται με τρόπο που συνηγορεί όχι στην αναίρεση, αλλά στην επιβεβαίωση ενός σημαντικού ιστορικού ορίζοντα. Νέα Υόρκη Παρίσι Βερολίνο αλλά και μικρότερες, όπως το Άμστερνταμ, η Δρέσδη, ή το Λουξεμβούργο.

Υπάρχουν όμως άλλες όπου το κύμα της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης, ταυτισμένο πλέον με την άναρχη διάβρωση του προγενέστερου αστικού τοπίου και την άκριτη ενδοτικότητα της κοινωνίας στις επιταγές μιας πρωτόγνωρης οικονομικής πρόκλησης, μας φέρνει σήμερα αντιμέτωπους με το εξής παράδοξο: η προπολεμική φάση της πόλης – και ιδιαίτερα ο δέκατος-ένατος αιώνας της – να φαντάζουν σαν ένα μακρυνό και απροσπέλαστο παρελθόν, σαν η «προϊστορία» μιας κατά παραδοχήν «μοντέρνας» αστότητας. Το φαινόμενο προβάλλει εντονότερο μέσα από τη σύγκριση με πόλεις που είδαμε πριν.

Οποιαδήποτε προσπάθεια προσέγγισης του θέματος επισύρει πρώτα την ανάγκη διασαφήνισης των εμπλεκομένων εννοιών. Τι είναι μνήμη; Τι είναι ιστορία; Ή τι σημαίνει ιστορική μνήμη για μια πόλη ιστορικά βεβαρυμένη;

Μνημείο/ κάθετί που ανακαλεί στη μνήμη κάτι που συνέβη. Τι συνιστά μνημείο; Ποιά η έννοια του μνημείου; Μνημείο/ κάθετί που ανακαλεί στη μνήμη κάτι που συνέβη. Ορισμός που έδωσε έδωσε το I.C.O.M.O.S. (International International Council on Monuments and Sites) για το μνημείο είναι : κάθε ακίνητο, κτισμένο ή όχι το οποίο διακρίνεται για το αρχαιολογικό, το ιστορικό, το αισθητικό ή το εθνογραφικό του ενδιαφέρον. Στον ορισμό περιλαμβάνονται τα ακίνητα αγαθά τα οποία θεωρούνται διατηρητέα λόγω της φύσης ή του προορισμού τους, καθώς και τα κινητά που βρίσκονται μέσα στα μνημεία

Υπάρχουν τέσσερις απόψεις προκειμένου να θεωρήσουμε ένα αρχιτεκτονικό μνημείο 1.Ιστορική θεώρηση – το μνημείο ως πηγή ιστορικών και εν γένει επιστημονικών πληροφοριών. 2. Αισθητική θεώρηση- το μνημείο ως έργο τέχνης και καλλιτεχνικής δημιουργίας 3. Πρακτική θεώρηση- το μνημείο ως αντικείμενο χρήσεων και λειτουργιών 4. Περιβαλλοντολογική θεώρηση- το μνημείο ως στοιχείο του δομημένου περιβάλλοντος.

1.Ιστορική θεώρηση – το μνημείο ως πηγή ιστορικών και εν γένει επιστημονικών πληροφοριών. Η παλαιότητά του δεν μπορεί να ξανακερδηθεί με κανένα τρόπο και κατά συνέπεια είναι αναντικατάστατο. Αυτή ακριβώς είναι η διαφορά του αυθεντικού από το αντίγραφο. Το πρώτο είναι μοναδικό ενώ αντίγραφα μπορούμε να κατασκευάσουμε όσα θέλουμε.

2. Αισθητική θεώρηση- το μνημείο ως έργο τέχνης και καλλιτεχνικής δημιουργίας Ο Χάρτης της Βενετίας (1964) θέτει σοβαρά εμπόδια εμπόδια στην απομάκρυνση των έργων ζωγραφικής και γλυπτικής από το αρχιτεκτονικό τους πλαίσιο. Καμωμένα τα έργα αυτά με σκοπό να ενταχθούν ενταχθούν σε ενιαίο ενιαίο αρχιτεκτονικό σύνολο χάνουν το νόημά τους έξω από το μνημειακό χώρο. Επίσης, η αποστέρηση του μνημείου από το διάκοσμό του το υποβαθμίζει και το φτωχαίνει. Πχ: Βερσαλλίες

3. Πρακτική θεώρηση- το μνημείο ως αντικείμενο χρήσεων και λειτουργιών. Είναι διαπιστωμένο ότι η τάση να δοθεί κοινωνική διάσταση στα αρχιτεκτονικά μνημεία και αν διατηρηθεί ή να ξαναδημιουργηθεί η χρηστική λειτουργία σε αυτά συνεχώς αυξάνεται. Συνήθως οι χρήσεις συνεπάγονται και τη συνεχή φροντίδα που είναι απαραίτητη για τη συντήρηση και τη διατήρηση ενός παλιού κτίσματος.

4. Περιβαλλοντολογική θεώρηση- το μνημείο ως στοιχείο του δομημένου περιβάλλοντος. Σε ένα σύνολο κτιρίων ή γενικότερα σε ένα αστικό ή φυσικό τοπίο ένα κτίριο που εντάσσεται σωστά δίνει αξία στο περιβάλλον του.

Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO  Κριτήρια επιλογής Έως το τέλος του 2004 υπήρχαν έξι κριτήρια για την πολιτιστική κληρονομιά και τέσσερα κριτήρια για τη φυσική κληρονομιά. Το 2005 αυτό το καθεστώς τροποποιήθηκε σε μία ενοποιημένη ομάδα δέκα κριτηρίων. Τα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς οφείλουν να είναι «ιδιάζουσας παγκόσμιας αξίας» και να πληρούν ένα από τα παρακάτω δέκα κριτήρια.[

Πολιτιστικά κριτήρια I Πολιτιστικά κριτήρια I. «να αποτελεί αριστούργημα της ανθρώπινης δημιουργικής διάνοιας». II. «να επιδεικνύει σημαντικές ανθρώπινες αξίες για μακρά περίοδο χρόνου ή σε μία πολιτιστική περιοχή του κόσμου, σε εξελίξεις στην αρχιτεκτονική ή την τεχνολογία, τις μνημειακές τέχνες, την πολεοδομία ή τον σχεδιασμό τοπίου». III. «να φέρει μια μοναδική ή τουλάχιστον εξαιρετική μαρτυρία για κάποια πολιτισμική παράδοση, ζώντα ή εξαφανισμένο πολιτισμό». IV. «να αποτελεί σημαντικό παράδειγμα τύπου κτηρίου, αρχιτεκτονικού ή τεχνολογικού συνόλου ή τοπίου που απεικονίζει σημαντική ή σημαντικές φάσεις της ανθρώπινης ιστορίας» V. «να αποτελεί σημαντικό παράδειγμα παραδοσιακής ανθρώπινης εγκατάστασης, χερσαίας ή θαλάσσιας χρήσης, αντιπροσωπευτικής πολιτισμού ή πολιτισμών), ή ανθρώπινης αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, ιδιαίτερα όταν το τελευταίο έχει γίνει ευάλωτο υπό την πίεση ανεπίστροφων αλλαγών». VI. «να συνδέεται άμεσα ή διακριτά με γεγονότα ή ζώσες παραδόσεις, με ιδέες ή πίστεις, με καλλιτεχνικά ή λογοτεχνικά έργα εξέχουσας παγκόσμιας σημασίας».

I. «να αποτελεί αριστούργημα της ανθρώπινης δημιουργικής διάνοιας».

II. «να επιδεικνύει σημαντικές ανθρώπινες αξίες για μακρά περίοδο χρόνου ή σε μία πολιτιστική περιοχή του κόσμου, σε εξελίξεις στην αρχιτεκτονική ή την τεχνολογία, τις μνημειακές τέχνες, την πολεοδομία ή τον σχεδιασμό τοπίου».

III. «να φέρει μια μοναδική ή τουλάχιστον εξαιρετική μαρτυρία για κάποια πολιτισμική παράδοση, ζώντα ή εξαφανισμένο πολιτισμό».

IV. «να αποτελεί σημαντικό παράδειγμα τύπου κτηρίου, αρχιτεκτονικού ή τεχνολογικού συνόλου ή τοπίου που απεικονίζει σημαντική ή σημαντικές φάσεις της ανθρώπινης ιστορίας»

V. «να αποτελεί σημαντικό παράδειγμα παραδοσιακής ανθρώπινης εγκατάστασης, χερσαίας ή θαλάσσιας χρήσης, αντιπροσωπευτικής πολιτισμού ή πολιτισμών), ή ανθρώπινης αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, ιδιαίτερα όταν το τελευταίο έχει γίνει ευάλωτο υπό την πίεση ανεπίστροφων αλλαγών».

VI. «να συνδέεται άμεσα ή διακριτά με γεγονότα ή ζώσες παραδόσεις, με ιδέες ή πίστεις, με καλλιτεχνικά ή λογοτεχνικά έργα εξέχουσας παγκόσμιας σημασίας».

Φυσικά κριτήρια VII. «να περιέχει εξαιρετικά φυσικά φαινόμενα ή περιοχές εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς και αισθητικής». VIII. «να είναι ιδιάζοντα παραδείγματα μειζόνων φάσεων της ιστορίας της γης, του αρχείου της ζωής, σημαντικών εν εξελίξει γεωλογικών διαδικασιών για την ανάπτυξη γεωσχηματισμών ή σημαντικών γεωμορφικών ή φυσιογραφικών χαρακτηριστικών» IX. «να είναι ιδιάζοντα παραδείγματα σημαντικών εν εξελίξει οικολογικών και βιολογικών διαδικασιών στην εξέλιξη και ανάπτυξη οικοσυστημάτων χερσαίων, γλυκού ύδατος, παράκτιων και θαλάσσιων οικοσυστημάτων και κοινοτήτων φυτών και ζώων» X. «να περιέχει τα σημαντικότερα φυσικά ενδιαιτήματα συντήρησης της βιοποικιλότητας, να περιλαμβάνει απειλούμενα είδη παγκόσμιας αξίας από την άποψη της επιστήμης ή της συντήρησης του είδους». Για να κριθεί η εξαιρετική παγκόσμια αξία του, ένα μνημείο πρέπει να κριθεί και σε δύο άλλους παράγοντες: την αυθεντικότητα και/η την ακεραιότητα και πρέπει να απολαμβάνει ιδιαίτερης προστασίας και συστημάτων διαχείρισης ώστε να διασφαλίζεται η προστασία του. Το κριτήριο της αυθεντικότητας αναφέρεται στα μνημεία τα οποία εντάσσονται με βάση τα κριτήρια I-VI ενώ το κριτήριο της ακεραιότητας αναφέρεται σε όλα τα μνημεία, ανεξαρτήτως κριτηρίου ένταξης.

VII. «να περιέχει εξαιρετικά φυσικά φαινόμενα ή περιοχές εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς και αισθητικής».

VIII. «να είναι ιδιάζοντα παραδείγματα μειζόνων φάσεων της ιστορίας της γης, του αρχείου της ζωής, σημαντικών εν εξελίξει γεωλογικών διαδικασιών για την ανάπτυξη γεωσχηματισμών ή σημαντικών γεωμορφικών ή φυσιογραφικών χαρακτηριστικών»

IX. «να είναι ιδιάζοντα παραδείγματα σημαντικών εν εξελίξει οικολογικών και βιολογικών διαδικασιών στην εξέλιξη και ανάπτυξη οικοσυστημάτων χερσαίων, γλυκού ύδατος, παράκτιων και θαλάσσιων οικοσυστημάτων και κοινοτήτων φυτών και ζώων»

X. «να περιέχει τα σημαντικότερα φυσικά ενδιαιτήματα συντήρησης της βιοποικιλότητας, να περιλαμβάνει απειλούμενα είδη παγκόσμιας αξίας από την άποψη της επιστήμης ή της συντήρησης του είδους».

Σύντομο ιστορικό του «μνημείου»

Τα προϊστορικά ντολμεν , οι πυραμίδες , οι τύμβοι , είναι μνημεία αυτού του είδους.

Στην κλασσική εποχή, η γλυπτική και η αρχιτεκτονική, η κάθε μία χωριστά αλλά και συνεργαζόμενες μεταξύ τους, δίνουν διάφορες μορφές μνημείων μνημεία ταφικά με ανάγλυφες μορφές ή ολόγλυφες μορφές , επιτύμβιες στήλες.

Η Ρώμη εισάγει τη θριαμβευτική αψίδα και τον ανδριάντα Η Ρώμη εισάγει τη θριαμβευτική αψίδα και τον ανδριάντα

Στο Μεσαίωνα η ιδέα του μνημείου περιστρέφεται κυρίως γύρω από τη θρησκεία.

Στην Αναγέννηση και στο μπαρόκ οι ανδριάντες , οι δημόσιες κρήνες , τα ανάκτορα και μερικά δημόσια κτίρια παίρνουν το χαρακτήρα μνημείου. Εισάγεται η έννοια της μνημειακής αρχιτεκτονικής, η οποία αναφέρεται όχι μόνο στα κτίρια τα ίδια, αλλά και στον τρόπο ένταξής τους μέσα στο πολεοδομικό σύνολο. Δημιουργούνται έτσι μνημειακές προσπελάσεις, χαράσσονται μεγάλοι άξονες και η προοπτική χρησιμοποιείται για την επίτευξη εντυπωσιακών αποτελεσμάτων. Πχ: κιονοστοιχίες του Μπερνίνι μπροστά από τον Άγιο Πέτρο στη Ρώμη.

Ειδικότερα το μπαρόκ ενισχύει την μνημειακότητα με τη χρήση αξόνων σε αρχιτεκτονική αλλά κυρίως πολεοδομική κλίμακα, όπου η τέχνη ενισχύει την πρόθεση αυτή. Οι επεμβάσεις έχουν ως κύριο μέλημα την ενίσχυση του κύρους της θρησκευτικής αλλά και της κοσμικής εξουσίας – του μονάρχη. Ανδριάντες, οβελίσκοι από τις κατακτήσεις κλπ χρησιμοποιούνται γι ατην απόδοση μνημειακότητας στον χώρο της πόλης. Πχ: Βερσαλλίες, Places royales στο Παρίσι – το θέατρο της μοναρχίας

Ο νεοκλασσικισμός – ιστορισμός του 19ου αιώνα συνεχίζει την προσέγγιση του μπαρόκ αλλά υποτονεί την μνημειακότητα αποφεύγοντας την υπερβολή.

Η βιομηχανική επανάσταση του 19ου αιώνα , εισάγει νέα κτίρια Η βιομηχανική επανάσταση του 19ου αιώνα , εισάγει νέα κτίρια .Μνημεία θεωρούνται ορισμένα κτίρια –ορόσημα της τεχνικής εξέλιξης, που μεταβάλλονται και σε σύμβολα μιας σημαντικής εκδήλωσης, ή μιας περιόδου της τεχνικής, όπως το Crystal Palace του Λονδίνου ή ο πύργος του Άιφελ στο Παρίσι.

Ο 20ος αιώνας είναι εκείνος που επέφερε δραματικές αλλαγές ως πρός τις αντιλήψεις περί μνημείου. Το τέλος της αναπαράστασης. F. Nietsche, The use and the abuse of history Tο τέλος των μεγάλων αφηγήσεων – Β’ Παγκόσμιος πόλεμος

Πύργος Tatlin, 1917 Mνημείο για την Γ’ κομμουνιστική Διεθνή 1917 400μ ύψος ΚΟΝΣΤΡΟΚΤΙΒΙΣΜΟΣ

Walter Gropius. Monument to the March Dead, 1921-22. Weimar, Germany BAUHAUS

Monument to Rosa Luxemburg and Karl Liebknecht, Berlin, 1926, by Ludwig Mies van der Rohe ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΚΙΝΗΜΑ

Conical Intersect, 1975. 27-29, rue Beaubourg, Paris Conical Intersect, 1975. 27-29, rue Beaubourg, Paris. Gordon Matta-Clark

Vietnam memorial, Washington, 1982

Judenplatz, Wien μνημείο του Ολοκαυτώματος Rachel Whiteread, 2000

Μνημείο στο στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Treblinka, Βαρσοβία.

Peter Eisenmann, Μνημείο ολοκαυτώματος, Βερολίνο, 2005

Cindy Shirman, 2006

Πρέπει να ξεχνάς για να θυμάσαι.