Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Eisner 1985: Μία σειρά από προσχεδιασμένες δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν σε παιδαγωγικα αποτελέσματα για έναν οι περισσότερους μαθητές O Klaus Westphalen υποστηρίζει: «με τον όρο CURRICULUM εννοούμε ένα παιδαγωγικό σχεδιασμό, με τη βοήθεια του οποίου περιγράφεται εκ των προτέρων μια μελλοντική διδασκαλία. Curriculum διατυπωμένα σε γραπτή μορφή απαντώνται ως αναλυτικά προγράμματα, ως διδακτικά βιβλία, και ως σχέδια των διδασκάλων για προετοιμασία της διδασκαλίας ενός μαθήματος» Ορισμός Αναλυτικό Πρόγραμμα είναι το αποτέλεσμα και το προϊόν διαδικασιών σχεδιασμού και σύνταξης ενός γενικού πλαισίου μακροπρόθεσμης οργάνωσης της διδασκαλίας, που γίνεται σε διάφορα επίπεδα και με διαφορετικό κατά περίπτωση βαθμό εγκυρότητας και νομιμότητας.
Διάκριση αναλυτικών προγραμμάτων (John Goodland,1979) - Ιδανικό Αναλυτικό Πρόγραμμα - Επίσημο Αναλυτικό Πρόγραμμα - Αντιληπτό Αναλυτικό Πρόγραμμα - Λειτουργικό Αναλυτικό Πρόγραμμα - Βιωματικό Αναλυτικό Πρόγραμμα
Οι σημαντικότερες διακρίσεις αφορούν (ως προς τη μορφή): - Ανοιχτά και Κλειστά ΑΠ - Γραμμικά και Σπειροειδή ΑΠ ( Bruner, 1963,1966) - Επίσημα και Κρυφά ΑΠ
Κλειστά ΑΠ Ανοιχτά ΑΠ - Ανοιχτότητα σκοπών και στόχων. - Ανοιχτότητα σκοπών και στόχων. - Εναλλακτική οργάνωση της διδασκαλίας. - Συνεχής ανατροφοδότηση και αλλαγή του ΑΠ. - Διαφοροποίηση ανάλογα με τις συνθήκες και τις περιστάσεις. - Διαφοροποιημένη επίτευξη των στόχων από τους μαθητές. - Ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρέμβει στα ανοικτά ΑΠ, στα οποία διαγράφεται μόνον ένα πλαίσιο οδηγιών και υποδείξεων. - Ομάδες ειδικών σχεδιάζουν και συντάσσουν λεπτομερώς ΑΠ. - Ο εκπαιδευτικός υλοποιεί το έτοιμο ΑΠ στην τάξη του. - Τα κλειστά ΑΠ θεωρούνται επιστημονικά «τέλεια».
Γραμμικά ΑΠ Σπειροειδή ΑΠ Επιμέρους ενότητες και εμπειρίες μάθησης δομημένες σε ένα είδος γραμμικής συνέχειας. Σπειροειδή ΑΠ Οργάνωση σχετικών γνωστικών περιοχών με δυνατότητα επανόδου στην ευρύτερη εξέταση ενός θέματος Α μετά την εξέταση ενός άλλου σχετικού θέματος Β.
Επίσημα ΑΠ - Θεσπίζονται με νόμους και διοχετεύονται για εφαρμογή στα σχολεία. - Αποτελούν εγγύηση για την πολιτεία όσον αφορά στις ορθές, μορφωτικές,κοινωνικοποιητικές επιδιώξεις του σχολείου και πυξίδα για τους δασκάλους που τους κατευθύνει στην καθημερινή τους διδασκαλία για την επίτευξη στόχων. - Θεωρητικά οι δράσεις μαθητών και εκπαιδευτικών κινούνται στο εκάστοτε πλαίσιο που αυτά καθορίζουν.
Κρυφό ΑΠ- Παραπρόγραμμα - Το σύνολο των εμπειριών τις οποίες αποκτά ο μαθητής ως αποτέλεσμα επενέργειας παραγόντων, όρων, σχέσεων και καταστάσεων που δεν εμπεριέχονται φανερά και άμεσα στο σχεδιασμό της επίσημης σχολικής διαδικασίας. - Το κρυφό ΑΠ συμβάλλει στην επίτευξη στόχων και σκοπών οι οποίοι άλλοτε συμπληρώνουν ή ενισχύουν και άλλοτε αντιστρατεύονται και υπονομεύουν τους επίσημους σκοπούς του ΑΠ.
Θεωρίες γύρω από το Παραπρόγραμμα. - Στο κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα θα μπορούσε να ενταχθεί η θεωρία του Parsons και η σχολική επίδοση, που ενισχύει τους μηχανισμούς επιλογής και προσδίδει ηθική διάσταση στην απόδοση του μαθητή. - O Helmut Fend υποστηρίζει ότι «η λειτουργία επιλογής αφορά την αναπαραγωγή της κοινωνικής δομής, δηλαδή τον τρόπο της τοποθέτησης των ατόμων σε κοινωνικά δεδομένες θέσεις και ρόλους». Το σχολικό κλίμα δεν στηρίζεται σε συγκυριακές διαδικασίες αλλά έχει ως αφετηρία τις θέσεις του Horkheimer, τις οποίες επικαλείται ο Fend και οι οποίες αποτελούν:«έκφραση της κοινωνικής αντίληψης περί αυθεντίας και της πρακτικής της εξουσίας»
Curriculum Development: The Tyler Model. 1. Determine the school’s purposes (aka objectives) 2. Identify educational experiences related to purpose 3. Organize the experiences 4. Evaluate the purposes 1. Καθορίζω τους στόχους/σκοπούς του σχολείου 2. Εντοπίζω εκπαιδευτικές εμπειρίες σχετιζόμενες με τον στόχο 3. Οργανώνω τις εμπειρίες 4. Αξιολογώ τους στόχους/σκοπούς Curriculum Development: The Tyler Model.
Η κλασική ταξινομία σκοπών και στόχων του Β. Bloom Γνωστικός Τομέας (1956) Γνώση Κατανόηση Εφαρμογή Ανάλυση Σύνθεση Αξιολόγηση
Η κλασική ταξινομία σκοπών και στόχων του Β. Bloom Συναισθηματικός τομέας (1964) Αποδοχή Αντίδραση Αναγνώριση Αξίας Οργάνωση Χαρακτηρισμός
Η κλασική ταξινομία σκοπών και στόχων του Β. Bloom Ψυχοκινητικός τομέας (1969) Μίμηση Χειρισμός Ακρίβεια Συντονισμός Φυσικότητα
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας! Ρομίλντα Μουχαρρέμι Θεοδώρα Παναή