ΣΤΕΛΛΑ ΒΙΟΛΑΝΤΗ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ MYP 5 GRADE 10 GREEK LANGUAGE AND LITERAURE
Ο Ξενόπουλος τοποθετεί τη δράση του θεατρικού έργου του στη Ζάκυνθο σ’ ένα αστικό περιβάλλον και ασχολείται με την ιστορία μιας αστικής οικογένειας. Τα στοιχεία αυτά ενισχύουν την άποψη περί αστικής πεζογραφίας, χωρίς ωστόσο να μας διαφεύγει πως παρά την αλλαγή περιβάλλοντος σε σχέση με τα ηθογραφικά θεατρικά έργα που έχουν ως τόπο δράσης επαρχιακές περιοχές, οι διαφορές στη συμπεριφορά και στον τρόπο σκέψης των ανθρώπων δεν είναι τόσο έντονες. Η απόλυτη εξουσία του πατέρα παραμένει πάντοτε κυρίαρχο μοτίβο και διατρέχει όλες τις επιμέρους πράξεις των προσώπων. Βέβαια, σε σχέση με τα ηθογραφικά θεατρικά έργα, το χρήμα και η οικονομική επιφάνεια των ατόμων αναδεικνύονται σε αποφασιστικούς παράγοντες επηρεασμού των εξελίξεων. Στην αστική πεζογραφία είναι εντονότερη η διάκριση των ανθρώπων σε κοινωνικές τάξεις και δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στο πώς αυτό τροποποιεί τη δράση τους. Σε ό,τι αφορά την παρατήρηση πως ο Ξενόπουλος ήταν ο εισηγητής της αστικής πεζογραφίας, βρίσκουμε στην Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λίνου Πολίτη τα εξής: «Στο ενεργητικό του πρέπει επίσης να προσγραφεί το μεγάλο άλμα που επιτέλεσε μ’ αυτόν η νεοελληνική λογοτεχνία από το περιορισμένο πλαίσιο του ηθογραφικού διηγήματος στο πολυσύνθετο αστικό μυθιστόρημα. Και δεν είναι πάλι χωρίς σημασία το πόσο ο Ξενόπουλος διαβάστηκε από ένα ευρύτατο αναγνωστικό κοινό, ευρύνοντας έτσι το γενικότερο ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία.» ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στο παρελθόν η οικογένεια ήταν κατά κανόνα πατριαρχική Στο παρελθόν η οικογένεια ήταν κατά κανόνα πατριαρχική. Ο άνδρας, δηλαδή ο πατέρας ή ο γιος -όταν δεν υπήρχε πατέρας- ήταν ο αρχηγός της οικογένειας. Με τον τίτλο αρχηγός εννοούμε ότι ο άνδρας ήταν εκείνος που αποφάσιζε για ό,τι αφορούσε τα μέλη της οικογένειας ακόμα και αν τα ίδια τα μέλη όπως η γυναίκα, τα παιδιά ή και κάποιες φορές συγγενείς δευτέρου βαθμού έπρεπε να πάρουν αποφάσεις για τις ίδιες τις ζωές τους.Η οικογένεια έχει μια αυστηρή πατριαρχική μορφή, στην οποία ο πατέρας αποτελεί τον απόλυτο και αδιαμφισβήτητο ΄΄αφέντη΄΄ της, ενώ ταυτόχρονα είναι το άτομο που καθορίζει τα συναισθήματα, τις αποφάσεις και γενικότερα την συμπεριφορά όλων των μελών της οικογένειας. Ρυθμιστής του ρόλου του πατέρα δεν είναι σε καμία περίπτωση το ενδιαφέρον του για τα μέλη της οικογένειας του, αλλά η διατήρηση και η προφύλαξη της κοινωνικής του θέσης και της τιμής του ονόματος της οικογένειας. Η υπόληψη υπερτερεί των συναισθημάτων.Η εικόνα και ΄΄το φαίνεσθαι΄΄ είναι πιο σημαντικά από την ευτυχία της κόρης του. Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι ο Βιολάντης είναι τυπολάτρης και θέλει η οικογένειά του να είναι υπόδειγμα ηθικής. ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ερευνητική εργασία ΟΜΑΔΑ Α’ Σε ένα αρχείο παρουσίασης (powerpoint) να βρείτε πληροφορίες και να παρουσιάσετε μέσα στην τάξη τα ακόλουθα θέματα: 1. Ο θεσμός της οικογένειας παλιότερα και σήμερα. Ενδεικτική βιβλιογραφία: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL103/57/4 37,1653/ http://www.kathimerini.gr/217305/article/epikairothta/ellada/s ympaghs-h-ellhnikh-oikogeneia Ερευνητική εργασία ΟΜΑΔΑ Α’
ΟΜΑΔΑ Β’ 2. Η πατριαρχική οικογένεια και η δομή της. Ενδεικτική βιβλιογραφία: https://sites.google.com/site/stmessinis/ArxikiSelida/ morphes-synchrones-oikogeneias https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9%CE %BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5 %CE%B9%CE%B1 ΟΜΑΔΑ Β’
3. Οι σχέσεις των μελών μιας οικογένειας παλιά και σήμερα. ΟΜΑΔΑ Γ’
4. Ποιες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες συνέβαλαν στις αλλαγές που επήλθαν στο θεσμό της οικογένειας; ΟΜΑΔΑ Δ’
Ποιο φόβο της εκμυστηρεύεται η Στέλλα στην αγαπημένη της θεία ; Ποιο μήνυμα πήρε ο Χρηστάκης Ζαμάνος από τον πατέρα της Στέλλας ; Από τι οικογένεια προέρχεται ο Χρηστάκης ; Ποιο ταπεινό επάγγελμα ασκεί ο Χρηστάκης ; Ποια σύμπτωση έγινε η αιτία να διαβάσει η Στέλλα το γράμμα του Χρηστάκη ; Πώς νιώθει για το Χρηστάκη ο μικρός αδελφός της Στέλλας Νταντής ; Πού ξοδεύει τον πενιχρό μισθό του ο Χρηστάκης σύμφωνα με τον Νταντή ; Ποια προειδοποίηση δίνει στη Στέλλα ο αδελφός της ; Τι ξέχασε να πάρει μαζί του ο αδελφός της Στέλλας ; Τι παλικάρι θεωρεί τον αδελφό της η Στέλλα ; Τι έχει στη μύτη του ο πάμπλουτος Μένουλας ; Για τι προορίζει η μαμά της Στέλλας το Μένουλα ; Ποιοι είναι κακοήθεις σύμφωνα με το βιβλίο της Στέλλας ; Έκανε στα νιάτα της η μαμά της Στέλλας αυτό που ζητάει από την κόρη της ; Τι διάθεση έχει ο πατέρας της Στέλλας, όταν πρωτοεμφανίζεται ; Στην υγειά τίνος πίνουν τη μαστίχα τα μέλη της οικογένειας Βιολάντη ; Γιατί έστειλε γράμμα ο Χρηστάκης στον πατέρα της Στέλλας ; Προβληματίζει τον πατέρα της Στέλλας το γεγονός ότι ο Χρηστάκης είναι φτωχός ; Τι ρωτάει επίμονα τη Στέλλα ο πατέρας της ; Κάμπτεται από την έκρηξη και τις φοβέρες του πατέρα της η Στέλλα ; ΠΡΑΞΗ ΠΡΩΤΗ
Για ποιο πράγμα κατηγορεί την κυρά Βιολάνταινα ο σύζυγός της ; Τι μακάβριο έκανε παλαιότερα ένας άρχοντας στην κόρη του σε μια ανάλογη περίπτωση ; Πού αποδίδει ο πατέρας Βιολάντης τη συνέπεια του Χρηστάκη στα ραντεβού του ; Τι μηνιαίο μισθό παίρνει ο Χρηστάκης ; Τι ζητάει επίμονα ο Βιολάντης να του δώσει ο Χρηστάκης ; Πώς θα αντιδράσει ο Χρηστάκης στις απειλές του γερο Βιολάντη ; Πού βρίσκεται η Στέλλα την ώρα που συζητά ο πατέρας της με το Χρηστάκη ; Εκνευρίζεται η Στέλλα από τη δειλία του Χρηστάκη ; Ποιος θα χαστουκίσει τη Στέλλα ; Πώς υπογράφει το γράμμα της στο Χρηστάκη η Στέλλα ; Τι ζητάει επιτακτικά από τη Στέλλα ο πατέρας της ; Τι εύχεται πάνω στα νεύρα του ο πατέρας Βιολάντης ; Με ποια πράξη θα κερδίσει τη συγχώρεση του πατέρα της η Στέλλα ; Ποια είναι η σωστή σειρά κινήσεων σ’ ένα προξενιό σύμφωνα με τον πατέρα ; Τι άκαρδο πράγμα προτείνει ο πατέρας στη Στέλλα να κάνει ; Ποιος θα μεταφέρει στο Χρηστάκη το καινούριο γράμμα της Στέλλας ; Σε τι ελπίζει πλέον η Στέλλα ; ΠΡΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
Με ποιο τρόπο ασκεί ψυχολογική βία στη Στέλλα ο πατέρας της ; Ποια δικαιολογία προβάλλεται για την απομόνωση της Στέλλας ; Ποιον κατηγορεί η θεία Νόνια για το ότι έμεινε γεροντοκόρη ; Τι ζητάει τώρα πια μόνο ο Βιολάντης για να συγχωρέσει τη Στέλλα ; Πώς χαρακτηρίζει την κόρη του ο Βιολάντης μετά από 12 μέρες φυλακής ; Για τι «ζει» ο Παναγής Βιολάντης ; Σε ποιον θα αναθέσει ο πατέρας να «λογικέψει» τη Στέλλα ; Γιατί δεν μπορεί να παραταθεί άλλο η φυλάκιση της Στέλλας ; Ποια παραχώρηση είναι διατεθειμένος να κάνει στην κόρη του ο πατέρας της ; Πώς νιώθουν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, πλην Στέλλας, για τον πατέρα; Τον αγαπά ή όχι το Χρηστάκη η Στέλλα ; Ποια απειλή της Στέλλας προκαλεί φρίκη στη μητέρα της ; Τι αρχίζει να καταλαβαίνει η Στέλλα όταν δεν παίρνει απάντηση του Χρηστάκη ; Ποια είναι η μόνη παρηγοριά της Στέλλας τις 12 μέρες της φυλάκισής της; Τι έκανε στο ίδιο διάστημα ο Χρηστάκης ; Ποιο είναι το μόνο πρόσωπο που αγαπά αληθινά τη Στέλλα ; Ποιο άσχημο νέο φέρνει χαρούμενος ο πατέρας της Στέλλας ; Πώς τελειώνει το έργο ; ΠΡΑΞΗ ΤΡΙΤΗ