Αξιολόγηση Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Λύκειο ( )

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ι. Καραγιάννης,Σχ. Σύμβουλος ΠΕ03 Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ. Παρουσίαση του νέου Νόμου για τα ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Μια πρώτη.
Advertisements

ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΕ ΠΟΥ ΣΥΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΟΤΙΚΗ
Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου «Ένα στοργικός ηγέτης»
Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ.
Απαντήσεις Προόδου II.
Η αξιοποίηση της ιδέας του σεναρίου στη διδασκαλία της ΑΕΓΓ στο Λύκειο
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων
Eργαστήριο.
Αλίκη Αποστολάκη. Ω, Μούσα των δασόπυκνων βουνών! Στα ματόκλαδά σου πάνω οι κερασιές δένουν τον πρώιμο εύχημο καρπό για το φιλί των εραστών. Αφήνοντας.
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ Κορυφαία εκκλησιαστική μορφή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Γεννήθηκε το 354 μ.Χ. και πέθανε το 507 μ.Χ. Το έργο του ανεκτίμητο και διαχρονικό,
ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ.
Tο Νέο Γενικό Λύκειο σύμφωνα με το νόμο 4186/ και τις τροποποιήσεις του, σύμφωνα με τους νόμους: 4264/ και 4275/ Λ Υ Κ Ε.
Η Τράπεζα Θεμάτων στο Νέο Λύκειο Δρ. Δημήτριος Σισιαρίδης Διευθυντής στο 1 ο ΕΠΑ. Λ Ελευθερούπολης.
Ιωάννης Χρυσόστομος Επίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Οικουμενικός διδάσκαλος Άγιος της Εκκλησίας Ικανός ρήτορας, γι’ αυτό Χρυσόστομος Προσπάθησε να καταπολεμήσει.
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Η περιληψη.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Δραματική Ποίηση Σοφοκλέους Αντιγόνη
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΡΙΝΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ Νόμος 4186/ Εισήγηση: Τζαννή Βασιλική Κυριλλίδου Φωτεινή.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Η διδασκαλία αδίδακτου κειμένου της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στο Λύκειο «Υπατία»,25 Νοεμβρίου 2010 Χρύσα Αλεξοπούλου Αντώνης Μιχαηλίδης.
«ΗΓΕΤΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ»
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΔΗΜΗΤΡΕΛΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΕΠ-ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΚΕΣΥΠ ΤΡΙΠΟΛΗΣ Πλ. Αγίου Δημητρίου 4, Τρίπολη τηλ
Το νέο Γενικό Λύκειο Ν.4186/2013. Το νέο Γενικό Λύκειο σχηματικά Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥΒ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΓΕΛ ΤΗΝΟΥ Οκτώβρης ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΩΡΕΣ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία Ελληνική Γλώσσα Νέα Ελληνική Γλώσσα2 Λογοτεχνία2 2.
Ο Σωκράτης για τη φιλία Χαρακτηριστικό παράδειγμα στενών φίλων ήταν ο Αχιλλέας και ο Πάτροκλος.
Δομή του Νέου Γενικού Λυκείου Η παρουσίαση εδράζεται στα Ν.Δ.: 4327 (ΦΕΚ 50/ ) 4186 (ΦΕΚ 193/ ) 4310 (ΦΕΚ 258/ )
DEUTSCHE SCHULE ATHEN ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ Λ Υ Κ Ε Ι Ο Αλλαγές στο Λύκειο Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Πεδία Προσανατολισμού.
1 ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Μαυρομμάτη Ευφημία Σχολική Σύμβουλος.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
1 ο ΓΕΛ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ Παρουσίαση Γ Τάξης Νέου Γενικού Λυκείου ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ 4327, ΦΕΚ 50/ΤΕΥΧΟΣ Α ́/ Σεπτέμβριος 2015.
ΑΙΓΟΣ ΠΟΤΑΜΟΙ Οι κινήσεις Αθηναίων και Λακεδαιμονίων Ξενοφώντος Ελληνικά Βιβλίο 2, κεφάλαιο 1, §16 και εξής Παρουσίαση Δοϊρανλή Άννα, φιλόλογος.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
« Αρχαία Ελληνικά από πρωτότυπο, Γ’ Λυκείου»
Γενικό Λύκειο (σχολικό έτος )
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Κείμενα Ελληνιστικής – Ρωμαϊκής περιόδου
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
Γλωσσική επαφή στην Αρχαιότητα
EΡΜΗΝΕΙΑ-ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Η συνταξη τησ αε.
Ενότητα 2:Η παρέα Μάθημα:Τάσος το σαλιγκάρι Ι ΄Δημοτικό Λεμεσού (ΚΑ) Θεοδούλου Αφροδίτη Θεοδούλου Αφροδίτη Χατζηκυπρή Εύα Χατζηκυπρή Εύα.
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Ενημερώνομαι και γνωρίζω. 1ο Λύκειο Σπάτων / Οκτώβριος 2014
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Αλλαγεσ στο γυμνασιο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αξιολόγηση Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Λύκειο (2018-19) Α΄ μέρος: ΣΕΕ ΠΕ02 –ΠΕΚΕΣ Κρήτης Βασιλεία (Λιάνα) Καλοκύρη Β΄μέρος: Υλικό από ΙΕΠ. [Λ. Πόλκας, Σ.Σ.Ε. (ΠΕ 02) 5o ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής]

Α΄ Μέρος ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝ. ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ 2018-19 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝ. ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ 2018-19 Επιμέλεια: ΣΕΕ ΠΕ02 –ΠΕΚΕΣ Κρήτης Βασιλεία (Λιάνα) Καλοκύρη

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝ. ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ 2018-19 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝ. ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ 2018-19 Α΄ ΓΕΛ Ημερ. και Α΄ Εσπερ. ΦΕΚ 15Α΄/10-2-2017 (ΠΔ8, ΆΡΘΡΟ 1 {τροποπ. ΠΔ46/2016}) Β΄ ΓΕΛ Ημερήσιο- Β΄ Εσπερινό ΓΕΛ, Αρχαία ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: δεν εξετάζονται σε προαγωγικές εξετάσεις, μόνο με 2 ωριαίες γραπτές δοκιμασίες. Βλ. ΥΠΠΕΘ, 11-10-2018, Αρ. Πρ. 169626/Δ2 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩ/ΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ και: http://users.sch.gr/sfscholiki/files/nomothesia/11_EGYKLIOS_NEA-AXIOLOGHSH-GEL_telik_exet.pdf Β΄ ΓΕΛ Ημερήσιο, Β΄και Γ΄ Εσπερινό ΓΕΛ, Αρχαία ΟΜΑΔ. ΠΡΟΣΑΝ. ΑΝΘΡ. ΣΠ. ΥΠΠΕΘ, 11-10-2018, Αρ. Πρ. 169626/Δ2 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩ/ΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ και: http://users.sch.gr/sfscholiki/files/nomothesia/11_EGYKLIOS_NEA-AXIOLOGHSH-GEL_telik_exet.pdf Γ΄ Ημερ. ΓΕΛ και Δ΄ Εσπερ. ΓΕΛ (ΟΜΑΔ. ΠΡΟΣΑΝ. ΑΝΘΡ. ΣΠ.) ΦΕΚ 3807 Β΄/4-9-2018 , ΆΡΘΡΟ ΜΟΝΟ (βλ. και Βλ. ΥΠΠΕΘ, 11-10-2018, Αρ. Πρ. 169626/Δ2 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩ/ΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ και: http://users.sch.gr/sfscholiki/files/nomothesia/11_EGYKLIOS_NEA-AXIOLOGHSH-GEL_telik_exet.pdf ι

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΙΣ Α΄ΚΑΙ Β΄ ΤΑΞΕΙΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΛ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2018-19 http://users.sch.gr//sfscholiki/files/nomothesia/1_2018-19-odigies-filologikwn_GEL.pdf ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΙΣ Α΄ΚΑΙ Β΄ ΤΑΞΕΙΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΛ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2018-19 https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2018/142755_1%CE%93_%CE%A6%CE%99%CE%9B%CE%9F%CE%9B%CE%9F%CE%93%CE%99%CE%9A%CE%91_%CE%91_%CE%92_%CE%95%CE%A3%CE%A0%CE%95%CE%A1%CE%99%CE%9D%CE%9F%CE%A5_%CE%93%CE%95%CE%9B_%CE%91%CE%9D%CE%95%CE%A5_%CE%91%CE%A1%CE%A7%CE%91%CE%99%CE%A9%CE%9D_%CE%93%CE%95%CE%9D_%CE%A0%CE%91%CE%99%CE%94_%CE%92_%CE%93%CE%95%CE%9B_2018_19_135979_signed.pdf [Αντιγράψτε το σε μηχανή αναζήτησης π.χ. Google Crome και πατήστε επικόλληση και μετάβαση]

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Γ΄ΓΕΛ htp://users .sch.gr// Βλ. ανάρτηση στο ΙΕΠ: http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Humanities/2018/2018-09-27_kritiria_axiologosis_arhaia_g_lykeiou.pdf Επίσης διαθέσιμα και στον ιστότοπό μας : ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ  ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ: http://users.sch.gr//sfscholiki/files/nomothesia/krithria-axiologhhttp://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Humanities/2018/2018-09-27_kritiria_axiologosis_arhaia_g_lykeiou.pdfshs-Arxaia-C-IEP-2018-2019.pdf

Α΄ ΤΑΞΗ Ημερησίου/Εσπερινού ΓΕΛ ΦΕΚ 15Α΄/10-2-2017 (ΠΔ8, ΆΡΘΡΟ 1 {τροποπ. ΠΔ46/2016}) Ημερησίου/Εσπερινού ΓΕΛ Μετάφραση 8-10 στίχοι 30μ. 3 Ερμηνευτικές ερωτήσεις 2 στο πρωτότυπο 2Χ10 (ή15)μ. 1 σε συσχετισμό (διδαγμένο από μτφ με το εξεταζόμενο από πρωτότυπο) 10μ. Ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική 10μ. Ερώτηση γραμματικής 10μ. Ερώτηση συντακτικού 10μ. Ερώτηση γραμματειακού είδους (κλειστού τύπου) –προαιρετική 10 μ.

1 σύγκριση με παράλληλο κείμενο (διδαγμένο ή αδίδακτο) 10μ Β΄ ΤΑΞΗ ΓΕΝ. ΛΥΚΕΙΟΥ- ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Ενημέρωση για αξιολόγηση ΓΕΛ ΥΠΠΕΘ, Αρ. Πρωτ. 169626/Δ2 Αθήνα, 11-10-2018 Η αξιολόγηση των μαθητών γίνεται με 2 τετραμηνιαία διαγωνίσματα Μετάφραση 30μ. 2 Ερμηνευτικές ερωτήσεις στο πρωτότυπο (ιδέες…συσχέτιση με γραμματολογικά στοιχεία) 2Χ15μ 1 σύγκριση με παράλληλο κείμενο (διδαγμένο ή αδίδακτο) 10μ Ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική 15μ Ερώτηση υφολογικού χαρακτήρα 15μ

Β΄ τάξη Ημερ. , Β΄και Γ΄ τάξη Εσπερ. Γ’ τάξη Ημερ. και Δ΄ τάξη Εσπερ Β΄ τάξη Ημερ., Β΄και Γ΄ τάξη Εσπερ. Γ’ τάξη Ημερ. και Δ΄ τάξη Εσπερ. ΓΕΛ Αρχαία ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΥΠΠΕΘ, Αρ. Πρωτ. 169626/Δ2 Αθήνα, 11-10-2018. Ενημέρωση για αξιολόγηση ΓΕΛ. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ 12-20 στίχων 6 ερωτήσεις Χ10μ =60μ Ερώτηση κατανόησης (όχι ερμηνευτικός σχολιασμός) 2 Ερμηνευτικές ερωτήσεις 1 Ερώτηση γραμματειακού είδους (κλειστού τύπου) 1 Ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική 1 παράλληλο κείμενο (διδαγμένο ή αδίδακτο) [σύγκριση]

Β΄ τάξη Ημερ. , Β΄και Γ΄ τάξη Εσπερ. Γ’ τάξη Ημερ. και Δ΄ τάξη Εσπερ Β΄ τάξη Ημερ., Β΄και Γ΄ τάξη Εσπερ. Γ’ τάξη Ημερ. και Δ΄ τάξη Εσπερ. ΓΕΛ Αρχαία ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Ενημέρωση για αξιολόγηση ΓΕΛ ΥΠΠΕΘ, Αρ. Πρωτ. 169626/Δ2 Αθήνα, 11-10-2018 ΑΔΙΔΑΚΤΟ 12-20 στίχων με σύντομο εισαγωγικό σημείωμα 4Χ10μ. Μετάφραση 4-6 στίχων Ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου Ερώτηση γραμματικής Ερώτηση συντακτικού

Β΄ μέρος Υλικό από ΙΕΠ Επιμέλεια υλικού: Λ. Πόλκας, Σ.Σ.Ε. (ΠΕ 02) [5o ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής]

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Γ΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ & Δ΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ) ΦΕΚ 3807/04-09-2018 Β′ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ Β′ ΚΑΙ Γ′ ΤΑΞΕΩΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ενημ. έγγρ. ΥΠ.Π.Ε.Θ., αρ. πρωτ. 169626/11-10-2018 Λ. Πόλκας, Σ.Σ.Ε. (ΠΕ 02) [5o ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής]

ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Η έκταση του διδαγμένου κειμένου 12 - 20 στίχων με νοηματική συνοχή.

ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Οι δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες / αξίες / προβλήματα, σε στάσεις / ήθος / χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό / κοινωνικό/ πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή / σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά / αισθητικά θέματα, με βάση το απόσπασμα.

ΔΥΟ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Διδαγμένο κείμενο Αριστοτέλους Ἠθικά Νικομάχεια (Β 1, 7-8 και Β 3, 1-2) Οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοί. Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ' ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί. Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις. Οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν. Σημεῖον δὲ δεῖ ποιεῖσθαι τῶν ἕξεων τὴν ἐπιγινομένην ἡδονὴν ἢ λύπην τοῖς ἔργοις· ὁ μὲν γὰρ ἀπεχόμενος τῶν σωματικῶν ἡδονῶν καὶ αὐτῷ τούτῳ χαίρων σώφρων, ὁ δ' ἀχθόμενος ἀκόλαστος, καὶ ὁ μὲν ὑπομένων τὰ δεινὰ καὶ χαίρων ἢ μὴ λυπούμενός γε ἀνδρεῖος, ὁ δὲ λυπούμενος δειλός. Περὶ ἡδονὰς γὰρ καὶ λύπας ἐστὶν ἡ ἠθικὴ ἀρετή· διὰ μὲν γὰρ τὴν ἡδονὴν τὰ φαῦλα πράττομεν, διὰ δὲ τὴν λύπην τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα. Διὸ δεῖ ἦχθαί πως εὐθὺς ἐκ νέων, ὡς ὁ Πλάτων φησίν, ὥστε χαίρειν τε καὶ λυπεῖσθαι οἷς δεῖ· ἡ γὰρ ὀρθὴ παιδεία αὕτη ἐστίν. ΔΥΟ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ii.1. «Ὁμοίως δὲ … οἳ δ' ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι»: να γράψετε τα ζεύγη των αντιθέσεων που υπάρχουν στο προηγούμενο χωρίο και να δικαιολογήσετε τη χρήση του τρόπου της αντίθεσης που επιλέγει ο Αριστοτέλης, προκειμένου να εκθέσει την άποψή του. ii. 2.«Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις»: να γράψετε τη σημασία που παίρνουν οι δύο υπογραμμισμένες έννοιες «ποιάς» και «αἱ ἕξεις» στα συμφραζόμενά τους και να αναλύσετε τη μεταξύ τους σχέση.

ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Η μία (1) ερώτηση που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του ΩΣΤΟΣΟ: η ερώτηση αυτή τώρα είναι «κλειστού τύπου»

ΔΕΙΓΜΑ «ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗΣ» ΕΡΩΤΗΣΗΣ Διδαγμένο κείμενο Αριστοτέλους Ἠθικά Νικομάχεια (Β 1, 7-8 και Β 3, 1-2) Οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοί. Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ' ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί. Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις. Οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν. Σημεῖον δὲ δεῖ ποιεῖσθαι τῶν ἕξεων τὴν ἐπιγινομένην ἡδονὴν ἢ λύπην τοῖς ἔργοις· ὁ μὲν γὰρ ἀπεχόμενος τῶν σωματικῶν ἡδονῶν καὶ αὐτῷ τούτῳ χαίρων σώφρων, ὁ δ' ἀχθόμενος ἀκόλαστος, καὶ ὁ μὲν ὑπομένων τὰ δεινὰ καὶ χαίρων ἢ μὴ λυπούμενός γε ἀνδρεῖος, ὁ δὲ λυπούμενος δειλός. Περὶ ἡδονὰς γὰρ καὶ λύπας ἐστὶν ἡ ἠθικὴ ἀρετή· διὰ μὲν γὰρ τὴν ἡδονὴν τὰ φαῦλα πράττομεν, διὰ δὲ τὴν λύπην τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα. Διὸ δεῖ ἦχθαί πως εὐθὺς ἐκ νέων, ὡς ὁ Πλάτων φησίν, ὥστε χαίρειν τε καὶ λυπεῖσθαι οἷς δεῖ· ἡ γὰρ ὀρθὴ παιδεία αὕτη ἐστίν. ΔΕΙΓΜΑ «ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗΣ» ΕΡΩΤΗΣΗΣ iii. Να γράψετε δίπλα στο κεφαλαίο γράμμα καθεμιάς από τις προτάσεις της Στήλης Α, τον αριθμό της σωστής πρότασης της Στήλης Β. ΣΤΗΛΗ Α ΣΤΗΛΗ Β Α. Ο Αριστοτέλης πίστευε ακράδαντα πως γνώρισμα του αληθινού φιλοσόφου είναι να έχει το κουράγιο ακόμη «καὶ τὰ δημόσια ἀναιρεῖν ἐπὶ σωτηρίᾳ τῆς ἀληθείας» «καὶ τὰ ἡδέα αἱρεῖν ἐπὶ σωτηρίᾳ τῆς ἀληθείας» «καὶ τὰ οἰκεῖα ἀναιρεῖν ἐπὶ σωτηρίᾳ τῆς ἀληθείας». […]

ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Η μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ Διδαγμένο κείμενο Αριστοτέλους Ἠθικά Νικομάχεια (Β 1, 7-8 και Β 3, 1-2) Οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοί. Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ' ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί. Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις. Οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν. Σημεῖον δὲ δεῖ ποιεῖσθαι τῶν ἕξεων τὴν ἐπιγινομένην ἡδονὴν ἢ λύπην τοῖς ἔργοις· ὁ μὲν γὰρ ἀπεχόμενος τῶν σωματικῶν ἡδονῶν καὶ αὐτῷ τούτῳ χαίρων σώφρων, ὁ δ' ἀχθόμενος ἀκόλαστος, καὶ ὁ μὲν ὑπομένων τὰ δεινὰ καὶ χαίρων ἢ μὴ λυπούμενός γε ἀνδρεῖος, ὁ δὲ λυπούμενος δειλός. Περὶ ἡδονὰς γὰρ καὶ λύπας ἐστὶν ἡ ἠθικὴ ἀρετή· διὰ μὲν γὰρ τὴν ἡδονὴν τὰ φαῦλα πράττομεν, διὰ δὲ τὴν λύπην τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα. Διὸ δεῖ ἦχθαί πως εὐθὺς ἐκ νέων, ὡς ὁ Πλάτων φησίν, ὥστε χαίρειν τε καὶ λυπεῖσθαι οἷς δεῖ· ἡ γὰρ ὀρθὴ παιδεία αὕτη ἐστίν. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ iv. ἐθίζεσθαι, δεῖ, ἀχθόμενος, ἦχθαι: Για καθεμιά από τις προηγούμενες λέξεις της αρχαίας ελληνικής να γράψετε μια ομόρριζη λέξη της νέας ελληνικής και για καθεμιά από τις επόμενες λέξεις: συναλλάγμασι, ἀναστρέφεσθαι να γράψετε μία περίοδο λόγου στα νέα ελληνικά, όπου η ίδια λέξη, σε οποιαδήποτε μορφή της, θα χρησιμοποιείται με διαφορετική σημασία από αυτήν που έχει στο αρχαίο κείμενο.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Καταργείται η γραπτή μετάφραση τμήματος του διδαγμένου κειμένου 8 -10 στίχων.

Σχόλια στην κατάργηση της μετάφρασης Καταργείται η μία, μοναδική και σωστή, γραπτή και αντιγραφική της μορφή. Τώρα, η μετάφραση μπορεί και πρέπει να υιοθετηθεί στο πλαίσιο της διδασκαλίας: ως τρόπος προφορικός / παραφραστικός, που επιτρέπει εναλλακτικές και προσωρινές μεταφραστικές αποδόσεις, μετακινώντας το κέντρο μελέτης στο πρωτότυπο κείμενο.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Δίνεται μία (1) ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται [από τις/τους μαθήτριες/ές] να αποκωδικοποιήσουν σημεία του διδαγμένου κειμένου και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται σ’ αυτό. Η ερώτηση αυτή μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα: με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κλπ) ή ανοικτού τύπου.

Επομένως… στο Διδαγμένο κείμενο Η ερώτηση κατανόησης αναπληρώνει την κατάργηση της ζητουμένης γραπτής μετάφρασης

Σχόλια στην ερώτηση κατανόησης Η ερώτηση κατανόησης περιορίζεται στην «πρώτη» ανάγνωση/ αναγνώριση του κειμένου, κυρίως ως προς: την παραφραστική απόδοση στοιχείων ακολουθίας σε κειμενικά γεγονότα / φράσεις / προτάσεις / περιόδους του κειμένου τον εντοπισμό, διασάφηση εννοιών / απόψεων του συγγραφέα την περιγραφή / επισήμανση / δικαιολόγηση καταστάσεων / σημασιών και σχέσεων μεταξύ τύπων και νοημάτων. Ελέγχεται το κατά πόσο οι μαθήτριες/ ές έχουν κατανοήσει / αντιληφθεί βασικά νοηματικά σήματα του κειμένου, ή και αρθρωτικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των εν λόγω σημάτων.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ i.α. Να χαρακτηρίσετε καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις ως «Σωστή» ή «Λανθασμένη»: 1. Η φράση «ἐν αὐτοῖς» αναφέρεται στην προηγούμενη «περὶ τὰς ὀργάς». 2. Ο όρος «ἕξεις» δηλώνει μια σταθερή συμπεριφορά και αναφέρεται τόσο στις ηθικές αρετές όσο και στις ηθικές κακίες. 3. Το «Σημεῖον» είναι μια συμπτωματική και τυχαία ένδειξη για κάτι. 4. Ο χαρακτηρισμός «ἀκόλαστος» αναφέρεται σε εκείνον ο οποίος, ενώ απέχει από τις σωματικές ηδονές, λυπάται γι’ αυτό. 5. Το νόημα της πρότασης «διὰ δὲ τὴν λύπην τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα» είναι ότι αποφεύγουμε την ηθική πράξη, για να μη βιώσουμε κάποιο δυσάρεστο συναίσθημα. i.β. Σε ποιους τομείς ή πλευρές της ζωής εμφανίζεται η ηθική συμπεριφορά και διαμορφώνονται οι έξεις της αρετής και της κακίας; Διδαγμένο κείμενο Αριστοτέλους Ἠθικά Νικομάχεια (Β 1, 7-8 και Β 3, 1-2) Οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοί. Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ' ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί. Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις. Οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν. Σημεῖον δὲ δεῖ ποιεῖσθαι τῶν ἕξεων τὴν ἐπιγινομένην ἡδονὴν ἢ λύπην τοῖς ἔργοις· ὁ μὲν γὰρ ἀπεχόμενος τῶν σωματικῶν ἡδονῶν καὶ αὐτῷ τούτῳ χαίρων σώφρων, ὁ δ' ἀχθόμενος ἀκόλαστος, καὶ ὁ μὲν ὑπομένων τὰ δεινὰ καὶ χαίρων ἢ μὴ λυπούμενός γε ἀνδρεῖος, ὁ δὲ λυπούμενος δειλός. Περὶ ἡδονὰς γὰρ καὶ λύπας ἐστὶν ἡ ἠθικὴ ἀρετή· διὰ μὲν γὰρ τὴν ἡδονὴν τὰ φαῦλα πράττομεν, διὰ δὲ τὴν λύπην τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα. Διὸ δεῖ ἦχθαί πως εὐθὺς ἐκ νέων, ὡς ὁ Πλάτων φησίν, ὥστε χαίρειν τε καὶ λυπεῖσθαι οἷς δεῖ· ἡ γὰρ ὀρθὴ παιδεία αὕτη ἐστίν

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Καταργείται η [περιστασιακή] ερμηνευτική ερώτηση που αναφέρεται σε τμήματα του από μετάφραση διδασκομένου κειμένου, σε συσχετισμό με το εξεταζόμενο πρωτότυπο απόσπασμα.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Διδαγμένο κείμενο Δίνεται παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική, διδαγμένο ή αδίδακτο, από την αρχαία ή νεότερη ελληνική γραμματεία. Οι μαθήτριες /ές καλούνται να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση ερμηνευτική, με την οποία ζητείται να συγκρίνουν το παράλληλο με το πρωτότυπο κείμενο.

Επομένως… στο διδαγμένο κείμενο Το παράλληλο κείμενο αντικαθιστά την (περιστασιακή) ερμηνευτική ερώτηση του μεταφρασμένου κειμένου

Σχόλια στην ερμηνευτική / συγκριτική ερώτηση του παράλληλου κειμένου Απαιτείται η πιο στοχαστική σύλληψη των απόψεων του συγγραφέα, μέσω της σύγκρισής τους με θέσεις άλλων συγγραφέων (προγενέστερων ή και μεταγενέστερων) Ελέγχεται ο τρόπος με τον οποίο οι μαθήτριες / ές αντιλαμβάνονται ότι τα κείμενα, διαλέγονται, συμφωνούν ή διαφωνούν μεταξύ τους, στην εξέλιξή τους στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Εκκρεμότητες: Όρια διαλογικότητας Σύγκριση χωρίς επίγνωση των ιστορικών / πολιτιστικών συμφραζομένων των κειμένων; Εγκυρότητα των μεταφράσεων.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ v. «Διὸ δεῖ ἦχθαί … ὀρθὴ παιδεία αὕτη ἐστίν». Να συσχετίσετε την άποψη που διατυπώνει ο Αριστοτέλης για τον χρόνο και τον τρόπο της ηθικής εκπαίδευσης με τα όσα συζητούν ο ανώνυμος Αθηναίος και ο Κλεινίας από την Κρήτη, στο επόμενο απόσπασμα από τους Νόμους (653 a-c) του Πλάτωνα: «Αθηναίος: Λέγω, λοιπόν, ότι η πρώτη αίσθηση των παιδιών είναι η ηδονή και η λύπη και μαζί με αυτά μπαίνει για πρώτη φορά στη ψυχή τους η αρετή και η κακία. Η φρόνηση όμως κι οι αληθινές και σταθερές γνώμες αποτελούν ευτύχημα, αν μπουν στην ψυχή κάποιου, έστω στα γεράματα. Είναι τέλειος, εν πάση περιπτώσει, ο άνθρωπος που θα αποκτήσει αυτά τα αγαθά και οτιδήποτε περιέχεται σ’ αυτά. Θεωρώ επομένως εκπαίδευση («παιδείαν») την πρώτη αρετή που μπαίνει στις ψυχές των παιδιών. Η ηδονή, η φιλία, η λύπη και το μίσος, αν μπουν σωστά στις ψυχές εκείνων που δεν έχει αφυπνιστεί ακόμη μέσα τους ο ορθός λόγος, και όταν, αφού συνειδητοποιήσουν την ύπαρξή του, συμφωνήσουν με αυτόν στο ότι έχουν εξασκηθεί σωστά στις ανάλογες συνήθειες, αυτή η συμφωνία είναι η αρετή στο σύνολό της. Το κομμάτι της όμως που ανατράφηκε σωστά σχετικά με τις ηδονές και τις λύπες, ώστε να μισεί αμέσως όσα πρέπει να μισεί, από την αρχή ως το τέλος, και να αγαπά όσα πρέπει ν’ αγαπά, αυτό ακριβώς αν αποκόψεις από το λόγο και το ονομάσεις εκπαίδευση, θα κάμεις σωστά σύμφωνα με τη δική μου τουλάχιστον γνώμη. Κλεινίας: Κι αυτά που είπες προηγουμένως, καλέ μου φίλε, για την παιδεία («παιδείας»), κι αυτά που λές τώρα, μου φαίνονται σωστά.» (Μετάφραση: Β. Μοσκόβης) Διδαγμένο κείμενο Αριστοτέλους Ἠθικά Νικομάχεια (Β 1, 7-8 και Β 3, 1-2) Οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοί. Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ' ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί. Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι· κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις. Οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν. Σημεῖον δὲ δεῖ ποιεῖσθαι τῶν ἕξεων τὴν ἐπιγινομένην ἡδονὴν ἢ λύπην τοῖς ἔργοις· ὁ μὲν γὰρ ἀπεχόμενος τῶν σωματικῶν ἡδονῶν καὶ αὐτῷ τούτῳ χαίρων σώφρων, ὁ δ' ἀχθόμενος ἀκόλαστος, καὶ ὁ μὲν ὑπομένων τὰ δεινὰ καὶ χαίρων ἢ μὴ λυπούμενός γε ἀνδρεῖος, ὁ δὲ λυπούμενος δειλός. Περὶ ἡδονὰς γὰρ καὶ λύπας ἐστὶν ἡ ἠθικὴ ἀρετή· διὰ μὲν γὰρ τὴν ἡδονὴν τὰ φαῦλα πράττομεν, διὰ δὲ τὴν λύπην τῶν καλῶν ἀπεχόμεθα. Διὸ δεῖ ἦχθαί πως εὐθὺς ἐκ νέων, ὡς ὁ Πλάτων φησίν, ὥστε χαίρειν τε καὶ λυπεῖσθαι οἷς δεῖ· ἡ γὰρ ὀρθὴ παιδεία αὕτη ἐστίν.

Αναγνωστικές δεξιότητες στο Διδαγμένο κείμενο

ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο ΤΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο Η Μία (1) ερώτηση γραμματικής Η Μία (1) ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων / φράσεων / προτάσεων / άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση). Και οι δύο ερωτήσεις μπορεί να επιμερίζονται σε δύο υποερωτήματα.

ΔΕΙΓΜΑ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ iii.β. «ἔρις», «ἃ», «ἕνα», «σθένει», «ἰσχύος», «τηλικούτοις»: Κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές (στην πτώση, τον αριθμό ή και το γένος) στους προηγούμενους γραμματικούς τύπους, να τους τοποθετήσετε στα κενά των επόμενων προτάσεων και περιόδων, ώστε να παράγεται το σωστό νόημα. 1. οὐκοῦν εἴ τι ___________πράττεται, ἰσχυρῶς πράττεται, καὶ εἴ τι ἀσθενείᾳ, ἀσθενῶς; (Πλάτων, Πρωταγόρας 332b). […] ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Ξενοφῶντος Λακεδαιμονίων Πολιτεία, IV 5-7. [5] καὶ αὕτη δὴ γίγνεται ἡ θεοφιλεστάτη τε καὶ πολιτικωτάτη ἔρις, ἐν ᾗ ἀποδέδεικται μὲν ἃ δεῖ ποιεῖν τὸν ἀγαθόν, χωρὶς δ᾽ ἑκάτεροι ἀσκοῦσιν ὅπως ἀεὶ κράτιστοι ἔσονται, ἐὰν δέ τι δέῃ, καθ᾽ ἕνα ἀρήξουσι* τῇ πόλει παντὶ σθένει. [6] ἀνάγκη δ᾽ αὐτοῖς καὶ εὐεξίας ἐπιμελεῖσθαι. καὶ γὰρ πυκτεύουσι* διὰ τὴν ἔριν ὅπου ἂν συμβάλωσι· διαλύειν μέντοι τοὺς μαχομένους πᾶς ὁ παραγενόμενος κύριος. ἢν δέ τις ἀπειθῇ τῷ διαλύοντι, ἄγει αὐτὸν ὁ παιδονόμος ἐπὶ τοὺς ἐφόρους· οἱ δὲ ζημιοῦσι μεγαλείως, καθιστάναι βουλόμενοι εἰς τὸ μήποτε ὀργὴν τοῦ μὴ πείθεσθαι τοῖς νόμοις κρατῆσαι. [7] τοῖς γε μὴν τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν* πεπερακόσιν, ἐξ ὧν ἤδη καὶ αἱ μέγισται ἀρχαὶ καθίστανται, οἱ μὲν ἄλλοι Ἕλληνες ἀφελόντες αὐτῶν τὸ ἰσχύος ἔτι ἐπιμελεῖσθαι στρατεύεσθαι ὅμως αὐτοῖς ἐπιτάττουσιν, ὁ δὲ Λυκοῦργος τοῖς τηλικούτοις νόμιμον ἐποίησε κάλλιστον εἶναι τὸ θηρᾶν, εἰ μή τι δημόσιον κωλύοι, ὅπως δύναιντο καὶ οὗτοι μηδὲν ἧττον τῶν ἡβώντων στρατιωτικοὺς πόνους ὑποφέρειν. Λεξιλόγιο *ἀρήξουσι (του ρ. ἀρήγω) = θα βοηθήσουν, * πυκτεύουσι (του ρ. πυκτεύω) = πυγμαχούν, * τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν = την ηλικία πάνω από είκοσι χρονών

ΔΕΙΓΜΑ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Ξενοφῶντος Λακεδαιμονίων Πολιτεία, IV 5-7. [5] καὶ αὕτη δὴ γίγνεται ἡ θεοφιλεστάτη τε καὶ πολιτικωτάτη ἔρις, ἐν ᾗ ἀποδέδεικται μὲν ἃ δεῖ ποιεῖν τὸν ἀγαθόν, χωρὶς δ᾽ ἑκάτεροι ἀσκοῦσιν ὅπως ἀεὶ κράτιστοι ἔσονται, ἐὰν δέ τι δέῃ, καθ᾽ ἕνα ἀρήξουσι* τῇ πόλει παντὶ σθένει. [6] ἀνάγκη δ᾽ αὐτοῖς καὶ εὐεξίας ἐπιμελεῖσθαι. καὶ γὰρ πυκτεύουσι* διὰ τὴν ἔριν ὅπου ἂν συμβάλωσι· διαλύειν μέντοι τοὺς μαχομένους πᾶς ὁ παραγενόμενος κύριος. ἢν δέ τις ἀπειθῇ τῷ διαλύοντι, ἄγει αὐτὸν ὁ παιδονόμος ἐπὶ τοὺς ἐφόρους· οἱ δὲ ζημιοῦσι μεγαλείως, καθιστάναι βουλόμενοι εἰς τὸ μήποτε ὀργὴν τοῦ μὴ πείθεσθαι τοῖς νόμοις κρατῆσαι. [7] τοῖς γε μὴν τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν* πεπερακόσιν, ἐξ ὧν ἤδη καὶ αἱ μέγισται ἀρχαὶ καθίστανται, οἱ μὲν ἄλλοι Ἕλληνες ἀφελόντες αὐτῶν τὸ ἰσχύος ἔτι ἐπιμελεῖσθαι στρατεύεσθαι ὅμως αὐτοῖς ἐπιτάττουσιν, ὁ δὲ Λυκοῦργος τοῖς τηλικούτοις νόμιμον ἐποίησε κάλλιστον εἶναι τὸ θηρᾶν, εἰ μή τι δημόσιον κωλύοι, ὅπως δύναιντο καὶ οὗτοι μηδὲν ἧττον τῶν ἡβώντων στρατιωτικοὺς πόνους ὑποφέρειν. ΔΕΙΓΜΑ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ iv. α. «οἱ δὲ ζημιοῦσι μεγαλείως, καθιστάναι βουλόμενοι εἰς τὸ μήποτε ὀργὴν τοῦ μὴ πείθεσθαι τοῖς νόμοις κρατῆσαι»: Να γράψετε τη συντακτική λειτουργία των τεσσάρων υπογραμμισμένων τύπων.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο Προτάσσεται σύντομο εισαγωγικό σημείωμα, στο οποίο δίνονται βασικές εξωκειμενικές πληροφορίες, απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.

Σχόλια στο εισαγωγικό σημείωμα του Αδίδακτου κειμένου Δυνατότητα για αναγνώριση της τυπολογικής ταυτότητας του κειμένου ή και βασικών γραμματολογικών του στοιχείων Δυνατότητα για ένταξή του στα άμεσα συμφραζόμενά του Περιορίζεται το ενδεχόμενο το «Άγνωστο» κείμενο να είναι αφόρητα δυσνόητο και αμετάφραστο.

Παράδειγμα εισαγωγικού σημειώματος στο Αδίδακτο κείμενο ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Ξενοφῶντος Λακεδαιμονίων Πολιτεία, IV 5-7. Στη «Λακεδαιμονίων Πολιτείαν» ο Ξενοφών επαινεί, μεταξύ άλλων, τους νόμους του Λυκούργου, με βάση τους οποίους η εκπαίδευση των Σπαρτιατών συνέβαλε στη διαμόρφωση της κατάλληλης αρετής τους. Οι νόμοι παρουσιάζονται σε χρονολογική σειρά, από τη γέννηση μέχρι τα γηρατειά, ενώ η σημασία τους επιτονίζεται συχνά σε αντίθεση προς εκείνους των άλλων Ελλήνων.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο Μεγαλώνει η έκτασή του: δίνεται αδίδακτο πεζό κείμενο της αττικής διαλέκτου 12 - 20 στίχων [όχι 10 -12 στίχων] στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή.

Σχόλια στην έκταση του Αδίδακτου κειμένου Το αδίδακτο κείμενο συγκροτεί «μικρο-κείμενο», με αναγνωρίσιμη αρχή, μέση και τέλος Διέπεται από συνέχεια και συνοχή Ευνοεί την απορία για το τι λέει, το πώς το λέει, και ίσως το γιατί [Βλ. και τη σχετική ερώτηση κατανόησης].

ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Ξενοφῶντος Λακεδαιμονίων Πολιτεία, IV 5-7. Στη «Λακεδαιμονίων Πολιτείαν» ο Ξενοφών επαινεί, μεταξύ άλλων, τους νόμους του Λυκούργου, με βάση τους οποίους η εκπαίδευση των Σπαρτιατών συνέβαλε στη διαμόρφωση της κατάλληλης αρετής τους. Οι νόμοι παρουσιάζονται σε χρονολογική σειρά, από τη γέννηση μέχρι τα γηρατειά, ενώ η σημασία τους επιτονίζεται συχνά σε αντίθεση προς εκείνους των άλλων Ελλήνων. [5] καὶ αὕτη δὴ γίγνεται ἡ θεοφιλεστάτη τε καὶ πολιτικωτάτη ἔρις, ἐν ᾗ ἀποδέδεικται μὲν ἃ δεῖ ποιεῖν τὸν ἀγαθόν, χωρὶς δ᾽ ἑκάτεροι ἀσκοῦσιν ὅπως ἀεὶ κράτιστοι ἔσονται, ἐὰν δέ τι δέῃ, καθ᾽ ἕνα ἀρήξουσι* τῇ πόλει παντὶ σθένει. [6] ἀνάγκη δ᾽ αὐτοῖς καὶ εὐεξίας ἐπιμελεῖσθαι. καὶ γὰρ πυκτεύουσι* διὰ τὴν ἔριν ὅπου ἂν συμβάλωσι· διαλύειν μέντοι τοὺς μαχομένους πᾶς ὁ παραγενόμενος κύριος. ἢν δέ τις ἀπειθῇ τῷ διαλύοντι, ἄγει αὐτὸν ὁ παιδονόμος ἐπὶ τοὺς ἐφόρους· οἱ δὲ ζημιοῦσι μεγαλείως, καθιστάναι βουλόμενοι εἰς τὸ μήποτε ὀργὴν τοῦ μὴ πείθεσθαι τοῖς νόμοις κρατῆσαι. [7] τοῖς γε μὴν τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν* πεπερακόσιν, ἐξ ὧν ἤδη καὶ αἱ μέγισται ἀρχαὶ καθίστανται, οἱ μὲν ἄλλοι Ἕλληνες ἀφελόντες αὐτῶν τὸ ἰσχύος ἔτι ἐπιμελεῖσθαι στρατεύεσθαι ὅμως αὐτοῖς ἐπιτάττουσιν, ὁ δὲ Λυκοῦργος τοῖς τηλικούτοις νόμιμον ἐποίησε κάλλιστον εἶναι τὸ θηρᾶν, εἰ μή τι δημόσιον κωλύοι, ὅπως δύναιντο καὶ οὗτοι μηδὲν ἧττον τῶν ἡβώντων στρατιωτικοὺς πόνους ὑποφέρειν. Λεξιλόγιο *ἀρήξουσι (του ρ. ἀρήγω) = θα βοηθήσουν, * πυκτεύουσι (του ρ. πυκτεύω) = πυγμαχούν, * τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν = την ηλικία πάνω από είκοσι χρονών

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο Μικραίνει η έκταση της ζητουμένης μετάφρασης: οι μαθήτριες /ές καλούνται να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του αδίδακτου κειμένου από τέσσερις έως έξι στίχους [όχι ολόκληρο το, μέχρι σήμερα, απόσπασμα των 10-12 στίχων].

ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Ξενοφῶντος Λακεδαιμονίων Πολιτεία, IV 5-7. Στη «Λακεδαιμονίων Πολιτείαν» ο Ξενοφών επαινεί, μεταξύ άλλων, τους νόμους του Λυκούργου, με βάση τους οποίους η εκπαίδευση των Σπαρτιατών συνέβαλε στη διαμόρφωση της κατάλληλης αρετής τους. Οι νόμοι παρουσιάζονται σε χρονολογική σειρά, από τη γέννηση μέχρι τα γηρατειά, ενώ η σημασία τους επιτονίζεται συχνά σε αντίθεση προς εκείνους των άλλων Ελλήνων. [5] καὶ αὕτη δὴ γίγνεται ἡ θεοφιλεστάτη τε καὶ πολιτικωτάτη ἔρις, ἐν ᾗ ἀποδέδεικται μὲν ἃ δεῖ ποιεῖν τὸν ἀγαθόν, χωρὶς δ᾽ ἑκάτεροι ἀσκοῦσιν ὅπως ἀεὶ κράτιστοι ἔσονται, ἐὰν δέ τι δέῃ, καθ᾽ ἕνα ἀρήξουσι* τῇ πόλει παντὶ σθένει. [6] ἀνάγκη δ᾽ αὐτοῖς καὶ εὐεξίας ἐπιμελεῖσθαι. καὶ γὰρ πυκτεύουσι* διὰ τὴν ἔριν ὅπου ἂν συμβάλωσι· διαλύειν μέντοι τοὺς μαχομένους πᾶς ὁ παραγενόμενος κύριος. ἢν δέ τις ἀπειθῇ τῷ διαλύοντι, ἄγει αὐτὸν ὁ παιδονόμος ἐπὶ τοὺς ἐφόρους· οἱ δὲ ζημιοῦσι μεγαλείως, καθιστάναι βουλόμενοι εἰς τὸ μήποτε ὀργὴν τοῦ μὴ πείθεσθαι τοῖς νόμοις κρατῆσαι. [7] τοῖς γε μὴν τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν* πεπερακόσιν, ἐξ ὧν ἤδη καὶ αἱ μέγισται ἀρχαὶ καθίστανται, οἱ μὲν ἄλλοι Ἕλληνες ἀφελόντες αὐτῶν τὸ ἰσχύος ἔτι ἐπιμελεῖσθαι στρατεύεσθαι ὅμως αὐτοῖς ἐπιτάττουσιν, ὁ δὲ Λυκοῦργος τοῖς τηλικούτοις νόμιμον ἐποίησε κάλλιστον εἶναι τὸ θηρᾶν, εἰ μή τι δημόσιον κωλύοι, ὅπως δύναιντο καὶ οὗτοι μηδὲν ἧττον τῶν ἡβώντων στρατιωτικοὺς πόνους ὑποφέρειν. ΕΡΩΤΗΣΗ: i. Να μεταφράσετε στη νεοελληνική γλώσσα το τμήμα του αδίδακτου κειμένου «τοῖς γε μὴν τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν… πόνους ὑποφέρειν».

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς την εξέταση στο Αδίδακτο κείμενο Οι μαθήτριες /ές καλούνται να απαντήσουν σε μια ερώτηση κατανόησης, που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου. Η ερώτηση μπορεί να επιμερίζεται σε δύο υποερωτήματα.

Επομένως… στο αδίδακτο κείμενο Η ερώτηση κατανόησης αναπληρώνει τη μείωση της ζητουμένης μετάφρασης

ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Ξενοφῶντος Λακεδαιμονίων Πολιτεία, IV 5-7. Στη «Λακεδαιμονίων Πολιτείαν» ο Ξενοφών επαινεί, μεταξύ άλλων, τους νόμους του Λυκούργου, με βάση τους οποίους η εκπαίδευση των Σπαρτιατών συνέβαλε στη διαμόρφωση της κατάλληλης αρετής τους. Οι νόμοι παρουσιάζονται σε χρονολογική σειρά, από τη γέννηση μέχρι τα γηρατειά, ενώ η σημασία τους επιτονίζεται συχνά σε αντίθεση προς εκείνους των άλλων Ελλήνων. [5] καὶ αὕτη δὴ γίγνεται ἡ θεοφιλεστάτη τε καὶ πολιτικωτάτη ἔρις, ἐν ᾗ ἀποδέδεικται μὲν ἃ δεῖ ποιεῖν τὸν ἀγαθόν, χωρὶς δ᾽ ἑκάτεροι ἀσκοῦσιν ὅπως ἀεὶ κράτιστοι ἔσονται, ἐὰν δέ τι δέῃ, καθ᾽ ἕνα ἀρήξουσι* τῇ πόλει παντὶ σθένει. [6] ἀνάγκη δ᾽ αὐτοῖς καὶ εὐεξίας ἐπιμελεῖσθαι. καὶ γὰρ πυκτεύουσι* διὰ τὴν ἔριν ὅπου ἂν συμβάλωσι· διαλύειν μέντοι τοὺς μαχομένους πᾶς ὁ παραγενόμενος κύριος. ἢν δέ τις ἀπειθῇ τῷ διαλύοντι, ἄγει αὐτὸν ὁ παιδονόμος ἐπὶ τοὺς ἐφόρους· οἱ δὲ ζημιοῦσι μεγαλείως, καθιστάναι βουλόμενοι εἰς τὸ μήποτε ὀργὴν τοῦ μὴ πείθεσθαι τοῖς νόμοις κρατῆσαι. [7] τοῖς γε μὴν τὴν ἡβητικὴν ἡλικίαν* πεπερακόσιν, ἐξ ὧν ἤδη καὶ αἱ μέγισται ἀρχαὶ καθίστανται, οἱ μὲν ἄλλοι Ἕλληνες ἀφελόντες αὐτῶν τὸ ἰσχύος ἔτι ἐπιμελεῖσθαι στρατεύεσθαι ὅμως αὐτοῖς ἐπιτάττουσιν, ὁ δὲ Λυκοῦργος τοῖς τηλικούτοις νόμιμον ἐποίησε κάλλιστον εἶναι τὸ θηρᾶν, εἰ μή τι δημόσιον κωλύοι, ὅπως δύναιντο καὶ οὗτοι μηδὲν ἧττον τῶν ἡβώντων στρατιωτικοὺς πόνους ὑποφέρειν. ΕΡΩΤΗΣΗ: ii. Να εξηγήσετε τη συμβολή της ἔριδος στην εκπαίδευση των Σπαρτιατών, καθώς επίσης την αρχή που θέσπισε ο Λυκούργος για όσους υπερέβαιναν την ἡβητικὴν ἡλικίαν.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς τη βαθμολόγηση των ερωτήσεων ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ως προς τη βαθμολόγηση των ερωτήσεων Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα, που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο, βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας Ανατρέπεται η μέχρι σήμερα βαθμολογική πρόταξη του αδίδακτου [με 20 μονάδες] έναντι του διδαγμένου [με 10 μονάδες].

Τι αλλάζει ως προς τη βαθμολόγηση του Διδαγμένου και του Αδίδακτου κειμένου Διδαγμένο κείμενο 60 μονάδες Ερώτηση κατανόησης (10 μονάδες) Δύο ερωτήσεις ερμηνευτικές (10+10 μονάδες) Ερώτηση γραμματολογική (10 μονάδες) Ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (10 μονάδες) Ερώτηση ερμηνευτική του παράλληλου κειμένου (10 μονάδες) Αδίδακτο κείμενο 40 μονάδες Μετάφραση (10 μονάδες) Ερώτηση γραμματικής (10 μονάδες) Ερώτηση συντακτικού (10 μονάδες)

Καλή δύναμη!