Διεθνείς έρευνες (PISA) και κυπριακό εκπαιδευτικό σύστηµα: δεδοµένα και προβληµατισµοί Δρ Αθ. Μιχαηλίδου Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Περιεχόμενα PISA: Αποτελέσματα για την Κύπρο Μέτρα που λαμβάνονται από το ΥΠΠ Προκλήσεις - προοπτικές
PISA Έναρξη: 2000 Συχνότητα: Κάθε τρία χρόνια Εστίαση: Τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές με τη γνώση; Πόσο καλά μπορούν να μεταφέρουν γνώση και δεξιότητες σε άγνωστα συγκείμενα, τόσο εντός όσο και εκτός του σχολείου; Φυσικές Επιστήµες, Μαθηµατικά, Κατανόηση Κειμένου Πληθυσμός: 15χρονοι μαθητές
Μέσος όρος Επίδοσης στις Φυσικές Επιστήμες Μέσος όρος Επίδοσης στις Φυσικές Επιστήμες 493 ΟΟΣΑ 495 ΕΕ Επίπεδο 1α/1β Επίπεδο 1 Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 433 Κύπρος 556 Σιγκαπούρη 332 Δομινικανή Δημοκρατία
Μέσος όρος Επίδοσης στις Φυσικές Επιστήμες Μέσος όρος Επίδοσης στις Φυσικές Επιστήμες
Μέσος όρος Επίδοσης στα Μαθηματικά 490 ΟΟΣΑ 493 ΕΕ Επίπεδο 1α/1β Επίπεδο 1 Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 437 Κύπρος 564 Σιγκαπούρη 328 Δομινικανή Δημοκρατία
Μέσος όρος Επίδοσης στα Μαθηματικά
Μέσος όρος Επίδοσης στην Κατανόηση Κειμένου Μέσος όρος Επίδοσης στην Κατανόηση Κειμένου 494 ΕΕ 493 ΟΟΣΑ Επίπεδο 1α/1β Επίπεδο 1 Επίπεδο 2 Επίπεδο 3 Επίπεδο 4 Επίπεδο 5 Επίπεδο 6 443 Κύπρος 535 Σιγκαπούρη 347 Λίβανος
Μέσος όρος Επίδοσης στην Κατανόηση Κειμένου Μέσος όρος Επίδοσης στην Κατανόηση Κειμένου
Σύνοψη Βασικών Συμπερασμάτων για τις ΔΕ και τα μαθησιακά αποτελέσματα Σταθερή εικόνα στα αποτελέσματα των Κυπρίων μαθητών, με επιδόσεις αρκετά κάτω από τον μέσο όρο Μεγάλο ποσοστό μαθητών κάτω από το βασικό επίπεδο (Φυσικές Επιστήμες: 42%, Μαθηματικά: 42%, Κατανόηση Κειμένου: 35%) Πολύ μικρό ποσοστό μαθητών στα ανώτερα επίπεδα (Φυσικές Επιστήμες: 1,6% , Μαθηματικά: 3,2%, Κατανόηση Κειμένου: 3%)
Προβληματισμός: Τα μέτρα που λαμβάνονται πολυεπίπεδα στο σύστημά μας, διασφαλίζουν ή σχετίζονται με τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων;
Μέτρα που έχουν ληφθεί -1 Αναδιαμόρφωση των ΑΠ Εισαγωγή δεικτών επιτυχίας και επάρκειας στα ΑΠ Νέα Ωρολόγια Προγράμματα Νέο Λύκειο (δέσμες μαθημάτων) Επιτροπές για αξιολόγηση μαθητή, για αλφαβητισμό, για αναδόμηση της ΤΕΕ…
Μέτρα που έχουν ληφθεί -2 Υπηρεσιακή επιτροπή στο ΥΠΠ για την αξιοποίηση των διεθνών ερευνών για τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων (2017) Ανάπτυξη Πλάνου Δράσης με βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα Συνεργασία του ΥΠΠ με ακαδημαϊκούς σε όλες σχεδόν τις επιτροπές Διασύνδεση διεθνών ερευνών με τον Στρατηγικό Σχεδιασμό ΥΠΠ
Προβληματισμός: Γιατί, αφού λαμβάνονται διάφορα μέτρα, δεν έχουμε ακόμη την επιθυμητή βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων;
Προκλήσεις - Επίπεδο συστήματος -1 Ανάγκη αξιοποίησης της συσσωρευμένης γνώσης και της εμπειρίας που ήδη υπάρχει Ξεκάθαρη στόχευση και σχεδιασμός στη βάση των ιδιαιτεροτήτων του ΔΙΚΟΥ ΜΑΣ εκπαιδευτικού συστήματος (ο Στρατηγικός Σχεδιασμός να είναι δεδομένος και στόχος όλων) Ανάγκη αξιοποίησης της διεθνούς έρευνας και πρακτικής για τον εμπλουτισμό των δράσεων και ενεργειών του ΥΠΠ, προς βελτίωση των αποτελεσμάτων «Ασύνδετες» μεταξύ τους κάποιες πολιτικές, χωρίς ενιαία θεώρηση και συνεχή παρακολούθηση και αξιολόγηση
Προκλήσεις - Επίπεδο συστήματος -2 Κάθετες δομές και στεγανά στο ΥΠΠ (προβλήματα στις οριζόντιες πολιτικές και κυρίως στις παιδαγωγικές καινοτομίες) Απαιτείται η στήριξη της προσπάθειας για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων συστημικά (ΥΠΠ, Π.Ι., εκπαιδευτικές οργανώσεις, εκπαιδευτικοί, γονείς κ.ά.) Αντίσταση στην αλλαγή: Θέμα αλλαγής νοοτροπίας – κουλτούρας κυρίως εντός του ΥΠΠ Μεταθέσεις - μετακινήσεις προσωπικού – έλλειψη μονιμότητας και δυσκολία ανάπτυξης «σχολικής κουλτούρας» Έλλειψη λογοδοσίας
Προκλήσεις - Επίπεδο συστήματος -3 Κλίμα που να υποστηρίζει την αυτονομία και τη δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών, την ανάληψη ρίσκου και καινοτομίας Αποσύνδεση της αξιολόγησης από την αρνητική «φόρτιση» που κουβαλά – δημιουργία κουλτούρας αξιολόγησης Διασύνδεση και αξιολόγηση εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων …
Προκλήσεις - επίπεδο σχολικής μονάδας (σχολείο, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς) -1 Απαιτούνται μέτρα που να στοχεύουν στην αλλαγή ΕΝΤΟΣ της τάξης (διδασκαλία – μάθηση) και όχι μόνο «περιφερειακά» Όσο δεν αλλάζουμε τη στόχευση και τη μεθοδολογία της διδασκαλίας μας ΔΕΝ μπορούμε να αναμένουμε βελτιώσεις! Πολύ λίγος ο ωφέλιμος διδακτικός χρόνος!
Προκλήσεις - επίπεδο σχολικής μονάδας (σχολείο, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς) - 2 Ανάγκη αποφόρτωσης του σχολείου από πολλές απαιτήσεις και επιμονή στα «ουσιαστικά» – σεβασμός στις ανάγκες και ιδιαιτερότητες σχολείων και εκπαιδευτικών (back to the basics) Αναμένεται η προώθηση και διευκόλυνση καναλιών επικοινωνίας μεταξύ των εκπαιδευτικών (κοινοτήτων μάθησης - ηλεκτρονικά και μη) για βελτίωση των πρακτικών μέσα στην τάξη - κοινότητες μάθησης …
Ας βοηθήσουμε όλοι τους/τις μαθητές/τριες μας να αναπτυχθούν, να βελτιώσουν τα αποτελέσματά τους - το αξίζουν! Ευχαριστώ πολύ!