Μεθοδολογία Έρευνας Επαναληπτική Διάλεξη Μεθοδολογία Έρευνας Επαναληπτική Διάλεξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Email: aapostolakis@staff.teicrete.gr Τηλ.: 2810379621 E-class μαθήματος: https://eclass.teicrete.gr/courses/DSH208/
Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας Αναφέρετε τα χαρακτηριστικά της έρευνας Εξηγείστε τις διαφορές μεταξύ των τριών τύπων έρευνας. Που χρησιμοποιούμε την κάθε μια. Διαφορές βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας Χαρακτηριστικά της επιστημονικής ερευνητικής μεθόδου
Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός «καλού» ερευνητικού προγράμματος; Σε τι μας βοηθά (ποια η χρησιμότητα) ενός ερευνητικού ερωτήματος; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ερευνητικού ερωτήματος; Περιγραφή ενός ερευνητικού στόχου – σκοπού σε ένα επιστημονικό κείμενο Ποια είναι η σημασία των ερευνητικών ερωτημάτων; Τι προβλήματα μπορεί να προκύψουν σε μια πτυχιακή; Ερωτήσεις ασκήσεων πράξης 2ης διάλεξης
Διάλεξη 4η: Κριτική Βιβλιογραφική Επισκόπηση Τι «κάνει», και ποιες οι λειτουργίες της βιβλιογραφικής επισκόπησης; Ποιος ο σκοπός της βιβλιογραφικής επισκόπησης; Ποιες οι διαφορές μεταξύ περιγραφικής και κριτικής βιβλιογραφικής επισκόπησης; Αναφέρετε παραδείγματα και διαφορές μεταξύ πρωτογενών, δευτερογενών και τριτογενών βιβλιογραφικών πηγών Πιθανά πλεονεκτήματα (και μειονεκτήματα) των διαφόρων βιβλιογραφικών πηγών Αναφέρετε τους βασικούς κανόνες της βιβλιογραφικής επισκόπησης/αναφοράς
Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία Αναφέρετε και εξηγείστε την ανάγκη για σωστή δειγματοληψία Αναφέρετε τις διαφορές (ή τη διαφορά) μεταξύ δειγματοληψίας με πιθανότητα και δειγματοληψίας χωρίς πιθανότητα Σε ποιες περιπτώσεις ενδείκνυται η μία και σε ποιες η άλλη; Εξηγείστε τι είναι το πλαίσιο δειγματοληψίας και ποια η χρησιμότητα στον ερευνητικό σχεδιασμό Να μπορείτε να περιγράψετε τη διαδικασία διάφορων τεχνικών δειγματοληψίας με πιθανότητα Τι είναι το ποσοστό απόκρισης και πως προκύπτει; Διαφορές μεταξύ διαφόρων τεχνικών τυχαίας δειγματοληψίας Ασκήσεις πράξης 5ης διάλεξης
Διάλεξη 6η: Δευτερογενή Δεδομένα Αναφέρετε πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα δευτερογενών δεδομένων Από πού αντλούμε δευτερογενή δεδομένα (πηγές); Ασκήσεις πράξης 6ης διάλεξης
Διάλεξη 7η: Ποιοτική Έρευνα Πλεονεκτήματα (γιατί να τη χρησιμοποιήσουμε) και μειονεκτήματα (γιατί να μην τη χρησιμοποιήσουμε) ποιοτικής έρευνας Αναφορά και περιγραφή μεθόδων ποιοτικής έρευνας Διαφορές μεταξύ περιγραφική, διερευνητικής και επεξηγηματικής συνέντευξης Αναφέρετε το σκοπό και τη χρησιμότητα της ποιοτικής έρευνας Θέματα ποιότητας που προκύπτουν για τις ημι-δομημένες και εις βάθος συνεντεύξεις Πως αντιμετωπίζουμε τα θέματα ποιότητας δεδομένων από ποιοτικές έρευνες; Ασκήσεις πράξης 7ης διάλεξης
Διάλεξη 8η: Ποσοτική Έρευνα Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ποσοτικών μεθόδων συλλογής δεδομένων Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ δομημένων και μη-δομημένων ερωτηματολογίων; Διαδικασία σχεδιασμού ενός ερωτηματολογίου Ποιες μπορεί να είναι οι πηγές επηρεασμού των ερωτήσεων σε ένα ερωτηματολόγιο; Ποιοί παράγοντες επηρεάζουν την επιλογή ενός τύπου ερωτηματολογίου έναντι ενός άλλου (αυτοσυμπληρούμενο – υποβοηθούμενο) Αναφέρετε και σχολιάστε τους διάφορους τύπους ελέγχου εγκυρότητας ενός ερωτηματολογίου Αναφέρετε και σχολιάστε τους διάφορους τύπους ελέγχου αξιοπιστίας ενός ερωτηματολογίου Αναφέρετε και σχολιάστε τα διάφορα στάδια σύνταξης ενός ερωτηματολογίου Τι μπορεί να πάει ‘λάθος|στραβά’ σε ένα ερωτηματολόγιο και γιατί;