Ψυχολογικες και μαθησιακεσ διαταραχες
αναγκαιότητα Δυσλεξία Αριστεροχειρία Σύνδρομο διάσπασης προσοχής και υπερκινητικότητας Σύνδρομο διαταραχής συμπεριφοράς Αυτισμός Νοητική υστέρηση Χρήση ουσιών Κακοποίηση Κοινωνική απόρριψη
Δυσλεξία Πιθανά αίτια Σχέση μεταξύ δυσλεξίας και νοημοσύνης Διάγνωση της Δυσλεξίας Συνέπειες της Δυσλεξίας
Ποσοστά διαταραχών στη συμπεριφορά των δυσλεξικών μαθητών Διαταραχές Συχνότητα Νευρικότητα 60% Αδυναμία συγκέντρωσης 48% Υπερκινητικότητα 38% Φοβία 29% Επιθετικότητα 19% Ανυπακοή 16% Νευρώσεις 12% Αϋπνία 10% Ανορεξία 9% Τραυλισμός 8%
Δυσλεξία http://www.youtube.com/watch?v=m5b1_4fYBbI http://www.youtube.com/watch?v=38OJ96cklsY
Αριστεροχειρία Εξαναγκασμός αλλαγής χεριού… Δευτερογενή ψυχολογικά προβλήματα
Συχνότητα διαταραχών αριστερόχειρων μαθητών που έγιναν δεξιογράφοι Διαταραχή Ποσοστό % Υπερκινητικότητα 55,5 Αλλαγή συμπεριφοράς 50,2 Δυσκολίες στη γραφή 39 Νευρώσεις 38,2 Αποστροφή προς το σχολείο 27,7 Πτώση των επιδόσεων 27 Δυσλεξία Δυσγραφία Διάσπαση προσοχής 21,7
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας Χαρακτηριστικά Λανθασμένη χρήση όρου Επικάλυψη με άλλα σύνδρομα http://www.youtube.com/watch?v=1GIx-JYdLZs http://www.youtube.com/watch?v=RMaCE5RT54c
Σύνδρομο Διαταραχής Συμπεριφοράς Χαρακτηριστικά Αντιδραστική προκλητική διαταραχή Υψηλός βαθμός επικάλυψης Πρόγνωση http://www.youtube.com/watch?v=8S3xraEJaNw
Νοητική υστέρηση Χαρακτηριστικά Τεστ IQ, προβλήματα προσαρμογής Προβλήματα επικοινωνίας Κοινωνικές δεξιότητες Λειτουργικές ακαδημαϊκές δεξιότητες Δεξιότητες αυτοδιαχείρισης και αυτοπροστασίας Δεξιότητες διαβίωσης στο σπίτι Προβλήματα προσανατολισμού Εργασιακές δεξιότητες Διατήρηση προσοχής Προβλήματα της βραχυπρόθεσμης μνήμης Ταχύτητα επεξεργασίας ερεθισμάτων και απόκρισης Γλωσσικές δυσκολίες
Αυτισμός Χαρακτηριστικά σύνδρομο Asperger http://www.youtube.com/watch?v=ejpWWP1HNGQ
Παιδική κακοποίηση Κατηγορίες Συμπτώματα Χαρακτηριστικά θύτη Αντιμετώπιση
Χρήση ουσιών Χρήση και κατάχρηση Νομιμότητα χρήσης Κοινωνικοί παράγοντες Πολιτισμικοί παράγοντες Παράγοντες προσωπικότητας Γνωστικοί παράγοντες Βιολογικοί παράγοντες
Κοινωνική Απόρριψη Επιθετικά παιδιά Παθητικά παιδιά Κοινωνικές δεξιότητες Παράγοντες
Γενικές συμβουλές Στο σχολείο υπάρχουν παιδιά με διάφορες μαθησιακές ή ψυχολογικές διαταραχές, τα οποία είναι στατιστικά πιθανό να βρίσκονται σε κάθε τάξη. Η διάγνωση τέτοιων διαταραχών είναι πολύπλοκη υπόθεση και είναι δουλεία μόνο ειδικευμένων επαγγελματιών. Η υποψία τέτοιων προβλημάτων στην τάξη πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη βοήθεια ειδικών σχολικών ψυχολόγων. Η προβληματική συμπεριφορά ή η σχολική αποτυχία πρέπει να προβληματίζει τον εκπαιδευτικό ως προς τα αίτιά της. Συνήθως η οικογένεια του παιδιού δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα εποικοδομητικά ή λειτουργεί ως επιβαρυντικός παράγοντας. Η ενημέρωση των γονέων απαιτεί λεπτούς χειρισμούς.
Βιβλιογραφία Asher, S., & Coie, J.D. (1990) Peer rejection in Childhood. Cambridge University Press. Cambridge. Barkley, R.A., DuPaul, G.J., & McMurray, M.B. (1990) A comprehensive evaluation of attention deficit disorder with and without hyperactivity defined by research criteria. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 58, p. 775-789. Bruck, M. (1987) The adult outcomes of children with learning disabilities. Annals of Dyslexia, 37, p. 252-263. Finkelhor, D. (1993) Epidemiological factors in the clinical identification of child sexual abuse. Child Abuse and Neglect, 17, p. 67-70. Loeber, R., Lahey, B., & Thomas, C. (1991) Diagnostic conundrum of oppositional defiant disorder and conduct disorder. Journal of Abnormal Psychology, 100, p. 379-390. Olweus, D. (1993) Bullying in School: What We Know and What We Can Do. Blackwell Publishers. Oxford. Pennington, B.F. (1995) Genetics of learning disabilities. Journal of Child Neurology, 10, p. S69-S77. Rimland, B. (1964) Infantile autism. Appleton-Century-Crofts. New York. Robins, L.N. (1978) Sturdy childhood predictors of adult antisocial behavior: Replications from longitudinal studies. Psychological Medicine, 8, p. 611-622. Whalen, C.K. (1983) Hyperactivity, learning problems, and attention deficit disorders. In T.H. Ollendick & M. Hersen (Eds.), Handbook of child psychopathology. Plenum, New York. Whalen, C.K., & Henker, B. (1985) The social worlds of hyperactive (ADDH) children. Clinical Psychology Review, 5, p. 447-478. Πόρποδας, Κ. Δυσλεξία. Η ειδική διαταραχή στη μάθηση του γραπτού λόγου. Αθήνα.
Άσκηση Βρείτε πρωτογενείς βιβλιογραφικές παραπομπές για τα παρακάτω θέματα από έγκυρες πηγές. 1. Αντιμετώπιση δυσλεξίας (Dyslexia) στο σχολείο (τουλάχιστον 2 παραπομπές) 2. Αντιμετώπιση συνδρόμου διάσπασης προσοχής και υπερκινητικότητας (Attention Deficit – Hyperactivity Disorder) στο σχολείο (τουλάχιστον 2 παραπομπές) 3. Αντιμετώπιση συνδρόμου διαταραχής συμπεριφοράς (Conduct Disorder) στο σχολείο (τουλάχιστον 2 παραπομπές) 4. Αντιμετώπιση επιθετικότητας (bullying) στο σχολείο (τουλάχιστον 2 παραπομπές) 5. Αντιμετώπιση επεισοδίων βίας στο σχολείο (τουλάχιστον 2 παραπομπές) Κάθε ερώτημα μετρά 0,2 μονάδες.