Μαθητής/-ήτρια & ΑΠ Η χαμένη φωνή.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Αυτορυθμιζόμενη μάθηση
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Κριτικός Γραμματισμός
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
EPICT-ΕΣΠΕΡΙΔΕΣ EPICT-esperides EUROPEAN PEDAGOGICAL INFORMATION AND COMPUTER TECHNOLOGIES ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Κυρίαρχη αντίληψη Οι μαθητές συνήθως σε θεωρητικά κείμενα που μελετούν τον ρόλο και τη θέση τους στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της ανάπτυξης της εκπαιδευτικής.
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Η Πρακτική Στροφή στη Διδακτική Άσκηση
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Ρόλος Εκπαιδευτικού.
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Το ΑΠ στο σύγχρονο μετανεωτερικό κόσμο
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΟΥΡΙΩΤΙΣΣΑΣ
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
΄Ερευνα Δράσης (Action Research)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
νέα αγωγή, παρανοήσεις & επανα-τοποθετήσεις
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μαθητής/-ήτρια & ΑΠ Η χαμένη φωνή

Φωνή μαθητή & ΑΠ Οι μαθητές/ήτριες συνήθως σε θεωρητικά κείμενα που μελετούν το ρόλο και τη θέση τους στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της ανάπτυξης της εκπαιδευτικής πράξης αναφέρονται ως η «χαμένη φωνή»

Εικόνα μαθητή Κυρίαρχη θετικιστική προσέγγιση Μαθητής: παθητικός δέκτης και καταναλωτής προκατασκευασμένων προϊόντων, άσχετων κατά κανόνα με τη ζωή του, ο οποίος καλείται να τις αφομοιώσει, υιοθετώντας έτσι και συγκεκριμένη στάση και συμπεριφορά. «ατελής ενήλικος», ανώριμος, οπότε και ανίκανος να παίρνει αποφάσεις για τη ζωή του σε οποιαδήποτε έκφανσή της. Πολύ δε περισσότερο σχετικά με τη σχολική του ζωή, που στοχεύει να τον καταστήσει ώριμο και ικανό ενήλικο, σύμφωνα με τα σταθμισμένα και προκαθορισμένα επιτυχή πρότυπα.

Εικόνα ομοιογένειας Ο μαθητής, αποπροσωποποιημέμος και αποπλαισιωμένος, μέλος ουσιαστικά μιας αδιαφοροποίητης μάζας, πρέπει να ανταποκρίνεται σε προδιαγεγραμμένα καθήκοντα. Η σχολική του μάλιστα επιτυχία σχετίζεται με την ικανότητα και το βαθμό ανταπόκρισής του σε αυτά.

Ερώτηση Ποια ΑΠ ανταποκρίνονται σε αυτή την εικόνα;

Μοντέλα ανάπτυξης ΑΠ γραμμικά ρυθμιστικά και κανονιστικά μοντέλα ανάπτυξης ΑΠ (κοινωνική αποτελε-σματικότητα (Bobbit 1918) & «επιστημονική» θεμελίωση του ΑΠ (Tyler 1949) Οι ειδικοί είναι αυτοί που κυρίως αποφασίζουν και προκαθορίζουν αυτό που θα συμβεί στη σχολική τάξη. Διδασκαλία: γραμμική πορεία συγκεκριμένων προκαθορισμένων βημάτων, μέσω των οποίων μεταδίδεται ένα επίσης προκαθορισμένο γνωστικό πακέτο. Μάθηση: ανάκληση και αναπαραγωγή στοιχείων της δεδομένης και αδιαμφισβήτης αυτής γνώσης.

Ερώτηση Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να τηρούνται, ώστε να μπορέσει να εμπλακεί ο/η μαθητής/-ήτρια στο σχεδιασμό, την ανάπτυξη ή την αναμόρφωση του ΑΠ; Πρόκειται για επιλογή που εξαρτάται από το θεσμικό πλαίσιο ή από τον/την εκπαιδευτικό; Μπορείτε να προτείνετε τρόπους εμπλοκής των μαθητών/-ητριών;

Θεώρηση ΑΠ Αμφισβήτηση της φυσικότητας της γραμμικής ανάπτυξης των ΑΠ Εναλλακτικές προτάσεις ανάπτυξης του ΑΠ, που εμπλέκουν όλους τους συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία, εκπαιδευτικούς, μαθητές αλλά και το σχολείο συνολικά ως αυτόνομη μονάδα σε όλες τις διαδικασίες από το σχεδιασμό έως την αξιολόγηση.

Αντιθετικιστικές εναλλακτικές προσεγγίσεις Μαθητής: Δεν θεωρείται πλέον αντικείμενο στρατηγικών προθέσεων (Goehlich 2003) Μαθητής: δρών κοινωνικό υποκείμενο, που παράγει συγκροτημένο νόημα. Κονστρουκτιβιστικές θεωρίες της γνωστικής ανάπτυξης: μετάβαση από την αντίληψη της μάθησης ως μεταβίβασης σε αυτή της οικοδόμησης. Από την μηχανική μάθηση στην κατανόηση και την νοηματοδότηση, σε μια μάθηση δηλαδή με νόημα, οπότε και στην ανάπτυξη διανοητικών δεξιοτήτων και γνωστικών ή μεταγνωστικών στρατηγικών.

«Εάν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς στη νέα γλώσσα που αναπτύσσουμε σχετικά με τη μεταρρύθμιση των ΑΠ, - «μαθητοκεντρική μάθηση», «ΑΠ υπό διαπραγμάτευση» «μετασχηματίζοντας τις προσδοκίες των μαθητών», - τότε πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά το ρόλο που αναλαμβάνουν οι μαθητές στην αλλαγή των ΑΠ». (Rudduck, 2007: 12)

Κίνημα εκπαιδευτικού ερευνητή Προσπάθεια ενεργοποίησης της φωνής των μαθητών μέσω της συμμετοχής τους στη διαδικασία της εκπαιδευτικής αλλαγής, που μετεξελίχθηκε σταδιακά και πήρε μια πιο οργανωμένη μορφή μέσα από την ερευνητική τάση «οι μαθητές ως ερευνητές». Οι μαθητές δεν ενεργοποιούνται απλώς για να διατυπώσουν την άποψή τους και να παρέμβουν δραστικά. Κάνουν ένα πολύ σημαντικό βήμα, καθώς όχι μόνο διεκδικούν να ορίσουν τα προς διερεύνηση εκπαιδευτικά θέματα αλλά και την συμμετοχή τους στη διερεύνηση και την αξιοποίηση των πορισμάτων που θα προκύψουν

Κριτική Παιδαγωγική αναβάθμιση του ρόλου του μαθητή σε όλες τις διαδικασίες σε ένα απελευθερωτικό πλαίσιο, στο οποίο κυρίαρχες είναι οι ιδέες της ενδυνάμωσης και της συλλογικότητας. Ο μαθητής αποκτά σταδιακά επίγνωση της κοινωνικής αδικίας, συνειδητοποιεί τη δύναμή του και παρεμβαίνει με στόχο την αλλαγή τόσο της κοινωνίας όσο και της θέσης του μέσα σε αυτή. Συνειδητοποιεί δηλαδή τη φωνή του και διεκδικεί την παρουσία του μέσα από την ανάδειξή της.

Η ενεργοποίηση της φωνής των μαθητών. Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης: ο μαθητής ως αξιολογητής της εκπαιδευτικής δράσης και του ΑΠ Η διαπραγμάτευση του ΑΠ: ο μαθητής ενεργός συμμέτοχος 2 τρόποι: α) οι μαθητές επιλέγουν από δραστηριότητες που προτείνουν οι εκπαιδευτικοί & β) οι μαθητές αναζητούν και εισηγούνται οι ίδιοι τρόπους

Οφέλη για την εκπαιδευτική διαδικασία Η αίσθηση του πειραματισμού στο επίπεδο της σχολικής τάξης δημιουργεί εσωτερικό κίνητρο. Οι μαθητές δεν αισθάνονται ότι είναι αντικείμενο έρευνας αλλά ότι συμμετέχουν και οι ίδιοι σε μια διαδικασία εξέλιξης και βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την οποία κρίνουν και αξιολογούν. Σε μια διαδικασία σκέψης και ανάληψης ευθύνης έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις στάσεις τους και τις εμπειρίες τους, ίσως και να κατανοήσουν τις πρώτες και να επεξεργαστούν τις δεύτερες. Με αυτό τον τρόπο ίσως εκδηλώσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για ό,τι θα μάθουν, εφόσον θα το έχουν κατά κάποιο τρόπο επιλέξει, οπότε θα αποκτήσει νόημα γι’ αυτούς και η μαθησιακή διαδικασία.

Ερώτηση Πώς φαντάζεστε ότι αντιδρούν οι μαθητές/-ήτριες σε τέτοιες καινοτομικές παρεμβάσεις;

«Πρώτον υπάρχουν εκείνοι οι μαθητές που είναι ευγνώμονες και έκπληκτοι όταν συνειδητοποιήσουν ότι επιτέλους θα μπορέσουν να μάθουν με τον τρόπο που γνωρίζουν ότι μπορούν να μάθουν. … Άλλοι μαθητές βλέπουν  την προσφορά με καχυποψία, επειδή δεν πιστεύουν πραγματικά ότι θα το κάνω. Δεν με εμπιστεύονται. Εγκρίνουν τη στάση μου, αλλά η εμπειρία τους με δασκάλους που τους επιτρέπουν να αποφασίζουν μόνοι τους τι θα κάνουν δεν είναι μεγάλη. Νομίζουν ότι τους “δουλεύω”… Υπάρχουν και εκείνοι οι μαθητές που αποστρέφονται την ιδέα αυτή γιατί δεν καταλαβαίνουν πως θα μάθουν οτιδήποτε αν δεν τους πω εγώ ή οποιοσδήποτρε άλλος τι πρέπει να κάνουν… Τέλος, υπάρχουν εκείνοι οι μαθητές που αντιδρούν με περιφρόνηση, Κατά την άποψή τους αποφεύγω τις ευθύνες μου επειδή δεν δίνω στην τάξη μια συνταγή για μάθηση (ο δάσκαλος είναι ο ειδικός) και επιτρέπω στους μαθητές να βοηθάνε ο ένας τον άλλο (στο κάτω κάτω αυτό είναι αντιγραφή)» Cosgrove (1982 στο Grundy 2003 [1987]: 141-142).

Οι μαθητές ως ερευνητές (δράσης): προς μια δραστική παρέμβαση Στις περισσότερες από τις περιγραφόμενες έρευνες οι μαθητές ήταν ή συνερευνητές, είτε ερευνητές οι ίδιοι. Αυτό σημαίνει ότι είτε συνεργάζονταν με τους διδάσκοντες είτε με τους συμμαθητές τους, αποτελώντας μια ξεχωριστή ομάδα, καθόριζαν σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία. Έτσι  δεν αποτελούσαν απλώς αντικείμενο της έρευνας αλλά γίνονταν  οι ίδιοι οι  δράστες του μετασχηματισμού τους. Κάτι τέτοιο σημαίνει όχι μόνο αναβάθμιση του ρόλου τους αλλά την σταδιακή συγκρότηση μιας εναλλακτικής ερευνητικής πρακτικής που μπορεί να συμβάλει σε μια εναλλακτική επίσης ανάπτυξη ΑΠ.