Παρουσίαση κρίσιμου συμβάντος του Χριστοφοράκη Παναγιώτη
Η δραστηριότητα... Στην 3η Γυμνασίου έπρεπε να διδαχθεί το κεφάλαιο της τριγωνομετρίας και ειδικότερα το σημείο που γίνεται η σύνδεση των τριγωνομετρικών αριθμών παραπληρωματικών γωνιών. Για το σκοπό αυτό, και σε συνεργασία με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό, διάλεξα τη δραστηριότητα του σχολικού βιβλίου. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα ξεκινά ζητώντας από τους μαθητές να σχεδιάσουν ένα ορθοκανονικό σύστημα συντεταγμένων και να πάρουν ένα σημείο Μ πάνω σε αυτό. Το βήμα αυτό τους είπα να το υλοποιήσουν με τη βοήθεια ριζόχαρτου, που είχαν μαζί τους μετά από συνενόηση με τον διδάσκοντα, το οποίο θα τους βοηθούσε στη συνέχεια. Έπειτα, ζητείται να σχεδιαστεί το συμμετρικό του σημείου Μ ως προς τον κατακόρυφο άξονα. Στο σημείο αυτό, τους προέτρεψα να χρησιμοποιήσουν το ριζόχαρτο που απλά διπλώνοντάς το κατά μήκος του κατακόρυφου άξονα θα προέκυπτε το ζητούμενο. Τέλος, η δραστηριότητα ζητάει τη σχέση μεταξύ των τριγωνομετρικών αριθμών των γωνιών xOM και xOM' που είναι παραπληρωματικές.
Το συμβάν... Το ενδιαφέρον περιστατικό περιστρέφεται γύρω από το ενδιαφέρον γεγονός ότι ενώ οι μαθητές κατανόησαν πλήρως ότι οι γωνίες xOM = ω και xOM' = φ είναι παραπληρωματικές, είχαν δυσκολία στο να βρουν τους τριγωνομετρικούς αριθμούς της ω καθώς θεωρούσαν ότι θα έπρεπε να εφαρμόσουν τους τύπους που είχαν μάθει στο προηγούμενο μάθημα για το σημείο M'. Όλα ξεκαθάρισαν όταν τους υπενθύμισα πως ορίζεται η γωνία, ώστε να εφαρμόζονται οι προηγούμενοι τύποι, δηλαδή η τοποθέτηση της κορυφής της στην αρχή των αξόνων και της μίας πλευράς της στο θετικό ημιάξονα, γεγονός που δεν ικανοποιείται για το σημείο M'.
Η αξιολόγηση... Το συμβάν αυτό θεωρήθηκε κρίσιμο διότι η δυσκολία προήλθε από έλλειψη ή μη κατανόηση σε βάθος μίας προηγούμενης έννοιας και ήταν ένα σημείο στο οποίο το μάθημα έπρεπε να αλλάξει πορεία ώστε να καλυφθεί το κενό. Σε παρόμοια κατάσταση μελλοντικά δεν νομίζω πως θα αντιδρούσα αρκετά διαφορετικά διότι απ' ότι φάνηκε μετά από αυτό το σημείο δεν υπήρξαν άλλα προβλήματα.
Συμπεράσματα... Προετοιμάζοντας τα μαθήματα αυτά κατανόησα καλύτερα από άποψη περιεχομένου τα σημεία της ύλης που δίδαξα. Επίσης έμαθα να ψάχνω και να δημιουργώ δραστηριότητες και ασκήσεις, κάτι σημαντικό για το μέλλον. Διδάσκοντας σίγουρα έμαθα να είμαι σε εγρήγορση και να σκέφτομαι διαφορετικά, όπως θα σκεφτόταν ο μαθητής με την απορία του. Επιπλέον έμαθα να διαχειρίζομαι σε κάποιο βαθμό την τάξη και να αντιδρώ σε απρόοπτα. Τέλος, μιλώντας με τους εκπαιδευτικούς αποκόμησα πολλές εμπειρίες που θα αποδειχθούν χρήσιμο εφόδιο για το μέλλον.