Μύθοι κι αλήθειες για τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς Συνέντευξη Τύπου
Η εκπομπή πια γίνεται μόνο μέσω ψηφιακού σήματος. Εισαγωγή ΕΙΤΗΣΕΕ Alpha ANT1 Mega ΣΚΑΙ STAR Μακεδονία TV Με το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή, έγινε διαχωρισμός του Παρόχου Πολυπλεξίας - Δικτύου από τον Πάροχο Περιεχομένου. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί είναι πάροχοι περιεχομένου, ενώ η Digea είναι πάροχος δικτύου. Η εκπομπή πια γίνεται μόνο μέσω ψηφιακού σήματος. * Η Digea μεταφέρει το περιεχόμενο των καναλιών και κύρια δραστηριότητά της είναι η παροχή υπηρεσιών δικτύωσης και πολυπλεξίας, αλλά και δικτύου ευρυεκπομπής, τόσο στα ιδιωτικά κανάλια εθνικής εμβέλειας, όσο και στους ιδιωτικούς περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς της Ελλάδας
Τα ορόσημα της Ιδιωτικής Τηλεόρασης Νόμος για τη θέσπιση της Ιδιωτικής Τηλεόρασης - Ξεκινά η προβολή των προγραμμάτων της 1989 1995 Νόμος για τις προϋποθέσεις λειτουργίας των μη κρατικών σταθμών Συμφωνία ψηφιοποίη-σης του τηλεοπτικού σήματος στη διάσκεψη της Παγκόσμιας Ένωσης Τηλεπικοι-νωνιών 2006 2007-2008 Δημιουργία θεσμικού πλαισίου που καθορίζει προδιαγρα-φές για την υλοποίηση του έργου Εμφάνιση παρόχων δικτύου. Ξεκινά η ψηφιακή μετάβαση 2009 2012 Οριστικο-ποιούνται οι τελικές συχνότητες κι ο τελικός Χάρτης Συχνοτήτων Επίγειας Ψηφιακής Ευρυ-εκπομπής Τηλεοπτικού Σήματος Διαγωνι-σμός παρόχου 2013 2014 Επιστρέ-φονται οι συχνότητες εκπομπής από τους μέχρι τότε κατόχους. Ανατίθε-ται η χρήση τους σε πάροχο δικτύου. Ολοκλη-ρώνεται η ψηφιακή μετάβαση 2015 1990, 1992, 1998, 2003: Διαγωνιστικές διαδικασίες αδειοδότησης που ουδέποτε ολοκλήρωσε η Ελληνική Πολιτεία
Μετάβαση στην ψηφιακή εποχή - Πάροχος Δικτύου Τρεις διαφορετικές οντότητες μπορεί να υπόκεινται σε αδειοδότηση (Ν. 4070/2012, Αρ. 80): πάροχος δικτύου πάροχος πολυπλεξίας και πάροχος περιεχομένου (τηλεοπτικός σταθμός) Η δημοπράτηση των συχνοτήτων εκπομπής τηλεοπτικού σήματος ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο 2014, μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό Η Digea ολοκλήρωσε με επιτυχία την μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τηλεόραση μέσα σε 224 ημέρες Το τίμημα παραχώρησης ορίστηκε στα 18,3 εκ. ευρώ, με βάση ευρωπαϊκές πρακτικές, από τα υψηλότερα στην Ευρώπη Η έγκαιρη ολοκλήρωση της μετάβασης επέτρεψε την απελευθέρωση του Ψηφιακού Μερίσματος και τη δημοπράτησή του εντός του 2014 (κινητή τηλεφωνία), αποφέροντας άμεσα οφέλη για την Πολιτεία ύψους 386 εκ ευρώ.
Η Μετάβαση στην ψηφιακή εποχή - Digea Καλύπτει το 96,2% του πληθυσμού (από τα υψηλοτέρα ποσοστά κάλυψης στην Ευρώπη) Eφαρμόζει τιμοκατάλογο που ορίζει και ελέγχει η ΕΕΤΤ (προβλέπεται συγκεκριμένη και χαμηλή κερδοφορία ~8% κατά ΜΟ επί του επενδυμένου κεφαλαίου) Παρέχει υπηρεσίες σε 8 τηλεοπτικούς σταθμούς Εθνικής Εμβέλειας και 103 τηλεοπτικούς σταθμούς Περιφερειακής Εμβέλειας. Μηνιαίο κόστος εκπομπής περιφερειακού σταθμού: 1.300 ευρώ - 6.000 ευρώ το μήνα Δημιούργησε συμπαγές δίκτυο εκπομπής με ομοιογενή κάλυψη για όλους τους σταθμούς. Με το ψηφιακό δίκτυο όλοι οι σταθμοί (Εθνικής και Περιφερειακής εμβέλειας) αύξησαν την κάλυψη τους. Άνοιξε η τηλεοπτική αγορά και μικρότεροι σταθμοί απέκτησαν μερίδιο σε σημαντικό ποσοστό. Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή έγινε απροβλημάτιστα και κυρίως χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση της Πολιτείας. Η
Η ψηφιακή εποχή ενισχύει τον πλουραλισμό Ο ελληνικός πάροχος δικτύου Digea ενίσχυσε τον πλουραλισμό μέσα από την εξυπηρέτηση του μεγαλύτερου per capita αριθμού περιφερειακών καναλιών στην Ευρώπη
Τέλη φάσματος Τα τέλη φάσματος στην Ελλάδα (Digea) είναι τα πιο υψηλά σε όλη την Ευρώπη (18,3 εκ. ευρώ για 15 χρόνια ή 110,3 εκ. per capita) Η επιβάρυνση του ελληνικού παρόχου δικτύου είναι πάνω από 3,5 φορές υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό ΜΟ, καθώς τα ετήσια τέλη που αντιστοιχούν per capita είναι 23,6 ευρώ ενώ στην Ελλάδα 110,3 ευρώ
Τέλη αναλογικής τηλεόρασης Τα μέλη της ΕΙΤΗΣΕΕ από το 1995 ως σήμερα έχουν πληρώσει σε τέλη 98.588.577 ευρώ Πέρα αυτών, έχουν διαθέσει στο ελληνικό δημόσιο airitime συνολικής αξίας 47.370.850 ευρώ Για τις εκλογικές αναμετρήσεις 2002 – 2010 εκδόθηκαν οι Υπουργικές Αποφάσεις για την κατανομή αλλά και την αποτίμηση του διατιθέμενου airtime προς τα κόμματα συνολικής αξίας 28,2 εκ ευρώ Για τις εκλογικές αναμετρήσεις 2012 – 2015 το airtime σε αξία, με υπολογισμό 1% επί των ακαθάριστων εσόδων των τηλεοπτικών σταθμών, έφτασε τα 24,1 εκ. ευρώ Από το 2011 και μετά, η αξία του άνευ ανταλλάγματος διατιθέντος airtime για διαφημιστικό προεκλογικό χρόνο προβολής των κομμάτων (ομιλίες, συνεντεύξεις, δραστηριότητες κ.ο.κ) έφτασε το ποσό 24.170.385 ευρώ Επειδή δεν υπογράφηκαν οι ΥΑ για το αντιστάθμισμα προς τους τηλεοπτικούς σταθμούς, παρότι τα κόμματα χρησιμοποίησαν τον τηλεοπτικό χρόνο την περίοδο 2012 – 2015, το Ελληνικό Δημόσιο δεν απέδωσε στους τηλεοπτικούς σταθμούς τα ποσά που του αναλογούσαν.
Οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί υπόκεινται σε υπερφορολόγηση Φόροι κι άλλες επιβαρύνσεις Οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί υπόκεινται σε υπερφορολόγηση Οι ειδικές «φορολογικές επιβαρύνσεις» υπερέβησαν το 16% του κύκλου εργασιών των τηλεοπτικών σταθμών Η επιβολή ειδικών επιβαρύνσεων (Ειδικός Φόρος Τηλεόρασης, Αγγελιόσημο, τέλος υπέρ τυφλών) που επιβάλλονται από το ελληνικό κράτος επιβαρύνουν περίπου το 41% της δαπάνης των διαφημιζομένων, κάνοντας ακριβότερο το διαφημιστικό προϊόν. Αυτό συνέβαλε σημαντικά στη μείωση του κύκλου εργασιών των μελών της ΕΙΤΗΣΕΕ (48%), που ήταν πολλαπλάσια της μείωσης του ΑΕΠ (18%), την περίοδο 2008-2013. Υπολογισμός καθαρού εσόδου Τ/Ο Σταθμού Τιμολόγιο Τηλεοπτικού Σταθμού 100 Μείον: ΦΠΑ 23% 14 Ειδικός Φόρος Τηλεόρασης 20% 12,2 Αγγελιόσημο 21,5% 13,1 Έσοδο Τηλεοπτικού Σταθμού 60,8 Μείον: Τέλος Υπέρ Τυφλών 0,3% 0,2 Καθαρό Έσοδο Τηλεοπτικού Σταθμού 60,6
Ειδικές εισφορές και κύκλος εργασιών μελών ΕΙΤΗΣΕΕ Οι ειδικές εισφορές που επιβάρυναν τον κύκλο εργασιών κατά 16% δείχνουν τη σημαντική επίπτωση στην κατάρρευση του κύκλου εργασιών των μελών της ΕΙΤΗΣΕΕ, που βαίνει συνεχώς μειούμενος * Έχει υπολογιστεί εφαρμόζοντας 2% επί του κύκλου εργασιών ** Έχει υπολογιστεί εφαρμόζοντας 0.3% επί του κύκλου εργασιών *** Το αγγελιόσημο έχει υπολογιστεί εφαρμόζοντας 21.5% επί του 80% του διαφημιστικού εσόδου. Το όφελος λόγω ΕΤΑΠ-ΜΜΕ είναι η αποφυγή της επιπρόσθετης επιβάρυνσης εάν η ασφάλιση ήταν ΙΚΑ.
Πρόσθετες Επιβαρύνσεις Σύγκριση φορολογικών επιβαρύνσεων Ελλάδας-Ευρώπης Οι πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις στην Ελλάδα είναι οι υψηλότερες στην Ευρώπη Η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση στην Ελλάδα ειναι 41,8% Αμέσως μετά ακολουθεί η Γαλλία με 5,5% Χώρες (Ενδεικτκά) Πρόσθετες Επιβαρύνσεις Βουλγαρία Γαλλία 5.5% του συνολικού εσόδου που υπερβαίνει τα €11 εκ. Το διαφημιστικό έσοδο επωφελείται μείωσης φόρου 4%. Γερμανία Ιταλία Κύπρος Μεγάλη Βρετανία Πορτογαλία 4% του διαφημιστικού εσόδου, για την ανάπτυξη και προστασία του Κινηματογράφου. Σουηδία Τσεχία 2% του διαφημιστικού εσόδου υπέρ του Κρατικού Ταμείου Κινηματογράφου. Ελλάδα Συνολική πρόσθετη επιβάρυνση 41,8%, αποτελούμενη από: “αγγελιόσημο” 21.5% επί του διαφημιστικού εσόδου, ειδικός φόρος τηλεόρασης 20% επί του τζίρου, φόρος υπέρ τυφλών 0,3% επί του τζίρου
Διαφήμιση Οι τηλεοπτικοί σταθμοί στην Ελλάδα έχουν τις μεγαλύτερες απώλειες διαφημιστικού εσόδου στην Ευρώπη Το διάστημα 2009-2013 το διαφημιστικό έσοδο: στην Ελλάδα συρρικνώθηκε κατά 44,6%, ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος περιορίστηκε σε απώλειες 6,7% Στο διάστημα 2008-2013 το διαφημιστικό έσοδο στην Ελλάδα συρρικνώθηκε κατά 54% από το 2008.
Σωρευτικές Ζημίες Κατά την περίοδο 2008-2013, οι σωρευτικές ζημιές των μελών της ΕΙΤΗΣΕΕ υπερέβησαν τα 500 εκ. ευρώ
Ετησίως το ποσό φτάνει στα 350 εκ. ευρώ Συνεισφορά στην ελληνική οικονομία Από την έναρξη της ιδιωτικής τηλεόρασης, περίπου 8 δισ. ευρώ είτε αποδόθηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο είτε επενδύθηκαν από τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Ετησίως το ποσό φτάνει στα 350 εκ. ευρώ Ενδεικτικά: Το σύνολο των άμεσων και έμμεσων φόρων του κλάδου της τηλεόρασης είναι 2,15 δισ. ευρώ με μέσο όρο κατά έτος 93 εκ. ευρώ Οι τηλεοπτικοί σταθμοί αποδίδουν στα ασφαλιστικά ταμεία (με Αγγελιόσημο) 73 εκ. ευρώ ανά έτος και συνολικά για όλα τα χρόνια που δραστηριοποιούνται οι σταθμοί έχουν αποδώσει 1,7 δισ. ευρώ. Ο κλάδος έχει επενδύσει 4,1 δισ ευρώ και κατά μέσο όρο επενδύει 175 εκ ευρώ ετησίως μέσα από τη διαδικασία των παραγωγών τηλεοπτικού προγράμματος
Είναι αναγκαίο άμεσα Προτάσεις Να ξεκινήσει ο διάλογος ανάμεσα στην κυβέρνηση και στους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου. Να αξιοποιηθούν οι μελέτες και τα οικονομικά στοιχεία, και κυρίως να ληφθεί υπόψη η πραγματικότητα του κλάδου. Να γίνει σχεδιασμός που επιτρέπει τη βιωσιμότητα του κλάδου και ταυτόχρονα διασφαλίζει την ελευθερία και την πολυφωνία.